Ar jaunās paaudzes “XV” modeli “Subaru” jau septembrī Stokholmas pievārtē iepazīstināja Eiropas žurnālistus, savukārt nupat – oktobra vidū ar “XV” varēja iepazīties arī Latvijā. Tomēr tā pa īstam šis kompaktais krosovers pie mums ieradīsies vien šī gada decembrī.
Lielai daļai sabiedrības “Subaru” asociējas ar apvidus automobiļiem, un ne velti – lielākā daļa no Eiropā šobrīd pieejamiem šī ražotāja modeļiem ir, ja ne apvidus auto, tad vismaz ar pilnpiedziņu (izņemot sporta kupeju “BRZ”). Būtu visai likumsakarīgi, ja “Subaru” Eiropā ‘ietu no rokas’, ņemot vērā to, ka pēdējo astoņu gadu laikā eiropieši ir vairāk iecienījuši tieši apvidus un pilnpiedziņas automobiļus. Pilnpiedziņas automobiļu tirgus daļa Eiropā pieaugusi no 9% (2008. gadā) līdz 15% (2016. gadā), taču Eiropa ir pēdējā vietā starp reģioniem, kuros pārdod “Subaru” automobiļus – 40.6 tūkstoši 2016. gadā. Salīdzinājumam, Ziemeļamerikā pērn tika pārdoti 665.3 tūkstoši “Subaru” automobiļi. Citā pozīcijā Eiropa atrodas, ja runājam tieši par “XV” modeli – ar kopā pārdotiem 70 000 “XV” automobiļiem Eiropa ir trešajā vietā aiz Ziemeļamerikas un Japānas. Ņemot vērā kompakto SUV segmenta paplašināšanos Eiropā, nav brīnums, ka Japānas autoražotājs cerīgi raugās uz “XV” iespējamiem panākumiem pie mums, tomēr konkurence ir ļoti sīva. Ko piedāvā “XV”?
Jaunais "Subaru XV" Foto: iAuto.lv
TEHNISKIE DATI
Dzinēji
- 1.6 litru Boxer tipa benzīna dzinējs: 114 Zs pie 6200 apgr./min., 150 Nm pie 3600 apgr./min., CO2: 145 g/km
- 2.0 litru Boxer tipa benzīna dzinējs: 156 Zs pie 6000 apgr./min., 196 Nm pie 4000 apgr./min., CO2: 155 g/km
Izmēri :
- Garums: 4465 mm (+15 mm)*
- Platums: 1800 mm (+20 mm)*
- Augstums: 1615 mm (+/- 0 mm)*
- Riteņu bāze: 2665 mm (+30 mm)*
- Platums salonā – plecu līnija: 1441 (+29 mm)*
- Klīrenss: 221 mm (+1 mm)*
- Bagāžas tilpums: 380 – 1290 litri (+20 litri)*
- Pašmasa: 1408 – 1443 kg (1370 – 1470 kg)*
* - salīdzinot ar pirmās paaudzes “XV” modeli
Cenas un aprīkojums
Šajā ziņā ar “Subaru” viss ir vienkārši – automobiļa cena mainās atkarībā no izvēlētā dzinēja un kādas no četrām aprīkojuma pakotnēm. Jaunā “XV” gadījumā tās ir piecas cenas:
- 1.6i Base – 22 900 EUR
- 1.6i Ridge – 27 200 EUR
- 2.0i Active – 28 200 EUR
- 2.0i Ridge – 29 200 EUR
- 2.0i Summit – 32 100 EUR
Vienkāršāk aprīkotajā “Base” komplektācijā iekļauta EyeSight septiņu funkciju drošības sistēma, 17” diski, spuras veida antena, sešos virzienos regulējams vadītāja sēdeklis, līkumu gaismas, Start/Stop sistēma, Apple Car Play un Android Auto atbalsts, aktīvā griezes momenta sadale, X-Mode palīgsistēma braukšanai bezceļu apstākļos un drošības jostu spriegotājs aizmugurē.
Nākamajā “Active” komplektācijā ir pieejams tas pats, kas “Base”, kā arī LED lukturi, apsildāma stūre, pārnesumu pārslēgšanas lāpstiņas pie stūres, tonēti sikli, 6.5” informācijas displejs, divu zonu klimata kontrole, atpakaļskata kamera, 18” diski un jumta sliedes. “Ridge” komplektācijā šim visam papildus ir bezatslēgas sistēma un papildus drošības pakete, kurā iekļauti arī dažādi sensori aizmugurē un aklajā zonā.
Visbagātīgākais aprīkojuma līmenis ir “Summit”, kurā ir viss iepriekšminētais un panorāmas jumts, astoņos virzienos regulējams vadītāja sēdeklis, ādas apdare un navigācija.
TESTA AUTO - “Subaru XV” 2.0 i “Ridge” un “Summit” komplektācijās.
Jaunais "Subaru XV" Foto: iAuto.lv
Vien uzlikas un klīrenss ir pazīmes, kas norāda uz bezceļu spējām
Šis ir tas gadījums, kad jaunās paaudzes modelis izskatās drīzāk atsvaidzināts, nevis radīts no jauna. Taisnības labad jāsaka, ka ar jaunajam “XV” ar iepriekšējo ir kopīgs vien nosaukums un riteņu drošības atslēga. Tas ir radīts uz pilnīgi jaunas platformas, kas turpmāk tiks izmantota arī citiem “Subaru” modeļiem, un to iespējams izmantot iekšdedzes dzinēju modeļiem, bet arī hibrīdiem un elektroautomobiļiem. Ar jauno platformu “XV” uzlabota virsbūves izturība un spēka novadīšana sadursmju gadījumos un samazināta automobiļa sasvēršanās, izpildot straujākus manevrus.
Jaunais un pirmās paaudzes "Subaru XV" Foto: iAuto.lv
Atgriežoties pie dizaina, izstrādājot jauno “XV”, “Subaru” rīkoja fokusgrupas, lai noskaidrotu to, kādi elementi un kādas īpašības būtu jāsaglabā. Būtiskākās, ko aptaujas dalībnieki uzsvēra, ir automobiļa dizains, riteņu dizains, kā arī augstais klīrenss. Šādi “Subaru” skaidro to, kādēļ “XV” izskatās tik līdzīgs savam priekšgājējam. Priekšējie lukturi vairs nav tik daudzstūraini kā iepriekš, lielāka un stāvāka kļuvusi gaisa atvere radiatoram, aizmugures lukturi tagad horizontāli iestiepjas bagāžnieka vākā. Savukārt sānu logu aile ir kļuvusi zemāka, vairāk atgādinot vieglo hečbeku, nevis apvidus auto.
Jaunais jaunais un pirmās paaudzes "Subaru XV" Foto: iAuto.lv
Ja salīdzinām ar citiem kompaktajiem ‘apvidniekiem’, tad “Subaru XV” tiešām izskatās pēc kompaktklases automobiļa, nevis ar izskatu cenšas līdzināties nopietnajiem bezceļu bridējiem. Vienīgi plastmasas uzlikas un iespaidīgais 22 cm klīrenss norāda uz dotībām, kas palīdzēs iebrist tur, kur kompaktklases hečbeku parasti dzīt negribas.
Displejos var apmaldīties
Pierasts, ka “Subaru” modeļu salons iekārtots visai konservatīvā garā. Arī “XV” priekšējais panelis ir veidots lakoniskā manierē, un lielie klimata kontroles grozāmslēdži uzreiz liecina, ka atrodamies “Subaru”. Svaigums salonā radīts ar vertikālām ventilācijas atverēm un informācijas sistēmas paneli ar skārienjutīgo ekrānu, tomēr šāds iekārtojums ir arī jaunākajā “Impreza” modelī. Apdarei izvēlēti kvalitatīvi apdares materiāli, arī par montāžu grēks sūdzēties, tomēr melni spīdīgā plastmasa, kas imitē klavieru lakas virsmu, nav gājusi secen arī “XV” salonam. Ar to ietērpts izklaides sistēmas displejs un vadības slēdži. Izskatās eleganti, bet nav praktiski.
Jaunais "Subaru XV" Foto: iAuto.lv
No vienas puses var saprast, ka trīs dažādi informācijas displeji nepieciešami, lai vadītājam nebūtu jāveic liekas darbības, meklējot nepieciešamo informāciju par, piemēram, ceļojuma datiem, degvielas patēriņu, klimatu un izklaidi vienā displejā. Jā, tādā ziņā ir ērti – katrs ekrāns savai informācijai. Taču katrā no tiem iespējams attēlot dažādu informāciju, un ir krietni jāpameklē, ar kuriem taustiņiem tas izdarāms. Arī regulējot klimatu, pirmajā brīdī gribas sagaidīt, ka informācija parādīsies lielākajā ekrānā, bet nē – šī informācija būs redzama mazajā displejā, kas novietots priekšējā paneļa augšpusē.
Jaunais "Subaru XV" Foto: iAuto.lv
Ir daudz vietas, bet aizmugurē prasītos dziļāki sēdekļi
Ar jauno platformu pieauguši ne vien ārējie, bet arī salona izmēri. Par nepilniem 30 mm pieaugusi vieta gan aizmugurējo pasažieru kājām, gan priekšā sēdošo plecu līmenī. Viens aiz otra var sasēsties gara auguma pieaugušie. Lai gan vadītāja sēdeklis ir vienīgais, kas regulējams visvairāk diapazonos, arī blakussēdētāja vietā var ērti iekārtoties.
Jaunais "Subaru XV" Summit komplektācijā Foto: iAuto.lv
Aizmugurē itin komfortabli var saspiesties trīs cilvēki, tomēr garākās distancēs tur ērtāk jutīsies divatā. Komfortablākam braucienam aizmugurējie sēdekļi prasītos vēl dziļāki, ar lielāku kāju atbalstu. Bet ja pieņemam to, ka šeit biežāk tiks sēdināti bērni, tad jābūt ērti. Aizmugures durvis veras plaši, tādēļ arī manevri ar bērnu sēdeklīša ievietošanu neradīs problēmas.
Jaunais "Subaru XV" Ridge komplektācijā Foto: iAuto.lv
Uz komfortu orientēts automobilis
“Subaru” pārstāvji par “XV” mērķiem uzskaita piedzīvojumus, aktīvu dzīvesveidu un ilgmūžību. Pēc testa brauciena vairāk radās iespaids, ka “XV” ir vide, kurā atslābināties starp dažādām aizraujošām aktivitātēm. Tā vadāmība ir izteikti vērsta uz komfortu, tāds pat ir šķietami jaudīgais 156 Zs dzinējs ar “Lineartronic” automātisko pārnesumkārbu. Nav gluži tā, ka nepietiktu jaudas, tomēr zem motora pārsega prasītos arī kas temperamentīgāks, citādi piedzīvojumu kāro auditoriju ar 10.4 sekundēm līdz simtam būs diezgan grūti uzrunāt.
Jaunais "Subaru XV" Foto: iAuto.lv
Stūre nav pārāk informatīva, un šķiet, ka braukšana notiek ar izmēros lielāku automobili. Tomēr aktīvā griezes momenta sadale sniedz patīkamu pārsteigumu straujākos līkumos, papildus piedzenot ārmalā esošos riteņus, tādējādi auto piepeši kļūst labāk pagriežams. “XV” balstiekārtas regulējums ir mīksts, pat asāki ceļa nelīdzenumi tiek patīkami nomaskēti, taču pozitīvi ir tas, ka automobilis šķiet stabils un savākts. Citos automobiļos manīts, ka pārlieku komfortabls regulējums jau rada ‘peldošu’ sajūtu. “XV” tā nav – t.s. aļņu testā un testam pieejamā kartinga trasē, kur atkal var novērtēt aktīvo griezes momenta sadali.
Jaunais "Subaru XV" Foto: iAuto.lv
Citu raksturu “XV” parāda bezceļu apstākļos, kur ieslēdzas šī auto piedzīvojumu gars. Improvizētā bezceļu trasē meža pudurī, kur dubļaini klints bluķi mijās ar ūdens pilnām stigām, kas krietni pāri ‘slieksnim’ un koku saknēm, “XV” bez mazākajām šaubām tika galā apauts ar vasaras riepām. Šis uz plašā konkurentu fona patiešām ir “XV” jājamzirdziņš. Ja daudziem radies iespaids, ka “XV” ir automobilis dāmai pilsētā, tad tieši otrādi – “XV” stihija ir arvien grūtāk izbraucami ceļi. Pat Dīķa ielas poligons Rīgā tāds nieks vien ir.
Degvielas patēriņš pēc testa brauciena rādīja 8.3 litri uz 100 km, savukārt mierīgā šosejas režīmā 7 litri, kas šodien jau vairs nav tik konkurētspējīgi.
Jaunais "Subaru XV" Foto: iAuto.lv
“Mēs radīsim drošāko automobili pasaulē”
Šo “XV” prezentācijā vairākkārt uzsvēra “Subaru” pārstāvji, stāstot par drošības tehnoloģijām, ar ko aprīkots “XV”. Runa ir par “EyeSight” drošības sistēmu, ko “Subaru” izstrādā jau kopš 1989. gada un, kas “Subaru” modeļos dažādos pasaules reģionos ir pazīstama no 2008. gada. Ar šīs drošības sistēmas palīdzību par 61% izdevies samazināt automobiļu iekļūšanu satiksmes negadījumos, savukārt par 84% tajos negadījumos, kas saistīti ar iebraukšanu kāda cita automobiļa aizmugurē.
Jaunais "Subaru XV" Foto: iAuto.lv
“EyeSight” sistēmas darbība tiek nodrošināta ar divām stereo kamerām, kas automobilim priekšā notiekošo projicē par detalizētu, krāsainu trīsdimensiju attēlu, tādējādi spējot precīzi atšķirt dažādus objektus. Ar tās palīdzību tiek nodrošināta adaptīvās kruīza kontroles, braukšanas joslu un noguruma monitoringa sistēmas darbība, sastrēguma asistents, kas brīdina par to, ka priekšā esošais transportlīdzeklis uzsācis kustību, kā arī sadursmju novēršanas palīgus, kas uzrauga ne vien uz ceļa piepeši radušos šķēršļus, automobilim esot kustībā, bet arī nepieļauj uzbraukt priekšā esošam šķērslim, ja automobilis kustību ir tikko uzsācis (piemēram, atpakaļgaitas vietā nejauši ieslēdzot “Drive” režīmu).
Sadursmju novēršanas sistēmai testu laikā tika pievērsta arī praktiska uzmanība – “Subaru” pārstāvji poligonā bija sarūpējuši putuplasta transportlīdzekli, ar kuru pārbaudīt sistēmas darbību. Pirmkārt, sistēma darbosies tikai tad, ja akseleratora pedālis atradīsies vienmērīgā stāvoklī vai tiks atlaists – ja spiediens tiks palielināts, automātiska bremzēšana nenotiks. Otrkārt, Saules stari un cits gaismu atspīdums var traucēt sistēmas kamerai uztvert priekšā notiekošo. Šī iemesla dēļ pusē mēģinājumos testētais “XV” tomēr ietriecās putuplasta transportlīdzeklī, pierādot, ka autovadītājs joprojām ir situācijas noteicējs, un asistents ir vien palīgs, kas var izglābt dažādās situācijās. Bet var arī neizglābt. Tomēr ir pozitīvi, ka šādas drošības sistēmas jau ir iekļautas jau “XV” bāzes komplektācijā.
Jaunais "Subaru XV" Foto: iAuto.lv
PLUSI UN MĪNUSI
Jaunais “XV” ir uzticams ikdienas sabiedrotais, kas jau paguvis saņemt balvu par drošības rādītājiem (IIHS Top Safety Pick 2017). Tomēr prasīgākus autovadītājus atturēs salīdzinoši vājā dinamika un neinformatīvā stūre. Konkurentiem līdzīgas jaudas dzinēji ir atsaucīgāki un ar zemāku degvielas patēriņu. Toties lielākos pārsteigumus “XV” sagādā tieši bezceļos. Arī augstais klīrenss ir nopietns pieteikums sarežģītiem braukšanas apstākļiem.
Sākumcena sākotnēji šķiet augstāka par konkurentiem, taču jau bāzes komplektācijā iekļauts tāds papildaprīkojums un pilnpiedziņa, ar kuru līdzīgi aprīkoti konkurenti būs tādā pat cenā un dārgāki. Tiesa, ar vēl bagātīgāku aprīkojumu arī “XV” kļūst dārgāks – par nākamo aprīkojuma līmeni ir jāpiemaksā 4300 EUR.
+ Pilnpiedziņa un bezceļu spējas
+ Teicams aprīkojums bāzes komplektācijā
+ Ļoti labs komforts salonā
- 2 litru dzinējs varēja būt dzīvespriecīgāks
- Vēl gribētos zemāku degvielas patēriņu