Latvija plāno līdz 2030.gadam nodrošināt vismaz 60% atjaunojamās enerģijas īpatsvaru galapatēriņā 10

 
Nozare.lv | 13.jūnijs 2024 11:51

Latvija plāno līdz 2030.gadam nodrošināt vismaz 60% atjaunojamās enerģijas īpatsvaru galapatēriņā, teikts atjaunotajā Nacionālā enerģētikas un klimata plānā (NEKP) 2021.-2030.gadam.

Iepriekš 2019.gadā izstrādātajā plānā mērķis bija 50% atjaunojamās enerģijas īpatsvars galapatēriņā.

Tostarp atjaunojamās enerģijas īpatsvaram elektroenerģijai jāsasniedz 100%, siltumapgādei - 66,4%, transportā - 29%, ēkās - 65% , rūpniecībā - 73,1%, lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un zivsaimniecībā - 30%.

Atjaunotais plāns paredz līdz 2030.gadam nodrošināt vismaz 5,5% (iepriekš bija 3,5%) moderno biodegvielu īpatsvaru Latvijas transporta enerģijas galapatēriņā.

Atjaunotajā plānā izvirzītie mērķi paredz par 17% (iepriekš bija par 6%) samazināt Latvijas siltumnīcefekta gāzu emisiju apmēru darbībās, kas nav lielā enerģētika un rūpniecība, salīdzinot ar 2005.gadu.

Plāns arī paredz līdz 2030.gadam samazināt kopējo elektroenerģijas patēriņu līdz 44 717 gigavatstundām (GWh) no 50 088 GWh patēriņa 2022.gadā. 

Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) pārstāvji norāda, plāna atjaunošana bija apjomīgs kopīgs darbs ar nozaru asociācijām un ministrijām. Trešdien, 12.jūnijā KEM to publicējusi tiesību aktu portālā, kur ar to var iepazīties ikviens interesents. NEKP projekta saskaņošana ilgs līdz 25.jūnijam.

Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis (ZZS) norāda, ka plāns ir skaidrs vektors klimata mērķu sasniegšanai un enerģētikas attīstībai nākotnē - izdevīga, pašu ražota, atjaunojamā enerģija iedzīvotājiem un uzņēmējiem.

Sākotnējais NEKP tika izstrādāts 2019.gadā - vēl pirms Covid-19 pandēmijas un Krievijas iebrukuma Ukrainā. Melnis norāda, ka šie notikumi būtiski mainīja realitāti - energoresursu, īpaši atjaunojamo, lomu, ekonomisko situāciju, zaļo tehnoloģiju plašāku ienākšanu tirgū. Jūtamāki kļuvuši arī klimatisko apstākļu ekstrēmi, tostarp arī Latvijā.

Pēc saskaņošanas noslēgšanas gala NEKP versiju plānots iesniegt Ministru kabinetā līdz 30.jūnijam. Pēc valdības apstiprinājuma aktualizētais NEKP tiks iesniegts Eiropas Komisijai. Pāreja uz klimatam draudzīgu tautsaimniecību noris visās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs, tamdēļ, lai to īstenotu saskanīgi, nacionālos plānus izstrādā katra dalībvalsts vienlaikus.
 

 
Visi komentāri
 
khe 13.jūnijs 2024 12:28
3 0 Atbildēt

Viss izklausījās labi un saprotami līdz šai rindkopai: "Plāns arī paredz līdz 2030.gadam samazināt kopējo elektroenerģijas patēriņu līdz 44 717 gigavatstundām (GWh) no 50 088 GWh patēriņa 2022.gadā. "

Tad uz kā rēķina viņi plāno visus tos uzlabojumus veikt, ja ne ar zaļo elektrību?

Jā, kau tkur var efektivitāti uzlabot, bet kopumā jau visu vairāk cenšas darbināt ar elektrību, jo tā ir iegūstam aarī zaļā veidā. Tad loģiski būtu, ka būtiski audzējama zaļās elektrības ražošanas apjomu un visu pārslēdzam uz to - apkuri, ēdiena gatavošanu, transportu utt. Bet tas vismaz man kaut kā neiet kopā ar elektroenerģijas patēriņa samazinājumu par 10%...

imzz 13.jūnijs 2024 12:47
2 0 Atbildēt

Tur ir vairākas dīvainības, arī šī:

Tostarp atjaunojamās enerģijas īpatsvaram elektroenerģijai jāsasniedz 100%, siltumapgādei - 66,4%,

Tad ziemā TEC vairs neražos elektrību, tikai siltumu ? Jo, ja TEC ražos arī elektrību, tad 100% atjaunīgā vairs nesanāk.

anonimikis 13.jūnijs 2024 14:53
0 0 Atbildēt

Tas apjoms, kas ar paneļiem tiek saražots un patērēts lokāli, nevis iedzīts sadales tīklā, te neuzskaitās.

BMW 13.jūnijs 2024 12:52
2 0 Atbildēt

Nē nu tas ir afigennijs plāns : "Plāns arī paredz līdz 2030.gadam samazināt kopējo elektroenerģijas patēriņu līdz 44 717 gigavatstundām (GWh) no 50 088 GWh patēriņa 2022.gadā."

Kad energokrīzes iespaidā samazinājās elektroenerģijas patēriņš, Latvenergo koncerns pacēla sadales un pārvades izmaksas, jo kritās apgrozījums. Ja samazināsies patērīņš vēl vairāj, Latvenergo koncerns atkal bļaus, ka jāceļ tarifi.

Un vēl kas, ja visi tiek aicināti pāriet no gāzes un malkas katliem uz zaļāku apkuri (lasi siltimsūkņi), kā tiks samazināts elektrības patēriņš?  

Vai ierēdņiem fiziku skolā nemācīja?

Zapte 13.jūnijs 2024 12:54
3 1 Atbildēt

Un kur tad palika pāreja no ICE uz EV? Ja visus ICE aizstās ar EV, LAtvijai vajadzēs kā minimums 15x audzēt elektrības ģenerācijas jaudas!

topinamburs 14.jūnijs 2024 14:42
0 0 Atbildēt

Aprēķini kur?

GTD2 13.jūnijs 2024 13:30
1 1 Atbildēt

tagad jau hesi to nodrosina

asd 14.jūnijs 2024 1:57
2 0 Atbildēt

Viens no rādītājiem civilizācijas attīstībai ir patērētais enerģijas apjoms.

Kaut kad, salīdzinoši nesen, redzēju skaitļus un biju pārsteigts, ka igauņi, tobrīd, patērēja vairāk kā mēs. Un gadiem ejot, enerģijas patēriņam, visā pasaulē, ir tendence augt, bet mēs gribam kaut ko samazināt, kamēr citi turpina augt.

Šis viss, kaut kā nelīmējas kopā, jo:

1) ir tač zaļais plāns apkurē pāriet no fosilajiem uz ko citu, sanāk, ka elektrību.

2) kā ar EV paredzamo pieaugumu, tas ir atmests pavisam, pavisam?

3) ja ir paredzēts samazinājums, tad uz kā rēķina? Efektivitāti, nevarēs palielināt mūžīgi. Ar lokālo ražošanu, diez vai varēs nosegt tādu starpību. Paredzams krietns iedzīvotāju skaita samazinājums? Rūpniecības/ražošanas pakāšanas turpinājums, kā jau ierasts? Tikko vienu pārtikas ražotāju, ja nemaldos, Jēkabpils pusē jau novāca no ceļa (VID).

Pa 30+ gadiem ir uzbūvēts viens sūda 4 joslu gabaliņš, apvedceļu, šķiet, kancelēs, nez cik ilgi pirka vilcienus, iestājas psc ar jauno dzelzceļu un tagad sapņo par vēl kaut kādiem mistiski debīliem enerģētikas mērķiem. Būtu labāk mēģinājuši domāt kā dabūt to enerģiju tādā apjomā, lai tā būtu lētāka un to varētu izmantot konkurētspējas palielināšanai, nevis mēģināt nokaut lietas jau saknē.

Kā teica vienā filmā - iedod retārdam kalkulatoru un šis ar to mēģinās ieslēgt televizoru. Līdzīgs stāsts arī te.

Vērīgs lasītājs 14.jūnijs 2024 10:30
2 0 Atbildēt

Žurnālisti neprot lasīt. Plānā rakstīts, ka enerģijas patēriņš samazinās, nevis elektroenerģijas. Elektroenerģijas patēriņš plānā pieaug. Lasiet pirmavotu, nevis atreferējumu: tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/f4...3-976a957bcbf7

BMW 17.jūnijs 2024 13:00
0 0 Atbildēt

Pēc statistikas datiem samazinās gāzes patēriņš, bet pieaug šķeldas patēriņš! Resurss atjauojams, bet CO izmeši lielāki kā gāzei! Kaut gan gāze jau ar ir atjaunojamais resurss, kas atjauojas organikas pūšanas rezultātā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Traģisks negadījums rallija ātrumposmā Lietuvā - Latvijas rallija ekipāža iebrauc skatītājos 8

Lietuvas pilsētā Utenā piektdienas vakarā latviešu rallija ekipāžai iebraucot skatītāju pūlī, gājis bojā viens cilvēks un 14 ievainoti. Lasīt vairāk

 

Kā paceļot reprezentatīvo auto slieksni, nonācām pie uzņēmuma vieglā transportlīdzekļu nodokļa pieauguma? Intervija ar A.Kulbergu (+ VIDEO) 45

iAuto.lv lasītājs atsūtīja mums informācija, ka darba auto Cupra Formentor VZ ar 228kw jeb 310zs TSI iepriekš uzņēmuma vieglo transportlīdzekļa nodokli maksāja ap 37 eiro mēnesī, bet tagad 159,60 eiro. Lasīt vairāk

 

No nākamā gada CSDD pārbaudīs “kvēpu filtru”; ieteikumi, kā uzturēt to kārtībā 37

Nereti daudziem autovadītājiem tieši partikulāro jeb cieto daļiņu filtrs, tautā dēvēts arī par “kvēpu filtru” sagādā lielākās raizes, izejot tehnisko apskati. Eksperts Ints Purmalis, Inter Cars Latvija Servisa iekārtu segmenta vadītājs skaidro – ko darīt, lai “kvēpu filtrs” nesagādātu raizes, kā to uzturēt vislabākajā kārtībā un ko darīt, ja reiz gadījies tā, ka tas ir izgriezts. Lasīt vairāk

 

Kad beidzot sāks labot Vanšu tiltu? (+ VIDEO) 5

Arvien pieaugošais bedru apjoms uz Vanšu tilta ietvēm pēdējā laikā atkal uzjundījis iedzīvotāju neapmierinātību. Viņuprāt, tilts ir kritiskā stāvoklī. Rīgas domē gan mierina, ka tilts ir drošs – gan autobraucējiem, gan kājāmgājējiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti