Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
cietušais, 14.oktobris 2002 0:00
Automašīni ir KASKO apdrošināšana. CSN bojāts priekšējais numurs. Vai apdrošināšana sedz arī numura nomaiņu?
Ēriks Griģis:
Ja nav:
1. pašriska vai franšīzes;
2. apdrošināšanas nosacījumi, kas to atsaka,
bet ir:
3. atbilstoši KASKO noteikumiem sagatavoti un iesniegti dokumenti, kas apliecina zaudējuma faktu;
4. uzziņa no CP, ja tāda ir nepieciešama;
5. vecais numurs, kura bojājumus var uzrādīt,
tad kas vēl varētu traucēt atlīdzināt cietušā transportlīdzekļa īpašniekam zaudējumus?
Lord, 8.oktobris 2002 0:00
Ja ir obligātā apdrošinašanas polise un priekšā braucošā smagā mašīna "paceļ"akmeni, kā rezultātā rodas stikla vai luktura bojājums, vai šī apdrošināšana kompesē radītos zaudējumus un kāda ir cietušā autovadītāja rīcība? Apturēt šo smago? Vai kā?
Ēriks Griģis:
"Pacelts akmens" nav CAOA gadījums, ja vien nav pārkāpti Ceļu satiksmes noteikumu prasības. Pārkāptās prasības ir jāpierāda, atbilstoši likumdošanas aktu prasībām.
Apturēt smago, ja nav pārkāpuma fakta pierādījuma, nav nozīmes. Tas var tikai radīt bezmiegu.
Pārkāpuma fakts, kas ir pierādāms, ir no kravas krītošs ķieģelis, akmens, malka vai metāllūžņu gabali tieši uz aimugurē vai pretim braucošā motora pārsega vai vējstiklā;
akmens lukturī vai logā no ceļa kaisītāja, kas ir pārkāpis CSN prasības - darba laikā nedeg bākuguns vai nav uzstādītas attiecīgās aizsargierīces.
No cita transportlīdzekļa nokritušam izpūtējam, izlijušai eļļai, izkritušam baļķim vai ķieģelim ir jānosaka tā īpašnieks vai pārvadātāja transportlīdzeklis.
Tad var ko uzsākt.
Nauris Sedlers, 8.oktobris 2002 0:00
Sveiki!
Es vadīju WV Passat, kas sesdien nokļuva sadursmē ar alni un izlasījis tavus komentārus gribu uzzinaat, kā un uz kādu kompensāciju es varētu cerēt, jo auto CASCO apdrošināšanas nebija, bet, lai arī sadursmē man ļoti paveicās, tomēr tas cietis ir un man, kā arī meitenēm šādi tādi zaudējumi radās, ieskaitor netīras drēbes un zāles! Un alnim OCTA polises nebija! Avārijas notikuma vietā brīdinošas zīmes nebija un policija zināja par šajā dienā atklāto medību sezonu!
Ēriks Griģis:
1. Cietušie pasazieri, att. meitenes (ja Nauris ir VW īpašnieks) griežas pie Naura automobiļa CAOA sabiedrības ar prasību atlīdzināt zaudējumus par nodarīto kaitējumu personai, katra personīgi raksta apdrošinātājam iesniegumu par zaudējumu atlīdzināšanu personai, pievienojot ar ārstēšanos saistītos izdevumus - pēc ārsta norīkojuma iegādāto medikamentu apmaksas čekus un visus pārējos ar ārstēšanos un uzturēšanos ārstniecības iestādē saistīto izdevumu apliecinošos dokumentus.
2. Tai pašai CAOA sabiedrībai katra cietusī parsona, kurai ir mantiskie zaudējumi, kas ir pierādāmi ar eksperta vai pakalpojuma apmaksas čeku palīdzību, raksta otru iesniegumu par mantisko zaudējumu atlīdzināšanu, pievienojot bojātās mantas sarakstu (ar policijas uzziņu tas būs jāapstiprina), pierādījumus, fotogrāfijas.
3. Ja Naura rīcība negadījuma vietā atbilst CSN prasībām un ir izpildīts CSN 71. punkta prasības, tad regresa iespējas no apdrošināšanas sabiedrības puses nevarētu būt pamatotas.
Tad tālākā rīcība ir atbilstoši gadījumam, kad transportlīdzeklis ceļu satiksmē tiek sabojāts ceļa īpašnieka (pārvaldītāja) darbības vai bezdarbības dēļ:
ir tikušas pieteiktas medības, kuru rezultātā policija konstatē negadījuma iemeslu un izraisītāju - meža zvēru, tā izskriešanu uz ceļa braucamās daļas.
Izskriešanas sekas ir transportlīdzekļa uzbraukums mēža zvēram.
Ceļa īpašniekam (pārvaldītājam) vajadzēja izlikt atbilstošas ceļa zīmes.
Ja Tu, Nauri, saņemsi izziņu no policijas, ka negadījums ir noticis apstākļos, kā to apraksta policijas preses sekretārs, tad, piepalīdzot advokātam, kas praktizē civillietās, vajadzētu izdoties saņemt atlīdzību.
4. Šajā prasībā grūtākais būtu bijis atrast iemeslu un atbildīgo par bezdarbību, kādēļ iemesls radīja sekas (zaudējumus), kas radās sadursmē ar briedi.
Ja ceļa īpašnieks (pārvaldītājs) - iespējams pašvaldība, pierādīs savu neinformētību par negadījuma iemeslu - medībām, tad policijai, kas bija informēta par medībām (būs jāpierāda), atbilstoši likumam par policiju, civiltiesiski kļūs atbildīga par informācijas aizturēšanu - bezdarbība. Tad prasību atlīdzināt zaudējumus par bojāto automobili varēsiet iesniegt policijai.
5. Ja transportlīdzekļa vadītāja alkohola pārbaudes rezultāts ir pilnīgi negatīvs, tad ekspertīzes izdevumi ir jāapmaksā ekspertīzes pasūtītājam - policijai.
Par tālāko nav jāstrīdās, bet ja ir tik nopietni, kā raksti, tad advokāta pakalpojumi būs par maksu, bet situācijas konsultācija bez maksas pa juridiskajā forumā uzrādīto tālruni 7270292.
UBJU, 7.oktobris 2002 0:00
Labdien!
Par Lietuvas OCTU, vai lā viņu tur sauc.
Minimālais termiņš uz kuru es varu iegādāties Lietuvas obligāto apdrošināšanu ir 14 dienas. Reāli es šo pakalpojumu izmantoju 1 dienu.
Atgriežoties Latvijā, vai es varu pieprasīt apdrošinātājiem atmaksāt neizmantoto atlikušo apdrošināšanas prēmiju?
Ēriks Griģis:
Civiltiesiski nē, jo 10. panta 2. punkts Lietuvas Republikas likumā par transportlīdzekļu īpašnieku un valdītāju obligāto civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu nosaka minimālo robežlīguma laikaposmu 15 dienas.
Apdrošināšanas robežlīgumu var pārtraukt pēc vienas no līguma pušu iniciatīvas, ja nav notikuši būtiski līguma pārkāpumi (9. pants, 3. punkts).
Kad apdrošināšanas līgums tiek pārtraukts pēc apdrošinātā pieprasījuma, apdrošinātājam tiek atlīdzināts iemaksātais apdrošināšanas maksājums.
Robežlīguma minimālā laikaposma izmantošana nozīmē tā vienas dienas izmantošanu.
Pārtraukšanas procedūra Lietuvas CAOA likumā ir formulēta par atlikušo apdrošināšanas termiņu.
Apdrošinātāju atbilde no Lietuvas.
Lietuvas CAOA līgumi iedalās iekšējos un ārējos.
Iekšējie attiecas uz Lietuvā reģistrētiem transportlīdzekļiem, ārējie - uz tranzīta, uz laiku un ārvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem.
Iekšējos līgumus apdrošinātājam ir pienākums pārtraukt un atgriezt transportlīdzekļa īpašniekam neizmantoto prēmijas daļu, no kuras atņem 15% par pakalpojuma apgrūtinājumu.
Ārējie līgumi nav saistīti ar apdrošinātāja pienākumu tos pārtraukt. Apdrošinātājs kopā ar apdrošinājuma ņēmēju izskata pārtraukšanas iemeslu, tad lemj par pārtraukšanu vai atteikumu.
Attiecībā uz 15 dienu robežlīguma pārtraukšanu jau esmu atbildējis. Pamatojums ir noteikts, bet tas neliedz Jums prasīt.
vārdsALEX-GT, 20.septembris 2002 0:00
Paldies par atbildi!
bet vai taa apdroshinaashanas firma, kura izmaksaaja vinam visus zaudeejumus var prasiit no mums to summu, kuru taa ir izmaksaajusi?
PALDIES
Ēriks Griģis:
Katra prasība ir jāpamato. Jūsu gadījumā to sauktu par regresa prasību.
1. Vispirms regresa prasības iespējai ir jābūt noteiktai KASKO līguma apdrošināšanas noteikumos vai papildnosacījumos, par kuriem Jūs esat zinājis (ticis informēts) parakstot apdrošināšanas līgumu un Jums šie dokumenti ir izniegti līdz ar noslēgto KASKO līgumu (polisi).
2. Šai iespējai jābūt nosauktai, piemēram:
- alkohols, psihotropiskās vielas;
- ātruma pārsniegšana;
- negadījuma vietas neatļauta atstāšana;
- darbības ar priekšmetu/iem, kuras bija par cēloni apdrošināšanas gadījumam;
- rupja neuzmanība.
3. Atbilstošie negadījuma cēloņi ir apdrošināšanas sabiedrībai attiecīgi jāpierāda.
Attiecīgi nozīmē izziņa no institūcijasm, kas nodarbojas ar šo jautājumu izpēti, vai eksperta (eksperts nav Ceļu policija un tās lēmums APK noteiktā kārtībā) slēdziens ar pierādījuma pazīmēm par nodarītā pārkāpuma raksturu un sabiedrisko bīstamību.
Medicīnisko ekspertīzi par alkohola saturu asinīs apdrošinātāji var tieši izmantot lēmuma pieņemšanā par atlīdzības atteikumu vai regresa prasības celšanu.
Tāpat atbilst tehniskā eksperta vai Policijas ekspertīžu centra eksperta slēdziens ar uzrādītu pierādījuma pamatojumu (ekspertam ir jāvērtē visi apstākļi/fakti, kas ir cēloniskā sakarībā ar doto ceļu satiksmes negadījumu, tā rašanās apstākļiem un norises mehānismu), kuru apdrošinātāji izmanto attiecīgā lēmuma pieņemšanā.
Ceļu policijas izziņa neder, jo tā tikai apstiprina negadījuma faktu un norāda zaudējumus izraisījušo transportlīdzekli (ja Krievijas milicija izraisītāja transportlīdzekli nav uzrādījusi, bet ir nosaukta tikai vainīgā/ais persona/vadītājs, tad jau veidojas "sviests", kur nu vēl pamatots lēmums par regresu).
Tātad, ievērojot apdrošināšanas noteikumos vai papildnosacījumos noteikto regresa iespēju, apdrošināšanas sabiedrība, kas atlīdzināja KASKO zaudējumus, var griezties pie vainīgā ar regresa prasību.
vārdsALEX-GT, 19.septembris 2002 0:00
probleema: v Rosii proizishla avarija. moja mashina vrezalasj v druguju...imejutsa sushestvennije povrezdenija, moj voditelj vinovat. Avto v kotorij vrezalisj prinadlezit latvijskoj firme i imeet straxovku KASKO. VOPROS: posle togo kak emu straxovaja firma viplatit denjgi, budut li oni trebovatj eti denjgi s moej firmi???
SPASIBO
Ēriks Griģis:
Ja cietušais saņem zaudējumu atlīdzību no apdrošināšanas sabiedrības un, atbilstoši attiecīgās sabiedrības KASKO apdrošināšanas noteikumiem, atlīdzība sedz visus cietušā materiālos zaudējumus, tad cietušais, papildus saņemtai atlīdzībai, kas nosedz tam visus zaudējumus, nav tiesīgs prasīt vēlreiz zaudējumus atlīdzināt vainīgajam. Prasības un likumdošanas aktu pārkāpums sākas ar to brīdi, kad nepamatotā prasība ir uzrakstīta un iesniegta, vai izteikta mutiski, kas ir attiecīgi pierādāms.
vārds, 19.septembris 2002 0:00
probleema: v Rosii proizishla avarija. moja mashina vrezalasj v druguju...imejutsa sushestvennije povrezdenija, moj voditelj vinovat. Avto v kotorij vrezalisj prinadlezit latvijskoj firme i imeet straxovku KASKO. VOPROS: posle togo kak emu straxovaja firma viplatit denjgi, budut li oni trebovatj eti denjgi s moej firmi???
SPASIBO
Ēriks Griģis:
Ja KASKO nosedz visu zaudējumu, tad nedrīkst, jo tiek pārkāpti likumdošanas akti.
Janis, 19.septembris 2002 0:00
Sveiki! Laikam mans jautajums jau buus skaneejis vairaakas reizes, bet neesmu parlasiijis visus jautajumus un atbildes. Tatad es taisos pirkt '91 vai '92 gada BMW 320, taisos iegadaties arii CASCO apdroshinashanu, jo uz ielas visadi gadas, tatad jautajums cik vareetu maksaat Casco apdroshinashana (auto cena ap 3600 $), un kadas apdroshinashanas kompanijas piedava tik veciem auto CASCO apdroshinashanu? Jau ieprieks pateicos Janis K.
Ēriks Griģis:
Par KASKO prēmija varētu būt robežās no $ 210 līdz $ 576.
Apdrošinot BMW, Jūsu klienta un apdrošināšanas vēsture tiks pārbaudīta.
Apdrošinātājs, ar "biezāku" datu bāzi, labprātāk ar Jums uzsāks sarunu.
Tas apdrošinātājs, kas vēlas mainīt tirgus segmenta daļu - no a/m uz īpašumu, Jūs noraidīs.
Ja BMW sagatavosiet atbilstošu apdrošinātāju prasībām un sarunai gatavosieties, kā darbā stājoties, tad pastāv iespēja, ka Jūs par savu klientu izvēlās sabiedrība, kura apdrošina tikai līdz 6 gadus "jaunus" a/m.
Mans ieteikums Jums - gatavoties pirmai sarunai ar apdrošinātāju, meklējiet to, bet ne Rīgā.
toms, 16.septembris 2002 0:00
Sveiki, Man ir tāds jautājums, kā lai no Apdrošināšanas servisa dabū visu summu, kas paredžeta mana auto remontam? Izvēlējos to variantu, ka izvēlos pats servisu un AS tad apmaksā viņu rēķinu par mana auto labošanu, serviss sastadija taami, nosutīja to uz AS, šie atkal kadas 2 reizes to tāmi pazaudēja, tad beidzot nekadi savādāk nevarēja izlocīties un nosauca summu kuru viņi gatavi maksāt par remontu, bet tā summa ir par kadiem 150 latiem mazāka nekā servisa tāmē. un pietam AS man piedavaja to summu maksaat uz rokas. To ka summa samazinata vini pamatoja ar to, ka taame esot parspileeta un vini apgalvo, ka teiksim nomainiit bagažnieka aizslēgšanas mehānismu ir tas pats kas nopirkt šo mehanismu. Bet kas tad maksaa par darbu?? Kā lai es panāku to ka AS samaksā tik cik serviss prasa par to lai auto atkal būtu kā pirms avārijas?
Ēriks Griģis:
Kaut kāds "sviests" ir pašā sākumā.
Obligātā (CAOA) apdrošināšana.
CAOA likumdošanas aktos nav tadu variantu, ka cietušais īpašnieks izvēlās pats servisu un apdrošinātājs sedz visus servisa izdevumus.
1. Vai nu apdrošinātājs izvēlās un Jūs piekrītat/nepiekrītat, kamēr abas puses ir vienojušās;
2. Vai Jūs izvēlaties naudu un VISS...
3. Ja Jūs pastāvat uz savu izvēli un nevarat vienoties ar apdrošinātāju par servisa izvēli, tad apdrošināšanas sabiedrība piedāvā Jums savu noteikto zaudējuma atlīdzību, bet atšķirība no servisa aprēķinātā ir jāpārbauda Jums - lasi "jāsamaksā".
Servisa un apdrošinātāja zaudējuma aprēķinu atbilstību likumdošanas aktiem mēs pārbaudīsim, ja būs nepieciešams, sūdzību LR Satiksmes birojam mēs palīdzēsim Jums sagatavot.
Brīvprātīgā (KASKO) apdrošināšana.
Ja Jums noslēgtā KASKO apdrošināšanas līguma noteikumi dod iespēju izvēlēties servisu, kurā remontēt bojāto automobili un kura rēķinu apmaksā apdrošinātājs, tad servisa rēķins ietver sevī darbu par detaļas maiņu, detaļas cenu, remonta darbus, krāsošanas darbus un krāsošanas materiālu izmaksas, samaksu par papildus nepieciešamajiem darbiem un materiāliem, saistošiem darbiem, krāsas materiālu sagatavošanu jaukšanas iekārtā, krāsas toņa noteikšanu, pretkorozijas darbiem un materiāliem, un citiem, kas paredzēti attiecīgā remonta tehnoloģijas aprakstā.
Sūdzību Finansu un Kapitāla tirgus komisijai mēs palīdzēsim Jums sagatavot.
P.S.
Pirms sūdzības iesniegšanas noskaidrosim apdrošināšanas gadījuma zaudējuma atlīdzināšanas nosacījumus un, nepieciešamības gadījumā, palīdzēsim Jums sarunās ar apdrošināšanas sabiedrību atrisināt Jūsu jautājumu.
Māris, 16.septembris 2002 0:00
Labdien!
Jautājums nav no vieglākajiem, bet jautāšu.
Pirms dažiem mēnešiem, precīzāk 14.maijā aizdevu savam kaimiņam auto, viņā uz Lāčplēša un Čaka ielas krustojumā ieskrēja audi80 (notika plkst. 00:30.) Iesniegumos abi uzrakstīja, ka braukuši pa zaļo gaismu (mana mašīna brauca pa galveno ielu). Tālāk - bija KASKO apdrošināšana, vērsos birojā 3 dienu laikā, pieteicu, nekas nenotika, pēc 2 nedēļām vērsos atkal, šie teica,ka par vēlu, tāpēc naudas nebūs.
Jautājums: vai a/s BTA var pierādīt, ka es nebiju 3dienu laikā pieteicis avāriju (nekur neparko neparakstījos, izņemot iesniegumā, kuru viņi pazaudēja, un tagad grib atteikt maksāt)
Tad vēl: šie izdomā visādas lietas, ka nepietiek šādas un tādas zīmes, tad ir jāgaida tiesas rezultāts,jo jāzina vainīgais (pie KASKO apdrošināšanas?).Saka,ka vajag visādus vēl iesniegumus gaidīt, vārdu sakot vilcina laiku, vienreiz jau uzrakstīja atteikuma vēstuli, ka mašīnas bojājumi nesakrīt ar sniegtām liecībām (lai gan bija cietušie tur uz vietas un ātrā palīdzība un policija), viņu eksperti teica, ka mašīna atradās miera stāvoklī, mans kaimiņš raksta, ka braucis ar 50km/h. Ko man darīt?
Ēriks Griģis:
1. Vai par apdrošināšanas gadījuma pieteikšanu trīs dienu laikā Jums izsniegtos KASKO apdrošināšanas noteikumos, polisē vai papildnosacījumos ir apstiprināts, tas, ka nepaziņojot trīs dienu laikā, atlīdzību "BTA" apdrošināšanas sabiedrība atteiks?
2. Runa ir par trīs dienām vai trīs darba dienām;
3. Kas iepriekšminētos dokumentos ir teikts par gadījumu, kā Jums rīkoties, ja nav iespējams trīs dienās paziņot par apdrošināšanas gadījumu?
4. Vai iepriekšminētos dokumentos ir minēts laika periods, kurā Jūs varat vispār pieteikt zaudējuma atlīdzību - viens vai vairāki gadi? tiklīdz tas ir kļuvis iespējams?
5. Vai Jūsu ierašanos trīs dienu laikā birojā apsardzes dienesta darbinieks atzīmēja, vai Jūs tikāt pieteikts darbiniekam, kam uzrakstījāt iesniegumu par zaudējumu atlīdzināšanu? Kur atrodas birojs?
6. Vai "BTA" iepriekšminētos dokumentos paskaidro, kas ir apdrošināšanas gadījums, un vai tas attiecas uz to, ka negadījuma brīdī automobili ir vadījis cits tiesīgais lietotājs (KASKO polisē uzrādīts vai neuzrādīts transportlīdzekļa tiesīgais lietotājs. kurš neesat Jūs)?
7. Vai iepriekšminētos dokumentos ir teikts, ka krimināllietas ierosināšanas gadījumā KASKO zaudējumu atlīdzināšana tiek atlikta līdz tiesas spriedumam.
8. Ja, nespējot atrast atbildes uz maniem jautājumiem, Jūs ieradīsieties mūsu birojā Bauskas ielā 86 ar visiem augstākminētiem dokumentiem, iepriekš saskaņojot apmeklējuma laiku pa tālruni 6322578, tad iztrūkstošās zīmes un atbildes uz Jūsu jautājumiem noskaidrosim kopīgi ar "BTA" sabiedrības speciālistiem Jūsu klātbūtnē.
Anduschka, 9.septembris 2002 0:00
Pirmais , paldies par doto iespēju Jūs traucēt ar saviem jautājumiem. Un tad nu arī mans jautājums vai drūmā pārdoma, par tiem saucamajiem "tranzīta autiņiem". Kāda OCTA polise vajadzīga , ja autiņam ņem tranzīta nummurus pircējs no Krievijas? Griežoties pie apdrošinātājiem ,tā arī skaidrību nedabūju. Apdrošinātāji Likumu katrs traktē pēc sava prāta. Kompāniju vārdus neminēšu. Pirmā no apdrošināšanas kompānijām iedeva parasto OCTA polisi. Pie otrās kompānijas nonācu ar citu autiņu, bet tur man izrakstīja OCTA robežpolisi, noprasot divas reizes lielāku samaksu . Pēdējā no kompānijām pilnībā apgāza pirmās kompānijas kompetenci izrakstot parasto OCTA polisi. Piebildīšu abi autiņi bija reģistrēti Latvijā. Pirmajai kompānijai samaksāju 5,10Ls, bet otrajai - 11,00Ls /par 15 dienām/. Kuram tad ir taisnība? Vai Likums nav visiem vienādi jāievēro?
Ēriks Griģis:
Protams, ka likums ir visiem vienāds, ar to vērtējam cilvēku rīcību. Notiekot ceļu satiksmes negadījumam, likumdošanas akti ir tie, pēc kuru izpildes eksperts vērtē katra vadītāja atbildību par notikušo un nosaka viņa vainu. Nevērtē to, kas/kā varēja būt, ja būtu ...
Arī pēc Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (CAOA) likuma izpildes (publicēts: Vēstnesī 25.03.1997, ar grozījumiem, kas izsludināti līdz 2000.gada 10.janvārim) nosaka apdrošināšanas sabiedrības un sabiedrību pārstāvju darba kvalitāti.
CAOA likuma 4. panta 2. punkts. nosaka
"Ja transportlīdzeklis ir noņemts no uzskaites un ar to šķērso robežu, apdrošināšanas līguma veida izvēlē noteicošais faktors ir pēdējā valsts, kurā transportlīdzeklis ir bijis reģistrēts;
ja transportlīdzeklis ir jauns, agrāk nereģistrēts, - izgatavotāja valsts".
CAOA likuma 5. pants nosaka
"Standartlīgums ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts attiecībā uz Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem saskaņā ar vispārējo noteikto apdrošināšanas prēmiju aprēķināšanas kārtību".
CAOA likuma 8. pants nosaka
"Robežapdrošināšanas līgums ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts ar ārvalstīs reģistrēta transportlīdzekļa īpašnieku, transportlīdzeklim šķērsojot Latvijas robežu, ja transportlīdzekļa vadītājs nevar uzrādīt Latvijas teritorijā spēkā esošu starptautisko civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu (Zaļo karti), kuru garantē starpvalstu vienošanās".
Eksperta viedoklis.
1. Ja transportlīdzekli Latvijā pērk pircējs no Krievijas:
1.1. transportlīdzeklis ir bijis reģistrēts Latvijā, tad noņemts no uzskaites un iegādāts izvešanai uz Krieviju, apdrošinātāji, atbilstoši likumam, slēdz standartlīgumu (zaļā krāsā);
1.2. transportlīdzeklis ievests no Vācijas, tam nav spēkā esoša Vācijas CAOA līguma, izbraukšanai no Latvijas uz pircēja mītnes zemi apdrošinātāji, atbilstoši likumam, slēdz robežlīgumu (zilā krāsā).
2. Ja ārvalstīs reģistrēts transportlīdzeklis brauc tranzītā cauri Latvijas teritorijai ar ārvalsts reģistrācijas numura zīmi (vienalga kādā krāsā un raksturu vai formu), tad apdrošinātāji, atbilstoši likumam, ir slēdz robežlīgumu.
3. Ja ārvalstīs reģistrēts transportlīdzeklis brauc tranzītā cauri Latvijas teritorijai, iebrauc Latvijā ar ārvalsts reģistrācijas numura zīmi, uz laiku tiek reģistrēts Latvijā ar tranzīta vai citu Latvijas reģistrācijas numura zīmi, tad apdrošinātāji, atbilstoši likumam, transportlīdzeklim izbraucot no valsts, slēdz standartlīgumu.
"Atbilstoši likumam" saprotam likumdošanas aktus un to, ka ārvalstīs reģistrētam transportlīdzeklim iebraucot Latvijā, tā vadītājam nav klāt ārvalstīs noslēgts un Latvijas teritorijā spēkā esošs Zaļās kartes CAOA līgums.
Marx, 5.septembris 2002 0:00
Liels paldies cien. expertam Ērikam Griģim par izsmeļošo atbildi.
Esmu sapratis, ka atlaidi man neredzēt kā savas ausis, un piedevām varu iet bekot jau šodien :), jo gadās tā, ka pārdodu autiņu un jaunu nopērku tikai pēc mēneša, kā arī apdrošinos ne uz gadu, braukāju ar svešiem auto (ar īpašnieka apdrošināšanas polisi) līdz ar to bieži "noguļu" pagarināšanas brīdi uz sava vārda..
Bet viss jau ir paša rokās :) jādzīvo rāmi kā jēriņam..
Ēriks Griģis:
Mēs runājām par atlaidi līdz 6%, bet vēl jau pastāv atlaides, ko "kā kompensāciju" piedāvā pašas apdrošināšanas sabiedrības.
Ceru, ka kādam "rāmajam" atbilde noderēs.
Marx, 4.septembris 2002 0:00
Nedaudz nav skaidrs izlasot Renāra jautājuma un sniegto atbildi:
1.atlaide pienākas tikai tad, ja esmu bijis 12 mēn vienas kompānijas klients, vai vispār 12 mēn novietas apdrošinājies, neatkarīgi, cik reizes esmu mainījis apdrošinātāju?
2.Sanāk, tā, ja esmu mainījis apdrošinātāju pēc pus gada un nokavējis 1 dienu vai 3 stuntas, tad varu iet bekot?
3.Kā tiek definēti termiņi 1gads, 2 gadi, 3 gadi uttt. Ja mainu autiņus reizi gadā vai biežāk, tad sanāk, ka nevaru pretendēt uz atlaidi nekad?
4.Tas nozīmē ka vienīgais gadījums, kad es varu saņemt atlaidi ir, ja es braucu 10 gadus no vietas ar vienu auto un apdrošinos vismaz uz gadu, un nemainu apdrošinātāju, vai pareizi????

Baigi sarežģiti uzrakstīju, bet varbūt domu uztvērāt..
Ēriks Griģis:
Paldies, centos un ceru ka uztvēru.
Renārs jautāja par to, vai likumdošanas aktos ir noteiktas atlaides, Jūs interesē, kā likumdošanas aktos noteiktās atlaides darbojas, kā tās attiecas uz Jums, kā likumdošanas akti liek rīkoties apdrošinātājiem.
1. LR MK Noteikumos Nr.199 noteiktās atlaides pienākas, kā tas aprakstīts atbildē Renāram. Tas nozīmē, ka īpašnieka atbildības apdrošināšana ir bijusi spēkā nepārtraukti (nozīme ir CAOA līgumu darbības nepārtrauktībai, nepārtrauktību nenosaka stundas, bet dienas, atbilstoši CAOA likumam), bet nav nozīmes tam, cik ir bijuši noslēgtie līgumi pēc skaita attiecīgā laika perioda, cik apdrošināšanas sabiedrībās transportlīdzekļa īpašnieks ir apdrošinājis savu atbildību, ir vai nav mainījis transportlīdzekli (runa ir tikai un vienīgi par vienu transportlīdzekli attiecīgajā atbildības apdrošinājuma grupā, uz kuru atbildība tikusi apdrošināta (neder motocikls-vieglais auto, der vieglais - vieglais; kravas-kravas, bez tam apdrošināšanas sabiedrībai jābūt ar Latvijā izdotu CAOA licenzi).
2. Ja pa īstam nokavējāt vienu dienu, tad labāk iet bekot, bet ja runa ir par trīs pa īstam nokavētām stundām, tad Jūsu rīcība ir jāprecizē (Jūsu rīcība vienas nokavētas dienas gadījumā - ja pienāk nākošā diena, kurā CAOA līgums vēl nav noslēgts, bet vakar vecais līgums beidza darboties, tad līdz dienas beigām noslēdziet jaunu līgumu ar nosacījumu, ka no jauna noslēgtais līgums sāk darboties tā noslēgšanas brīdī - apdrošinātāja pārstāvis ieraksta polisē pulksteņa laiku, kad līgums ir noslēgts).
CAOA līguma darbība izbeidzas līgumā norādītās dienas beigās - pulkstens 24:00. Ja jauno līgumu Jūs slēdzat trijos no rīta (vienu dienu izlaižot), tad bekot var iet agrāk. Ja līgumā ir uzrādīts tā noslēgšanas laiks un jauno līgumu Jūs noslēdzat trīs stundas vēlāk par laiku, kas uzrādīts iepriekšējās līgumā, tad, zinot ka iepriekšējais līgums beidzas dienas beigās (24:00), bekot varat sūtīt kādu citu.
3. Atbildības apdrošināšana ir bijusi spēkā - nozīmē vienu CAOA līgumu uz vienu autiņu, kuru, protams, var pārdot, lai tā vietā iegādātos citu, līguma darbībai nebeidzoties. Līgumu Jūs pārtrauksiet, iesniedzot iesniegumu apdrošinātājam par līguma izbeigšanu, pamatojot to ar transportlīdzekļa likumīgu atsavināšanu. Nekavējoties (līdz tās pašas dienas beigām vai nākošās dienas beigām tikai ar līguma noslēgšanas pulksteņa laika ierakstu) piedāvājiet apdrošinātājiem noslēgt CAOA līgumu uz no jauna iegādāto automobili.
4. Nepareizi!
Lai saņemtu atlaidi, Jums nav jāpierāda, ka esat izpildījis MK Noteikumu Nr. 199 10. punkta prasības vai 1-3 punktos uzrakstītais. Jums tas ir japasaka apdrošinātāja pārstāvim un ar savu (vai arī to dara apdrošinājuma ņēmējs) parakstu jāapstiprina polisē sniegto ziņu pareizība.
Apdrošinātāja pārstāvim ir jāpārliecinās par sniegto ziņu pareizību un jānoslēdz līgums ar vai bez atlaides, vai ar piemaksu, bet CAOA likumdošanas aktu noteiktā kārtībā.
Es arī šeit lirikai vietas neatradu.
Renārs, 4.septembris 2002 0:00
Izskaidrojiet lūdzu situāciju par OCTA atlaidēm. Apdrošināšanas kompānijas visu laiku piedāvā atlaides (-25%, -33%). Vai man pienākas papildus "oficiāla" atlaide, ja es neesmu izraisījis avāriju iepriekšējā polises darbības posmā? Un cik aptuveni lielas ir šīs atlaides. (Varbūt kādreiz man drīz pienāktos 40% atlaide par avāriju neizraisīšanu?).
Ēriks Griģis:
Lielisks jautājums, Renār, kas prasa atbildi ar ieskatu LR likumdošanas aktos.
Jā, pēc tam kad Jums ir piedāvāta prēmija ar apdrošināšanas sabiedrības atlaidi, Jums ir jāzina, ka pienākas CAOA atlaide, ko nosaka LR Ministru Kabineta Noteikumu Nr. 199 "Noteikumi par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbilsdības obligātās apdrošināšanas prēmijām, to palielināšanas un samazināšanas kārtību un apdrošinātāja atbildības limitiem", pieņemti 27.05.1997, 10. punkts: "Ja apdrošināšana ir bijusi spēkā pēdējos 12 mēnešus pirms apdrošināšanas līguma slēgšanas un šai laikposmā transportlīdzekļa īpašnieks vai tiesīgais lietotājs nav izraisījis ceļu satiksmes negadījumus ar apdrošināšanas polisē norādīto transportlīdzekli, kā arī nav vadījis šo transportlīdzekli alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotoksisko vai citu apreibinošo vieluiespaidā, apdrošināšanas prēmijas apmērs katrā nākamajā gadā tiek samazināts (2. pielikums MK noteikumiem Nr. 199)".
2. pielikums
Apdrošināšanas prēmijas samazināšana atkarībā no gadu skaita, kuros transportlīdzeklis vadīts, neizraisot ceļu satiksmes negadījumu.
Gadu skaits; Apdrošināšanas prēmijas samazināšana (%); Atlaides kods
1-2-A1
2-3-A2
3-4-A3
4-5-A4
5-6%-A5 (Darbojas atbilstoši LR MK Noteikumiem Nr. 199 CAOA līgumu pārjaunojot no 01.09.2002)
6-7-A6
7-15-A7
8-20-A8
9-25-A9
10-30-A10
11-40-A11
12-50-A12
Apdrošināšanas prēmija, apdrošinot ne vairāk kā vienu transportlīdzekli, par 40% tiek samazināta: I un II grupas invalīdiem (atlaides kods - "I"); III grupas invalīdiem, kuriem ir attiecīga transportlīdzekļa vadītāja apliecība un kuriem ir ķermeņa balsta traucējumi, ko apliecina attiecīgs Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu komisijas atzinums (atlaides kods -"I"). To nosaka LR MK Noteikumu Nr.199 8.punkts.
Lai Jums un visiem "iAuto" lasītājiem izdodas ietaupīt!
vārds Dainis, 3.septembris 2002 0:00
Situaacija taada:ir liizinga auto kuram ir KASKO apdroshinaashana.Liizings ir uz 2 gadiem.Peec pirmaa gada beidzas Kasko apdr. un taa ir jaapagarina vel uz gadu.Lai to vareetu izdariit,apdroshinaataaji pieprasa izzinju no firmas kura ir uzstaadiijusi signalizaaciju un "sekretku" .Bet ja es droshiibas noluukos esmu izmainiijis sho "sekretku" un arii signalizaacija bija nopliisusi,kaa rezultaataa pie sava meistara ir nomainiits sign.vadiibas bloks(respektiivi ir citas pultis).Kas man draud par sho pashdarbiibu un vai es varu ,piemeeram,aatraak izmaksaat liizingu,lai nebuutu jaapagarina Kasko polise?? Paldies.
Ēriks Griģis:
Apdrošinātāji, manuprāt, domātu, ka tiek darīts viss, lai autiņam vieglāk "pieaugtu kājas"...
Par pašdarbību, protams, automobilis būs no jauna jāuzrāda apdrošinātājam, tas nozīmē, ka bez apdrošinātāju atzītas firmas servisa pārbaudes izmaiņas drošības sistēmā netiks atzītas par derīgām apdrošināšanas līguma pārjaunošanai.
Es nesaprotu, kāpēc līzinga automobilim Jūs "drošības nolūkā mainījāt "sekretku" ... un arī signalizācija bija noplīsusi"; kā apdrošināšanas sabiedrība varēja apdrošināt automobili, kuram firmas uzstādītā drošibas sistēma noplīsa jau gada laikā.
Es iesaku Jums vai nu nomaksāt, vai turpināt līzingu, bet noteikti tikt vaļā no Jūsu apdrošināšanas sabiedrības un drošības sistēmas servisa, kura vietā sameklēt nopietnākus partnerus Jūsu mieram un Jūsu automobiļa drošībai.
vārds, 2.septembris 2002 0:00
Gribam visus informeet, ka a/s E R G O visaadiem veidiem kraapjoties un pretojoties arii Satiksmrs biroja Leemumiem neizmaksaa saviem klientiem apdrosinaasanas atliidziibas. Par to Tiesa ir aresteejusi siis apdrosinaasanas firmeles bankas kontus un iipasumus.
Ēriks Griģis: Ar pirmo septembri ir sācies jaunais CAOA gads. Reizē ar to ir sākusies arī apdrošināšanas sabiedrību cīņa par jaunu klientu piesaisti un "veco" noturēšanu. Mēs nespējam komentēt informāciju, kas, bez pamatojuma uzrādīšanas, ir uzskatāma par reklāmu vai muļķību.
Gints Rudaks, 31.augusts 2002 0:00
Sveiks, Ērik!
Prieks, ka esi uzņēmies šo nastu - rast atbildes uz jautājumiem, kas skar OCTA , KASKO apdrošināšanu un it sevišķi gaidāmās izmaiņas likumdošanaā. Pārlasot Tavus skaidrojumus, man pašam, kas jau ceturto gadu strādā apdrošināšanā, radās noskaidrība vairākas lietas.
Novēlu Tev tā turpināt un lai tev veicās un ja iespējams, lūdzu informē mani par jaunumiem un pasākumiem ekspertu lauciņā, jauniem materiāliem, izbraukumu tirdzniecōibām u.t.t.
pagaidām atā
Ēriks Griģis: Paldies, Gint, par uzmundrinājumu jauno mācību gadu sākot.
Par tehnisko ekspertu, apdrošināšanas speciālistu, Iekšlietu un Tieslietu ministrijas speciālistu, autotransporta uzņēmumu menedžeru, transportlīdzekļu vadītāju profesionālās meistarības apmācību tematiku un semināru sarakstu Tu vari iepazīties internetā pēc adreses:
www.iauto.lv/article.php?sid=3870&id=3.
Patreiz gatavojam tehnisko ekspertu kvalifikācijas kursus. Par to noteikti informēšu, bet pieteikties jau var. Tikko dalībnieku skaits būs pieņemams, tad sāksim.
vārdsAndrejs, 31.augusts 2002 0:00
Ietejciet ludzu kadu apdrosinasanas firmu izveleties jo es bieji atrodos arzemes ar savu auto, gadas ilgak par 3 menesiem?
Ēriks Griģis: Kā ekspertam man ir grūti ieteikt, bet vieglāk analizēt.
Ieteikt kādu sabiedrību es varētu pēc kopānākšanas, diskusijām un viedokļu noskaidrošanas ar apdrošināšanas sabiedrību vadītājiem un attiecīgiem atbildīgajiem speciālistiem.
Izvērtējot Jūsu apdrošinājuma ņēmēja raksturu, iesaku:
1. izvēlēties apdrošināšanas sabiedrību, kurai Jūsu apmeklētajās valstīs ir pārstāvji (rezidenti), kurus var sazvanīt, kuriem ir adrese, e-pasts un ar kuriem var arī sarunāties sestdienās vai svētdienās;
2. to sabiedrību, kura iepazīstinās Jūs ar nepieciešamo rīcību un dokumentiem, iestājoties apdrošināšanas gadījumam un kuras skaidrojumus Jūs sapratīsiet;
3. izvēlēties to sabiedrību, kura, nosakot apdrošināšanas prēmiju, novērtēs apdrošināmo risku Jums piederošajam transportlīdzeklim, Jums - kā tā īpašniekam, apstākļiem, kādos transportlīdzeklis tiks izmantots, iepazīstinās Jūs ar pārņemtā riska novērtēšanu un prēmijas noteikšanu;
4. Jums izvēlēties to sabiedrību, ar kuras piedāvājumu vismaz minētos 1-3 punktos Jūs kā klients būsiet apmierināts.
Zigulists, 27.augusts 2002 0:00
Labdien!
Man ir daži jautājumi par automašīnu mantošanu un apdrošināšanu... Situācija sekojoša: mana māte dzīvoja kopā ar savu civilvīru, kurš nesen nomira,bet officiāli viņi laulāti nebija. Uz viņa vārda bija reģistrētas 2 automašīnas. Vai mātei ir iespēja pārreģistrēt šīs automašīnas uz sava vārda, ja neviena cita mantinieka nav? Un vai viņai ir jēga viņas apdrošināt ar KASKO vai CAOA apdrošināšanu, jo cik saprotu nelaimes gadijumā apdrošinātāji nemaz neizmaksās atlīdzību...?

Paldies.
Ēriks Griģis: Automobiļu pārreģistrāciju māte varēs formēt pēc Tiesas izziņas par mantojuma tiesību piešķiršanu saņemšanas. Tas pats attiecas arī par apdrošināšanu. Kā apdrošinājuma ņēmējam mātei ir būtiski tikai samaksāt apdrošināšanas prēmiju, bet kā transportlīdzekļa īpašnieka tiesību pārmantotājai (notiekot apdrošināšanas gadījumam) viņai ir nepieciešama attiecīgā izziņa.
Inga, 24.augusts 2002 0:00
Man ir jauna automašīna ( 2001.g.decembris ), kuru apdrošināju arī KASKO. Vai ir iespējams saņemt atlīdzību par durvju pārkrāsošanu, jo tās tika sabojātas maksas autostāvvietā, bet policija, protams, netika izsaukta.
Katru dienu man uz darbu ir jābrauc pa ļoti sliktas kvalitātes ceļa posmu 2km, līdz ar to patreiz esmu spēcīgi sabojājusi automašīnai apakšu , bojāts gan izpūtējs, gan plastmasas daļas. Vai šādā gadījumā KASKO sedz zaudējumus. Pagastā esmu griezusies ar sūdzībām par slikto ceļa stāvokli, kurš šogad tika ārkārtīgi sabojāts ar smago meža tehniku. Pati nejūtos vainīga, jo ar mašīnu "nelidoju", bet tās bedres ar asajām kantēm vienkārši nav izbraucamas.
Ēriks Griģis: Vispirms Jums, Inga, jāpārliecinās, vai KASKO apdrošināšanas noteikumos un papildnosacījumos, ja tādi ir, (Jūsu apdrošināšanas sabiedrībai Jums tos ir jāizsniedz, noslēdzot KASKO līgumu) apdrošināšanas sabiedrība piedāvā ar Jums noslēgtā līguma darbības laikā vienreiz atlīdzināt ceļu satiksmes negadījuma rezultātā iegūtos zaudējumus transportlīdzeklim bez Ceļu policijas izziņas par summu Ls 50,- ... līdz/vai Ls 100,-.
Tad pastāv vēl iespēja griezties ar prasību pie maksas autostāvvietas īpašnieka, ja tas atbild par stāvvietā novietotiem transportlīdzekļiem. Prasība būs jāpamato ar policijas vai citas institūcijas izziņu par notikušo, dokumentiem par iegūtiem bojājumiem un zaudējumu apjomu.
Par iegūtiem transportlīdzekļa bojājumiem: ar KASKO apdrošināšanas līgumu apdrošināšanas sabiedrība parasti pārņem transportlīdzekļa bojājumu un bojāejas riskus, kas iegūti ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) rezultātā, trešās personas prettiesiskas darbības riskus, ugunsnelaimes, zādzības, apzagšanas un laupīšanas riskus.
Ja noslēgtā KASKO apdrošināšanas līgumā (Latvijā to varētu piedāvāt atsevišķas ārvalstu apdrošināšanas sabiedrību pārstāvniecības jauniem automobiļiem garantijas perioda laikā) ir paredzēts atlīdzināt zaudējumus, kas gūti transportlīdzeklim piedaloties ceļu satiksmē (bet ne ciešot ceļu satiksmes negadījumā) vai atlīdzināt remonta izdevumus (remonta izdevumu vai garantijas laika papildus apdrošināšana), tad Jums notikušo nepieciešams pamatot ar atbilstošas institūcijas izziņu un pieprasīt zaudējumu atlīdzināšanu.
Pretējā gadījumā, par iegūtiem transportlīdzekļa bojājumiem sliktas kvalitātes ceļa posmā, Jūs varat griezties ar prasību pie ceļa īpašnieka (pārvaldītāja), atlīdzināt Jūsu īpašumam (transportlīdzeklim) nodarītos zaudējumus, izmantojot to ceļa posmā, kuram ceļa īpašnieka vainas vai bezdarbības rezultātā ir bojāts vai nesalabots ceļa segums, kas neatbilst transportlīdzekļu ekspluatācijas apstākļiem un ir izraisījis attiecīgos bojājumus Jūsu automobilim, pamatojot to ar attiecīgas institūcijas (Ceļu policijas) izdotu izziņu par notikušo, izziņā uzrādītu atbildīgo izraisītāju (ceļa īpašnieku) un dokumentus par bojājumiem un zaudējumu apjomu.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti