Pētījums: izejvielas elektromobiļu ražošanai beigsies ātrāk nekā gaidīts 37

 
iAuto | 19.decembris 2021 12:46

Izejvielas, piemēram, kobalts, litijs un grafīts, ir būtiskas sastāvdaļas elektromobiļu akumulatoru ražošanā. Taču šo izejvielu krājumi varētu beigties ātrāk, nekā gaidīts.

Bijusī Vācijas Zaļās partijas līdere un pašreizējā ārlietu ministre Annalēna Bērboka jau reiz izteica pārliecību, ka ar elektromobiļu akumulatoru izejmateriāliem nebūs tik vienkārši. Pašreizējais Instituts der deutschen Wirtschaft (IW) pētījums apstiprina, ka ministres teiktajam ir pamats, raksta Focus.de.

IW uzskata, ka piegādes drošība rūpniecībai ar vairāk nekā 20 svarīgām izejvielām ir „ļoti kritiska”. Šo izejvielu skaitā ir kobalts, litijs un grafīts, kas ir svarīgas sastāvdaļas elektroautomobiļu akumulatoriem, bet platīns, irīdijs un niķelis varētu kļūt par ūdeņraža auto ražošanas Ahilleja papēdi, apdraudot iecerēto pāreju uz jauniem enerģijas izmantošanas veidiem, kas „neizdosies bez ūdeņraža", brīdinājis IW vadītājs Karls Lihtblaus.

36 miljoniem jaunu e-auto 2030. gadā būtu nepieciešami 1300 gigavati akumulatora jaudas. Taču zināmās kobalta rezerves pietiktu tikai 11 gadiem, ja ņem vērā šodien prognozēto pieprasījumu. Tas gan nav iemesls panikai, "bet brīdinājuma signāls, ka mums kaut kas jādara visos līmeņos," uzsvēris Lihtblaus. Zinātne strādā pie bezkobalta akumulatoriem un “nevajadzētu par zemu novērtēt tehnisko progresu, taču mēs nedrīkstam zaudēt uzmanību."

Bavārijas ekonomikas asociācija (vbw), kas pasūtīja pētījumu, aicināja veicināt izejvielu partnerības ar citām valstīm ārpolitikas un attīstības palīdzības jomā. Tas ir svarīgi, jo atsevišķu valstu industriālā politika vai nestabilie politiskie apstākļi „veicina izejvielu piegādes riskus mūsu ekonomikai”, sacīja vbw izpilddirektors Bertrams Brosards. Daudzi metāli vai minerāli ir atrodami tikai dažās valstīs ārpus Eiropas. Ķīnai un citām jaunattīstības valstīm ir nepieciešams daudz izejvielu, tādēļ pieprasījums un konkurence tikai palielināsies.

Lai samazinātu atkarību, ekonomikai jāliek lielāks uzsvars uz pārstrādājamiem materiāliem. Ekonomika sagaida no federālās valdības "ilgtspējīgu slēgtā cikla aprites ekonomikas stratēģiju", sacīja Brosards. Ar pētniecību būtu jāveicina resursu efektivitāte un aizstāšana.

Pat pašreizējais izejvielu trūkums un cenu pieaugums izraisīja ražošanas apstāšanos: "Pieprasījumu nevar apmierināt, lai gan pasūtījumu saraksti ir pilni," sacīja Brosards. Uzticama un izdevīga izejvielu iegāde steidzami jāiekļauj ārpolitikas un ražošanas uzņēmumu dienaskārtībā.

 
Visi komentāri
 
MMX 19.decembris 2021 13:57
15 4 Atbildēt

Tulkojumā no politiskās valodas - vai nu zinātne šo problēmu tuvākajā laikā atrisinās, vai arī liela daļa no jums ies kājām (reālākis variants)

Laikam jāsāk domāt par pārvākšanos uz laukiem un zirga iegādi... pag, zirgi taču arī izdala CO2, laikam arī šis plāns atkrīt

1984 19.decembris 2021 15:19
19 2 Atbildēt

Pasaule tiek transformēta - būs daži superbagātnieki, kuri brauks ar eleltro auto, lidos atpūsties uz dienvidjūru salām, vai uz kalniem slēpot, pārējie visi būs pilnīgi nabagi - kuri visu savu dzīvi pavadīs savā pilsētas kvartālā vai lauku ciemā. Nebūs ne iespēju, ne nepieciešamības kaut kur pārvietoties

Krotow 19.decembris 2021 16:47
0 0 Atbildēt

Pie reizes lauku skolu problēma atrisināsies. Nabagiem rādīs bildes uz baznīcas durvīm, kā renesanses laikā.

2021 19.decembris 2021 16:49
7 2 Atbildēt

Un vai ir tik nepieciešams, lai katrs plukata varētu plivināties apkārt (daļa pat uz krīta!), izplatot infekcijas un ražojot atkritumus?

1984 19.decembris 2021 22:53
2 2 Atbildēt

Tādam plukatam kā tu vispār nevajadzētu līst laukā no tualetes...

imzz 19.decembris 2021 14:45
0 2 Atbildēt

Nu, beidzot tas kādam ienācis prātā. Un tas pats attiecas uz vēja turbīnām, kuru ģeneratoriem vajag neodima vai taml. magnētus.

650 19.decembris 2021 15:47
18 1 Atbildēt

Vajadzētu ražot no Suudiem.Tie nekad Nebeigsies.Jā.

Kā tad 19.decembris 2021 16:47
1 0 Atbildēt

Ko tad tu dirsīsi, ja pārtika kļūs arvien dārgāka?

Krotow 19.decembris 2021 16:49
1 0 Atbildēt

"Pirmreizējo produktu saņem tikai tie, kuri nodod otrreizējo produktu" (no Voinoviča "Maskava 2042").

650 19.decembris 2021 19:35
1 0 Atbildēt

Vispār jā..Mazāk ēdīs,mazāk drirsīs..Viss būs ritīgā ķirsī.

Neputns 19.decembris 2021 15:50
1 1 Atbildēt

Tāpēc, ka nelietderīgi tērē materiālu.

Putnsne 19.decembris 2021 23:46
3 0 Atbildēt

Kad sit kulakā tad nelietderīgi tērē materiālu

Lietotājs 19.decembris 2021 16:05
1 1 Atbildēt

Kādu laiku atpakaļ lielais drauds bija: nafta tūlīt beigsies, bet šī tomēr ir. Tagad uzsvars uz CO2 un atjaunojamiem resursiem. Ja kurina ar koksni, tas taču ir atjaunojamais resurss, tātad gāzģenerators varētu derēt. Ņemam auto ar kravas kasti - lauksaimnieku pikapu un ieliekam modernu gāzģeneratoru, ko baro ar granulām. Vienīgi te vajag benzīna motoru, dīzeļmotors nederēs.

Tas gan 19.decembris 2021 16:38
4 0 Atbildēt

Kādu laiku atpakaļ runāja, ka Latvija ir pasaulē zaļākā valsts, ka visa pasaule esot sapratusi, ka koksne ir atjaunojamais resurss, ka prātīgākie saimniekotāji pāriet uz šķeldas apkuri, šur tur jau ceļot debesskrāpjus no koka, ka Latvija ir tik bagāta mežiem, ka var apsildīt Skandināvijas metropoles, tikai... žēl, ka nav pētījumu, cik vēl gadus (esmu pārliecināts, ka runa nevar būt par desmitgadēm) Latvijas meži to spēs izvilkt

Lietotājs 19.decembris 2021 19:57
0 0 Atbildēt

Jā, par to arī aizdomājos. Tagad izzāģēto mežu vietā cītīgi stāda jaunu. Populāras ir priedes, bet, lai kurinātu, prasās lapu koki. Tie aug ātrāk - ik pa 40 gadiem var stabili "ievākt ražu". Un vēl: augošie koki vairāk piesaista CO2 kā vecie.

mnde 20.decembris 2021 8:31
3 1 Atbildēt

Nevajag jau nu pārspīlēt. Ātraudzīgie kārkli nodrošina biomasu piecgadīgā ciklā. Proti - piecas audzētavas ar gada atšķirību. 5. gadā cērt nost un stādi atkal.

Šādai šķeldai nevajag 40-mit gadīgus kokus. Un vēl - retināšanas darbi koksnes ieguves audzēs arī piegādā gana daudz izejmateriāla šķeldai, neliekot izcirst kokmateriālu iegādei paredzētos kokus.

Pļurkt 20.decembris 2021 9:42
1 0 Atbildēt

Vai daudz tādu audžu Latvijā ir???

Es esmu redzējis tikai vienu, pie kam uzaudzētu bijušajā labības laukā!

ednm 20.decembris 2021 12:07
3 0 Atbildēt

Neaizmirsti, ka bāleliņi gandrīz visas granulas un šķeldu aizlaiž eksportam - tur vairāk maksā, tā ka pašu tirgum paliekot vien 5-7%. Par to, protams, skaļi nerunā, jo tikai muļķis nesaprot, ka pēc dažiem gadiem tas draud ar milzu žopu, kur vien paskaties

mnde 20.decembris 2021 13:50
2 0 Atbildēt

Klau, ja tu pats ražotu to šķeldu, kamm tu dotu, tam, kurš pērk regulāri, daudz un labi maksā, vai kādam, kurš ņem maz, neregulāri un tik pat neprognozējami nemaksā?

ednm 20.decembris 2021 14:08
4 0 Atbildēt

Tu neuztvēri manu domu - man nav žēl, ka kāds nopelna, es baidos, ka mēs nenovērtējam zaļajā politikā ietvertos riskus - spriežot pēc pēdējo laiku notikumiem, ar gāzi mēs nevaram kurināt (dārgi, turklāt neviens nezina, kas būs ar putinu), ar elektrību nē (dārgi), ar oglēm nē (zaļā politika), ar koksni (jā), bet tikai dažus gadus (vēlākais līdz 2030.g), taču šo resursu mēs atdodam uz ārzemēm. Manuprāt, attiecībā uz šo steidzami būtu jāmaina valsts politika, jo redzi, skandināvi savus mežus neaiztiek, kamēr LV esot trešais lielākais granulu ražotājs ES

Krotow 19.decembris 2021 17:26
3 2 Atbildēt

Litija uz šīs bumbas netrūkst. Ērta iegūšana var būt problēma, taču risināma. Un tuvojas arī nātrija baterijas, kur nātrijs mums ir burtiski visapkārt. Par kobaltu arī var nesatraukties. Dažādu iemeslu dēļ bateriju ražotāji no kobalta arvien vairāk atsakās par labu kaut kam citam. Grafīta trūkums - nu nu. Tas pats ogleklis, ko var ražot no tā paša metāna aka dabasgāzes. Cita lieta - auto ražošana vispār kļūst dārgāka. Tāpēc pēc padsmit gadiem liela daļa tagadējo braucēju vnk vicos apkārt ar kājām.

Pļurkt 19.decembris 2021 19:04
2 5 Atbildēt

Beidz murgot!!!

Dimants arī ir tas pats ogleklis!

reku 19.decembris 2021 18:57
1 0 Atbildēt

Pagaidām viss mats matā rīt pēc filmas kindzadza scenārija.Būtu jāķeras klāt ūdenim,pēc scenārija.

Planēta Pļuk 19.decembris 2021 19:57
3 0 Atbildēt

Dod KC!

mnde 20.decembris 2021 8:33
2 0 Atbildēt

sadedzinot ūdeņradi rodas ūdens. Tajā Kin-dza-dza to ūdeni kaut kā savādāk trankļukēja vai teleportēja prom no planētas.

Fte 20.decembris 2021 1:40
2 0 Atbildēt

Pucees esosos vecos hlamus ka kubaa, kur normals auto vecums ir 50 gadi.. vienigi mums to rami un apakshu autinjam ar kugju krasu vajadzes nokjikeret uz ziemu lai neizrus pa t0 gadiem..

aizejošais 20.decembris 2021 5:09
0 0 Atbildēt

Beigties var tikai tas, ko sadedzina.

Jonuks 20.decembris 2021 8:23
1 0 Atbildēt

Audzes bietes dzis spirtu un lies bāka..

mnde 20.decembris 2021 8:36
0 0 Atbildēt

Nu ne viss un ne gluži. Jo, ja kā kurināmo izmanto biomasu (koksni), tad nekas nebeidzas - sanāk oglekļa neitrāls pasākums.

Nokurina - radott CO2, kas savukārt vajadzīgs tās pašas biomasas augšanai.

Pļurkt 20.decembris 2021 9:41
1 0 Atbildēt

CO2 neitrāli ir tikai tad kad augus sastāda, lai tos PĒC TAM izmantotu kā biomasu!

Ja izcērt jau uzaugušo, tad tas ir samazina hlorofila laukumu kas pārstrādā to CO2. Līdz ar to rada papildus daudzumu CO2 kamēr izcirstais ataug līdz tādam par apmēram!! Tas ir vismaz 50 gadi tiek ražots papildus CO2.

Ar to biomasas audzēšanu vēl jau ir tā ka to audzē atņemot zemes lauksaimniecības produktu audzēšanai.

Gr4ibi redzēt badu vai pilnu bāku??

Kanibaals 20.decembris 2021 12:48
1 0 Atbildēt

Nafta ar drīz beigšoties, tā jau 50 gadus draud.

Trollītis 20.decembris 2021 13:34
0 0 Atbildēt

Ļoti labi,ka beigsies.....un beigsies arī tā elektromobīļu stulbošanās.Nu,neder tie ziemeļu klimatam,neder,lai kā censtos pierādīt pretējo.Cilvēki ir pieraduši un vēlas dzīvot ar komfortu un minimizēt sadzīviskas problēmas,kā arī liekas kustības un galvassāpes.Diemžēl,elektroauto pašlaik sagādā vairāk galvassāpju nekā parastie auto.

aizejošais 20.decembris 2021 13:52
2 0 Atbildēt

Liekas kustības un galvassāpes ir jebkura auto turēšana īpašumā.

Savējais 20.decembris 2021 15:36
0 0 Atbildēt

Ja jau elektro auto zaļāks un ekonomiski izdevīgāks, tad varbūt apkure mājās arī nekavējoties "piespiedu brīvprātīgi" jāpārtaisa uz elektrību? Un piedevām mehāniski darbināmu (ar pedāļiem) ģeneratoru uz valsts rēķina katram dāvanā....

Rexx 20.decembris 2021 16:13
1 0 Atbildēt

Esmu skeptisks attiecībā uz elektroauto. Vismaz tik ilgi, kamēr elektroenerģija tiek iegūta un uzkrāta tā, kā līdz šim.

Latvietis 21.decembris 2021 10:57
0 1 Atbildēt

Tas jau sen bija zināms, kad ElektroMēsls ilgi nedzīvos!

Jānis 21.decembris 2021 23:10
0 0 Atbildēt
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 18

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 11

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 

Atvadas no 10 cilindru motora - Lamborghini Huracan STJ desmit vienībās (+ FOTO)

Lamborghini izgatavos desmit ekskluzīvā superauto Huracan STJ eksemplārus, veltot tos atvadām no V10 motora, kas bija pamatā Huracan saimes panākumiem desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti