Krievijas autogigants KamAZ nepilna gada laikā zaudējis trešdaļu vietējā pašizgāzēju tirgus, nespējot konkurēt ar Ķīnas kravinieku ražotājiem.
Par to raksta Krievijas mediji, atsaucoties uz NAPI (Nacionālās rūpnieciskās informācijas aģentūras) veikto analīzi. Eksperti salīdzināja jaunu pašizgāzēju pārdošanas statistiku par 2021. gada un 2022. gada vienpadsmit mēnešiem. Izrādījās, ka pašizgāzēju pārdošanas apjomi Krievijā pieauguši par 39 procentiem, bet KamAZ spējis palielināt pārdošanas apjomu tikai par 6,6 procentiem, kamēr lielāku daļu pīrāga no tirgus izaugsmes sadalījuši Ķīnas zīmoli Shacman, FAW un Howo.
Pašizgāzēju tirgus zaudējumu vislabāk ilustrē KamAZ daļa. Saskaņā ar pagājušā gada vienpadsmit mēnešu rezultātiem Krievijas lielākās smago automašīnu rūpnīcas daļa aizņēma 37,4 procentus no tirgus, bet 12 mēnešus vēlāk pašizgāzēji no Tatarstānas veidoja vairs tikai 28,5 procentus no pārdošanas apjoma. Pēc Eiropas kravas automašīnu ražotāju aiziešanas no Krievijas tirgus pircēji pārgāja uz Ķīnā ražotu tehniku.
Individuālajā ieskaitē KamAZ saglabā pirmo pozīciju, bet pārsvars pār Shacman (Shaanxi) ir tikai 500 vienības. KamAZ un Ural (vēl viena krievu autorūpnīca) veido mazāk nekā trešo daļu no visa Krievijas pašizgāzēju tirgus (32,8 procenti), savukārt Ķīnas autobūves giganti aizņēma 57,5 procentus no šī segmenta. Shacman, FAW un Howo pārdošanas apjomu pieaugums ir iespaidīgs: tirgus pieauga par 39 procentiem, un pieprasījums pēc iepriekšminēto Ķīnas zīmolu pašizgāzējiem vairāk nekā dubultojās.
Ķīnas autoražotāji izspiež KamAZ no tirgus ne tikai pašizgāzēju segmentā. Tas labi redzams no datiem, kas apkopoti par Tatarstānu – KamAZ dzimteni. Kravas automašīnu īpatsvars no Ķīnas 2022. gada desmit mēnešos Tatarstānā palielinājās 6,5 reizes (līderi ir Shacman, FAW un JAC), savukārt jauno KamAZ kravas automašīnu pārdošanas apjomi tajā pašā laika periodā samazinājušies par 43 procentiem.
KamAZ preses dienests gan optimismu nezaudē, apgalvojot, ka nākamgad rūpnīca plāno pārdot 50 tūkstošus kravas automašīnu un palielināt savu daļu Krievijas tirgū. Vai tas izdosies, rādīs laiks.
Nezaudējot optimismu, pārņems moskviča pieredzi un sāks štancēt Ķīnas autobūves ražojumus zem kamaza nosaukuma.