Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Margarita, 6.aprīlis 2007 0:00
Labdien!
ASS Balta atteicās apmaksāt mašīnas remontu pēc avārijas (kasko), norādot iemeslu: uzstādītais rezerves ritenis. It kā esot pakāpti Ceļu satiksmes noteikumu 236. punkts un Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem 502.1.2. un 502.1.7. punkti. Kuros teikts, ka aizliegts vienlaikus uzstādīt dažādu izmēru riepas uz transportlīdzekļa vienas ass riteņiem, aizliegts uzstādīt riepas, kas nav paredzētas izmantošanai ceļu satiksmē (piemērām, sacensībām, vai īpašiem nolūkiem paredzētas riepas u.tml.)
Sanāk, mašīnas komplektācijā esošo standarta šauro rezerves riteni, kas atbilst pārējo riteņu izmēriem, vispār nevar lietot. Tās taču ir galīgas muļķības. Pie tam Noteikumos nekur nav reglamentēts rezerves riteņa parametri un lietošanas noteikumi.
Pasakiet kuram ir taisnība, mums vai Baltai? Kā var cīnīties pretī?
Ēriks Griģis:

1. Taisnība ir apdrošinātājam, ja:
1.1. KASKO apdrošināšanas noteikumos ir ierakstīts, ka ar uzstādītu rezerves riteni Jūs nedrīkstat automobili izmantot ceļu satiksmē;
1.2. Ja esat pārkāpusi izgatavotāja noteikumus attiecība par rezerves riteņa uzstādīšanu un izmantošanu ceļu satiksmē (Automobiļa Lietošanas instrukcija, kurai ir jābūt valsts valodā), kuros, iespējams, ir noteikts, ka ar uzstādītu mazāka diametra rezerves riteni drīkst braukt tikai līdz servisam, bet Jūs braucāt līdz veikalam vai līdz mājām.
Pārējos gadījumos taisnība ir Jums. Jurista palīdzību varat saņemt konsultācijā iAuto mājas lapas kaimiņos: EiroTemīda t. 7270292

2. Piemērs no instrukcijas.
REZERVES RITENIS
Rezerves ritenis kopā ar instrumentu komplektu atrodas bagāžas nodalījuma grīdas padziļinājumā zem grīdas paklāja.
Nepieciešams pārbaudīt rezerves riteņa riepas gaisa spiedienu, vēlams, reizē ar pārējo riepu spiediena pārbaudi, (atbilstoši tabulai uz degvielas tvertnes iepildes lūkas vāciņa iekšpuses), lai tas vienmēr būtu lietošanas gatavībā (Spiedienu citu izmēru riteņiem izgatavotājs ir noteicis 60 bar vai 4,2 atm).
Izmantojot riepas ar noteiktā virzienā vērstu protektora zīmējumu (riepas ar noteiktu griešanās virzienu), ievērojiet šādus norādījumus:
automašīnas, kuru riepām ir noteiktā virzienā vērsts protektora zīmējums, ir citu izmēru rezerves ritenis ar brīdinājuma uzrakstu;
• pēc riteņa uzstādīšanas nedrīkst aizsegt brīdinājuma uzrakstu ar vāciņu vai disku;
• ja ir uzlikts rezerves ritenis, brauciet ne ātrāk par 80 km/h un īpaši uzmanīgi, nepaātriniet strauji ātrumu, spēcīgi nebremzējiet un neveiciet asus pagriezienus;
ar rezerves riteni brauciet tikai līdz autoservisam, tas nav domāts ilgstošai braukšanai.
Valerijs, 29.marts 2007 0:00
Ar transportlídzekli tika izraisíta avárija,tagad treshajai personai veicot OCTA apdroshináshanu uz sava várda tiek pieprasíta daudz lieláka maksa,cik tas ir pareizi?
Ēriks Griģis:

Īpašnieka atbildības apdrošināšanai uz automobili, ar kuru ceļu satiksmes negadījuma rezultātā tika nodarīts zaudējums trešajai personai, slēdzot nākošo OCTA apdrošināšanas līgumu, tiek piemērota augstāka riska pakāpe.
Raugi, īpašnieks ir kļuvis mazāk uzmanīgs par savu automobili, ceļu satiksmi, to vadītāju, kam viņš nodod to lietošanā. Prēmijas paaugstinājums ir norādījums no apdrošinātāja turpmāk braukt, attiekties pret citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, citas personas īpašumu uzmanīgāk, vērtēt ceļu satiksmes situāciju rūpīgāk, iespējams, atkārtot ceļu satiksmes noteikumus.
vārds, 11.marts 2007 0:00
Sakiet, lūdzu, ja es pērku lietotu auto, tad kā ir iespējams apdrošināšanu pārrakstīt uz mana vārda, ja tā vēl ir derīga?
Ēriks Griģis:

1. KASKO ir iespējams, saskaņojot ar iepriekšējo īpašnieku un apdrošinātāju.
2. OCTA nav iespējams.
Andzelika, 7.marts 2007 0:00
Labdien, Ērik!
Man ir tāds jautājums: pirms 8 mēnešiem biju iesaistīta CSN, kurā vainīga biju es. Uz vietas tika sastādīts saskaņotais paziņojums, kuru es nokopēju un kopiju nosūtīju pa pastu aas BALVA trešajā dienā pēc CSN, man bija OCTA,bet cietušajai bija gan OCTA,gan KASCO! No paziņām uzzināju, ka BALVA man zvanīs skarā ar šo situācij,jo saskaņojums bija nosūtīts, bet tomēr es negaidīju un zvanīju pati, aģentūrā man atbildēja,lai es lieku neuztraucos un ka viņi man zvanīs un informēs par notiekošo situāciju!
Tā nu man ne viens neatzvanija, pagāja jau 8 mēneši un pa pastu man atnāk pretenzija lai es samaksāju regresu 550 Ls apmērā, sakarā ar to ,ka es apzināti neiesniedzu saskaņojumu par CSN un neuzrādīju mašīnu!!!
Ko lai es tagad daru,kur man griesties, viņi jau nevar pierādīt,ka es neiesniedzu viņiem saskaņojumu,tāpat kā es nevaru pierādīt,ka biju to nosūtījsi un zvaniju viņiem ar???
Es jūtos piekrāpta!
Runājot ar citām apdrošināšanas kompānijam, viņi teic sekojošo: ja notiek CSN,tad kompānija,pati zvana vai nosūta ar pasūtīto vēstuli CSN dalibniekam un iformē, ka viņam vai nu jaātnāk,vai jāuzrada mašina, bet man ne ziņas , ne zvana,tikai rēķins pēkšņi!
Arī uz saskaņojma nav nekādas informācijas,kad ,cik dienu laikā un kādas sekas varbūt ja neiesniegt saskaņojumu un neuzradīt mašinu,kā lai es vienkāršs cilvēciņš par to zinu???...
Tas ir drassmīgi!
Palīdziet lūdzu,ko lai dara,kāda veidā es varu uzrakstīt viņiem pretenziju, vai varbūt griesties tiesā?
Varbūt Jūs, Ērik sniedzat konsultācijas reālājā dzīvē vai kādu kompetentu šajos jautājmos cilvēku varat rekomendēt?
Sirsnīgs paldies!!!!
Andzelika
Ēriks Griģis:

1. Autoskolā mācu visiem jauniem un pieredzējušiem vadītājiem, visiem autoskolu pasniedzējiem un instruktoriem, lai viņi mācītu citus, kā rīkoties CSN 51. p. gadījumā ar saskaņoto paziņojumu.
2. Par ko piestāda regresa prasību, nosaka OCTA likuma 41. pants.
3. Kā jārīkojas zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa vadītājam, īpašniekam, nosaka OCTA likuma 36. pants, nevis citi apdrošinātāji.
4. Lai nopelnītu naudu, jebkurš var izmantot paņēmienu, kuru nevarēs pierādīt, lai Jūs telefoniski mierinātu (lasi "paņēma"), bet pēc Jūsu nepareizas rīcības mierināšanas iespaidā pieprasītu samaksāt (lasi "uzmeta").
5. Ja nevarat pierādīt, ka rīkojāties OCTA likuma 36. panta noteiktā kārtībā, tad Jums vajadzēs advokātu, kas atrod kļūdas apdrošinātāja regresa prasības pamatojuma un piestādīšanas procesā.
6. Es sniedzu konsultācijas reālajā dzīvē gan cietušajiem, gan CSNg iesaistītajiem, gan apdrošināšanas sabiedrību speciālistiem.
Saskaņotā paziņojuma eksemplārs katram CSNg iesaistītam vadītājam ir jāiesniedz apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumus izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieka atbildību.
Iesniedzot savam OCTA apdrošinātājam CSNg vietā aizpildīto veidlapu, Jums vajadzēja izgatavot kopiju, uz kuras no apdrošinātāja saņemt atzīmi par iesniegšanas faktu un laiku (lasi, neskatoties, vai viņa speciālists par Jums smejas vai Jūs mierina).
7. Ja atradīsies advokāts, kurš pierādīs, ka Jūs aizsūtījāt, apdrošinātājs saņēma un Jūsu aizsūtītā kopija viennozīmīgi ir iesniedzamā paziņojuma eksemplārs, tad esat vinnējusi.
Lai Jums veicas!
vārds, 7.marts 2007 0:00
Labdien, Ērik!
Man ir tāds jautājums: pirms 8 mēnešiem biju iesaistīta CSN, kurā vainīga biju es. Uz vietas tika sastādīts saskaņotais paziņojums, kuru es nokopēju un kopiju nosūtīju pa pastu aas BALVA trešajā dienā pēc CSN, man bija OCTA,bet cietušajai bija gan OCTA,gan KASCO! No paziņām uzzināju, ka BALVA man zvanīs skarā ar šo situācij,jo saskaņojums bija nosūtīts, bet tomēr es negaidīju un zvanīju pati, aģentūrā man atbildēja,lai es lieku neuztraucos un ka viņi man zvanīs un informēs par notiekošo situāciju!
Tā nu man ne viens neatzvanija, pagāja jau 8 mēneši un pa pastu man atnāk pretenzija lai es samaksāju regresu 550 Ls apmērā, sakarā ar to ,ka es apzināti neiesniedzu saskaņojumu par CSN un neuzrādīju mašīnu!!!
Ko lai es tagad daru,kur man griesties, viņi jau nevar pierādīt,ka es neiesniedzu viņiem saskaņojumu,tāpat kā es nevaru pierādīt,ka biju to nosūtījsi un zvaniju viņiem ar???
Es jūtos piekrāpta!
Runājot ar citām apdrošināšanas kompānijam, viņi teic sekojošo: ja notiek CSN,tad kompānija,pati zvana vai nosūta ar pasūtīto vēstuli CSN dalibniekam un iformē, ka viņam vai nu jaātnāk,vai jāuzrada mašina, bet man ne ziņas , ne zvana,tikai rēķins pēkšņi!
Arī uz saskaņojma nav nekādas informācijas,kad ,cik dienu laikā un kādas sekas varbūt ja neiesniegt saskaņojumu un neuzradīt mašinu,kā lai es vienkāršs cilvēciņš par to zinu???...
Tas ir drassmīgi!
Palīdziet lūdzu,ko lai dara,kāda veidā es varu uzrakstīt viņiem pretenziju, vai varbūt griesties tiesā?
Varbūt Jūs, Ērik sniedzat konsultācijas reālājā dzīvē vai kādu kompetentu šajos jautājmos cilvēku varat rekomendēt?
Sirsnīgs paldies!!!!
Andzelika!
Atbilde vēl nav
Lancia, 1.marts 2007 0:00
Mana automašīna 2005.gada oktobrī salūza, un es to atstāju citā pilsētā. Pēc laika mani izsauca uz policiju, un paziņoja, ka ar manu mašīnu ir izdarīta avārija, par ko es paskaidroju, ka neko par to nezinu, un kas vadījis automašīnu, arī nezinu. Šodien man atnāca vēstule no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja par to, ka man jāsedz zaudējumi, kas radušies minētajā avārijā. Vai tad policijai nevajadzēja noskaidrot- kas braucis ar manu automašīnu? Vai tiešām šie zaudējumi jāsedz man??? Un vai nav arī kāds noteikts termiņš kad pieprasa šo atlīdzību, jo ir taču pagājis jau pusotrs gads, un pa šo laiku man nav bijušas pilnīgi nekādas ziņas...
Ēriks Griģis:

1. Policija un apdrošināšana ir divas dažādas lietas. Jūsu gadījumā ir piestādīta regresa prasība transportlīdzekļa īpašniekam atlīdzināt zaudējumus, ko ir nodarījis nenoskaidrots vadītājs ar Jūsu transportlīdzekli.
2. Zaudējumu atlīdzināšanā ir jānoskaidro zaudējumus nodarījušais transportlīdzeklis, nevis tā vadītājs. Regress tiek piestādīts transportlīdzekļa īpašniekam, ko esat jau saņēmis.
3. Patiesi jāsedz Jums, jo to nosaka OCTA likums:
"...41.pants. Apdrošinātāja un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja regresa prasība
(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
...
2) ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku, ja:
...
c) transportlīdzekļa vadītājs, neievērojot šajā likumā vai citos normatīvajos aktos noteiktās prasības, atstājis notikuma vietu un konkrētā persona, kura vadījusi transportlīdzekli ceļu satiksmes negadījuma brīdī, nav noskaidrota,..."
4. Regresa prasību apdrošinātājs ir tiesīgs piestādīt 10 gadu laikā, skaitot no negadījuma dienas.
Edīte, 28.februāris 2007 0:00
Liels paldies par sniegto atbildi!

Man radās jautājums! tā kā es neesmu auto īpašniece, bet tikai persona, kas pārstāv īpašnieku, protams līguma slēgšanā nepiedalījos un līgumu parakstījusi neesmu. Bet manā rīcībā tika nodots apdrošināšanas līgums, kuru esmu izstudējusi.
Cik noprotu par atlīdzības noteikšanas metodiku un manis iepriekš uzdoto jautājumu atbildes varētu saņemt Jūs iepriekš minētajos apdrošinātāju noteikumos. Līgumam klāt tādi nav pievienoti! Vai es kā pārstāve šo metodiku varu saņemt apdrošinātāju firmā?
Prasu to, jo apdrošinātāju firma, maigi izsakoties - nevēlējās sadarboties!
Paldies!
Ēriks Griģis:

Tad jau apdrošinātāji jūt izdevumus!
Pamēģiniet no otra gala - palūdziet kādu apdrošināt automobili pēc KASKO noteikumiem šajā apdrošināšanas sabiedrībā. Pirms līguma parakstīšanas viņam apdrošināšanas noteikumus gan izskaidros, gan izsniegs.
Edīte, 27.februāris 2007 0:00
Sveiki!
Noticis ceļu satiksmes negadījums. Iesaistīts viens spēkrats.Visa dokumentācija ir, tika nodota apdrošinātājiem- Kasko! bojājumi nav pamatīgi, bet tomēr daudz kas jāmaina!
īsti līdz galam neizprotu kasko bojājumu aprēķināšanas metodiku. cik noprotu viss tiek aprēķināts pēc vidējām izmaksām tirgū!
1.vai šāda metodika pastāv? kas viņiem dod tiesības aprēķināt tā un nesavādāk?

2.cik sapratu no apdrošinātājiem daļu bojāto lietu viņi plāno aprēķināt remontā. tātad fāru, kurai nolausti stiprinājuma kronšteini viņi plāno remontēt. Bet man tak pirms avārijas bija fāra perfektā stāvoklī!

3.īsti nesaprotu, vai es varu iesniegt tāmi no servisa, kurā mana mašīna tiek remontēta ikdienā. Citi eksperti mani brīdināja, ka no tā servisa labāk tāmi nesūtīt, jo šajā servisā ir lielāki izcenojumi par darbu nekā citur tādēļ visdrīzāk saņemšu atteikumu! (pēc pieredzes)
4. Vai, ja jasņemu atteikumu par remonta izmaksām savā servisā varu iesniegt citas firmas sastādītu tāmi atkārtoti?
Varbūt tam visam ir kādi nolikumi un kur to varētu apskatīt?
Jau iepriekš paldies par atbildi!!!
Ēriks Griģis:

1. KASKO zaudējumu noteikšanas metodika ir norādīta KASKO apdrošināšanas noteikumos.
Pirms noteikumu parakstīšanas, klientam ir jāprasa paskaidrot, iepazīstināt vai atbildēt apdrošinātāju uz Jūsu šeit uzdotajiem jautājumiem par atlīdzības noteikšanas paņēmieniem, tajā izmantoto metodiku, atlīdzības atteikšanas vai samazināšanas gadījumiem.
Viņi - apdrošinātāji, paši nosaka savos brīvprātīgajos transportlīdzekļu apdrošināšanas (KASKO) noteikumos kārtību, kādā aprēķināt zaudējumu atlīdzību. Katrs apdrošinātājs to nosaka tikai saviem klientiem. Citam apdrošinātājam šī kārtība ir/var būt savādāka.
2. "Fāra" varētu būt lukturis. To var remontēt ar līmēšanu, ja tādu tehnoloģiju paredz izgatavotājs vai apdrošināšanas (KASKO) atlīdzības noteikumu metodika, ko klients - Jūs, parakstījāt, noslēdzot līgumu.
3. Nevis jāsūta tāme no sava servisa, bet nepieciešams saskaņot remonta servisu ar apdrošinātāju, ja tas KASKO noteikumos nav paredzējis remontu noteiktā servisā vai servisu grupā.
4. Ja apdrošinātājs remontē automobili, vai nav vienalga kur, ka tikai remonta tehnoloģija, aprīkojums un darba kvalitāte ir atbilstoši izgatavotāja noteiktajām prasībām. Ne jau par remontdarbu tāmi Jums ir jācīnās, bet gan par servisa darba kvalitāti. Saņemot automobili, uzticat to izņemt sava servisa meistaram, lai viņš pie saņemšanas pārbauda remontdarbu kvalitāti.
5. Nolikumi ir aprakstīti KASKO apdrošināšanas noteikumos. Tā būtu jābūt, jo Jūs par iepazīšanos ar tiem parakstījāt KASKO apdrošināšanas līgumu.
Andris, 22.janvāris 2007 0:00
Sveiks, Ērik!
Situācija ir sekojoša: manai am (1988 izl. g.) ispida durvi, vainīgās am OCTAs firma aizsūtījā mani uz savu servisu, bet tur neveic tadus darbus, kuri ir nepieciešami remintam (jaatjauno dekoratīvais zīmējums). Apdrošināšanas kantori man teica, meklējet paši sevisu kur tādus remontdarbus veic un sūtiet tāmi.
Jautājums tāds: Vai tiešām man pašam ir jāmeklē serviss, un kādas ir garantījas ka apdrošināšanas kantoris atmaksās tāmē uzrādīto summu?
Paldies par atbildi.
Ēriks Griģis:

Transportlīdzekļa īpašnieks apdrošinātājam var ieteikt savu servisu, kurā veic remonta darbus.
Ieteiktais serviss un tā remonta izmaksas ir jāsaskaņo ar apdrošinātāju.
Par papildus darbiem apdrošinātājs atlīdzina zaudējumus, ja īpašnieks pamato papildus darbu izmaksas, un apdrošinātājs ir apstiprinājis gan servisu, gan veicamo darbu apjomu.
Ja īpašnieks nepiestāda papildus darbu apliecinošās izmaksas, tad automobili atjauno atbilstoši rūpnicas izgatavotājas noteiktai remonta tehnoloģijai.
Serviss samaksas apstiprinošās garantijas pieprasa apdrošinātājam. Ir noteikta kārtība, kādā garantijas tiek apstiprinātas.
vārdsMaibiiiPeliite, 8.janvāris 2007 0:00
Biju pirms pāris gadiem ciemotieS Īrijā, tur ceļa malu abās pusēs bija iestrādātas gumijas ar atstarojošiem elementiem, kuras ideāli bija gan pamanīt, gan uzbraucot virsū bija efektīvs skaņas elements miegainiem šoferiem. Kādas iespējas būtu Latvijā, šādas gumijas sākt likt uz ceļiem? Vai ir kāda asociācija Latvijā, kas varētu ietekmēt mūsu Latvijas valdību, pārņemt šādu praksi no ārzemēm? Varbūt sākt vākt parakstus, kā, piemēram, "Atdodiet brīvdienas", lai šo situāciju sadzirdētu tie, kas to spētu mainīt?
Ēriks Griģis:

Latvijā nav miegainu šoferu.
vārds MaybiiiPeliite, 4.janvāris 2007 0:00
Dikti interesanti būtu uzzināt, kā notiekās ar gājēju, kurš gājis tumsā ar atstarotāju, un viņam uzbrauc ....gājējs nobeidzās....a kur garantija, ka to atstarotāju viņam nenoņem????? Viņš jau nabadziņš vairs neko i nevarēspateikt, tāc , beigts būdams....
Ēriks Griģis:

Garantijas nav nekādas, jo "nav policijas uzraudzības"...>
Tad gājējam nepieciešams otrs atstarotājs.
Bet var gadīties, ka ne tikai atstarotāju noņems, bet drēbītes novilks. Vēl vairāk, citas uzvilks un aizvedīs gabaliņu tālāk, lai izsviestu nobeigušos gājēju kāda automobiļa priekšā, iespējams, ... noliks to uz dzelzceļa sliedēm... Iedomājos, kādai būtu jābūt izmeklētāja-eksperta kvalifikācijai, tiesneses neatkarībai no samaksas par "pieļaujamo nekompetenci", lai to noteiktu un pierādītu.
>...kas kontrolētu drošību uz ceļa - pārbaudītu atstarotāju esamību gājējiem.

Diennakts tumšajā laikā stundas laikā ceļa posmā Tukums - Rīgas/Jūrmalas šoseja vakar pirms pusnakts saskaitīju trīs velosipēda vadītājus bez atstarotājiem, vienu - ar atstarotāju, bet vienu pamanīju uz nomales, kurš nespēja tikt savam velosipēdam uz sēdekļa, astoņiem gājējiem nebija atstarotāju, vienam bija rokās lukturītis, trijiem - bija atstarotāji. Policijas ekipāžas - nevienas nemanīju. Šodien diennakts gaišajā laikā - pirmspusdienā viena policijas ekipāža ar radaru strādāja Pūres apkārtnē, otra ekipāža pārbaudīja transportlīdzekļu braukšanas ātrumus Spuņciema apkārtnē.
Viktors, 28.decembris 2006 0:00
Papildinājums iepriekšējam jautājumam:
Vainīgā a/m nebija ne OCTA, ne TA, vadītājs gāja bojā. Tā kā nav apdr. sabiedrības, kas kompensētu zaudējumus, devos pie LTAB pilnvarotās apdr. sabiedrības ar zaudējumu kompensācijas pieprasījumu.
Lieta noris pēc OCTA polises un līdz ar to te būtu jābūt noteiktam termiņam lietas izskatīšanā, lēmuma pieņemšanā un remontdarbu veikšanaia vai kompensācijas izmaksai.

Kā notiek ar apdrošinātājiem vienošanās - rakstiski vai mutiski par a/m remontu vai norakstīšanu un summām?

Remontdarbu tāme sastāda 75% no dīlera tirgus vērtības un līdz ar to vai tad nav 100% pēc OCTA, ka norakstās auto?

Auto ir remontējams, taču apdrošinātāji vēlas no norakstīt, izmaksāt kompensāciju 70% apmērā no dīlera cenas (pēc apdr. skatījuma 100% tirgus vērtība) un paņemt sev auto atliekas. Tiklīdz ieminējos mutiski, ka atliekas vēlos paturēt, tā viņi noteica salīdzinoši augstu nereālu atlieku vērtību. Saprotams, ka arī apdrošinātāji vēlas uz citu nelaimi nopelnīt, bet kā labāk rīkoties - pieprasīt visu doķus un saraksti - rakstiski un atbildēt rakstiski, lai vēlak var pieradīt savu nostāju?
Sorry, varbūt muļķīgi jautājumi, bet runas iet par vairākiem desmitiem tūkstošu Ls.
Ēriks Griģis:

Jautā, lai uzzinātu. Nezināšana nav muļķība!

No OCTA likuma:
"...39.pants. Lēmums par apdrošināšanas atlīdzību
(1) Ja ceļu satiksmes negadījumu izraisījušās personas vaina ir noskaidrota (vai ir zināms ceļu satiksmes negadījuma izraisītājs) un nodarītie zaudējumi ir aprēķināmi, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas, bet ne vēlāk kā mēneša laikā pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu un nosūta attiecīgu rakstveida informāciju apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam.
( 36.pants. Apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtība
(4) Persona, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, vai ceļu satiksmes negadījumā iesaistītā transportlīdzekļa vadītājs nekavējoties (tiklīdz tas ir iespējams) iesniedz rakstveida pieteikumu par ceļu satiksmes negadījumu apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda.)

(2) Ja ceļu satiksmes negadījumu izraisījušās personas vaina nav noskaidrota vai ir apstrīdēta vai nodarītie zaudējumi nav pilnībā noteikti, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs nosūta apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam attiecīgu rakstveida informāciju, kurā norādīts atlīdzības neizmaksāšanas pamatojums.

(3) Par šā panta pirmajā un otrajā daļā minētā termiņa (trīs mēneši no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas) nokavējumu apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs papildus neizmaksātajai apdrošināšanas atlīdzībai vai tiesas noteiktajam zaudējumu apmēram maksā trešajai personai 0,1 procentu no neizmaksātās apdrošināšanas atlīdzības par katru nokavējuma dienu.

(4) Ja apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir pārsūdzējis tiesībaizsardzības iestāžu vai tiesas nolēmumu, šā panta pirmajā un otrajā daļā minētais termiņš tiek pārtraukts līdz sūdzības izskatīšanai un apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam nav pienākuma maksāt šā panta trešajā daļā minētos procentus, ja tiesa atzinusi pārsūdzību par pamatotu. Ja sūdzība tiek noraidīta, procenti aprēķināmi šā panta trešajā daļā noteiktajā kārtībā. Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētais termiņš tiek pārtraukts un apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam nav pienākuma maksāt šā panta trešajā daļā minētos procentus arī tikmēr, kamēr tiek izmeklēta krimināllieta.

(5) Ja trešo personu neapmierina apdrošinātāja lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu, tai ir tiesības lūgt Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju sniegt atzinumu par minēto lēmumu. Pārbaudot trešās personas sūdzību pēc būtības, Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu, kuram ir rekomendējošs raksturs.

(6) Trešā persona apdrošinātāja lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu var pārsūdzēt tiesā arī tad, ja tā neizmanto tiesības lūgt Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju sniegt atzinumu par minēto lēmumu.

40.pants. Apdrošināšanas atlīdzības izmaksas kārtība
(1) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs apdrošināšanas atlīdzību izmaksā piecu dienu laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu.

(2) Ja šā panta pirmajā daļā minētais termiņš netiek ievērots apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja vainas dēļ, apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs papildus izmaksājamai apdrošināšanas atlīdzībai maksā 12 procentus gadā no izmaksājamās apdrošināšanas atlīdzības summas...

27.pants. Zaudējumi sakarā ar transportlīdzekļa bojāeju
(1) Transportlīdzeklis uzskatāms par bojā gājušu, ja tā remonts nav tehniski iespējams vai tas ir ekonomiski nepamatots. Remonts tiek uzskatīts par ekonomiski nepamatotu, ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izmaksas pārsniedz transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma.
(2) Ja transportlīdzekļa īpašnieks piekrīt transportlīdzekļa atzīšanai par bojā gājušu, zaudējumu atlīdzību izmaksā apmērā, kas atbilst transportlīdzekļa vērtībai pirms ceļu satiksmes negadījuma, kā arī atlīdzina izdevumus par izziņu, kas apliecina numurētā agregāta piederību, un izdevumus par transportlīdzekļa atlieku nogādāšanu autokapsētā. Tiesības uz transportlīdzekļa atliekām iegūst apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs.
(3) Ja transportlīdzekļa īpašnieks nepiekrīt transportlīdzekļa atzīšanai par bojā gājušu, zaudējumu atlīdzību izmaksā apmērā, kas atbilst starpībai starp transportlīdzekļa vērtību pirms un pēc ceļu satiksmes negadījuma.
(4) Transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma nosaka eksperts, ņemot vērā attiecīgā transportlīdzekļa faktisko nobraukumu un citus transportlīdzekļa vērtību ietekmējošus faktorus..."

Remonts
Zaudējuma atlīdzības saņemšanas veids (remonts vai nauda) ir jāizvēlas un jāieraksta atlīdzības pieprasījumā.
Bojā eja
Ja transportlīdzeklis ir atzīts par bojā gājušu, tad īpašnieks izvēlas atliekas paturēt vai atstāt tās OCTA apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam.
Apdrošinātājs paziņo savu lēmumu rakstiski (reizēm tas ir jāpieprasa), tad atbilde no īpašnieka var sekot divējāda: a) rakstisks iesniegums, kur norādītas turpmākās vienošanās detaļas un to izpildes nosacījumi; b) paraksts par naudas saņemšanu vai darījuma procesa uzsākšana, kas apstiprina īpašnieka piekrišanu saņemtajam lēmumam.
KASKO un OCTA
KASKO zadējuma apjoms ir lielāks par pusi no apdrošinātās vērtības, kad uzskata objektu par bojāgājušu. OCTA tā nav, tāpēc ir jāprasa OCTA atlīdzība no Garantijas fonda, kuru pārvalda Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs un kuru pārstāv jebkurš OCTA apdrošinātājs. Arī Jūsu cietušā automobiļa KASKO apdrošinātājs ir ar OCTA licenci.
Citādi par KASKO atlīdzībā saņemsiet mazāk, nekā Jums pienākas par OCTA
Sarakste
Protams, ka sarakste ir jāveic un apdrošinātāju atbildes ir jāpieprasa rakstiskas.
Viktors, 25.decembris 2006 0:00
Labdien!
Ir sekojoša lieta – Mana kravas a/m (pilna masa 10500kg) iekļuva CSNg, kurā vainīgās vieglās a/m vadītājam nebija TA un OCTA. Vainīgais gāja bojā. Tā kā kravas a/m pirkta līzingā, kravas a/m bija OCTA (Parex) un CASCO (BTA). Ar iesniegumu par kravas a/m nodarīto zaudējumu atlīdzību griezos BTA. Pēc a/m apskates eksperts sastādīja tāmi un secināja, ka kravas a/m nav lietderīgi remontēt.
Tā kā situācija vēl nav atrisinājusies un ir pagājuši bez dažām dienām veseli 3 mēneši, vēlos uzdot sekojošus jautājumus:
1. Cik ilgā laikā apdrošinātājiem ir pienākums pieņemt lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu pēc iesnieguma iesniegšanas? Vai apdrošinātājiem ir pienākums piedāvāt konkrētu situācijas atrisināšanas modeli? No manas puses visi dokumenti tika iesniegti jau pirmajā dienā. Visas policijas izziņas apdrošinātāji saņēma 3 nedēļu laikā no CSNg brīža un krimināllieta izbeigta, ko apliecina attiecīgie pievienotie dokumenti policijas izziņai.
2. Kā tiek noteikta kravas a/m faktiskā pirms avārijas tirgus vērtība. Apdrošinātāju vērtējums (katalogs) būtiski atšķiras no autorizētā dīlera vērtējuma, kur vērā ņemts a/m gads, nobraukums, pirms avārijas tehniskais stāvoklis. Auto bija pirkts tieši pie šī autorizētā dīlera. Atšķirība līdz pat 30%. Arī Vācijas autorizēto dīleru cenas būtiski atšķiras no apdrošinātāju kataloga cenām. Kā man labāk rīkoties?
3. Vai apdrošinātājiem drīkstu pieprasīt kādu no šiem: 1) pieprasīt kompensāciju naudā pēc faktiskās tirgus vērtības, kur par pamatu ņemta a/m iegādes summa un dīlera vērtējums; 2) pieprasīt remontēt kravas a/m manis izvēlētajā autoservisā, jo apdrošinātāji nespēj piedāvāt kompetentu servisu; 3) pieprasīt iegādāties identisku citu kravas a/m ar identiskiem parametriem – gads, nobraukums, kravas celtspēja; tehniskais stāvoklis; 4) pieprasīt iegādāties citu a/m pie autorizētā dīlera līdzvērtīgu iepriekšējās a/m faktiskai tirgus vērtībai;
4. Vai tiek kompensēti izdevumi, kas saistīti ar a/m transportēšanu līdz mājvietai? Apdrošinātāji lūdza iesniegt izdevumu apliecinošus dokumentus, kas arī tik izdarīts, taču kā ir praksē – vai šādus izdevumus arī kompensē? Jo solīja atmaksāt uzreiz pēc policijas izziņas saņemšanas, taču arī pēc izziņas saņemšanas, nekas notiek. Vienmēr pēc maniem zvaniem ir „otmazkas”, ka dokumenti vēl no rajona centra pilsētas nav nosūtīti uz Rīgu, tad nākamajā reizē vēl nav visu dokumentu utt.. Summa par transportēšanu salīdzinoši niecīga (350Ls) pret a/m zaudējumu summu.
Ēriks Griģis:

Vai informējāt zaudējumus izraisījušā transportlīdzekļa OCTA apdrošinātāju par apdrošināšanas gadījumu?
1. KASKO gadījumā atlīdzības noteikšanas, lēmuma pieņemšanas, atlīdzības izmaksas laiks vai ir, vai nav uzrādīts KASKO apdrošināšanas noteikumos.
Apdrošinātāji nenodarbojas ar situācijas modelēšanu, modeļu izstrādi to risinājumu piedāvāšanu klientiem.
2. Pretstatiet dīlera noteikto pirmsavārijas vērtību. Jums jāvienojas ar apdrošinātāju par visiem strīdīgiem jautājumiem. Sūdzēties iespējamība nepastāv. Strīdus jautājumus ar apdrošinātājiem izskatīšanai varat iesniegt tikai tiesā.
3. Ja apdrošinātājs ir noteicis, ka remonts nav lietderīgs, tas nozīmē, ka automobilis ir gājis bojā. Remontu pieprasīt nav iespējams, ja automobilim ir noteikta bojā eja. Protams, ka 1. variants.
4. OCTA kompensē cietušā transportlīdzekļa evakuācijas izdevumus līdz stāvvietai.
Prasību atlīdzināt evakuācijas izdevumus jāpiestāda zaudējumus izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieka OCTA apdrošināšanas sabiedrībai.
Mārtiņš, 22.decembris 2006 0:00
Labdien!
Negadījums notika pilsētā, starp manu a/m un smago auto, kurš no notikuma vietas aizbrauca, kā arī smagās a/m numuru neizdevās piefiksēt. Manai a/m ir KASKO, bet vainīgais šajā sadursmē nav nosakāms.
1) vai apdrošināšanas sabiedrība man nepaaugstinās KASKO gada maksu pēc šīs sadursmes?
2) vai apdrošinātājam ir tiesības atteikt klientam remontēt a/m konkrētā auto servisā, kuru klients ir izvēlējies?
3) kāds ir likumā noteiktais termiņš, kurš ir jāievēro apdrošinātājam, pieņemot lēmumu par atlīdzības izmaksu vai remontdarbu veikšanu?

Iepriekš paldies par atbildēm!
Ēriks Griģis:

1. Ticams, ka paaugstinās. Precīzu atbildi pateiks apdrošinātāja pārstāvis, kas slēdz KASKO līgumus. Viņam ir šīs instrukcijas un tiesības deleģētas.
2. Remonta vietas izvēles iespējai ir jābūt uzrādītai KASKO noteikumos.
Bieži ir tā, ka maksājot prēmiju par bojājumu risku no a/m jaunvērtības, varēsiet to remontēt Latvijā atbilstošas a/m markas servisā, kurā vēlaties.
3. KASKO apdrošināšanas noteikumus nenosaka likums, bet gan KASKO noteikumi. Tie katram apdrošinātājam ir savi.
Jānis, 16.decembris 2006 0:00
Labdien,

lasot Jums uzdotos jautājums man bija jaunums, ka iestājoties OCTA apdrošināšanas gadījumam arī vainīgajai pusei ir jāiesniedz pieteikums apdrošinātājam - pretējā gadījumā var tikt piestādīts rēķins par zaudējumu segšanu, lai gan ir iegādāta apdrošināšanas polise.

Mans jautājums ir sekojošs:

pirms 4 mēnešiem biju iesaistīts CSN, kurā vainīgais biju es. Uz vietas tika sastādīts saskaņotais paziņojums. Otra puse devās ar šo paziņojumu pie mana OCTA apdrošinātāja un nokārtoja visas formalitātes saistībā ar apdrošināšanas kompensācijas izmaksu. Tā arī tika izmaksāta. Es savukārt biju pilnīgā pārliecībā, ka man savam Octa apdrošinātājam nav jāiet rakstīt vēl otru iesniegumu par notikušo CSN - to arī neizdarīju.

Vai šobrīd ir jēga iet pie apdrošinātāja un iesniegt šādu dokumentu, lai izvairītos no nepatīkama pārsteiguma saņemt prasību par zaudējumu kompensāciju savam apdrošinātājam? Vai šādam pieteikumam ir noilguma termiņš?
Un kā vislabāk būtu izvairīties no nepa'tīkamiem pārsteigumiem?
CSN iesaistītām mašīnām bojājumi nebija lieli (kompensācijas summa ap Ls 150.00). Es savai mašīnai defektus vēl neesmu sataisījis, otrā puse gan un mašīnu jau pārdevusi.

Jānis
Ēriks Griģis:

Priecājos, ka komentāri kādam palīdz izvairīties no nepatikšanām.
1. Regress par to, ka zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa vadītājs nav savam OCTA apdrošinātājam iesniedzis savu saskaņotā paziņojuma eksemplāru.
To Jūs, Jāni, varat sagaidīt nākošo desmit gadu laikā, skaitot no negadījuma dienas.
2. Regress par to, ka saremontējāt vai nepaziņojāt, kur var apskatīt zaudējumus izraisījušo automobili, nav vairs iespējams. Pēc cietušā zaudējumu atlīdzināšanas pieprasījuma iesniegšanas Jūsu OCTA apdrošinātājam noteikti ir jau pagājušas 5 dienas.
3. Ir nepieciešams iesniegt saskaņotā paziņojuma veidlapu savam OCTA apdrošinātājam. Iespējams, būs jāuzrāda apstākļi, kāpēc tas netika izdarīts nekavējoties, tiklīdz bija iespējams.
4. Ja saskaņotā paziņojuma veidlapā 12. punktā "negadījuma apstākļi" būsiet atzīmējis 17. apakšpunktu, tad, 10 gadu laikā no negadījuma dienas skaitot, neizbēgami tiks piestādīta regresa prasība
5. OCTA regresa prasības noilgums ir desmit gadi, no CSNg dienas skaitot.
vārds Jānis, 9.novembris 2006 0:00
Jautājums: ir noticis CSN, mana mašīna ir cietusī, tākā ir uzsākts kriminālprocess, mēs nevaram dabūt apdrošināšanu.Mašīnu apskatīja apdrošināšanas eksperts, kā arī veica novērtējumu un ir nolemts par zaudējumu atlīdzināšanas apmēru! Jautājums ir tāds, vai šo mašīnu var pārdot vai remontēt līdz zaudējumu atlīdzināšanas saņemšanai? jo šis kriminālprocess ilgs ļoti ilgi, jo avārijas izraisītājs ir Lietuvietis.
Ēriks Griģis:

Neatkarīgi no procesa ilguma un iesaistīto personu mītnes zemes vai procedūras veicējas valsts!

1) Vispirms kriminālprocesa virzītājs (izmeklētājs, prokurors vai KL norīkots procesa virzītājs) noteiks, kā rīkoties ar automobili. Ja virzītājs nav Latvijā, tad ar viņu ir jāsazinās un jāsaņem rakstiska atbilde, vai drīkst un ko drīkst iesākt ar krimināllietā (KL) iesaistīto automobili, Jums pašam vai Jūsu advokātam.
Tiesas lēmums KL ir saistošs apdrošinātājam lēmuma par zaudējumu atlīdzināšanu pieņemšanā.
2) Ja transportlīdzeklis nav objekts vai pierādījums, kuru apskata KL, vai kas ir saistīts ar to (atbildi saņemsiet no KL procesa virzītāja), tad apdrošinātājs, kuram esat iesniedzis pieprasījumu atlīdzināt zaudējumus, dos atbildi uz Jūsu rakstisko iesniegumu, kādas darbības iespējamas ar cietušās personas (Jūsu) īpašumu (automobili).
3) Ja automobilis nav saistīts ar KL, tad, saņemot šādu rakstiku tiesas izziņu, prasiet apdrošinātājam Jums izmaksāt zaudējumu atlīdzību par bojāto automobili, negaidot tiesas lēmumu KL.
Arvis, 6.oktobris 2006 0:00
Labdien, Griģa kungs.
Kā tad īsti ir, vai negadījuma vaininiekam (ir policijas protokols) ir rakstiski vai kā citādi jāinformē savs OCTA apdrošinātājs? BTA pa telefonu man teica, ka tas esot vajadzīgs tikai saskaņoto paziņojumu gadījumos. Prāts nemierīgs, ka neierauju auzās :) Paldies.
Ēriks Griģis:
Nekomentēju OCTA likumu. Lai to dara tā sagatavotāji.
Tikai sniedzu konsultāciju, šoreiz negadījuma izraisītājam - būt piesardzīgam. Izraisītājs, nododot savu saskaņotā paziņojuma eksemplāru, uz kopijas lūdz apstiprināt tā saņemšanas laiku un precizē piecu dienu termiņu.
Izraisītājs nekādi nevar zināt, kad cietušais OCTA apdrošinātājam iesniedz pieteikumu atlīdzināt zaudējumu. Tā kā OCTA likumā nav tieši norādīts CSN 51.punkta gadījums, kad vadītāji izmanto saskaņoto paziņojumu, vai gadījums, kad tikai cietušais raksta zaudējuma atlīdzības pieteikumu CSNg, par kuru LAPK noteiktā kārtībā protokolu sastādīja CP CSN 50. vai 52. punktos noteiktos gadījumos.

OCTA likuma 36. panta 6. punktā (izcelts) ir pateikts, ka negadījuma vaininiekam ir jāpaziņo savam OCTA apdrošinātājam. Ja BTA tas ir vajadzīgs tikai saskaņotā paziņojuma gadījumā un varēsiet to pierādīt tiesā, ka viņi to pa tālruni Jums pateica, tad ar BTA esat šo jautājumu noskaidrojis. :)
Būtība ir atbildē, kad cietušias raksta pieteikumu>>>gan saskaņotā paziņojuma gadījumā, gan CP LAPK sastādīšanas gadījumā.
Tikai OCTA likums neaizstāv CSNg izraisītāja intereses!
Un apdrošinātājs ir tiesīgs piestādīt regresa prasību, bet var arī to nedarīt visos iespējamos gadījumos, lai kāds no CSNg iesaistītajiem nelaimīgajiem neiemācītos rīkoties pareizi pēc CSNg!

36.pants. Apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtība
(1) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos par negadījumu nekavējoties paziņo Valsts policijai, kā arī veic visus iespējamos pasākumus, lai novērstu vai samazinātu turpmākos zaudējumus.

(2) Persona, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, nekavējoties (tiklīdz tas ir iespējams) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz aizpildīto saskaņoto paziņojumu apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda. Ja persona, kura ir aizpildījusi saskaņoto paziņojumu, nepretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, tā nekavējoties (tiklīdz tas ir iespējams) iesniedz saskaņoto paziņojumu apdrošinātājam, ar kuru noslēgts transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgums, vai, ja tas nav iespējams, Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam.

(3) Ja kāds no ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto transportlīdzekļu vadītājiem ceļu satiksmes negadījuma vietu patvaļīgi atstāj un neaizpilda saskaņoto paziņojumu, atsakās to aizpildīt vai abpusēji aizpildīt to nav iespējams, cita ceļu satiksmes negadījumā iesaistītā transportlīdzekļa vadītājs par ceļu satiksmes negadījumu nekavējoties paziņo Valsts policijai, un, ievērojot šā panta otrajā daļā minēto, iesniedz apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda, pieteikumu par notikušo ceļu satiksmes negadījumu.

(4) Persona, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, vai ceļu satiksmes negadījumā iesaistītā transportlīdzekļa vadītājs nekavējoties (tiklīdz tas ir iespējams) iesniedz rakstveida pieteikumu par ceļu satiksmes negadījumu apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda.

(5) Personām, kuru mantai vai transportlīdzeklim ceļu satiksmes negadījumā nodarīts zaudējums, ir pienākums saglabāt transportlīdzekli un bojāto mantu tādā stāvoklī, kādā tā bija pēc ceļu satiksmes negadījuma, līdz laikam, kad to šajā likumā noteiktajā kārtībā apskatīs tā apdrošinātāja, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, eksperts vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja eksperts, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda, vai arī līdz tam laikam, kad tiek saņemts atteikums veikt šā panta sestajā daļā minēto apskati.

(6) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs neveikt ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa apskati, un par to tas piecu dienu laikā (skaitot no dienas, kad saņēmis šā panta otrajā vai trešajā daļā minēto saskaņoto paziņojumu vai pieteikumu) rakstveidā informē transportlīdzekļa īpašnieku vai tiesīgo lietotāju. Ja apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs nolēmis veikt ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa apskati, tā veicama piecu dienu laikā (skaitot no dienas, kad apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs saņēmis šā panta otrajā vai trešajā daļā minēto saskaņoto paziņojumu vai pieteikumu).

(7) Ja apdrošinātājs nav zināms, rakstveida pieteikumu iesniedz Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam vai jebkuram apdrošinātājam, kas, sazinoties ar Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju, noskaidro, kurš apdrošinātājs apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību. Ja apdrošinātājs, kurš saņēmis rakstveida pieteikumu, nav apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, tas nekavējoties rakstveidā paziņo personai, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, attiecīgā apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda) nosaukumu un adresi. Persona, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, iesniedz rakstveida pieteikumu attiecīgajam apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam.
vārds Guntis, 13.septembris 2006 0:00
Man ir automobilis mazda,kurš mani piespieda kļūt par kamikadzi.Brauciena laikā šim auto nostrādāja drošības spilvens kurš iemontēts vadītāja sēdeklī.Rezultātā man šoks,zilas ribas sasistas nieres.Atbildību par šo incidentu nav kam uzņemties.Tā kā automašīnu pirku no vācijas ne no vietējā dīlera.Tā ka iesaku visiem ,ja nevēlaties nepatīkamus pārsteigumus nepērciet mazda automoīļus.Mazda ir japāņu terorists.Brauc ar to kā ar pulvera mucu nezini kad tā elles mašīna ies vaļā.manam auto vēl ir palikuši 3 drošības vai drīzāk 3 bumbas ar laika degli.Es esmu laimīgāks par daudziem kuriem ir visi 4 spilveni.
Ēriks Griģis:

Pret Vācijas autotirgotāju vēl mēnesi pēc auto iegādes ir iespējams celt pretenzijas par preces kvalitāti, ja tā nav izvesta no ES.

Ēriks Griģis:
Kad praksē biju rūpnicā, kurā izgatavo drošības spilvenus, tad mums - praktikantiem AIRBAG rūpnicas vadība lūdza palīdzēt, nosūtot izpētei neparedzēti nostrādājušo pasīvās drošības sistēmu detaļas. Nosūtīšananu uz rūpnicu nodrošinātu visu automobiļu ražotāju pāstāvji valstīs, kurās tie tirgo jaunos automobiļus. Tirdzniecības pārstāvis aprīkotu ar jaunu sistēmu cietušo automobili, par ko pretī saņemtu jaunu no rūpnicas. Tādā veidā tika paredzēts, ka reklamācija palīdzētu īpašniekiem tikt pie drošas detaļas, bet rūpnica varētu uzlabot, novērst un izgudrot, lai glābtu cilvēku dzīvības.
Man nav informācijas, vai Latvijas autotirgotājiem par to ir kas zināms.
Sanda, 1.septembris 2006 0:00
Ja es vēlos pirkt auto no Zviedrijas (1994. gada modeli), to atdzīt izmantojot kuģi, kādas ir tālakās visas formalitātes, kas būtu jāizpilda, lai es varētu braukt ar šo auto Latvijā? Un cik tas maksās?
Ēriks Griģis:

Ja notiktu CSNg ar no Zviedrijas ievestu automobili, tad jautājums būtu atbilstoši adresātam.
1. Attiecībā par transportlīdzekļu reģistrāciju un ikgadējo tehnisko apskati - CSDD info t. 7025777.
2. OCTA apdrošināšanā, nobraucot no kuģa un piedaloties ceļu satiksmē LR teritorijā, ja nav citas Latvijā derīgas OCTA (Zaļā karte), tad Jums ir jāslēdz OCTA Standartlīgums. Par līguma cenu un noslēgšanas laiku uzzināsiet pie jebkura no OCTA apdrošinātājiem.

No OCTA likuma.
"... 5.pants. Standartlīgums
(1) Standartlīgums ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts attiecībā uz:
1) Latvijas Republikā reģistrētu transportlīdzekli;
2) Latvijas Republikā iegādātu jaunu, agrāk nereģistrētu transportlīdzekli vai attiecīgajā ārvalsts reģistrā no uzskaites noņemtu transportlīdzekli;
;..."
Marina, 22.augusts 2006 0:00
Pirms pusgada izraisīju CSNg. Mašīnai OCTA bija apdrošināta vienā firmā, bet KASKO citā. Tā kā biju vainīga, uzreiz devos uz KASKO, kuri pārbaudīja mašīnas stāvokli un beigās vienkārši paturēja to sev un atdeva man naudu. Tagad, pēc pusgada, man atnāca vēstule, kurā firma, kurā es biju apdrošinājusi OCTA, pieprasa naudas summu, kuru izmantoja otras mašīnas remontam, sakarā ar to, ka nenodevu savu auto apskatei OCTAs apdrošinātajiem. Īsāk sakot, ko man darīt? Vai tad apdrošinātājiem tas nebija jānokārto pašiem?
Ēriks Griģis:

Sveicināta Marina.
Atbilde Tevi neiepriecinās.
KASKO un OCTA apdrošinātāji atlīdzību savstarpēji kārto gadījumā, kad to nosaka OCTA Likums - kad cietušajam (nevis vainīgajam) ir gan OCTA, gan KASKO apdrošināšanas aizsardzība, un OCTA apdrošinātājs savu lēmumu par zaudējumu atlīdzināšanu vēl nav pieņēmis.
Tev vajadzētu vienoties ar OCTA apdrošinātāju par regresa prasības samaksas nosacījumiem bez tiesas.
OCTA Likums paredz aizsargāt CSNg cietušās personas(u) intereses, ne vainīgās personas.

No OCTA Likuma.
"...41.pants. Apdrošinātāja un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja regresa prasība
(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
1) ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa vadītāju, ja tas:
d) apzināti nav ievērojis šajā likumā noteikto apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtību;...
2) ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku, ja:
b) transportlīdzekļa vadītājs apzināti nav ievērojis šajā likumā noteikto apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtību un zaudējumu piedziņa no transportlīdzekļa vadītāja nav iespējama,..."

! Vispirms zaudējumus izraisījušajam vadītajam un cietušajam vadītājam ir jāpaziņo OCTA apdrošinātājam, nevis KASKO !

No OCTA Likuma.
"...16.pants. Transportlīdzekļa vadītāja pienākumi
(2) Transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums šajā likumā noteiktajā kārtībā paziņot par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos apdrošinātājam, kas apdrošinājis ceļu satiksmes negadījumā iesaistītā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda. ..."


!! SVARĪGI ZINĀT, LAI NETIKTU PIESTĀDĪTA REGRESA PRASĪBA par šādu muļķību, ievērojot to, ka regresu var piestādīt tikai gadījumos, kad to apdrošinātājs vēlas vai kad apdrošinātājam tas ir izdevīgi, jo likums nosaka, ka apdrošinātājs ir tiesīgs piestādīt regresa prasību...nevis tā viņam ir jāpiestāda !!

!!! Gan cietušajam, gan vainīgajam vadītājam ir jāpaziņo vainīgā vadītāja OCTA apdrošinātājam par notikušo negadījumu. Ne vainīgais vadītājs, ne vainīgā vadītāja vadītā transportlīdzekļa īpašnieks nedrīkst remontēt auto, pirms vainīgā vadītāja OCTA apdrošinātājs nav to atļāvis vai viņa eksperts nav zaudējumus izraisījušo auto apskatījis !!!


No OCTA Likuma.
"...36.pants. Apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtība
(5) Personām, kuru mantai vai transportlīdzeklim ceļu satiksmes negadījumā nodarīts zaudējums, ir pienākums saglabāt transportlīdzekli un bojāto mantu tādā stāvoklī, kādā tā bija pēc ceļu satiksmes negadījuma, līdz laikam, kad to šajā likumā noteiktajā kārtībā apskatīs tā apdrošinātāja, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, eksperts vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja eksperts, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda, vai arī līdz tam laikam, kad tiek saņemts atteikums veikt šā panta sestajā daļā minēto apskati...."

Lasītākie raksti

Jaunie raksti