Valdība lems par ieceri nākamgad palielināt lielāko daļu autoceļu lietošanas nodevu kravas transportlīdzekļiem - iAuto

Valdība lems par ieceri nākamgad palielināt lielāko daļu autoceļu lietošanas nodevu kravas transportlīdzekļiem 13

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 30.septembris 2025 8:40

Valdība šodien lems par Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotajiem grozījumiem Autoceļu lietošanas nodevu likumā, kas paredz no nākamā gada 1.janvāra palielināt lielāko daļu autoceļu lietošanas nodevu jeb vinješu likmju kravas transportlīdzekļiem virs trim tonnām, liecina informācija Tiesību aktu portālā.

SM aģentūrai LETA skaidroja, ka virzīto grozījumu mērķis ir noteikt tādas vinješu likmes, kas atspoguļo faktiskās infrastruktūras uzturēšanas izmaksas, ņemot vērā kravas transportlīdzekļu ietekmi uz autoceļiem.

Tostarp grozījumi paredz "nulles" likmi bezemisiju transportlīdzekļiem un likmju noteikšanu emisijas radošajiem transportlīdzekļiem atkarībā no to radīto emisiju apjoma.

Grozījumi paredz arī paplašināt ceļu tīklu, uz kuriem attieksies autoceļu lietošanas nodeva, ar valsts reģionālajiem autoceļiem, kas ir paralēli valsts galvenajiem autoceļiem vai ved uz ostām. Izmaiņu mērķis ir novērst iespējas izvairīties no nodevas maksāšanas, apzināti izvēloties maršrutus, kas patlaban atrodas ārpus nodevas piemērošanas teritorijas.

Ministrijā skaidro, ka Latvijā autoceļu lietošanas nodeva tiek piemērota smagajiem kravas transportlīdzekļiem ar maksimālo pilno masu virs trim tonnām, kas pārvietojas pa valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem, kuriem ir noteikts maksas autoceļa statuss.

Nodevas apmērs ir diferencēts atkarībā no transportlīdzekļa masas, asu skaita, izmešu klases un lietošanas perioda. Savukārt autoceļu lietošanas nodevas ieņēmumi tiek novirzīti to valsts autoceļu, pa kuriem iekasē nodevu, uzturēšanai un attīstībai.

Līdz šim transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu no 3,501 tonnas līdz 12 tonnām, ja transportlīdzekļa motora izmešu līmenis ir "Euro 0, I, II", nodevas dienas likme bija 15 eiro, nedēļas likme - 37 eiro, mēneša likme - 74 eiro, bet gada likme - 760 eiro. Savukārt turpmāk dienas likme šiem transportlīdzekļiem plānota 17 eiro apmērā, nedēļas likme - 43 eiro apmērā, mēneša likme - 87 eiro, bet gada likme - 870 eiro.

Vienlaikus transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu no 3,001 tonnas līdz 3,5 tonnām, ja transportlīdzekļa motora izmešu līmenis ir "Euro VI un mazāk piesārņojošs", līdz šim dienas likme bija pieci eiro, bet nedēļas likme - 12 eiro, bet turpmāk dienas likme būs septiņi eiro, bet nedēļas likme - 18 eiro.

Ministrijā uzsver, ka, neraugoties uz nodevas piemērošanu, Latvijas tranzīta un iekšzemes loģistikas plūsmā joprojām dominē kravas autotransports, īpaši transportlīdzekļi ar lielu asu noslodzi, kas paātrina autoceļu bojāšanos. Kravu plūsma pa autoceļiem turpina pieaugt, palielinot gan infrastruktūras nodilumu, gan sastrēgumus un kaitīgo vielu emisiju līmeni.

Vienlaikus dzelzceļa transportam Latvijā ir brīva kapacitāte, un esošā infrastruktūra spēj uzņemt lielāku kravu apmēru. Tomēr autotransporta relatīvi zemās izmaksas, salīdzinot ar dzelzceļu, neveicina uzņēmēju izvēli izmantot videi draudzīgāku un ilgtspējīgāku pārvadājumu veidu. Lai veicinātu ilgtspējīgus pārvadājumus, SM virza pāreju uz sauso ostu principu - veidojot loģistikas mezglus tālāk no faktiskajām ostām, kur kravas tiktu pārkrautas no autotransporta uz dzelzceļu, informē ministrijā.

Satiksmes ministrs Atis Švinka (P) norāda, ka reģionālo autoceļu kvalitāte pasliktinās negodprātīgu darbību dēļ. "Diemžēl saskaramies ar situāciju, kad kravas transportlīdzekļi, lai izvairītos no vinješu iegādes, nebrauc pa valsts galvenajiem, bet reģionālajiem ceļiem. Tie tiek bojāti, jo netur papildu slodzi, savukārt to kvalitātes atjaunošanai nepieciešams papildu finansējums," norāda ministrs.

Viņš uzsver, ka, paplašinot autoceļu tvērumu, mazināsies iespējas izvairīties no nodevas nemaksāšanas un tiks izmantoti kravu pārvadāšanai atbilstošāki ceļi - galvenie autoceļi. Vienlaikus jaunās vinješu likmes veicinās arī videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu.

LETA jau ziņoja, ka 2025.gada 1.janvārī stājas spēkā grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā, palielinot lielāko daļu autoceļu lietošanas nodevas likmju kravas transportlīdzekļiem virs trim tonnām.

Salīdzinoši lielāks likmju palielinājums tika noteikts lielāku izmešu spēkratiem un vinjetēm īsākam laika periodam, savukārt ekoloģiskākajiem kravas automobiļiem gada likme tika noteikta mazāka. Grozījumu mērķis bija veicināt vairāk automobiļu ar videi saudzējošākiem dzinējiem lietošanu, kā arī vinjetes iegādāties visam gadam.

Tāpat tika paredzēts jauns likmes periods - deviņi mēneši, lai mazinātu administratīvo slogu ražas novākšanas laikā.

 
13 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Teslists 30.septembris 2025 13:05
4 1 Atbildēt

Vajag izpist mazos uzņēmējus līdz galam! Nav ko dirsties!

W12 30.septembris 2025 18:04
4 0 Atbildēt

😀😀😀“Vienlaikus dzelzceļa transportam Latvijā ir brīva kapacitāte, un esošā infrastruktūra spēj uzņemt lielāku kravu apmēru.”

————————————————

Šis ir kaut kāda absurda kalngals…Nu kā var vispār kaut ko tādu izspļaut??? Interesanti, kā ar vilcienu ir iespējams aizvest kravas no Rīgas uz Kuldīgu, vai, piemēram, Limbažiem vai Salacgrīvu??? Limbažu virzienā jau sen kā demontētas sliedes…Protams, ka ar vilcienu pārvadāt kravas un pasažierus būtu daudz izdevīgāk, bet…mēs jau paši, t.i., iepriekšējās valdības bija tik stulbas, ka ar vieglu roku likvidēja vairākas dzelzceļa līnijas Latvijā. Nu mēs esam tur, kur esam. Uzņēmēji jau sen ir pārorientējušies uz kravas autotransportu. Tas ir salīdzinoši efektīvs un ērts gan kravu nosūtītājiem, gan arī kravu saņēmējiem.

iciks 30.septembris 2025 14:48
2 0 Atbildēt

Šķiet, ka vinjete aiziet ceļiem gan, taču visdrīzāk ir tā, ka palielinoties šiem ienākumiem, kaut kas tiks noņemts no citām naudām, tā ka kopsummā visdrīzāk nemainīsies itin nekas.

Par dzelzceļiem tā gan ir klaja diršana. Nebrauciet ar auto, vediet ar vilcienu. Nevajag būt dižam speciālistam, lai redzētu, ka Latvijā dominē Via Baltica maršruts un kā tur ar dzelzceļa pārvadājumiem? Ak, ziemeļu virzienā ir tikai +/-līdz Saulkrastiem, bet dienvidu virzienā ir caur Jelgavu.

Pie tam tie paši fūristi atzīst, ka viņiem gana bieži ir tāda tipa braucieni, ka Saldū uzkraujas, Dobelē kaut ko izkrauj, tad Šauļos kaut ko uzkrauj, aizkratās uz DAugavpili, pēcāk uz Narvu, pa ceļam piestājot Tartu u.t.t. Kāds tur vēl dzelzceļš.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Drošība un redzamība kustībā – Metzger tehnoloģijas durvju slēdzeņu un logu tīrītāju sistēmās 3

Mūsdienu automobiļos drošība un komforts vairs nav tikai luksusa jautājums – tie ir pamata standarti, kas balstās uz arvien sarežģītākām mehāniskām un elektroniskām sistēmām. Lasīt vairāk

 

Kā taksometru satiksme tiek organizēta Taizemē, Bangkokas lidostā? (+ VIDEO)

iAuto.lv pastāsta kā taksometru satiksme organizēta Taizemes galvaspilsētā Bangkokā un dalās ar informāciju, kas varētu noderēt tiem, kas nolēmuši apmeklēt šo eksotisko tūrisma zemi. Lasīt vairāk

 

PAPILDINĀTS ar Valsts policijas atbildi; Balķvedējs ar iekrāvēju Jūrmalā nogāž visas caurlaižu kontroles kameras (+ VIDEO) 27

Nezināmu iemeslu dēļ baļķvedēja materiālu iekraušanas ierīce (manipulators) ir palikusi paceltā stāvoklī. Šoferis to nemana un turpina braukt līdz vietai, kur pāri ceļam izbūvēta konstrukcija ar caurlaižu kontroles kamerām. Lasīt vairāk

 

Hyundai uzlabo arī Tucson Plug-in un dīzeļa versijas 2

Hyundai noslēdzis Tucson modeļu saimes modernizāciju ar uzlabotajām uzlādējamā hibrīda un dīzeļa versijām. Pieaugot jaudai un izvēlei, cena nemainās. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti