Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Ķīna elpo pakausī Eiropai elektroauto ražošanā, vai Eiropai ir izredzes uzvarēt? 14

 

Foto: iAuto.lv

Gunta Kursiša-Butkāne | 22.marts 2024 12:32

Ja vēl pirms kāda laika vienīgais Ķīnā ražotu elektroauto trumpis bija tikai un vienīgi to zemā cena, tad tagad ķīnieši pamazām kļūst (vai pat ir kļuvuši?) sacensties spējīgi arī ar kvalitāti un inovācijām.

Eiropas Savienība sper soļus, lai pasargātu savu elektroauto tirgu no pārpludināšanās ar Ķīnas ražojumiem, taču vai ar tiem būs pietiekami, lai uzvarētu šajās sacensībās par elektroauto tirgu?

Ķīna ir lielākais elektroauto ražotājs pasaulē - gadā vien tā izgatavo 9,3 miljonus ar elektrisko dzinēju aprīkotus automobiļus. Pērn no Ķīnas tika eksportēti 900 tūkstoši elektroauto, no kuriem lielākā daļa (530 tūkstoši) tirgū nonāca ar Rietumu elektroauto zīmoliem. Otrajā vietā pasaulē pēc saražoto elektroauto skaita ierindojas visas Eiropas valstis kopumā, bet trešājā vietā - Ziemeļamerika, liecina “EV Volumes” dati.

Ķīnas trumpji – zemās cenas, bet ne tikai

Lielā mērā tas Ķīnai ir bijis iespējams, pateicoties savai elektroauto subsīdiju politikai un milzīgiem resursiem, kas ir ieguldīti R&D (pētniecība un attīstība). Turklāt ja gadu laikā Ķīnas uzņēmumu fokuss bija "nokopēt un uztaisīt lētāk", tad  pēdējos gados novērojamas "inovāciju līdera" statusa pārņemšana no ASV un Eiropas Savienības (ES) autouzņēmumiem.

Pēdējās paaudzes elektroauto dizainu ķīniešu ražotāji bieži ir radījusi, piesaistot Eiropas profesionāļu palīdzību, līdz ar to daudziem potenciālajiem pircējiem svarīgais dizaina jautājums ir sakārtots. Savukārt, jau pieminēto R&D ieguldījumu rezultātā Ķīnā ražotie elektroauto ir inovāciju un “gadžetu” pārblīvēti un to kvalitāte un ilgizturība sāk pietuvoties konkurentiem Rietumu pasaulē.

Tikmēr vājā vieta Ķīnas elektroauto joprojām ir apkope un uzturēšana, rezerves daļas un reizēm – aizvien tomēr arī to kvalitāte. Taču šīs problēmas katrā nākamajā modelī tiek novērstas arvien efektīvāk.

Jāņem vērā, ka Ķīna ir arī pasaulē lielākā elektrobateriju ražotāja, un laika gaitā ir pierādījusi, ka māk to darīt efektīvi un lēti.

Vēl kāds būtisks, ja ne būtiskākais, Ķīnas trumpis elektroauto ražošanā ir subsīdijas, ko piešķir Ķīnas valdība. Faktiski tā ir dempinga cenu politika, kas nodrošina iespēju piedāvāt par 20% zemāku cenu un papildus labumus 8000 eiro apmērā – piemēram, bezmaksas uzlādi un jaunas riepas.

Saskaņā ar Eiropas Parlamenta sagatavoto datu apkopojumu, kopumā kopš 2021. gada Ķīnas elektroauto imports Eiropā ir pieaudzis par 361%.

Ķīnā patlaban tiek ražoti tādi automašīnu modeļi kā MG (MG4(Mulan)), NIO (et5, el6, et7), BYD (Seal, Dolphin, Atto, Han, Tang)  Geely - Zeekr (Zeekr0, ZeekrX), Huawei - Seres (Aito M5, Aito M7), Geely – Volvo, u.c.

 Ko var darīt un ko dara Eiropa?

Vai Eiropa tikai sērīgi noskatīsies kā elektroauto vilciens aizripo gar degunu? Visticamāk, ka ne! Šā gada marta sākumā Eiropas Savienība pieņēmusi regulējumu, kas nosaka palielināt muitas tarifu precēm no Ķīnas. (“Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2024/785 (2024. gada 5. marts), ar ko nosaka reģistrēšanu jaunu akumulatoru elektrisko transportlīdzekļu importam, kas ražoti Ķīnas Tautas Republikā”). Patlaban šis muitas tarifs ir noteikts 10% apmērā.

Tiek paredzēts, ka tādā veidā cenu līmeņi tiktu sabalansēti un Eiropas ražotāji varētu strādāt ar peļņu. Eiropai šis solis ir nepieciešams, lai nekropļotu elektroauto tirgu, jo Ķīnas elektroauto cenas ir būtiski (vidēji par 20% zemākas, pateicoties Ķīnas valdības subsīdijām to ražošanai.

Brīvā tirgus ekonomikas principi nav pretrunā ar godīgas konkurences ievērošanu, savukārt trešo valstu subsīdijas var nepamatoti kropļot Eiropas savienības tirgu apdraudēt konkurences apstākļu vienlīdzību.

Atliek secināt, ka sacensībā ar par elektroauto ražotāja līdera vietu uzvarētāju rādīs tikai laiks, taču patlaban skaidrs ir tas, ka Ķīnai ir milzīgi iekšējie resursi - sākot ar bateriju ražošanai nepieciešamajām izejvielu atradnēm, beidzot ar izglītotu un pieejamu darbaspēku, kā arī milzīgām valdības investīcijām R&D un subsīdijām. Tāpat arī Ķīnas centralizēti pārvaldītajai ekonomikai ir priekšrocības lēmumu pieņemšanas ātrumā, salīdzinot ar sadrumstaloto ES valstu interešu pārstāvību un lēmumu pieņemšanu.

—-

Atsauces uz viedokļrakstā pieminētajiem avotiem:

EV-Volumes dati - elektroautotirdzniecība pasaulē: https://www.ev-volumes.com/#:~:text=China%20is%2C%20by%20far%2C%20the,(530k)%20by%20Western%20brands

Eiropas - Ķīnas tirgus attiecības (2023. gada oktobra plenārsēde, Eiropas Parlaments): https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2023/753952/EPRS_ATA(2023)753952_EN.pdf

Pamatojums par  brīvā tirgus ievērošanas principiem: https://competition-policy.ec.europa.eu/foreign-subsidies-regulation/legislation_en?prefLang=lv

ES regula: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:32022R2560

 

 
Visi komentāri
 
0pis 22.marts 2024 14:08
1 0 Atbildēt

Viedokļkomentārs pie viedokļraksta.

Paklājs 23.marts 2024 10:25
4 2 Atbildēt

Ķīnieši pirmie sāka ražot auto ar sodium battery, attiecīgi ar šo tehnoloģiju elektroauto cena nolaižas līdz benzīna ahto cenai.

imzz 23.marts 2024 12:49
3 2 Atbildēt

Nātrija-jonu bateriju trūkumi ir par 40% mazāka energoietilpība, kā litija-jonu baterijām un īsāks dzīves ilgums. Ne īsti tas, ko auto vajadzētu.

Krotow 9.aprīlis 2024 15:54
0 0 Atbildēt

Tās sauc par nātrija baterijām (sodium latviski - nātrijs). Un ietilpība ir vēl mazāka kā LFP baterijām. Kāreiz jau tik maz ka  svara dēļ auto vairs īsti neder.

Po 23.marts 2024 11:58
2 2 Atbildēt

Tā lūk vajag - bez kaut vienas izšautas lodes pārņemt pasauli! To mēģināja jau agrāk Japāna, bet neizdevās. Pārāk kvalitatīva bija viņu prece. Vai ne?

Krotow 9.aprīlis 2024 15:56
0 0 Atbildēt

Kurš teica ka neizdevās? Japāņu auto insustrija 1970-80 gados izēda ASV auto industriju, piedāvājot ilgmūžīgu auto pa vienkāršajai tautai pieņemamu cenu. Ar elektronikas precēm notika tas pats.

Viencexpercs 23.marts 2024 17:06
2 2 Atbildēt

vispār jau otrādi. Eiropas komunisti skrien pakaļ.

BMW 25.marts 2024 8:47
2 0 Atbildēt

Viss kas Eiropai ir jādara, jāmaina biznesa modelis no maksimālas peļņas uz katru auto, uz peļņu no apgrozījuma! Kāpēc VW var tirgot savus ID3 Ķīnā par 20k, bet pie mums par 45k. Vai VW domā, ka eiropieši ar augstāko izglītību ir idioti?

WALA 25.marts 2024 10:23
2 0 Atbildēt

Lētāks auto ar Ķīniešu kvalitāti, tas arī viss ko tu dabū .. ja tev patīk, tad grāb tik ciet, bet es arī ar sūdainu mietu negribētu tādam Ķīnas lūznim pieskarties ...

BMW 2.aprīlis 2024 9:09
0 1 Atbildēt

Kas pamato tavus izteicienus par Ķīnas mēsliem? Esi veicis objektīvus salīdzinošos testus?

Atceros kā agrāk vietējie tumsoņas izsmēja pirmos Hyundai, kas parādījās Rīgas ielās. Tagad  pilnas ielas ar KIA un Hyundai un neviens vairs nesmejas!

Krotow 9.aprīlis 2024 16:02
0 0 Atbildēt

No pāris svaigi ievestiem Ķīnas auto maz ko pateiksi. Kad tobūs vairak un būs pabraukusi gadu-divus, tad varēs izdarīt secinājumus. No tā ko stāsta par Ķīnas autobūvi kopumā gan var secināt ka pie mums nonāk tas kas gluži neaizskatās pec mēsla un uzreiz neizjūk. Cik ta neizjukšana būs reāla, jāskatās praksē. Krievijā, kur rietumu sankciju dēļ tagad pastiprināti pērk Ķīnas auto, jau pārliecinājas, ka Ķīnas auto ražotāji ietaupījuši tur, kur normāli auto ražotāji to nekad nedarītu. Un tad ne tik lielās avārijās virsbūves vienā rāvienā savērpjas utt.

Onsis 7.aprīlis 2024 10:35
0 0 Atbildēt

Ja baterejas varēs uzlādēt 5 min laikā, un nobraukt vismaz 600km, bez nekādiem, ja , tad varbūt elektroauto būtu apsverams, šobrīd negribu lādēt 3stundas, un braukt aiz fūres ziemā salstot, vasarā svīstot, lai tik lieki nepatērētu kādu Vatu.

Krotow 9.aprīlis 2024 15:57
0 0 Atbildēt

Pietiks arī ar reāliem 400 km ziemā -10 grādos ar ieslēgtu apkuri no 1 uzlādes.

Jfk 9.maijs 2024 21:00
0 1 Atbildēt

WALA, skatoties uz tavu komentāru, saprotu ka tev ir iphone, citadi tu zinātu ka ķīniešiem tehnoloģijas un kvalitātes līmenis ir tuvu vācu un asv ražotājiem.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Saeimā mēģinās lūkot, kā izlabot pašiem nesaprastus OCTA likuma grozījumus; savākti jau 14 000 parakstu 20

Saeimas sēdē šodien vērtēs opozīcijas iesniegtos grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas labo pieņemto normu, kas paredz, ka OCTA polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku. Lasīt vairāk

 

Valdība konceptuāli vienojas no sākuma Rīgu neiekļaut "Rail Baltica" dzelzceļa trasē (+ VIDEO) 7

Vairāku stundu diskusijas, asa viedokļu apmaiņa, bet skaidrs ir viens – ko darīt ar projektu “Rail Baltica” ir sāpīgs jautājums. Trūkst ne tikai naudas, bet arī plāna, ko darīt tālāk. Par ko valdībai izdevās vienoties, un ko sola projekta nākotne? Lasīt vairāk

 

Kā pasargāt dzinēju no priekšlaicīgas aizdegšanās? 16

Tiekšanās pēc energoefektivitātes un izmešu mazināšanas mudina automašīnu ražotājus izstrādāt arvien mazākus dzinējus. Turbokompresora tehnoloģija nodrošina, ka mazāka tilpuma dzinējs var būt tikpat jaudīgs. Tomēr mazam dzinējam bez pareizās apkopes draud liela problēma – priekšlaicīga aizdegšanās. Lasīt vairāk

 

Škoda katapultējas uz pretējo joslu (+ VIDEO) 8

Komentārā teikts, ka Škoda vadītājs saduras ar priekšā braucošo Audi, novirzās no kursa un uzbraucot zaļajai zonai, kas nostrādā kā tramplīns, pārlido apstādījumam un nonāk uz ielas, kur kustība virzās uz pretējo pusi. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti