Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes - Lapa Nr.162 - iAuto

Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
vārdsGuntars, 4.janvāris 2008 0:00
Ja pareizi saprotu,tad automāšīnai ar kuru ir ticis izraisīts CSN,nākošreiz par OCTA polisi ir jāmaksā ievērojami vairāk,jo pārkāpums tiek piesaistīts automašīnai,nevis vadītājam un ar katru nākamo izraisīto CSN,polise izmaksā arvien dārgāk. Esmu autonomas vadītājs un par laimi vēl neviens klients nav izraisijis negadijumu,bet kas notiks,ja piemēram mēneša laikā nomnieki būs izraisijuši CSN piecas reizes? Cik man izmaksās nākošā OCTA polise?
Ēriks Griģis:

1. Cik būtu jāmaksā, pateiks apdrošinātājs.
2. Maksu par OCTA nosaka pārim - īpašnieks+automobilis.
Ja īpašniekam ir vairāki transportlīdzekļi, tad tikai uz CSNg zaudējumus izraisījušo automobili attiecas OCTA prēmijas palielinājums.
3. Autonomas automobiļu īpašniekam (turētājam) jau ir paaugstināta riska grupa dēļ automobiļu izmantošanas apstākļiem, atbilstoši kurai apdrošinātāji aprēķna OCTA prēmiju.
Ja apdrošinātājs godīgi izmanto savu licenci OCTA līgumu slēgšanai, tad īpašnieks - Jūs jau maksājat paaugstinātu prēmiju par vidējo CSNg skaitu, ko izraisa katrs nomas automobilis Latvijā (Rīgā) atsevišķi, atbilstoši zaudējumu atlīdzības vidējam rādītājam.
Līdz ar to apdrošinātājam nav nepieciešams otreiz likt maksāt Jums augstāku prēmiju par to, par ko jau reiz ir samaksāts.
Ja apdrošinātājiem Latvijā esat "neizdevīgs klients", tad varat slēgt "Zaļās kartes" līgumus Vācijā vai uz Lietuvas - Baltkrievijas robežas. Tur, kopā ar KASKO apdrošināšanu, sanāks lētāk.

PS/
Slēdzot OCTA līgumu ne Latvijā, jānoskaidro atlīdzības procesa virzītājs Latvijā.
Svetlana, 27.decembris 2007 0:00
Sveiks, Ērik!
Nu ir radušies arī man daži jautājumi.
Manu mašīnu apzaga, izlauza atslēgas abām priekšējām durvīm un izplēsa magnetolu, sabojājot ierīķu paneļa malas (laikam tika magnetola ar kautkādiem "lomikiem" plēsta laukā).
Griezos savā apdrošināšanas firmā, atdevu magnetolas paneli, aizpildīju atlīdzības pieteikumu. Atlīdzības pieteikumā uzrādīju, ka zaudējuma atlīdzību vēlos, lai izmaksā ar apdrošinātāju saskaņota autoservisa pakalpoju apmaksas veidā. Bet man tika zaudējuma atlīdzība pārskaitīta uz kontu. Tā kā rakstīju iesniegumu, lai atkārtoti izskata manu lietu, tad nu viņi arī izskata. Mani neapmierina tas, ka es par to summu nevaru salabot abas durvju slēdzenes un nopirkt tādu pašu magnetolu (lietotu). Tādēļ nepiekrītu ņemt atlīdzību naudā.
Tad nu ir radies tāds jautājums:
1...No kurienes apdrošināšanas eksperts ņem ciparus par magnetolas nolietojumu? Vai šie skaitļi ir publiski pieejami? Manā gadījumā: nozaktā magnetola maksāja 157 Ls ar PVN, Pioneer DEH-P6700MP, iegādājos 2005. gada 16. novembrī. Eksperts piešķīra nolietojumu 51%, tātad manu magnetolu tagad varētu iegādāties par 76,93Ls, bet tādu magnetolu es nevaru nekur nopirkt par tādu naudas summu. Ko darīt, lai man tādu magnetolu viņi paši ieliek nevis naudā izmaksā?
2...Man janvārī beidzas gan OCTA, gan CASCO. Esmu pārliecināta, ka līdz polišu beigšanās termiņa beigām man vēl netiks sataisītas slēdzenes un priekšējais panelis. Tā kā es nevēlos turpmāko sadarbību ar šo apdrošināšanas firmu , vai manu auto apdrošinās kāda cita firma, ja vēl nebūs salabotas slēdzenes?

Paldies!
Ēriks Griģis:


1. Dati ir metodikā:

http://www.ltab.lv/lv/laws/parejie/01_metodika.pdf

Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja „Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodika"
11.pielikums
Transportlīdzekļu audioiekārtas nolietojums atbilstoši ekspluatācijas ilgumam 14.tabula
Mēneši > Audioiekārtas (nolietojums %)
līdz 6 mēnešiem > 0
6 - 12 > 35,0 – 40,5
12 - 24 > 46,0 – 51,5
24 - 36 > 57,0 – 63,0
36 - 48 > 68,5 – 74,0
vairāk par 48 > 79,5 – 85,0
Lai nopirktu jaunu magnetolu, ir jānoslēdz atbilstošs līgums. Ja līgumā ir paredzēts, ka nopērk vietā jaunu magnetolu, atlīdzina zaudējumus, neievērtējot nolietojumu vai neņemot vērā OCTA zaudējumu noteikšanas metodiku, tad būtu jābūt, kā vēlaties.

2. Tas ir iespējams. Uzticama un droša apdrošināšanas sabiedrība ņems vērā, fiksēs iepriekšējos bojājumus, noslēdzot jaunu apdrošināšanas līgumu.
maris, 19.decembris 2007 0:00
Paldies par atbildi, diemžēl 12.1 apakšpunktu atzīmējis vispār netiku, jo biju stipri uztraucies un neievēroju minēto punktu, kā arī uzskatu ka principiālas nozīmes viņam nav, jo baucot es otro transportlīdzekli varēju neredzēt , bet pamatojoties uz CSL 19.p 4.daļu man bija iemesls uzkatīt ka neviens man pretī pārkāpjot CSN nebrauc.Uzskatu ka ir ļoti negodīgi ,ka vadītāji kas apzināti rupji pārkāpj CSN (apdzenot korķī stāvošas a/m) nesaņem sodu, bet kas ievēro CSN cieš materiālus zaudējumus.
Jautājums: Kur man tālāk griezties, šodien saņēmu materiālu kopijas?
P.S. Tiem kas lasa šo saraksti padoms no manis iespējams, ka līdzīgās situācijās neraugoties uz AAS darbinieku telefoniskiem apgalvojumiem (ka viss kārtībā lai tik brauc pie šiem), labāk izsaukt CP lai uz vietas sodītu pākāpēju, tas ietaupīs daudz laika un nervu.
Ēriks Griģis:

Noteikumi nedalās pēc:
1) principiālas nozīmes,
2) varēju vai nevarēju.
3) Ja pirms krustojuma ir vai nav uzstādīta 206. ceļa zīme, tad vadītājam jādod ceļš tiem transportlīdzekļiem, kas brauc pa šķērsojamo ceļu, vai tuvojas no labās puses.
Tas ir - brauc garām stāvošiem vai braucošiem, vienam vai vairākiem, ar vai bez iebraukšanas pretējā brauktuves pusē.

Ja Jūs nebijāt apstājies sadursmes brīdī, par ko liecina pēdas un deformācijas uz automobiļa un 12.1. attiecīga atzīmēšana saskaņotā paziņojumā, tad šādas bezdarbības rezultātā devāt iespēju apdrošinātājam pieņemt Jums nelabvēlīgu lēmumu.

Nevaru pateikt, kur vēl, izņemot tiesu, Jūs varat griezties sev labvēlīgas lietas risinājuma gūšanai. Lai tiesātos, Jums būs vajadzīgs advokāts.
Iespējams, apdrošinātājs izlasīja iepriekšējo atbildi, neredzēja atzīmētu 12.1. punktu...un izsniedza Jums lietas kopijas.
maris, 18.decembris 2007 0:00
07.09.07.g. ap pl. 13:00 gribēju izbraukt uz Krustpils ielu lai nogrieztos pa kreisi virzienā prom no centra. Piebraucot pie krustojuma konstatēju ka Krustpils ielā virzienā uz centru ir sastrēgums un a/m cik varēja redzēt stāvēja uz abām pusēm no manas izbraukšanas vietas atstājot brīvu vietu tiem kas izbrauc lai nogrieztos pa kreisi sakarā ar ko es izbraucu uz Krustpils ielas virz. uz centru labās puses braukšanas joslu un apstājos lai pārliecinātos ka no labās puses nav a/m tā kā abās pusēs stāvēja smagās a/m skats bija ierobežots un es lēnām virzījos uz priekšu brīdī kad ceļš jau bija pārskatāms abos virzienos es apstājos jo ieraudzīju a/m kas brauca virzienā uz centru pa pretējā virziena braukšanas joslu apdzenot rindu , lai nesaskrietos minētā a/m ar kreisās puses riteņiem nobrauca no brauktuves un kad bija gandrīz pabraukusi garām ar labās puses pakaļējo spārnu aizķēra manas a/m priekšējā bampera labo pusi . Minētās a/m vadītājs atzina savu vainu jo apdzina stāvošas a/m sakarā ar ko zvanot uz viņa AAS "BAN" tur teica ka lai stādam saskaņoto paziņojumu un braucam pie viņiem atrādīt a/m , ko mēs arī izdarījām. Bet 16.10.07.g. es saņēmu paziņojumu ka esmu pārkāpis CSN 281.4 punkta prasības un atlīdzība man nepienākas. Uz ko es 01.11.07.g uzskatot ka taisnība ir man un minētajā gadījumā ir pārkāptas manas CSL 19.p 4.d minētās tiesības uzrakstīju sūdzību AAS 'BAN' ar lūgumu pārskatīt lēmumu vai izsniegt man lietas materiālu kopijas sniegšanai tiesā. Uz ko es 29.11.07.g. saņēmu atbildi ka lēmums nav pārskatīts un es varu griezties Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojā ,lietas materiālu kopijas man netika sniegtas, sakarā ar ko es 30.10.07.g. uzrakstīju atkārtotu lūgumu izsniegt kopijas atbildes vēl nav.
1 jaut. vai man ir taisnība minētajā situācijā?
2 jaut. cik ilgi man ir jāgaida atbilde no AAS?
Ēriks Griģis:

1. Ja saskaņotā paziņojuma 12. punkta 1. apakšpunktā Jūs bijāt nostrīpojis "stāvēja" un diagonāli krustiski atzīmējis "bija apstājies", tad pēc rakstītā Jums ir taisnība (rakstu to nezinot, ko vēl esat atzīmējis vai kas vēl situāciju varētu mainīt).

2. No OCTA likuma:
"...39.pants. Lēmums par apdrošināšanas atlīdzību
(1) Ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušās personas vaina ir noskaidrota vai ir zināma ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījusī persona un nodarītie zaudējumi ir aprēķināmi, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas, bet ne vēlāk kā mēneša laikā pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu un nosūta attiecīgu rakstveida informāciju apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam.
(2) Ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušās personas vaina nav noskaidrota vai ir apstrīdēta vai nodarītie zaudējumi nav pilnībā noteikti, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs nosūta apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam attiecīgu rakstveida informāciju, kurā norādīts atlīdzības neizmaksāšanas pamatojums...."
Ilmisk, 12.decembris 2007 0:00
Labdien!
Apdrošināšanas firma man vēlas izmaksāt pusi no pilnās auto remonta summas, jo vadoties pēc kārtības policijas lēmuma, šī citāta:
"Tādejādi jāsecina, ka lietā faktu trūkuma dēļ nav iespējams noteikt ceļu satiksmes negadījuma dalībnieku, kura rīcība neatbilda Ceļu satiksmes noteikumu prasībām.",
nolēma, ka tā ir abpusēja vaina!
Vēlējos uzzināt, vai šis apdrošinātāju lēmums ir pamatots, jo nesaskatu šajā citātā, ka kāda no pusēm būtu vainīga, vai abpusēji vainīga. Un vai es kautkā varu šo lēmumu apstrīdēt?
Ēriks Griģis:

Jums ir jāiesniedz prasība atlīdzināt zaudējumus pretējās puses OCTA apdrošinātājam.
Ja iesniegsiet prasību tiesā un tiesa uzskatīs, ka rakstītais atbilst uzrādītā likuma panta punktam (pēdiņās "..."), tad viss ar Jums notiekošais šai zaudējumu atlīdzības noteikšanas procesā ir likumīgi !
No OCTA likuma... 31.pants. Zaudējumu atlīdzināšana.
"...(7) Ja ir zināmas ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas, bet to pretrunīgo liecību dēļ nav iespējams noteikt šo personu atbildības pakāpi, tad, zaudējumus atlīdzinot, pieņem, ka atbildības pakāpe ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajām personām ir vienāda..."
P/S/
Kas ir pareizi, to varu pateikt par darbu, ko daru, kā mācu un kādas atbildes sagaidu ieskaitēs un eksāmenos.
Neviens ne no tiesas, ne apdrošinātāju speciālistiem pie manis noteikt zaudējuma atlīdzību augstākaprakstītā gadījumā nav mācījies tā, lai uzrakstītu kursa darbu, nokārtotu eksāmenu vai vismaz ieskaiti.
guntars, 14.novembris 2007 0:00
Labdie! Tā kā blakus jautājumu sadaļā ir rekonstrukcija, vēlos uzdot jautājumu Jums. CSN pie termina "motocikls" ir rakstīts, ka tas arī attiecas uz sniega motocikliem, tātad sanāk, ka sniega motociklus atļauts vadīt ar A kategoriju. Vai ir atļauts vadīt sniega motociklu ja ir tikai B kategorija?
Ēriks Griģis:

Nav atļauts, izņemot sniega motociklus bez blakusvāģa, kuru motora darba tilpums nepārsniedz 125 ccm un jauda nepārsniedz 11kW (15ZS).
vārds, 14.novembris 2007 0:00
Paldies par atbildi!
Kā zinu par ātrumu? - ir divi ceļi, kā to uzzināju. Pirmais: visu avārijas laiku biju pie samaņas un, tā kā mani no mašīnas cēla pašu pēdējo, tad dzirdēju visu, kas tika runāts no tobrīd tur esošo amatpersonu puses. Otrs - tas lai šobrīd paliek neatklāts.
Vēl vēlētos uzzināt cik ilgs laiks ir nepieciešams, lai sāktu tiesu medicīnisko ekspertīzi, cik ilgi tā notiek, vai to veic nesazinoties un netiekoties ar cietušo?
Ēriks Griģis:

Laiks ir atkarīgs no ekspertu noslodzes. Procesa norises gaitu Jums pateiks izmeklētājs.
Ekspertīze visbiežāk tiek veikta pēc ārstējošā ārsta konstatētiem bojājumiem, traumām, noteiktās diagnozes un personas izmeklēšanas rezultātiem, netiekoties ar cietušo.
dabi, 13.novembris 2007 0:00
Labdien,
šī gada 12. oktobrī mūsu automašīnai pilsētas centrā ar ātrumu pāri 150 km/h uzbrauca piedzērušies policisti. Paši gāja bojā. Ar smagām traumām (politrauma) nonācu slimnīcā, tika veiktas 2 operācijas.Tikai pēc mēneša tika pierakstīta mana liecība un izmeklētājs iedeva arī vainīgā apdrošināšanas polises numuru - AA-153473, sakot, lai noskaidroju, kāda atlīdzība man pienākas.
Jautājums - kā es varu noskaidrot visu par šo polisi un atlīdzības apmērus par miesas bojājumiem, ārstēšanos, rehabilitāciju? Saprotu, ka varu pretendēt arī uz morālo kaitējumu?
Ēriks Griģis:

1. Kā Jūs uzzinājāt policistu braukšanas ātrumu?
2. Skaidrojums.
OCTA - Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā
apdrošināšana

3. Par polisi informāciju varat iegūt jebkurā apdrošināšanas sabiedrībā, kas nodarbojas ar OCTA, vai LTAB
Lomonosova ielā 9
Rīga, LV - 1019
Tel.: 7114300
Fakss: 7114333
E-pasts: ltab@ltab.lv

4.MK noteikumi Nr. 1008 "Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem materiālajiem zaudējumiem".
Likumi un MK noteikumi par OCTA apdrošināšanu ir atrodami internetā pēc adreses: http://www.ltab.lv/lv/laws/default.htm

5. MK noteikumi Nr.331 "Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem" http://www.ltab.lv/lv/laws/default.htm

6. No OCTA likuma:
"...III nodaļa. Zaudējumu novērtēšana un apdrošināšanas atlīdzība

18.pants. Zaudējumi sakarā ar ceļu satiksmes negadījumu
Iestājoties apdrošināšanas gadījumam, apdrošinātājs, kurš apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda, saskaņā ar apdrošinātāja atbildības limitu atlīdzina šajā likumā noteiktajā kārtībā novērtētos zaudējumus, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarīti trešajai personai.

19.pants. Personai nodarītie zaudējumi
(1) Ceļu satiksmes negadījumā personai nodarītie materiālie zaudējumi ir zaudējumi sakarā ar cietušās personas:
1) ārstēšanu;
2) pārejošu darbnespēju;
3) darbspēju zaudējumu;
4) nāvi.
(2) Ceļu satiksmes negadījumā personai nodarītie nemateriālie zaudējumi ir zaudējumi, kas saistīti ar sāpēm un garīgām ciešanām sakarā ar:
1) cietušās personas fizisku traumu;
2) cietušās personas sakropļojumu, invaliditāti;
3) apgādnieka, apgādājamā vai laulātā nāvi;
4) apgādnieka, apgādājamā vai laulātā 1.grupas invaliditāti.
(3) Apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem materiālajiem un nemateriālajiem zaudējumiem nosaka Ministru kabinets.

20.pants. Zaudējumi sakarā ar cietušās personas ārstēšanu
(1) Zaudējumi sakarā ar cietušās personas ārstēšanu ir izdevumi, kas saistīti ar cietušās personas nogādāšanu, ievietošanu, uzturēšanu, diagnostiku, ārstēšanu un rehabilitāciju ārstniecības un medicīniskās rehabilitācijas iestādē, cietušās personas kopšanu, ārstniecisko līdzekļu iegādi, ārstniecisko uzturu, ārstēšanos mājas apstākļos (ieskaitot ceļa izdevumus, apmeklējot ārstniecības vai medicīniskās rehabilitācijas iestādi), kā arī protezēšanu, endoprotezēšanu un tehnisko palīglīdzekļu iegādi vai nomu.
(2) Izdevumus, kas saistīti ar Latvijas Republikas teritorijā ceļu satiksmes negadījumos cietušo Latvijas Republikas iedzīvotāju ārstēšanos ārvalstīs, atlīdzina, ja minētā ārstēšanās iepriekš rakstveidā saskaņota ar apdrošinātāju vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju.

21.pants. Zaudējumi sakarā ar cietušās personas pārejošu darbnespēju
(1) Zaudējumi sakarā ar cietušās personas pārejošu darbnespēju ir nesaņemtie ienākumi par ārstniecības iestādes apliecināto darbnespējas laiku.
(2) Nesaņemtos ienākumus veido:
1) cietušajai personai, kura ceļu satiksmes negadījuma brīdī uzskatāma par darba ņēmēju, — Darba likumā noteiktajā kārtībā aprēķinātā cietušās personas vidējā izpeļņa, no kuras atskaitīta pēc veselības kaitējuma nodarīšanas cietušajai personai piešķirtā slimības nauda un slimības pabalsti;
2) cietušajai personai, kura ceļu satiksmes negadījuma brīdī uzskatāma par pašnodarbināto personu, — summa, kuru aprēķina kā starpību starp iepriekšējā (pirms ceļu satiksmes negadījuma) kalendāra gadā ar nodokli apliekamiem darba ienākumiem un darba ienākumiem, kas saņemti tajā kalendāra gadā, kad personai ir bijusi pārejoša darbnespēja, un no kuras atskaitīti pēc veselības kaitējuma nodarīšanas cietušajai personai piešķirtie slimības pabalsti.
(3) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs atlīdzina cietušās personas darba devējam cietušajai personai izmaksāto slimības naudu par cietušās personas pārejošas darbnespējas laiku, kuru apliecina darba nespējas lapa.
(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.09.2007. likumu)..."

Lai Jums izdodas.
Ineta, 3.novembris 2007 0:00
Ceļu satiksmes negadījums notika jūnijā – uz iebraucamā ceļa, pagalmā, manam auto lielā ātrumā uzbrauca velosipēds, kuru vadīja nepilngadīgais – 9 gadus vecs bērns. Tika bojāts auto spārns un motora pārsegs. Uz negadījuma vietu tika izsaukta policija, kura paziņoja, ka negadījums ir pārāk sīks, cietušo nav (bērnam tikai pārsista lūpa), protokolu viņi nerakstīs un pietiekot, ja tikšot sastādīts saskaņotais paziņojums.
Saskaņotais paziņojums tika sastādīts ceļu policistu, liecinieku un negadījumā vainīgā bērna vecāku klātbūtnē, jo uzstāju, ka , tā kā negadījumi ar mani nenotiek katru dienu, policistu kungiem būtu man jāpalīdz to sastādīt atbilstoši prasībām.
Nākamajā dienā iesniedzu apdrošinātājiem pieteikumu par atlīdzības izmaksu, pievienojot saskaņoto paziņojumu.
Visu šo laiku – 5 mēnešus notiek mana sarakste ar apdrošināšanas firmu, kura atsakās atlīdzību izmaksāt, pamatojoties uz:
1) faktu, ka minētais CSNg nav reģistrēts policijā, jo , tā kā atbraukusī policijas ekipāža nesastādīja protokolu, negadījums policijas žurnālā nav reģistrēts un šādu atbildi vietējā policijas nodaļa arī sniegusi kompānijai. Fakts, ka no savas puses iesniedzu oficiālu telefona sarunu izdruku, kur redzams, ka esmu zvanījusi uz 112 un notikusi saruna, nav ticis ņemts vērā;
2) faktu, ka saskaņoto paziņojumu var aizpildīt tikai mehānisko transportlīdzekļu vadītāji, bet velosipēds, pēc ceļu satiksmes noteikumiem, tāds nav. Sekojoši, šajā situācijā saskaņoto paziņojumu nemaz nedrīkstēja sastādīt.

Vai man ir vērts griezties ar prasību tiesā par atlīdzības izmaksu, jo, faktiski situācija šāda radusies Ceļu policistu nekompetences dēļ ?
Ēriks Griģis:

Ceļu policijai nav nekāda sakara ar OCTA un vēl mazāk - Saskaņoto paziņojumu. Ceļu policists savā darbā vadās no tā, ko ir noteicis Likums par policiju, MK noteikumi un IeM vai nodaļas izdotās instrukcijas.
Ja Jūs prasāt policistam, vai viņš Jums var izlīdzēt ar saskaņotā paziņojuma veidlapu, tad tā ir Jūsu atbildība par turpmākām rīcībām, nevis gadījums, kad policists Jums liek aizpildīt Saskaņoto paziņojumu. Saskaņoto paziņojumu aizpilda arī KASKO apdrošināšanas gadījumā ES valstīs dažās apdrošināšanas sabiedrībās gadījumā, kāds līdzīgs aprakstītajam.
Katram transportlīdzekļa vadītājam - arī Jums ir jāzin (uzskaitīt no galvas un pie sevis klusi to atkārtot pēc katras bīstamās situācijas, to nosaka CSN 50. līdz 54. punkti), kā rīkoties pēc ceļu satiksmes negadījuma.

Pēc Jūsu aprakstītā negadījuma iesaku Jums
griezties tiesā ar prasību bērna vecākiem atlīdzināt Jums nodarītos zaudējumus, cerot, ka faktu un zaudējuma apmēru varēsiet pierādīt un pamatot.
desina, 30.oktobris 2007 0:00
Vai es varu uzzināt kas ir apdrošinājis mana tēva auto?
Tēvs ir miris,bet csdd atradu ka 3 mēnešus pēc viņa nāves kāds to ir apdrošinājis.Sievas nav , esmu pirmā mantiniece, ja kāds to dara nelikumīgi, tad domāju likt īpašnieka liegumu, jo vēljoprojām tā skaitās viņam uzskaitē.Un kā tas cilvēks domā nākamajā gadā iziet apskati? Un ja ar mašīnu kas notiek kas maksās sodu vai mirušais?
Ēriks Griģis:

Te uzzināsiet apdrošināšanas sabiedrību:
http://www.ltab.lv/sbweb/zaudatl.do?lang=lv

Tālāk Jums jārisina savs jautājums ar apdrošinātāju.
vārds janex, 3.oktobris 2007 0:00
Notika CSNG, apdzīvotā vietā uz gājēju pārejas tika notriekts pusaudzis, kurš gāja bojā.
Esmu atzīts par cietušo. Šoferis brauca ar smago auto, bija apdrošināts BTA OCTA.
Uzrakstīju iesniegumu, iesniedzu čekus par bēru izdevumiem.
Jautājums ir par nemateriālo atlīdzību; kādus apmērus es varu pieprasīt no apdrošinātāja par morālo kaitējumu? nekur neatradu info, liekas, ka arī apdrošinātāji nav īpaši ieinteresēti man ko teikt, kā nekā viņu nauda.
Vai Jūs varētu ieteikt kādu labu advokātu šajā lietā? Līdz tiesai vēl neesam tikuši, ļoti lēni viss tiek vilkts.
Paldies.
Ēriks Griģis:

Apdrošinātājam nav Jums jāpiedāva atlīdzība! Jums tā ir jāpieprasa rakstiski!
Protams, jāzin, par ko pieprasīt!


Pirmais atlīdzības veida pieprasījums ir par CSNg bojāgājušo.

1. No OCTA likuma (http://www.ltab.lv/lv/laws/default.htm):
"...19.pants. Personai nodarītie zaudējumi
(1) Ceļu satiksmes negadījumā personai nodarītie materiālie zaudējumi ir zaudējumi sakarā ar cietušās personas:
1) ārstēšanu;
2) pārejošu darbnespēju;
3) darbspēju zaudējumu;
4) nāvi.
(2) Ceļu satiksmes negadījumā personai nodarītie nemateriālie zaudējumi ir zaudējumi, kas saistīti ar sāpēm un garīgām ciešanām sakarā ar:
1) cietušās personas fizisku traumu;
2) cietušās personas sakropļojumu, invaliditāti;
3) apgādnieka, apgādājamā vai laulātā nāvi;
4) apgādnieka, apgādājamā vai laulātā 1.grupas invaliditāti.
(3) Apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem materiālajiem un nemateriālajiem zaudējumiem nosaka Ministru kabinets....

23.pants. Zaudējumi sakarā ar cietušās personas nāvi
(4) Tiesības saņemt zaudējumu atlīdzību sakarā ar cietušās personas apbedīšanu ir fiziskajai personai, kura uzņēmusies apbedīšanu un ir uzrādījusi miršanas apliecības oriģinālu, kā arī iesniegusi dokumentus, kas apliecina apbedīšanas faktu.
(5) Apbedīšanas izdevumus atlīdzina ne mazāk kā astoņu minimālo mēnešalgu apmērā. Ja faktiskā apbedīšanas izdevumu summa ir lielāka, tiek atlīdzināti faktiski iztērētie un dokumentāri apliecinātie saprātīgie izdevumi...."

Otrais atlīdzības veida pieprasījums ir par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem cietušā bojā ejas gadījumā.

2. No MK Nr.331 "Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem" noteikumiem:
"... 7. Apdrošināšanas atlīdzības apmērs par sāpēm un garīgām ciešanām apgādnieka, apgādājamā vai laulātā nāves dēļ ir 100 latu katram apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam atbilstoši Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 23.panta pirmajā daļā minētajam personu skaitam...."

Domāju, ka zināšanas palīdzēs Jums iztikt bez tiesas darbiem.
Neticu, ka kāds no apdrošinātājiem atteiktos maksāt zaudējuma atlīdzību par bojāgājušo, ja tas pat būtu saistīts ar CSNg.
Jums tikai ir jāzina, kas un kā ir jāpieprasa.
To atbildē centos Jums paskaidrot.
Artis, 28.septembris 2007 0:00
Labdien.
Sakiet vai kasko apdrošinātājam ir kāds termiņš kura laikā ir jānodrošina auto remonts, vai teorētiski nav nekādas atbildības un auto var remontēt kaut divus gadus?
Paldies
Ēriks Griģis:

Apdrošinātājs jau neremontē auto! Tas ir servisa uzdevums un atbildība! Visas pretenzijas par remonta laiku un kvalitāti ir jāvirza pret servisu, bet nesaņemtos ieņēmumus prasiet atlīdzināt zaudējumus nodarījušai personai, iesniedzot attiecīgās prasības tiesā.
P/S/
Par apdrošinātāju, kas ir aizstāvējis Jūsu intereses OCTA likumā noteiktā kārtībā, rakstiet presē, publiskojiet to TV vai internetā.
vārds, 26.septembris 2007 0:00
Ir taada lieta, ka apdrošināšanas Baltas kompānija ir atsacījusi man KASKO apdrošināšanas atlīdzības izmaksu, jo man ir pārāk liels riepu nodilums, kaut gan, avārījas gaitu galīgi nav ietekmējusi nedz bremzēšana nedz riepas. Vai ir jēga viņu lēmumu pārsūdzēt tiesā?
Ēriks Griģis:

Tiesā neviens neko nesapratīs no nodilumiem, bet vērtēs uzrakstīto.
Atteikuma iemesls un tā atbilstība KASKO noteikumos rakstītajam par atlīdzības atteikumu ir jāatbilst. Ja atbilstības nav, tad lēmuma pārsūdzēšanai tiesā ir jēga.
Anastasija, 26.septembris 2007 0:00
Labdien.
Paldies par atbildi, bet vēl nav skaidrs.
Vai vertētājs ir tiesīgs ņemt par pamatu Kasko aprēķinam par a/m bojāeju informāciju no PRIVĀT portaliem www.ss.lv un www.reklama.lv? Vai šī informācija var tikt uzskatīta par automašīnas tirgus vērtības cenu?
Iepriekš pateicos.
Ēriks Griģis:

Ja tas ir uzrakstīts KASKO noteikumos, tad drīkst.
Anastasija, 25.septembris 2007 0:00
Labdien!
Transportlīdzekļim ir Kasko apdrošināsanas polise (apdrošināšanas summa 5900 ls ar 10 % pašrisku). Pēc 4 menešiem notika negadījums, rezultatā konstatēts kā transportlīdzekļi nevar atjaunot. Kasko līguma pielikumā ir rakstīts, kā "pilnīga zuduma gadījumā apdrošinātājs atlidzina transportlīdzekļa atkārtotas iegādes vērtību,nepārsniedzot apdrošinājuma summu,ieturot apdrošināšanas līgumā paredzēto apdrošinājuma ņemēja pašrisku. "Atkārtotas iegādes vērtība" - naudas summa,kas nepieciešama tāda paša vai salīdzināma transportlīzekļa iegādei zaudējuma nodarīšanas dienā." Kā vērtētājam jārēķina atlidzības summa? Vai vertētājs ir tiesīgs ņemt par pamatu aprēķinam informāciju no privātportaliem www.ss.lv un www.reklama.lv? Vai šī informācija var tikt uzskatīta par automašīnas tirgus vērtības cenu?
Iepriekš pateicos.
Ēriks Griģis:

KASKO apdrošināšanas noteikumos jābūt ierakstītam, kāda metode tiek izmantota "transportlīzekļa iegādes vērtības" noteikšanai.
1. Ja OCTA metodika, tad tās būs OCTA cenu katalogs, ko sastāda LTAB.
2. Ja "faktiskā vērtība", tad tās aprēķins ir jāuzrāda KASKO noteikumos. Parasti tas ir pēc OCTA cenu kataloga, ievērtējot automobiļa kopējo un ikmēneša nolietojumu, motora tilpumu, nobrauktos kilometrus, lietošanas apstākļus, īpašnieku skaitu, tehnisko stāvokli un pašrisku.
Bucitis, 13.septembris 2007 0:00
Labdien Ē.Griģa kungs!
Notika ceļu satiksmes negadījums! Vainīgais savu vainu iesniegumā policijā atzina. Vainīgais avāriju izraisija darba laikā ar darba automašīnu. Cietušais brauc ar 2 mēnēšus vecu auto, kas paņemts nomā, tā sakot operatīvaja līzingā! Cietušais ir pašnodarbināta persona, kuram auto nepieciešams darba vajadzībām, bez auto darbā rodas dīkstave. Ar visiem apdrošinātajiem, servisiem kopējais laiks auto remontam ir 2,5 mēnēši. Cietušajam tiek apmaksāts auto remonts, bet pie kā jāvēršas lai kompensētu darba dīkstavi un līzinga maksājumus?
Vai maz ir iespējams kādu kompensāciju saņemt? Un vai cietušais var prasīt kompensāciju, ja auto ir bankas īpašums?
Ēriks Griģis:

Ir iespējams!
1. Vispirms pie izraisītāja OCTA apdrošinātāja. Rakstiski jāiesniedz pieprasījums atlīdzināt pašnodarbinātas personas vienīgos ienākumus, kas ir tikuši pārtraukti CSNg dēļ. Uz kopijas jāsaņem saņemšanas apstiprinājums.
2. Kā neatlīdzināto zaudējuma daļu var pieprasīt, iesniedzot prasību tiesā zaudējumus atlīdzināt tos nodarījušajai personai.
3. Saņemot rakstisku atteikumu no apdrošinātāja, ja atbilde ir pretrunā ar civilkodeksu, var iesniegt prasību tiesā apdrošinātājam atlīdzināt šo nesaņemto atlīdzības daļu.
Stratēģiskā rīcības izvēle ir Jūsu un advokāta ziņā.
P/S/
Jebkuram risinājumam būs nepieciešams nesaņemtās atlīdzības daļas aprēķins, aprēķina pamatojums un skaidrojums. Naudas summai un aprēķinam būtu jabūt neapstrīdamiem kā mērķim, kura dēļ dzīvojam.
Atis, 29.augusts 2007 0:00
a/m pēc negadījuma tiek norakstīta. Apdrošinātājs (vainīgā OCTA) ir devis savu a/m vērtības aprēķinu, kuram es nepiekrītu. par šo summu nav iespējams iegādāties līdzvērtīgas komplektācijas a/m. visas maksā pāris tūkstošu dārgāk. Apdrošināšanas eksperts apgalvo ka savā lēmumā vadījies arī pēc a/m pārdošanas reklāmas cenām (viņa piemēros minēti benzīna nevis dīzeļa dzinēji un a/m papildaprīkojumi ir mazāki par manu a/m, viņa piemēros a/m atrodas vācijā kas šo gala cenu sadārdzina - tas nav ņemts vērā).

Kas jādara (un vai ir iespējams), lai apdrošinātājs pārskata savu aprēķinu atbilstoši a/m reālajai tirgus cenai.
Ēriks Griģis:

1. iespēja.
Jāiesniedz civilprasība tiesā zaudējumus izraisījušā transportlīdzekļa vadītājam par zaudējumu atlīdzināšanu, kas noteikti pamatoti un pierādāmi par kopējo zaudējumu summu, kas sastādīta atbilstoši LR MK Noteikumiem nr. 251 no 12.04.2005.
2. iespēja.
Tā kā visas specializētās valsts institūcijas Latvijā, kas izskata iesniegtās sūdzības par OCTA apdrošināšanas jautājumiem, ir likvidētas, tad Jums jāiesniedz prasība tiesā, prasot apdrošināšanas sabiedrībai nenoteiktās un nesaņemtās zaudējumu atlīdzības daļas atlīdzināšanu, atbilstoši LR MK Noteikumiem nr. 251 no 12.04.2005.
itinja, 26.augusts 2007 0:00
Labdien!
Sekojoša situācija: Mana automašīna ietriecās citā automašīnā, kura man priekšā veica kreiso pagriezienu. Automašīnā, kurā es ietriecos atradās nekustīgā stāvoklī. Pēc notikuma tika izsaukta policija. Policija no savas puses avārijas apstākļus neieprotokolēja, bet tikai un vienīgi izsniedza saskaņotā paziņojuma veidlapu par cng. Saskaņotajā paziņojumā es norādīju, ka esmu vainīgs avārijas izraisīšanā. Policija no savas puses neieprotokolēja avārijas izraisīšanas apstākļus. Abu automašīnu bojājumi ir nozīmīgi, tacu, automašīnas atrodas braukšanas stāvoklī. Mani interesē sekojošais: Vai šai gadījumā mana apdrošināšanas kompānija attiecībā pret mani kā avārijas izraisītāju cels regresa prasību.
Ēriks Griģis:

Regresa prasības tiesiskumu nosaka OCTA likuma 41. pants (http://www.ltab.lv/lv/laws/default.htm).
Apdrošinātājs ir tiesīgs piestādīt regresa prasību. Viņš var arī to nedarīt.
Regresa prasību piestāda zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa vadītājam, ja tas ir maksātnespējīgs, tad īpašniekam, ja vadītājs zaudējumu ir nodarījis ar nodomu, ļaunprātīgu nolūku vai rupjas neuzmanības dēļ.
Regresa prasībai ir jābūt pamatotai ar apdrošinātāja lēmumu, balstot to uz ekspertīzes datiem.
Visbiežāk regresa prasību apdrošinātājs piestāda gadījumos, kad vadītājs nav ievērojis sarkano luksofora signālu, nav izpildījis 207. cz. prasības, pārsniedzis ātrumu vairāk par 30 km/h ar vieglo, bet ar kravas - vairāk par 20 km/h, braucis agresīvi.
Sigate, 21.augusts 2007 0:00
Kā var būt tādi gadījumi, kad tiek izmantots cita cilvēka personas kods pasakot policijas pārstāvim pārkāpjot CSnoteikumus? Vai pastāv iespēja uzzināt īstā pārkāpēja identitāti un automašīnas numuru? Ja nevainīgā cilvēka personas kods ir ticis izmantots.
Ēriks Griģis:

Lasot notiekošo Latvijā, manuprāt, tas ir kā datorspēles veikalā - kurš pirmais samaksā par preci, tā niks izgaismojas, bet personu, kas sēd pie monitora, vienkārši nav iespējams noteikt.
sigate, 21.augusts 2007 0:00
Kur var veikt CSN cietušās automāšinas juridisku novērtēšanu? Lai varētu uzzināt bojājumu vērtību?
Ēriks Griģis:

1. Pie sava apdrošinātāja kāda no tehniskajiem ekspertiem.
2. Ekspertu asociācijā Turgeņeva 21a, t.7226424

Lasītākie raksti

Jaunie raksti