Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Kā auto industrija glābj okeānus 3

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 18.decembris 2024 10:39

Pārstrādāt veco ir sarežģītāk nekā izgatavot kaut ko no jauna, tomēr pēdējā laikā virknē nozaru, arī autobūvē, vērojama tendence atkritumus pārvērst jaunos produktos.

Tā ir moderna prakse, kurai sekotāju kļūst aizvien vairāk un kurai paredzama spoža nākotne. Stilīgas lietišķās kurpes, brīvā laikā apavi, apģērbs, automobiļu komponenti un mēbeles - tie ir tikai daži pārstrādāto izejvielu piemēri. Pasaulslaveni un atzīti uzņēmumi, piemēram, Adidas, Patagonia, Lego, Kia, BMW un Ford, pat lepojas ar to, ka plaši izmanto pārstrādātus materiālus, tostarp okeānā savāktus atkritumus un nolietotus zvejas tīklus.

Organizācija The Ocean Conservancy lēš, ka šobrīd pasaules okeānos peld 150-250 miljoni tonnu plastmasas. Ja izlīdzinātu metru biezā slānī, tā noklātu teritoriju, kas ir 100 reizes lielāka par Monako. Bēdīgā ziņa ir tā, ka joprojām ik gadu okeānos nonāk ap 11 miljoni tonnu šāda piesārņojuma. Lai strauji augošo apjomu piebremzētu un taupītu dabiskos resursus, nebijušus apmērus iegūst izejvielu pārstrāde un otrreizēja izmantošana.

Plastmasas pudeles un zvejas tīkli

Plastmasa planētas ūdeņos ir ļoti dažāda. Par to var pārliecināties, kaut vai aizbraucot tepat līdz Baltijas jūras Kurzemes piekrastei. Sevišķi pēc vētras tur var ieraudzīt visdažādāko formu un izmēru drazu - pudeļu korķus, pašas pudeles, kokteiļu salmiņus, maisiņus, rotaļlietu fragmentus, pārtikas iepakojumu, zvejas aprīkojumu u.c. Pārstrādei vispiemērotākā ir tieši lielā un vienveidīgā plastmasa, nevis mikroplastmasa, kuras apjomu pasaules okeānos precīzi novērtēt ir grūti. Visbiežāk atkal par izejvielu kļūst plastmasas pudeles un zvejas tīkli.

"Pasaulē labi zināmi uzņēmumi aizvien vairāk tiecas pēc ilgtspējas. Un šeit runa ir ne tikai par videi saudzīgu enerģiju, bet arī par ražošanas materiāliem. Piemēram, Adidas bija viena no pirmajām pasaules līmeņa firmām, kas paziņoja, ka sporta apavos un apģērbā izmantos tik daudz pārstrādātas plastmasas, cik vien iespējams. IKEA var atrast aizkarus un paklājus, kas izgatavoti no pārstrādāta poliestera, bet amerikāņu āra apģērba un aprīkojuma kompānija Patagonia izceļas ar to, ka plaši liek lietā ne tikai pārstrādātu poliesteru un neilonu, bet arī vilnu un kokvilnu. Uzņēmums pat īsteno īpašu programmu, ar kuru veicina savu preču labošanu un atkalizmantošanu, lai tikai mazinātu piesārņojumu," stāsta žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss.

Arī sadzīves tehnikas, elektronikas, rotaļlietu, kā arī automobiļu ražotāji aizvien vairāk izmanto pārstrādātas izejvielas un cilvēces apziņā nostiprina aprites ekonomiku. Piemēram, vācu uzņēmums Frosch veļas mazgāšanas līdzekļus pilda tikai tādās PET pudelēs, kas izgatavotas no 100% pārstrādātas plastmasas un ko pēc izlietošanas var droši izmest dzeltenajos konteineros, lai pārstrādātu no jauna. Cits uzņēmums - Ortex - puķupodus un puķu kastes ražo no otrreizējiem materiāliem, savukārt Lego ir apņēmies līdz 2032.gadam no rotaļlietu sastāva izskaust plastmasu, kas cēlusies no naftas nozares.

Vai aprites ekonomika ir atbilde klimata pārmaiņām?

Īpaši aktīvi pārstrādātos materiālus ražošanā ievieš autobūves uzņēmumi. Lai palielinātu nodilumizturību un pagarinātu kalpošanas mūžu, sevišķi daudz tās parādās automobiļu salonā. Gaidāms, ka jaunas tehnoloģijas to palielinās vēl vairāk.

Mūsdienās vairāki uzņēmumi, tai skaitā Kia, Audi un Škoda, no pārstrādātas plastmasas un poliestera izgatavo bagāžas nodalījuma tapsējumu, kā arī dažādus salona elementus. Kia, piemēram, cieši sadarbojas ar starptautisko organizāciju The Ocean Cleanup, kas aktīvi attīra pasaules okeānu. Tāpēc vairāki jaunā elektroauto Kia EV3 komponenti ir izgatavoti no moderni pārstrādātiem materiāliem. To vidū ir gan minētais bagāžnieka apšuvums, gan arī salona paklājiņi.

Tas ir lielisks veids, kā dabai kaitīgo okeāna drazu pārvērst augstas kvalitātes automobiļu komponentos. Otrreizējos materiālus Kia izmanto arī durvju paneļos, viduskonsolē, kā arī sēdekļu apdarē. Līdzīgu filozofiju īsteno arī BMW, Renault, Volvo un Mercedes-Benz, kas ar pārstrādātām plastmasas detaļām veicina aprites ekonomiku. Arī Ford savu jauno modeļu grīdu un bagāžnieku izklāj ar pārstrādātu plastmasu, bet Renault pēdējo piecu gadu laikā otrreizējo materiālu īpatsvaru Megane modelī ir paaugstinājis līdz 30% un turpinās darbu, lai 2030.gadā rādītājs sasniegtu jau 50%.

Cik ekoloģiska ir pārstrādātā plastmasa

Tā kā autoražotāji daudz un plaši runā par otrreizējo plastmasu, rodas jautājums par tās patieso ekoloģiskumu. Varbūt tā ir tikai mārketinga stratēģija?

Pēc Guntara Pulsa domām, par atkalizmantotās plastmasas ekoloģiskajiem aspektiem šaubu nav, taču nevar noliegt, ka pastāv arī trūkumi. Jā, pārstrādes dēļ samazinās pieprasījums pēc primārajām izejvielām, kas kopumā pazemina oglekļa izmešus un pozitīvi ietekmē klimata pārmaiņas. Plastmasas pārstrāde arī atslogo izgāztuves un padara vieglāku kopējo atkritumu nastu.

Tiesa, pastāv arī izaicinājumi. Piemēram, ja gatavam produktam pievieno pārstrādātas izejvielas, tā kvalitāte tomēr cieš. Tāpat pārstrādei nepieciešams daudz enerģijas un ūdens, un to nevar darīt bezgalīgi daudz reižu. Parasti tie ir 7-10 cikli, un katram no tiem ir nevēlami blakusprodukti - piemēram, mikroplastmasa, kas nonāk vidē.

Lai gan pastāv dažādi izaicinājumi, plastmasas pārstrādei ir ilgtspējas potenciāls. Kvalitāti pagaidām gan nevar pielīdzināt pirmreizējiem izstrādājumiem, taču tehnoloģijas attīstās. Tāpēc pārstrāde, nenoliedzami, kļūs efektīvāka, tai vajadzēs mazāk resursu, bet produkcijas kvalitāte uzlabosies.

Radot lietas no atkritumiem, uzņēmumi demonstrē gan spēju ieviest inovācijas, gan atbildību par klimatu un vidi. Tāpēc jebkuri centieni šai jomā apliecina apņēmību cīnīties pret globālo piesārņojumu.

 
Visi komentāri
 
imzz 18.decembris 2024 12:10
1 0 Atbildēt

Ne tikai auto. Es, pārskatot interneta veikalu piedāvājumu attiecībā uz sporta apģērbu, konstatēju, ka ar "lepnumu tiek piedāvāti izstrādājumi, kuru pamatā šķiedras no pārstrādātām PET pudelēm. Tātad, to putekļi jau ir mikroplastmasa. Tas pats būs ar auto sēdekļu materiālu u.c.

WALA 18.decembris 2024 13:31
0 0 Atbildēt

Ka tik mārketingā ar kaut kādu fufeli paspīdēt ... Seguma šiem vārdiem nav vispār .. glābēji jopcik ... Ja ražotu ilgmūžīgākus auto, tad vēl puslīdz varētu saprast šadu reklāmu, bet rqžojot un lietojot bionoārdošos - eko plastikātus mēs tikai attālināmies no iespējas auto kalpot ilgi ...

0pis 18.decembris 2024 16:30
0 0 Atbildēt

Kurš tad teica, ka auto jākalpo ilgi? 5 gadi, nu i viss. Tad arī ražotāji nebankrotēs jo nevarēs drīpelēt to auto vairāki īpašnieki pēc kārtas.

Auto, kurus izmanto koplietošanā un brauc teju nepārtraukti, vispār jādod 3 gadi un tad jābloķē nost un prom uz pārstrādi. Jau atpelnījās, pērciet nākamo!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Toyota Hilux Rangga SUV – septiņvietīgs krosovers Indonēzijas tirgum 11

Japānas autobūves uzņēmums Toyota pieteicis septiņvietīgu krosoveru Hilux Rangga, kas no 2025. gada kļūs pieejams Indonēzijas tirgū. Lasīt vairāk

 

Audi rūpnīcu Briselē slēgs 28. februārī 11

2025. gada februāra pēdējā dienā Audi rūpnīcā Briselē ražošana tiks oficiāli pārtraukta, bet elektriskie krosoveri Q8 e-tron und Q8 e-tron Sportback – svītroti no piedāvājuma. Lasīt vairāk

 

2024. gada novembris – ko pērk ķīnieši? 3

Ķīnas tirgus ir lielākais pasaulē, tādēļ pārdoto automašīnu daudzums vienā mēnesī ir iespaidīgs. Novembrī tas pārsniedzis 2,4 miljonus vienību, vietējam ražotājam BYD atkal apliecinot savu pārākumu ar pieciem modeļiem pirmajā desmitniekā. Lasīt vairāk

 

Renault 5 Turbo atgriežas ar 500 Zs un aizmugures riteņu piedziņu (+ FOTO) 15

Leģendārais 80. gadu sporta automobilis atgriezīsies kā jaudīgs elektriskās piedziņas modelis ar 500 Zs jaudu un iespaidīgu dinamiku. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti