Auto žurnālistiem itin bieži nākas sastapties ar pavisam jauniem auto modeļiem, taču visbiežāk tie ir kāda jau labi zināma zīmola ražojums. Tāpēc par tādiem un to piedāvātajām tehnoloģijām jau ir radies zināms priekšstats, ņemot vērā iepriekšējo pieredzi ar konkrētā ražotāja citiem modeļiem. Taču sastopoties ar BAIC jeb Beijing X55 krosoveru, nav itin nekādu priekšstatu, ko no tā sagaidīt. Pat apskati citās valodās nav īpaši pieejami. Beijing X55 ir pirmais īstais Ķīnas automobilis (nerunājot par spectehniku), ko iespējams iegādāties Latvijā. Tam ir arī atbildīgs uzdevums – salauzt mūsos aizdomu pilnos priekšstatus par Ķīnas autobūvi.
Nav gluži tā, ka ar Ķīnas autobūvi mēs nebūtu saskārušies. Daudzi rietumu automobiļu ražotāji sadarbojas ar Ķīnas fabrikām, kā arī Ķīnas ražotāji ir iegādājušies rietumu zīmolus. Arī BAIC ir sadarbība gan ar Mercedes-Benz, gan Hyundai, un BAIC no General Motors pārpirka SAAB tehnoloģijas. Bet paskatoties vēsturē BAIC tika dibināts 1958. gadā, lai Ķīnas tirgum būvētu nevienu citu modeli, kā Volgu jeb par Dongfanghong BJ760 pārsaukto GAZ-21. Šobrīd BAIC ražo daudzu zīmolu automobiļus, tostarp mūsu apskatīto Beijing X55 (modeļa apzīmēšanai tiek izmantoti arī nosaukumi X6 un Mofang, Rubick’s Cube), un ir starp lielākajiem automobiļu ražotājiem Ķīnā.
Beijing X55 ir kompaktās apvidus klases automobilis, kas tiek komplektēts tikai ar 1.5 litru benzīna turbo dzinēju kopā ar 7 pakāpju divsajūgu automātisko pārnesumkārbu.
TEHNISKIE DATI
- Dzinējs: 1.5L Turbo GDI, 177 Zs (130 kW), 275 Nm pie 5500 apgr./min.
- Pārnesumkārba: 7 pakāpju dubultā sajūga automātiskā
- Degvielas patēriņš WLTP: 7.86 l/100 km
- CO2 izmeši WLTP: 178.5 g/km
- 0-100 km/h: 7.8 sekundes
IZMĒRI
- Garums: 4620 mm
- Platums: 1886 mm
- Augstums: 1860 mm
- Garenbāze: 2735 mm
- Klīrenss: nav datu
- Bagāžas nodalījuma tilpums: 380-1450 litri
- Pašmasa: 1617 kg
- Pilna masa: 1970 kg
- Degvielas tvertne: 53 litri
Pievilcīgs dizains
Automobiļa āriene ir izdevusies ļoti glīta un Eiropiešiem saprotama. Cilvēki ielās uz automobili daudz atskatās. Iespējams simpātiskā dizaina vai arī iepriekš neredzētā zīmola dēļ. Priekšpuse noformēta ar ķīļa formas dienas gaitas lukturiem un rombu rakstā veidotu dekoratīvo režģi. Priekšējā buferī, kur pierastāk redzēt miglas lukturus, X55 atrodas lampas tuvajām un tālajām gaismām. Sānos jumta līnija iezīmēta ar hromētu līsti un melni krāsotā jumta daļa automobiļa dizainam piešķir papildus dinamiku. Savukārt paslēptie durvju rokturi pēc vajadzības izbīdās tāpat kā aktuālajiem Range Rover vai Hyunaid Ioniq modeļiem. Automobiļa aizmugurē atrodas horizontāla LED gaismu josla un iespaidīgs divās daļās sadalīts spoileris. Apsveicami, ka X55 dizainā nav viltus atveres izpūtējos, ar ko bieži grēko pat lieli Premium modeļu ražotāji. Automobilis pieejams sešos - neitrālos, pasteļkrāsu un spilgtos toņos. Šķiet, autoražotājs nav taupījis uz virsbūvē izmantoto metālu – spārni un citi virsbūves paneļi tā nelokās, kā, piemēram, stipri dārgākajā Škoda Enyaq iV modelī.
Plašs un labi nostrādāts salons
Arī automobiļa salons ir iekārtots diezgan gaumīgi un mūsdienu tendencēm atbilstoši – liels skārienjutīgs ekrāns centrā, digitāls mērinstrumentu panelis aiz stūres, viduskonsole divos stāvos, zem elkoņu balsta ietilpīga novietne ar kondicionētā gaisa pieplūdi. Gaumes jautājums varētu būt ventilācijas atveres priekšējā paneļa sānos – sanācis kaut kas starp retro un futūrismu, bet ir oriģināli. Virzienrādītāju, logu tīrītāju un kruīza kontroles štoki, šķiet, nākuši no Mercedes apcirkņiem (tāpat kā automobiļa tālvadības atslēga), bet rullējamie slēdži uz stūres rata atgādina Tesla. Priekšā sēdošajiem atvēlēti iespaidīgi sportiska dizaina sēdekļi ar integrētu galvas balstu. Iekārtoties pie stūres var ērti, taču sēdekļiem prasītos lielāks augšstilbu atbalsts, jo pēc garāka brauciena kājas tomēr nogurst. Šajā ziņā aizmugurē sēdošie var justies ērtāk – daudz vietas kājām, kāju atbalsts, ērts dīvāns un augsti griesti. X55 aprīkots ar iespaidīga izmēra atveramu panorāmas jumtu, kuram ir arī pretgaismas pārsegs. Blakus lūkas kontroles slēdžiem jumta priekšdaļā atrodas avārijas gaismu slēdzis. Jāsaka, ka diezgan neierasta vieta – tāpēc vien pirms došanās ceļā vajag izpētīt automobili.
Apdarē izmantoti taustei patīkami materiāli un montāžas kvalitāte arī ir labā līmenī. Protams, kāju līmenī ir atrodama cietas plastmasas apdare, arī pārnesumkārbas svira varēja būt mazāk ļodzīga, bet kopējais iespaids ļoti labs. Pārsteidz arī augstais akustiskais komforts salonā. Dzinēja, vēja un rites trokšņi ir teicami izolēti.
Funkciju vadība tikai skārienjutīgajā ekrānā
Fizisku slēdžu ziņā Beijing X55 gājis minimālisma ceļu. Atskaitot slēdžus uz un ap stūri, lūkas slēdžus griestos, elektriskās stāvbremzes un pārnesumkārbas sviras centrālajā konsolē, praktiski viss ir vadāms centrālajā displejā. Tas ir 10.25 collu liels un pati informācijas un izklaides sistēma ir veidota Huawei HarmonyOS sistēmā. Kopumā saskarne ir intuitīva un ātri saprotama, izņemot atsevišķas vietas, kur kādai funkcijai izmantota apgriezta loģika – respektīvi, nevar saprast, vai nospiežot skārienjutīgo pogu es funkciju izslēgšu, vai tomēr ieslēgšu. Protams, negatīvi arī tas, ka klimata vadība ir paslēpta izvēlnē, radot lieku darbību, kas novērš uzmanību no ceļa. Šeit gan bonuss ir uz stūres konfigurējama poga, kuru var pielāgot. Tādējādi klimatkontroles izvēlnē var tikt uzreiz, nospiežot fizisku taustiņu uz stūres. Sistēmas darbības ātrums ir ok, bet par perfekti plūdenu to nevarētu nosaukt. Diezgan kaitinošs ir ilgais sistēmas startēšanās laiks, kad tikko ieslēdz automašīnu. Aiz stūres atrodas nedaudz mazāks digitālais mērinstrumentu panelis. Informācija tajā ir loģiski un ergonomiski izkārtota, bet informācijas izkārtojums ir pielāgojams minimāli.
Kaitinoši ir arī tas, ka Beijing netiek piedāvāti Apple Carplay un Android Auto savienojumi viedtālruņu dublēšanai infosistēmas ekrānā. Tā vietā ir jāizmanto CarbitLink aplikācija, kas nepiedāvā ne pusi no augstākminēto funkcionalitātes. Vienīgā viedtālruņa aplikācija, ko bija iespējams projicēt ekrānā, bija Google Maps. Turklāt CabitLink darbojas tikai ar vadu. Audio sistēma nav nekas izcils, bet skaņa ir pieņemama un ar to var sadzīvot arī ilgāku laiku.
Automobilis aprīkots arī ar 360 grādu kameru un automātisko parkošanās iespēju. Jāsaka, ka kameras attēla kvalitāte ir diezgan apmierinoša. Protams, mūsdienās pat viduvēji telefoni spēj uzņemt ļoti augstvērtīgus attēlus – līdz tam gan šeit pietrūkst. Bet taisnības labad jāsaka, ka daudzi autoražotāji arvien piedāvā krietni draņķīģaku attēlu no kameras. Arī automātiskās parkošanās vadība tiek veikta 360 grādu kameras skatā, norādot, kur automobilim braukt. Taču realitātē šīs funkcijas vadība nav intuitīva un ir laikietilpīga, tāpēc krietni ātrāk un, iespējams, arī precīzāk būs automobili iestūrēt pašam. Un pieminot par parkošanos, automobilim ir automātiskie parkošanās sensori, kurus nevar izslēgt. Konkrētāk, pašus sensorus izslēgt var, bet automātiku gan ne. Tāpēc, braucot blīvā satiksmē, būs regulāri jāsadzīvo ar parkošanās sensoru pīkstoņu ik reizi, kad kāds aizmugurē būs piebraucis pārāk tuvu.
Atsaucīgs, bet izslāpis dzinējs
Automobiļa gaita laikam ir tas, kas Beijing X55 pārsteidz visvairāk – pozitīvā ziņā. Benzīna turbodzinējs savienojumā ar 7 pakāpju dubultā sajūga pārnesumkārbu padara automobili ļoti atsaucīgi dažādos ātrumos. Izbrīnu gan raisa degvielas patēriņš. Pilsētas apstākļos zem 9 litriem uz 100 km ir ļoti grūti dabūt, bet miksētos apstākļos jau 8 litri būs sasniegums. Balstiekārtas regulējums ir drīzāk uz komforta pusi – tas ļoti labi tiek galā ar asiem nelīdzenumiem, arī VEF tilta bruģis automobili nekrata. X55 vadāmība atgādina iepriekšējo paaudžu KIA Ceed un Hyundai i30, kas ir laba ziņa, jo arī tiem automobiļiem bija precīza stūre un komfortabla gaita. Beijing X55 ir aprīkots ar ļoti centīgu joslas asistentu. Tas reaģē pārāk laicīgi un reaģē ļoti asi. Savā ziņā labi, jo tiešām izvairīsies no pretimbraucēja, bet slikti, jo tā var viegli attapties grāvī. Īpaši nervozi šī sistēma darbojas tumsā un lietū.
Viena aprīkojuma versija
Beijing X55 iespējams ir vienīgais modelis, kuram ir visvieglākā aprīkojuma izvēle starp jauniem automobiļiem Latvijā. Tas tāpēc, ka X55 tiek piedāvāts tikai vispilnākajā komplektācijā. Tajā ietilpst teju visi mūsdienās aktuālie vadītāja asistenti – izņemot automātiskās matricu gaismas. Tā vietā ir tikai automātisko tālo gaismu funkcija. Komfortam ir bezvadu uzlādes stacija, divu zonu automātiskā klimata kontrole, Bluetooth un WiFi savienojumi, LED lukturi, regulējams ambientais apgaismojums, elektriski regulējami, apsildāmi un ventilējami priekšējie sēdekļi, elektrisks bagāžnieka vāks, panorāmas jumta lūka, rezerves ritenis u.c. Ņemot vērā Beijing dīlera Latvijā (AutoRings) pamata nodarbošanos, kā papildus opcijas tiek piedāvātas apakšas pretkorozijas apstrāde, detailinga komplekts, aizsargplēve automobilim vai keramikas pārklājums u.tml.
Cik tad šis automobilis maksā? 34 090 EUR ir standartcena, bet šobrīd dīleris automobili piedāvā par nepilniem 32 tūkstošiem. Cena ir šī automobiļa viena no stiprajām pusēm, jo cits Tiguan vai RAV4 izmēra automobilis šādā cenā un ar piedāvāto aprīkojumu mūsu tirgū nav sastopams. Piemēram, 32 tūkstoši ir tikai sākumcena nedaudz mazākajam Toyota Corolla Cross.
Par šo cenu Beijing X55 piedāvā ļoti izskatīgu automobili ar patīkamu gaitu un komfortablu salonu. Jā ir dažas nianses funkcionalitātē, kas nav atstrādātas. Tāpat arī degvielas patēriņu gribētos mazāku. Taču vislielākais un šobrīd nezināmais jautājums ir par to, kā un cik ilgi tas kalpos. Ņemot vērā BAIC pieredzi, ražojot Mercedes un Hyundai automobiļus, gribētos domāt, ka šis ražotājs ir ieviesis augstus kvalitātes standartus ražošanas procesā un arī pēcpārdošanā. Pirmais iespaids par automobili to apstiprina. Bet šobrīd tālāko rādīs laiks.
PLUSI UN MĪNUSI
+ Simpātisks dizains
+ Kvalitatīvi nostrādāts salons
+ Teicama skaņas izolācija
+ Patīkama gaita
+ Cena
+/- Nav paredzams, kā automobilis kalpos ilgtermiņā
- Augsts degvielas patēriņš
- Nav Android Auto un Apple CarPlay
- Dažādas kaitinošas nianses automobiļa funkcionalitātē, piemēram, neizslēdzami parkošanās sensori vai nervozais joslu asistents. To visticamāk varētu atrisināt vien ar programmatūras atjauninājumu.
Cik ilgā laikā AutoRiņķis salabos auto, nomainīs daļas? Vai tas maksās tikpat cik figvamvāgens vai dārgāk?