Jau pirms 200 gadiem: Pirmie "Porsche" radītie transportlīdzekļi - elektriski 3

 

Foto: Porsche

Porsche | 29.jūnijs 2022 7:55

Kaut gan varētu šķist, ka elektriskie auto parādījās ielās pavisam nesen, patiesībā tas pirmo reizi notika jau aizpagājušajā gadsimtā - to vēsture aizsākas jau pirms gandrīz 200 gadiem. Arī pirmais slavenā zīmola "Porsche" auto bija elektrisks.

Kompānijas dibinātājs Ferdinands Porše savu pirmo elektroauto radīja tālajā 1898.gadā, kad viņam bija tikai 23 gadi.

"Porsche" kompānijas dibinātāja dzīvesstāsts ir tikpat aizraujošs kā jebkurš brauciens ar viņa vārdā nosauktajām sporta automašīnām, tiesa, sākums bija visai pieticīgs.

Viņš piedzima mazpilsētas skārdnieka ģimenē Austroungārijas impērijā, tagadējā Čehijas teritorijā, tēvam piederēja remonta darbnīca un dēls varēja šo biznesu turpināt, taču Ferdinandam bija citi plāni.

Zināms, ka jaunībā viņu tik ļoti fascinēja elektrība, ka viņš savu vecāku mājās ierīkoja elektriskā apgaismojuma sistēmu. 1893.gadā, kad Ferdinandam bija 18 gadi, viņš pārcēlās uz Vīni un kļuva par mācekli elektrotehniskajā kompānijā "Bela Egger & Co", vienlaikus studējot Tehniskajā universitātē Reihenbergā.

Jauneklis ar ambīcijām

Viņa ambīcijas un smagais darbs nepalika nepamanīti - jau pēc dažiem gadiem viņš izauga no mācekļa līdz vienam no vadošajiem amatiem "Bela Egger & Co" uzņēmumā.

1897.gadā, jau kā kompānijas testēšanas departamenta vadītājs, viņš izstrādāja elektrisko rumbas motoru, tad sadarbībā ar ratu ražotāja "Jacob Lohner &Co" sāka strādāt pie elektriskā auto radīšanas. Jāatgādina, ka Ferdinandam Porše toreiz bija tikai 22 gadi.

"Bela Egger & Co" un "Jacob Lohner & Co" sadarbojoties tapa elektrisks transportlīdzeklis ar nosaukumu "Egger-Lohner". Uzņēmuma "Lohner" vadītājs uzskatīja, ka elektriskās automašīnas būs pieprasītas tirgū, jo tās nav trokšņainas un nerada izplūdes gāzes. "Lohner" uzdeva Porše izstrādāt un izveidot elektrisko piedziņu, kamēr viņi paši veica šasijas un virsbūves darbus.

"P1" - pats pirmais "Porsche"?

Spēkrats, kas Vīnes ielās debitēja 1898.gada 26.jūnijā, tika nosaukts par "P1". Ferdinands Porše jau tad zināja, ka šis ir tikai pirmais automobilis, kuram nākotnē sekos arī citi "Porsche" auto. Starp citu, "P1" bija ne tikai pirmais Porše radītais auto, bet arī viens no pirmajiem Austrijā reģistrētiem transportlīdzekļiem.

Pati par sevi "P1" bija diezgan iespaidīga automašīna - gan tam laikam, gan arī skatoties no šodienas viedokļa.

Tieši tā, pirmajai automašīnai, ko Porše izstrādāja un uzbūvēja, motors bija aizmugurē! Porše kunga "astoņstūra elektromotors" - šādi nosaukts tā korpusa formas dēļ - svēra 130 kg un tam bija 3 Zs (2,2 kW).

Kopējais "P1" svars bija ap 1360 kilogramiem, ko veidoja 500 kilogramus smags akumulators un paša transportlīdzekļa svars - 860 kilogrami. Maksimālais ātrums, ko "P1" varēja sasniegt, bija 40 kilometri stundā.

"P1" bija 12 ātrumi. Seši no tiem bija paredzēti virzībai uz priekšu, divi bija atpakaļgaita, bet četri darbojās kā bremzes. Ja visu laiku nebrauca ar maksimālo ātrumu, attālums, ko varēja nobraukt ar vienu uzlādi, bija 80 kilometri - vairāk nekā daudzi tā laika benzīna prototipi.

"Porsche P1" uzvarēja savās pirmajās sacīkstēs

Tālajā 1899.gadā pirmais "Porsche" uzvarēja arī pirmajās sacīkstēs, kurās piedalījās. Berlīnē notika starptautiskā 19 elektrisko transportlīdzekļu ražotāju izstāde, kuras laikā tika sarīkotas arī sacīkstes, un "P1" tajās uzvarēja, pievarot 38 kilometru garo trasi 18 minūtēs.

Pats Porše kungs atbilstoši noteikumiem sacīkstēs brauca kopā ar trīs pasažieriem, un viņš veiksmīgi pārvarēja slīpumus un ātrgaitas posmos pārbaudīja efektivitāti.

Vairāk nekā puse no konkurentiem nespēja pat sasniegt finišu, bet citus diskvalificēja, jo viņi nebija ievērojuši minimālā ātruma prasības. "P1" uzvarēja ne tikai sacīkstēs, bet arī ieguva augstāko vietu efektivitātes ziņā, patērējot vismazāk enerģijas, atrodoties pilsētas satiksmē.

Kopumā izgatavoja četras "P1" mašīnas, pēc tam Ferdinands Porše pievienojās "Lohner" kā galvenais dizainers un radīja "Lohner-Porsche" auto "Semper Vivus", kas tagad ir atzīts par pasaulē pirmo hibrīdauto. Taču tas jau ir cits stāsts.

Kaut gan elektroautomobiļi parādījās agrāk nekā iekšdedzes dzinēja spēkrati, to uzvaras gājiens sākas salīdzinoši nesen. Arī "Porsche" zīmols atsāka elektrisko auto sērijveida ražošanu 2019.gadā, kad no ražotāja rūpnīcas Štutgartē izripoja pirmie "Porsche Taycan" modeļi. Šogad "Taycan" saimei pievienojās jauni modeļi, kas uzskatāmi pierāda, ka šo auto nākotne ir spoža.

 
Visi komentāri
 
Harijs 29.jūnijs 2022 14:27
1 0 Atbildēt

200 gadu bez tehnoloģiju attīstības nu nopietni šai civilizācijai nav ar ko lepoties.

Dkurs 30.jūnijs 2022 7:00
0 0 Atbildēt

Iekšdedzes dzinējs izkonkurēja ne jau bez iemesla, bet tagad elektroauto pasniedz, kā 8. pasaules brīnumu.

mnde 30.jūnijs 2022 10:16
1 0 Atbildēt

2022 - 1898 = 124 gadi.

Jāteic - visai patālu no piesauktajiem 200 gadiem...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 12

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti