Renault ir spēris drosmīgu soli ar Scenic E-Tech, pārveidojot kādreiz populāro MPV par elegantu, pilnībā elektrisku krosoveru. Šī pāreja atbilst kopējai nozares tendencei veidot apvidus auto modeļus un tos elektrificēt. Bet vai Scenic E-Tech saglabā praktiskumu un ģimenei draudzīgo raksturu, kas padarīja oriģinālo Scenic tik veiksmīgu? Kaut kādu formulu šajā modelī Renault ir atraduši, jo ne velti Scenic E-Tech ir kļuvis gan par “Eiropas Gada auto 2024”, gan arī par “Latvijas Gada elektroauto 2025”. Kāds tad šis auto ir?
VERSIJAS
- 60 kWh - 170 Zs, 280 Nm, 430 km nobraukums ar vienu uzlādi (WLTP), maksimālā uzlādes jauda - 130 kW (DC), 22 kW(AC), priekšpiedziņa
- 87 kWh - 220 Zs, 300 Nm, 625 km nobraukums ar vienu uzlādi (WLTP), maksimālā uzlādes jauda - 150 kW (DC), 22 kW(AC), priekšpiedziņa
IZMĒRI
- Garums: 4470 mm
- Platums: 1864 mm
- Augstums: 1571 mm
- Garenbāze: 2785 mm
- Klīrenss: 145 mm
- Pašmasa: 1757-1860 kg
- Bagāžas telpa: 545-1670 litri
Eksterjers: stūrainākas formas un jauna dizaina valoda
Līdz šim Scenic mums bija pazīstams ar izteiktu minivena virsbūvi, taču jaunais E-Tech modelis ir pieņēmis krosovera-SUV estētiku. Turklāt ar Scenic E-Techi Renault ir aizsācis jaunu dizaina ēru savos modeļos, pielietojot stūrainākas formas un asākas šķautnes. Sākotnēji jaunais dizains raisīja asociācijas ar aktuālajiem Peugeot modeļiem, kuri veidoti līdzīgā manierē. Tomēr nu jau pie šāda izskata ir pierasts un markas var atšķirt.
Scenic E-Tech ir izteiksmīga priekšējā reste, kurā integrēts Renault dimanta raksts, liela logotipa emblēma, kas kalpo kā elegants noformējums priekšējam radaram, kā arī stūrainu LED lukturu komplekts. Ievelkamie durvju rokturi, kas aizgūti no augstākās klases elektriskajiem automobiļiem, piešķir modernu pieskārienu un uzlabo aerodinamiku. Lai arī rokturi lielākoties iebīdās un izbīdās automātiski, ir reizes, kad no iebīdīta stāvokļa tie ir jāizķibina pašiem, kas sākotnēji prasa pierast. Aerodinamikas vārdā veidoti arī citi elementi, piemēram spoileris apkārt aizmugurējam logam un stūraini ķīļi aizmugurējā bufera sānos, kā arī riteņu diski. Atkarībā no komplektācijas, Scenic E-Tech tiek komplektēts ar 19 vai 20 collu vieglmetāla diskiem. Standartā Scenic E-Tech tiek piedāvāts sarkanā virsbūves krāsā, bet par papildus samaksu iespējams iegūt 12 citus virsbūves toņus un divtoņu kombinācijas.
Plašs un labi nostrādāts salons
Salonā Scenic E-Tech apvieno modernās tehnoloģijas ar gudriem dizaina risinājumiem. Renault ir aprīkojis automašīnu ar diviem lieliem ekrāniem: 12,3 collu digitālo vadītāja displeju un 12,0 collu vertikālo skārienekrānu, kurā darbojas Google Android bāzētā informācijas un izklaides sistēma. Tā ir intuitīva un nodrošina piekļuvi Google Maps, Assistant un Play Store lietotnēm, kas nozīmē, ka nav obligāti nepieciešams Apple CarPlay vai Android Auto (lai gan tie joprojām ir pieejami). Šī infosistēma joprojām šķiet viena no ātrākajām, atsaucīgākajām un ergonomiskākajām auto tirgū. Uzreiz zem ekrāna novietoti fiziski slēdži klimata kontroles vadībai. Un uzreiz zem tā bezvadu uzlādes plauktiņš telefonam. Tas atrodas parocīgā vietā un arī ievietot telefonu ir pavisam vienkārši, taču izņemšanu traucē gumijas ķepas, kas pasargā telefonu no izkrišanas.
Materiālu izvēle orientējas uz ilgtspēju, Renault lepojas, ka auto ir 99% pārstrādājams tā dzīves cikla beigās. Tomēr, lai gan paneļi un durvis ir pārklātas ar mīkstiem materiāliem, zemākās zonas atklāj lētākas plastmasas, kas nedaudz samazina kopējo premium sajūtu.
Scenic E-tech piedāvā plašu telpu salonā, tostarp arī aizmugurē sēdošajiem. Kāju, plecu un galvas zonā ir plašums, lai ērti baudītu braucienu. Vienīgais trūkums ir tas, ka aizmugurējo sēdekļu atzveltnes nav iespējams atgāzt citos leņķos, kā arī sēdekļi nav bīdāmi uz priekšu un atpakaļ. Toties ir advancēts elkoņu balsts ar matētu uzglabāšanas nodalījumu, 2 USB-C lādēšanas ligzdām, glāžu turētājiem un telefona/planšetdatora statīviem, kurus iespējams pagriezt dažādos virzienos. Aizmugurējās pasažieru durvis ir izveidotas limuzīniski platas, kas atvieglo gan iekāpšanu/izkāpšanu, gan arī darbošanos gar bērnu sēdeklīšiem. Taču šaurās stāvvietās gan būs apgrūtinoši piekļūt aizmugurējai rindai.
545 litru bagāžas nodalījums ir lielāks nekā daudziem konkurentiem, un to var paplašināt līdz 1 670 litriem, nolokot aizmugurējos sēdekļus. Ir arī papildus vieta zem bagāžnieka grīdas. Tiesa, realitātē bagāžnieks ir diezgan pašaurs (bet dziļš), kā arī bagāžnieka mala ir diezgan augsta, kas apgrūtina ievietot lielākus priekšmetus.
Viena no interesantākajām funkcijām ir Solarbay panorāmas jumts, kas ar pogas spiedienu var kļūt caurspīdīgs vai necaurspīdīgs, turklāt to iespējams sadalīt zonās - priekšā sēdošajiem un aizmugurē sēdošajiem. Šis risinājums varbūt pilnībā nenobloķē gaismu, taču paslēpj no tiešiem saules stariem un rada ēnas sajūtu, kā arī neatņem vietu salonā, kā tas būtu mehāniska pārvalka gadījumā.
Aprīkojums un cenas
Scenic ar 60 kWh akumulatoru pieejams no 44 190 EUR - tikai bāzes jeb Techno aprīkojuma versijā. Tāpat nokomplektēts auto ar 87 kWh akumulatoru maksā no 49 090 EUR, bet šo jaudas versiju var nopirkt ar bagātīgāku aprīkojumu jeb Iconic, kas maksā no 52 090 EUR. Tomēr jau bāzes aprīkojumā Scenic E-Tech ir pieklājīgi aprīkots ar dažādām modernajām tehnoloģijām, piemēram, atpakaļskata kameru, parkošanās sensoriem, adaptīvo kruīza kontroli, 12” infosistēmu ar navigāciju, Apple/Android savienojumiem, bezvadu lādētāju, Arkamys Auditorium 6 skaļruņu audiosistēmu, 12.3” digitālo mērinstrumentu paneli, braukšanas režīmu izvēli elektrisku bagāžnieka vāku, divu zonu klimata kontroli.
Iconic komplektācijā papildus iepriekšminētajam var dabūt labāku skaņas sistēmu no Harman Kardon, elektriski regulējamu vadītāja sēdekli ar masāžas funkciju, apsildāmus priekšējos sēdekļus, apsildāmu stūri, papildus vadītāja palīgsistēmas - inteliģento kruīza kontroli, joslu maiņas asistentu, aklās zonas un šķērssatiksmes brīdināšanas sistēmu. Panorāmas jumts, divtoņu virsbūves krāsa u.c. papildinājumi gan jāpērk par papildus samaksu. Sarūgtina, ka Scenic E-Tech aprīkojumā netiek piedāvātas adaptīvās LED matricu gaismas - ir Full LED lukturi ar automātisko tālo gaismu funkciju.
Ar vienu uzlādi tuvu 600 km (bet ne ziemā)
Saskaņā ar ražotāja datiem par nobraucamo attālumu, ar mazāko akumulatoru iespējams nobraukt 420 km ar vienu uzlādi, bet ar lielāko pat 625 km, kas ir diezgan iespaidīgs rādītājs. Scenic E-Tech izmēģināšana notika ar lielāko - 87 kWh baterijas versiju. Jāteic, ka šis auto manā pieredzē bija viens no pirmajiem elektriskajiem modeļiem, kas ļāva neuztraukties par tūlītēju lādētāja meklēšanu vai specifisku maršruta plānošanu, izbraucot garākā ekskursijā pa Latviju. Ne gluži 625 kilometri ar vienu uzlādi kombinētajā ciklā, kā minēts ražotāja informācijā, bet 570 km mēreni siltos laikapstākļos ir sasniedzams rezultāts, cenšoties braukt ekonomiski. Savukārt, ja uz to neiespringst, tad nobraucamā distance būs tuvāk 540 km. Ar šo auto piedalījāmies arī elektroauto izturības sacīkstēs, kur līkumainā un gana dinamiskā trasē izdevās sasniegt 16 kWh uz 100 km vidējo patēriņu.
Scenic E-Tech sniedz iespēju izmantot arī ātrās uzlādes stacijas, jo maksimālā uzlādes jauda ar līdzstrāvu ir 150 kW. Ar to ietilpīgo bateriju no 10 līdz 80% līmenim iespējams uzlādēt apmēram 30-40 minūtēs. Savukārt maiņstrāvas uzlāde atbalsta 22 kW jaudu, ar ko bateriju var uzlādēt nepilnās 5 stundās.
Kā ir aukstā laikā un ziemā? Vai tiešām ir tā, ka elektriskie auto ziemā nekam neder? Tā gluži nav, bet ir savas nianses, kas jāņem vērā. Svarīgākais - jāatceras, ka enerģijas patēriņš palielināsies un uzlādes ātrums samazināsies. Scenic E-Tech gadījumā patēriņš pieauga līdz 22 kWh/100 km, nodrošinot apmēram 400 km distanci ar vienu uzlādi, kas joprojām ir gana pieklājīgs rādītājs. Turklāt netika taupīts uz komforta ekstrām - siltumu salonā, beņķu vai stūres apsildi u.tml. Arīdzan silts gaiss salonā pieejams teju tūlīt. Šāds rezultāts ir lielā mērā pateicoties siltumsūkņa esamībai, ar kā palīdzību iespējams izmantot baterijas izdalīto siltumu, efektīvi piesildot vai dzesējot automobiļa salonu, vai arī pretējā virzienā - palīdzot dzesēt vai sildīt bateriju.
Cits stāsts ir par uzlādes jaudu. Vēsā laikā būs pieejama labi ja viena trešdaļa no ātrās uzlādes jaudas jeb apmēram 50 kW no 150 kW, kas nozīmē ka pie uzlādes stacijas pusstundas vietā būs jāpavada pusotra. Te jāņem vērā tas, ka ziemā efektīvāk auto būs lādēt tūlīt pēc ilgstošas braukšanas, kamēr baterija vēl ir silta un tajā notiekošie ķīmiskie procesi spēj nodrošināt lielāku uzlādes jaudu. Pie zemākas (kā arī pie pārlieku augstas) temperatūras palēninās ķīmiskie procesi, līdz ar to arī uzlādes jauda. Vēl arī jāpierod pie tā, ka motora pārsegs vienmēr būs apledojis, jo motortelpā siltums tā neizdalās, kā iekšdedzes dzinēju gadījumā.
Komforts pāri braukšanas emocijām
Renault Scenic E-Tech braukšanas ziņā ir vairāk orientēts uz komfortu. Uz šosejas braukšana ir klusa un relaksējoša, pateicoties labi noregulētai piekarei un salona izolācijai. Tomēr pilsētā auto dažreiz šķiet pārāk ciets, un asākas bedres var būt jūtamas. Šim auto arī piestāvētu citos Renault modeļos sastopamā aizmugurējo riteņu piestūrēšanas sistēma, kas to padarītu manevrētspējīgāku. Arī stūres vadāmība ir orientēta komforta virzienā - lai gan tā ir viegla un precīza, tai trūkst atsaucības, ka dažiem vadītājiem varētu patikt. Tiesa, stūres reakcijas ir maināmas atkarībā no izvēlētā braukšanas režīma, taču tāpat Scenic E-Tech ar azartisku vadāmību neizceļas. Auto paātrināšanās ir gana strauja, lai droši justos dažādās satiksmes situācijās - no nulles līdz simtam 7.9 sekundēs. Jāuzteic labi noregulēta pretspolēšanas sistēmas darbība, kas slidenos apstākļos viegli ļāva uzsākt braukšanu, ņemot vērā elektriskajiem auto raksturīgo pēkšņo griezes momentu.
Auto izceļas ar neuzbāzīgu braukšanas asistentu darbību, it īpaši runājot par brīdinājuma signāliem. To skaņas tonis ir drīzāk atgādinošs nevis brīdinošs. Un lai tos izslēgtu, nepieciešams 2x nospiest fizisku pogu, kas novietota pa kreisi no stūres. Šī poga nevis izslēdz asistentus, bet gan pārslēdz personalizētu profilu, kurā iespējams pēc paša vēlēšanās uzstādīt nepieciešamās palīgsistēmas. Šāds risinājums tiek izmantots arī citos Renault un Dacia modeļos un manuprāt ir viens no ērtākajiem sastopamajiem, lai izslēgtu obligātos brīdinājuma signālus.
PLUSI UN MĪNUSI
Renault Scenic E-Tech ir sanācis ikdienā ērti un viegli lietojams auto, kas iepriecina ar plašu salona telpu, modernu un ērti lietojamu aprīkojumu. Tam ir arī laba veiktspēja, un ar lielāko bateriju tas jau pretendē kļūt par “vienīgo auto ģimenē”, ja runājam par elektriskajiem auto. Ar šo modeli Renault ir nokļuvis diezgan sīvā konkurencē: no vienas puses pircējiem ir lētākas alternatīvas, no otras - piedāvājuma ziņā tas var uzrunāt dārgāku auto pircējus. Vienīgi ar noteikumu, ja mājās būs uzlādes iespējas. Azartiskākas vadāmības piekritēji gan varētu vēlēties saņemt vairāk braukšanas emocijas.
+ Iespējamais nobraukums ar vienu uzlādi
+ Plašs un ērts salons
+ Neuzbāzīgi brīdinājuma signāli
- Lai arī ietilpīgs, bagāžnieka forma ir neparocīga
- Gribētos atsaucīgāku stūres iekārtu
Krossovers ar 145 mm klīrensu. Kam viņš pāri var krosovorēt? Un kāda tādā gadījumā ir atškirība starp parasto hečbeku?