ASV, Ziemeļkarolīnā, Tesla Model S sedans ar ieslēgtu autopilotu ietriecies policijas auto. Autovadītājs tikmēr skatījies filmu automašīnas multimediju sistēmas ekrānā.
ASV notikusi avārija, kurā tiek vainota Tesla Autopilot sistēma – autonomā režīmā braucošais elektroautomobilis nespēja atpazīt policijas auto un ietriecās tajā lielā ātrumā. Novērst sadursmi nespēja arī Model S vadītājs, jo izrādījās, ka viņš tajā laikā skatījies filmu automašīnas multimediju sistēmas ekrānā.
Mediji vēsta, ka policists bija apstājās uz ceļa, lai palīdzētu citam ceļu patruļas darbiniekam, kurš bija iekļuvis negadījumā. Šajā laikā Tesla iebrauca policijas automašīnā, kuru trieciens uzmeta kādai citai netālu novietotai automašīnai.
Abi policisti no trieciena nokrita zemē, taču, atšķirībā no automašīnām, gandrīz netika ievainoti: policijas patruļauto tika sadauzīts priekšējais buferis, lukturis un spārns, bet otrs likumsargu auto zaudēja kreiso aizmugures riteni, kamēr spārns un durvis tika sabojātas no sadursmes ar otru mašīnu un kokiem.
Vēlāk Tesla Model S vadītājs atzina, ka viedtālrunī ieslēdzis filmu un pilnībā nodevies tās baudīšanai, kamēr elektroautomobiļa vadība tika atstāta autopilota ziņā.
Būtiski, ka Model S bija uzstādīta pirmā līmeņa autonomās braukšanas sistēma, kas nekad nebija atjaunināta.
Ja būtu atjauninājis programmu, iespējams (!!!) avārijas nebūtu.
Bet tiem, kuri domā, ka autopilots ir sliktāks par cilvēku:
Tesla publicēja atskaiti par autopilotiem.
2020 gadā ir viens ceļu satiksmes negadījums uz 4.5 -4.6 miljoniem jūdžu, bet 2019. gadā - bija viens negadījums uz 3.5 miljoniem jūdžu.
Vidēji ASV - tas ir viens negadījums uz 480 000 jūdzēm.
www.tesla.com/VehicleSafetyReport
ko dotu atjauninājums, bet ja nebūtu blenzis ekrānā un vadītu auto - nebūtu ietesis stāvošā auto.
Domāju, ka pienācis laiks tiesas procesiem pret Masku, kura kompānija ļauj noziedzīgi novērsties no auto vadīšanas brauciena laikā (filmas), tāpat arī nenodrošinot autopilota sistēmas piespiedu atjaunināšanu. Lieta tiesā jāiesniedz cietušai pusei un tā lieta aizies.
Vispār jau laikam bija atruna, ka autopilots ir tik tā, šoferim ir jābūt gatavam iejaukties. Lasi - šoferis ir atbildīgs.
Jāatzīst, tas autopilots ar tādu atrunu galīgi neuzrunā. Nu būsim reālisti - tādās situācijās parasti ir dažas sekundes vai mazāk, lai reaģētu. Tas ir nereāli, ja šoferis līdz tam ir ēdis bulkas, skatījies filmas un pēkšņi saprot - oi, kaut kas nelabs notiek. Kamēr atjēdzas, tikmēr avārija.
Ja rokas uz stūres un kājas uz pedāļiem, kāda jēga no autopilota?
It kā braucot bez autopilota, un rakstot īsziņas, vai skatoties telefonā, avārijas nebūtu. Nu tu klauns!
Tad jau jāiesūdzē tiesā vējstikla slotiņu izgudrotāji, jo agrāk sliktos laika apstākļos neviens nebrauca. Bet tagad cik avāriju ir tāpēc, ka brauc slidenā laikā.
esi tik neattapīgs? lasot ziņas telefonā, tu pārkāp likumu, bet skatoties filmas auto izklaides sistēmā, tu izmanto standarta funkcionalitāti. Vadītājam rodas iespaids, ka tas ko viņš dara, ir droši.
Pats tu klauns. Braucot bez autopilota galvenais darbs ir vadīt mašīnu - kā to apvienot ar blakusnodarbēm un kuras likt pirmajā vietā - tas jau ir atkarīgs no braucēja; es, teiksim, kādu mēnesi atpakaļ braucot pa A9 no durbes līdz skrundai ar sievu izspēlēju divas cūku partijas, pēc tam liku to nodarbi mierā, jo tas bija nogurdinoši un spēlēšana cieta no autovadīšanas, par cik vadīšana, protams, tika likta pirmajā vietā - tas ka ir visādi jefiņi kuri var izdomāt braucot nelikt braukšanu pirmajā vietā, ir cits stāsts.
Bet braucot ar autopilotu mašīnas vadīšana ir pēdējajā vietā.
Sasmējos par to piespiedu atjaunināšanu. Davai, es tagad iešu tavai mašīnai ieprogrammēšu citas radiostacijas, bez tavas atļaujas un piespiedu kārtā - ko tu darīsi, policiju sauksi?
grūti tev dzīvot, redzot pasauli caur spundes caurumu....tiešām neredzi starpību starp komforta fīčām un kritisku sistēmu? Atklājot problēmu autopilotā, vajadzētu izsūtīt vēstules auto īpašniekiem ar aicinājumu apmeklēt Testa centru ne vēlāk kā līdz 31.12.2020? Mjā, mēs ar tevi dzīvojam divās dažādās pasaulēs....
Tu esi tas, kas redzi pasauli caur spundes caurumu. Tieši tā, starpība starp komforta fīčām un kritiskām sistēmām ir, bet kas ir autopilots? Komforta fīča; nav jau obligāti viņu lietot.
Turpinājumam - runa ir par datorprogrammu kas darbojas uz kāda personīgā īpašuma. Pavēstes jau, protams, drīkst sūtīt, bet atjaunināt vai ne - tā ir katra īpašnieka izvēle. Uzskatāms piemērs - dīzeļgeitas motori - CSDD pavēstes sūtīja, atjauninājās tie kas to gribēja. Vai par to pašu tēmu - operētājsistēmai kuru tu izmanto, arī visu laiku tiek taisīti atjauninājumi - vai tu tos instalē? Atkal brīva tava izvēle.
Teslu īpašniekiem ir dažādi labi iemesli neatjaunināt programmatūru, teiksim - mašīnām ar bezmaksas uzlādi tā tiek atslēgta ja mašīnai ir noticis nesankcionēts remonts, bet atslēgšana notiek nevis no uzlādes kastes puses, bet no mašīnas puses, tb ražotājs nosūta mašīnai atjauninājumu kas liedz uzlādi no ātrajiem lādētajiem - mašīna kas dzīvo bezsaistē šādu atjauninājumu saņemt nevar un turpina lādēties; skatīti Rich Rebuilds. Visbeidzot - par kaut kādu problēmu autopilotā tu esi izzīdis no pirksta - tesla vienkārši publiski izplata informāciju ka konkrētajai tačkai bija veca autopilota programmatūras versija, bet nekur nav teikts ka jaunākā versija nebūtu izpildījusies.
Palaid to autopilotu pilsētas satiksmē kur lielākā daļa avāriju notiek, un tad paskatīsimies statistiku