Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
vārds Kuilic, 6.decembris 2002 0:00
Situacija: savas majas pagalma apskadeju masinu. Bojajums virs 100 Ls. Vai man bus jamaksa CP par negadijumu, ja citas personas nav cietusas? Jaizsauc tacu vini uz notikumu vietu ir, vai ne? Sis ir tikai piemers, nejautajiet, ko pagalma var izdarit autinam.
Ēriks Griģis:
1. Nav noteikta maksa policijai par negadījumu, ja bojājums ir virs Ls 100, bet
2. par CSN pārkāpumu vai izraisītu CSNg policija soda vainīgo transportlīdzekļa vadītāju APK noteiktā kārtībā, vai rīkojas tā, kā to attiecīgā gadījumā nosaka pārējie likumdošanas akti.
3. Ja transportlīdzeklis ir cietis daudzdzīvokļu namu pagalmā, tad uz vadītāju ir attiecināmas CSN VIII nodaļas "Ceļu satiksme dzīvojamās zonās" prasības.
4. Notiekot ceļu satiksmes negadījumam, vadītājam ir jārīkojas atbilstoši CSN 34. punkta prasībām, par notikušo ceļu satiksmes negadījumu ir jāpaziņo policijai un turpmāk jārīkojas pēc tās norādījumiem.
5. Ja policija norāda vadītājam rīkoties atbilstoši CSN 36. punkta prasībām, tad vadītājs drīkst atstāt negadījuma vietu un doties uz tuvāko ceļu policijas posteni vai policijas nodaļu, lai paziņotu par notikušo.
Fridrihs, 4.decembris 2002 0:00
Vispirms paldies par Jūsu sniegto atbildi, bet man uzreiz radās pretjautājums, kas izriet no Jūsu atbildes. Bet tādā veidā es uzsāktu neauglīgu diskusiju, kāpēc trīs apdrošināšanas sabiedrības (kurām ir pārstāvniedības CSDD) ir priviliģētākas par citām.
Es vienkārši gribēju uzzināt, vai tā tiešām nav konkurences ierobežošana?
Ēriks Griģis:
Tā kā neesam konkurences ierobežošanas eksperti, tad ar šādām konsultācijām nenodarbojamies. Ar Jums dalos tikai savā viedoklī.
Bet ja Jums ir konstruktīvi priekšlikumi, kā uzlabot CAOA procesu valstī, tad rakstiet tos, saskaņojot ar redaktoru, iAuto informācijā un par Jūsu priekšlikumiem varēs diskutēt jebkurš no lasītājiem. Jautājot forumā konkrēti man, Jūs - nespeciālistam konkurences likumdošanā, dodat privilēģētas tiesības izteikties bez citu komentāriem.

Mans viedoklis attiecībā uz Jūsu jautājumu.
Nē nav.
Latvijā tikai pats apdrošināšanas process ir obligāts, bet ne apdrošinājuma ņēmēja izvēle, kurā sabiedrībā slēgt apdrošināšanas līgumu.
CSDD telpās neatrodas privilēģētas sabiedrības, bet labākais piedāvājums no apdrošināšanas sabiedrību puses, kas tika noteikts, vērtējot visu sabiedrību iesniegtos piedāvājumus par atrašanos CSDD telpās un lemjot par sadarbības iespējām no likumdošanas puses (informācijas apmaiņas), klientu apkalpošanas tirgus sektora (procentuālā apjoma) teritoriālā izvietojuma un cietušā izvēles brīvības (izvēles brīvība no pula apdrošināšanas sabiedrībām), kurā sabiedrībā saņemt atlīdzību.
Līdzīgi izvēles iespējas cietušajam noteica un piedāvā LR Satiksmes biroja noslēgtās līgumattiecības atlīdzības noteikšanā gadījumos (piem. kad izraisītāja transportlīdzekļa īpašnieka atbildība nav bijusi apdrošināta) - pēc cietušā izvēles to noteiks BTA vai BALTA sadarbības eksperti.
Fridrihs, 2.decembris 2002 0:00
Kādēļ pārreģistrējot (pērkot auto vai motociklu) transportlīdzekli CSDD man obligāti ir jāizvēlas viena no viņu piedāvātajām 3 apdrošināšanas kompānijām. Kādēl es nevaru izvēlēties citu kompāniju, kura piedāvā atlaides.

Paldies.
Ēriks Griģis:
Jums ir obligāti jāapdrošina CAOA.
Sabiedrību Jūs varat izvēlēties pats. Uz to obligātums neattiecas.
Puls (trīs apdrošināšanas sabiedrību apvienība) ir garants cietušajam, ka Jūs, izvēloties apdrošināšanas sabiedrību pēc atlaides lieluma kā vienīgā vērtības kritērija, neradīsiet viņam vairāk ciešanas par jau nodarītām, dusmas un nihilismu pret likumdošanu, vēlēšanos atriebties Jums un Jūsu izvēlētai apdrošināšanas sabiedrībai, kuru spējāt novērtēt tikai pēc viena - atlaides.
No transportlīdzekļa, kura CAOA segums ir trīs apdrošināšanas sabiedrības, iespēja izvēlēties tiek dota arī cietušajam - doties uz to sabiedrību, kura cietušajam liksies tuvāka, saprotamāka un nesāpīgāka,
kurā iesniegt pieprasījumu atlīdzināt CSNg nodarītos zaudējumus un ar to uzticēt tai savas ciešanas.
Alvīne, 27.novembris 2002 0:00
Paldies draugiem , ka ieteica apskatīt šo Jūsu piedāvāto lapu.Ha-vienreizējas atbildes, kur nu vairs saprotamāk!
Es vaicāšu Jums par dažām izmaiņām slēdzot brīvprātīgo apdrošināšanu. Tagad apdrošinātāju piedāvātajā līgumā ir arī punkts, kas piedāvā klienta celto prasību vai pretenziju izskatīt šķīrējtiesai. Kā tas iznāk? Manu uzstādīto vai izvirzīto pretenziju pret apdrošināšanas kompāniju īsā laikā izšķir tiesnesis un tālāk? Ja mani neapmierina viņa izteiktais lēmums vai spriedums, es savu prasību virzu tālāk?
Ēriks Griģis:
Nejurista viedoklis.
Ar to es saprotu, ka šķīrējtiesai nav apelācijas un kasācijas tiesības. Šķīrējtiesa ir viena instance, tās lēmumu nevar pārsūdzēt, tas ir galīgs.
Attiecībā uz privātpersonu būs papildus nosacījumi, iesaku Jums par Jūsu rīcibu konsultēties pie advokāta vai uzdot jautājumus forumā "Jautā speciālistiem!" nodaļā "Juridiskie jautājumi".
Vispārīgi.
Ja apdrošināšanas sabiedrība KASKO ligumā iestrādā klausulu par šķīrējtiesu un piedāvā strīdus jautājumus izskatīt savā šķīrējtiesā, tad sabiedrība ir pāriecināta par savu taisnību un sev labvēlīgu spriedumu. Klientam vajadzētu izvairīties no šāda piedāvājuma, protestējot pret šo līguma punktu un pieprasot to izmainīt. Ārvalstīs tādu piedāvājumu izmanto līgumos ar viltīgu klientu.
Pirms KASKO līguma parakstīšanas izlasiet to un dodiet iespēju sevi pārliecināt par pretējo.
vārds Baiba Lauze, 25.novembris 2002 0:00
Sveiks, Erik! Te jums atkal raksta meitene no Irijas. Izradas, ka saja valsti ir diezgan interesanta likumdosana attieciba uz to kas tev drikst piederet un kas ne. Esmu pabijusi vairakas apdrosinasanas sabiedribas un ta ari apdrosinasanu neesmu dabujusi. Tad man saka, ka vajadzigas "provisional" tiesibas, tad saka, ka man (mums iebraucejiem, kas te nestrada augsti atalgotu darbu) tada masina vispar nedrikst piederet, beigas man gribeja ieskaidrot, ka ta ir "comercial van" auto, un tada jo vairak man nedrikst piederet, kaut registracijas papiros rakstits, ka tas ir salona auto ar 5 vietam, (man ir Renault Express 1.9 diesel). Laiks iet, pec 3 nedelam jau braucu uz Latviju, un tagad nevaru saprast ko darit. Esmu pasutijusi pramja biletes uz Franciju, talak domaju braukt pati. Mans jautajums tad butu sads - zinu, ka izbraucot no Irijas nekadi papiri netiekot prasiti, un es domaju ta - vai iebraucot katra konkreta valsti uz robezas es nevaretu ari nopirkt skersojamas valsts apdrosinasanu? Lietuva iebraucot tacu ta bus jadara.
Ēriks Griģis:
Ja mēs abi runājam par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, kuras noteikumu izpildi nosaka un nodrošina apdrošināšanas birojs Īrijā, kura adresi uzrādīju iepriekš, ...
Apdrošināšanas sabiedrības riska klientam var stāstīt visu ko. Bet Jūs bez darbojoša atbildības apdrošināšanas līguma Īrijā nedrīkstat izbraukt uz ielas. Dzīvē gadās arī trakāk, nekā pie mums Latvijā ...
Vai Īrijas Zaļās kartes birojs piekrīt, ka kāds vadītājs ar neapdrošinātu atbildību piedalās ceļu satiksmē?
1. Varat slēgt robežlīgumus, šķērsojot katras valsts robežu. Bet līgumam ir jābūt arī izbraucot no valsts.
Iebraucot Francijā, iesaku mēģināt pieprasīt Zaļās kartes līgumu uz 15 dienām.
Jums jābūt dokumentam, kas apliecina Jūsu īpašumtiesības. Ja lietojat automobili uz iepriekšējā īpašnieka pilnvaras pamata, tad apdrošināšanas līgums Jums jāslēdz uz viņa vārda.
Līgumu var noslēgt arī vecmāmiņa, tikai jābūt īpašniekam, automobilim un naudai (par tām sabiedrībām Īrijā neņemos spriest).
2. ZK līgumu vajadzētu varēt noslēgt kādā Vācijas apdrošināšanas sabiedrībā uz robežas, neizbraucot no Īrijas. Robežpolicija pārbauda izbraucošo transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesisko apdrošināšanas spēkāesamību. Ja no Latvijas izbrauc bez darbojoša CAOA līguma, tad vadītājam sods ir (līdz) Ls 100,-
vārds Guntars, 22.novembris 2002 0:00
Sveiki! Man ir radies viens jautaajums! Kaadu riitu braucu no Valmieras uz Riigu...lija stiprs lietus un bija veel tumss! Pa priekssu kaadus 100-150m man brauca pusotrastaaviigais autobuss(VTU) Probleema ir taada!Man stiklaa ielidoja kulaka lielumaa akmens, vadiitaaja pusee stikls pagalam.Neredzeeju vai autobusam bija dubllu aisargi un neredzeeju arii nummuru!Vai vispaar var dabuut apdrossinaassanu ja es buutu izsaucis policiju un redzeejis autinna nummuru???

Paldies jau iepriekss!!!
Ēriks Griģis:
CAOA
Uzcelts akmens bez izraisītāja transportlīdzekļa vadītāja pārkāpuma pierādījuma nav CAOA gadījums.
KASKO
Ja apdrošināšanas noteikumos paredzēts atlīdzināt par bojātiem stikliem, tad tas ir apdrošināšanas gadījums.
cukurs, 20.novembris 2002 0:00
Vai var rasties nepatikshanas, ja apdroshinaashanas polisee ieraxtiits nepareizs apdroshinaashanas njeemeeja uzvaards( truukst 1.burta), bet personas kods ir pareizs???
Ēriks Griģis:
1. CAOA polisē apdrošinājuma ņēmējam ir jābūt identificējamam.
2. KASKO apdrošināšanas noteikumus izstrādā un nosaka pats apdrošinātājs, Jūs ar savu parakstu apstiprinājāt līgumā izmantotās informācijas atbilstību/pareizību. Ja atklājāt, ka ir kļūda polisē uzrādītos datos, tad rīkojieties, kā rakstīts KASKO noteikumos. Vislabāk - prasiet padomu savam KASKO apdrošinātājam.
Maris, 20.novembris 2002 0:00
Labdien,

Apmekleeju juusu saitu un lasu rakstus diezgan biezi. Nu arii man ir radusies viena probleema, kuru nezinu kaa atrisinaat. Ar KASKO apdrosinaasanu. Varbuut Juus savaa lapaa vareetu ielikt kaadu rakstu par so teemu, jo domaaju ka saada probleema vareetu skart daudzus. Lieta taada ka peec negadiijuma nevaru no apdrosinaataajiem dabuut tik cik ir nepieciesams auto remontam. Ja man vajag 400
Ls, tad vini ir izreekinaajusi kaut kaadus mistiskus 200 Ls. Varbuut ir zinaama kaada instance kur saados gadiijumos vajadzeetu griesties?

Ieprieks paldies.
Ēriks Griģis:
Par cik nozares speciālistiem paredzētie informatīvie materiāli ir gari un neinteresanti, tad rakstus no BCDE EKSPERTS semināra materiāliem esmu sācis publicēt www.autoeksperts.lv
Tur būs arī par prēmijas un atlīdzības noteikšanu KASKO, tikai ne uzreiz.
Finanšu un kapitāla tirgus komisija (t.7774800) izskata jautājumus par pārkāpumiem KASKO apdrošināšanā. Vispirms Jums būtu jānoskaidro, ir vai nav pārkāpums no apdrošināšanas sabiedrības puses, jeb tā ir tikai neizpratne par to, ko esat pats parakstījis, noslēdzot KASKO apdrošināšanas līgumu.
Iesakām vispirms/pēdējoreiz Jums mēģināt tikt skaidrībā ar savu KASKO apdrošinātāju. Tad Jums būs nepieciešams eksperta vai advokāta viedoklis/pakalpojums, kas palīdzēs pamatot Jūsu prasību "ja man vajag 400". Par savu turpmāko rīcību lemsiet pēc tam.
Agnis, 13.novembris 2002 0:00
Sveiks, Ērik! Šoreiz tāds jautājums: CSNg notiek maksas stāvlaukumā - ārā braucošs auto aizķer manējo, zaudējumi nelieli, bet švīka pamatīga. Vainīgais, ļoti apzinīgs vadītājs, izsauc policiju, atrod mani un viss tiek nokārtots. Bet man OCTA polises termiņš bedzās vakar. Kādas tam var būt sekas? Griezos pie apdrošinātajiem, tie katrs runā citādi. Skaidrības nav.
Ēriks Griģis:
Sveiks, Agni!
Apdrošinātājiem, lai pieņemtu lēmumu atlīdzības jautājumā, ir jāatšķir divas lietas: atlīdzības lieta no administratīvā pārkāpuma.
Tiem apdrošināšanas speciālistiem, kuri ir mācījušies pie mums, atšķirību noteikšana starp CAOA un APK grūtības nesagādā.
Atbilde uz jautājumu.
1. Atlīdzība pienākas 100% cietušajam transportlīdzekļa īpašniekam, neatkarīgi no tā, ir viņš vai nav noslēdzis CAOA līgumu.
Ja CAOA līgums nav noslēgts un transportlīdzeklis nav piedalījies ceļu satiksmē (automobilis stāvēja maksas stāvlaukuma noteiktā stāvvietā), tad APK kārtībā noteikto sodu policija nevar uzlikt. Ja ir braucis, tad policija vadītāju soda par transportlīdzekļa vadīšanu, atbilstoši APK 126/4.p. 1.daļai ar sodu līdz Ls 50, bet ja izraisa CSNg, tad atbilstoši šī panta 2.daļai - ar sodu no Ls 50-125 vai ar tr.vadīšanas tiesību atņemšanu uz laiku līdz 9 mēnešiem.
2. Ja ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa vadītājam nav noslēgts CAOA līgums, tad atlīdzības jautājumu regulē un zaudējumus cietušajam atlīdzina LR Satiksmes birojs, bet pret zaudējumus izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku tiek celta regresa prasība, atlīdzināt Satiksmes birojam visus ar zaudējumu noteikšanu un atlīdzināšanu saistītos izdevumus.
3. APK protokolu sastāda policija, lai noteiktu transportlīdzekļu vadītāju administratīvo atbildību par ceļu satiksmes noteikumu un citiem pārkāpumiem, kas saistīti ar transportlīdzekļu izmantošanu ceļu satiksmē, bet ne apdrošinātājiem atlīdzības izmaksāšanai vai atteikumam. Apdrošinātāji zaudējumu atlīdzināšanā pieņem savu lēmumu, ko pamato ar tajā izmantotiem atlīdzības lietas materiāliem un avotiem, tajā skaitā informāciju no APK protokola.
Lelde, 12.novembris 2002 0:00
Labdien! Noticis ceļu satiksmes negadījums, kā rezultātā mana mašīna ir uzskatāma par bojā gājušu. Par vainīgu atzina otru negadījmā iesaitīto automašīnas vadītāju. Vai ir iespējams saņemt OCTA apdrošināšanas atlīdzību par zaudējumiem, kas radīti, jo es zaudēju darbu pēc šī negadījuma. Strādāja par preču piegādātāju un darba devējs nodrošina ar darbu tiekai tad, ja man ir personīgais transports.
Ēriks Griģis:
OCTA par cietušā darba zaudēšanu neatlīdzina. Jums nepieciešama jurista/advokāta konsultācija prasības sastādīšanā pret vainīgo vadītāju par zaudējuma atlīdzināšanu (svarīgs būs zaudējuma noteikšanas paņēmiens un apjoms). Pirmstiesas izlīgumu var virzīt Jūsu izvēlētais advokāts.
vārds Baiba Lauze, 12.novembris 2002 0:00
Paldies, Erik, par atbildi manam jautajumam. Patikami, ka ir si iespeja iegut informaciju neskrienot pa daudz un dazadam iestadem. Lai Jums veicas!!!
Ēriks Griģis:
Priecājos, ka varēju palīdzēt.
Ne eksperta viedoklis:
Zvanīja no muitas: persona sev piederošu auto varot ievest un reģistrēt Latvijā bez muitas un nodokļiem, ja muitā dokumentāli var pierādīt apmaksātu darbu ārvalstīs ilgāku par deviņiem mēnešiem.
Informācija, protams, ir jāpārbauda muitā, bet pierādījuma dokumenti jāsagatavo jau pie ārvalsts darba devēja.
vārds Baiba Lauze, 11.novembris 2002 0:00
Sveiki! Izskatas, ka dators mani ir piemanijis - uzrakstiju jums jautajumu, bet tas ta ari nav paradijies, tadel saksu no jauna. Paslaik esmu Irija, bet decembra menesi brauksu uz Latviju ar seit nopirktu auto, kas ari paslaik ir man galvassape. Auto ir Renault Express 1.9 diesel razots 1995.gad 28.12. , ,ar sturi "Latvijas puse", ievesta no Spanijas,paslaik braucu ar siem Spanijas nummuriem. Patiesiba auto ir registrets Irija un man ir Irijas nummuri. Biju jau vairakas iestades, bet ta ari neesmu tikusi skaidriba par to, kadi dokumenti man jadabu, lai tiktu uz Latviju. Viena vieta teica, ka man neko nevajagot, ari apdrosinasanas kompanija teica, ka vispirms man jaiegust Irijas autovaditaja aplieciba, bet kad ieraudzija, ka auto ir sture otra puse neka viniem, tad pateica, ka nevarot man palidzet. Kaut kads absurds!! Gribu godigi nomaksat kas pienakas, bet nevaru. Vai man ir kaut kur japazino, ka vedisu so auto projam , jaiznem kadi tranzita nummuri vai vel kas cits? Domaju, ka jaiet bus uz citu apdrosinasanas kompaniju, jo tik daudz jau es saprotu, ka apdrosinasana man ir vajadziga. Un ja es apdrosinasos seit, vai es ar siem Irijas nummuriem varesu kadu laiku braukt ari Latvija, vai uzreiz bus japieregistre Latvija? Man vairs atlicis laiks tikai menesis, bet sakidribas nekadas, tadel ludzu palidziet.
Ar cienu Baiba Lauze.
Ēriks Griģis:
Sveika Baiba,
ja esat automobiļa īpašniece, tad Jums ir noslēgts Īrijas automobiļu īpašnieku civiltiesiskās apdrošināšanas līgums. Izbraucot no valsts, Jums ir jāprasa Jūsu civiltiesiskās atbildības apdrošinātājam starptautiskās Zaļās kartes civiltiesiskais apdrošināšanas līgums. Atsevišķās valstīs to izdod bez papildus piemaksas, bet ir valstis, kurās par to ir jāpiemaksā.
(Ja runa ir par Spāniju, tad mans komentārs būtībā nemainās. Spānijai ir savs Zaļās kartes birojs Madridē E-28004, Sagasta 18, tālr.vietējais (91) 4460300. Ieteicams ir reģistrācijas numura zīmes izdevēja un Zaļās kartes izdevēja viena valsts.)
Jums Īrijā ir jānoslēdz Zaļās kartes līgums, ja uz Latviju brauksiet pa zemes ceļu. Nepieciešams sekot līdzi polises aizpildei, lai Latvijas simbolika "LV" netiktu nostrīpota. Tad Zaļā karte būs derīga arī Latvijā un visās citās valstīs, kuru simbolika nebūs nostrīpota. Šķērsojot Lietuvas robežu pa zemes ceļu, Jums būs Papildus Zaļai kartei jāslēdz/jāpērk Lietuvas transportlīdzekļu īpašnieku obligātā apdrošināšana uz 15 dienām ar 50% atlaidi (ap Ls 6,50) bez neizmantotās prēmijas daļas atpakaļatgriešanas tiesībām. Skandināvijas valstīs, Igaunijā, Francijā, Beļģijā, Vācijā un Polijā Zaļās kartes līgums ir spēkā. Latvijā ar Īrijas reģistrācijas numura zīmi automobili Jūs varēsiet lietot ceļu satiksmē tik ilgi, kā tas tiks noteikts (ierakstīts) Jūsu muitas deklarācijā, šķērsojot Latvijas robežu (muitu es nesazvanīju, bet pēc CSN tas varētu būt pēc 3 mēnešiem, skaitot no robežas šķērsošanas dienas) ar Īrijas Zaļo karti. Ja automobili Jūs lietojat uz pilnvaras pamata, tad pēc 5 dienām Jums uz laiku būs automobilis jāpiereģistrē Latvijā (Zaļā karte turpinās darboties).
Ja brauksiet ar kuģi, tad Latvijas ostā būs jānoslēdz robežapdrošināšanas līgums, lai piedalītos ceļu satiksmē. Pēc pagaidu automobiļa reģistrācijas Latvijā, Jūs varēsiet noslēgt standartlīgumu (mēnesī 8-10 Ls), kas ir ap 1,5 reizes lētāks par robežlīgumu. Līgumu minimālie termiņi ir 15 dienas.
Lai Jūs iegūtu skaidrību par Īrijas Zaļās kartes līguma noslēgšanas izmaksām un nosacījumiem Īrijā un tā darbību ārvalstīs, nosūtu Jums Īrijas Zaļās kartes biroja adresi:
MOTOR INSURES BUREAU OF IRLEAND, 39 Molesworth Street, IRL-Dublin 2,
Tālr.vietējais (1)6769944. Fax. (1)6761108
Patīkamu mājupceļu!
braucējs, 11.novembris 2002 0:00
Sveicināts, cienijāmo Ērik! Jūsu eksperta padomi noteikti daudzus ir glābuši no nelāgām situācijām. Hei, Jūs jautātāji , ko darām? Sakām, Ērik , lielais paldies ,Tev!!
Bet nu atkal jautājums, kā atšķirt labo riepu no pakaļdarinājuma? Kā zināt vai tai ziemas riepai tiešām ir kādi knifiņi, kā noteikt riepas uzvedību uz ziemas ceļiem vai to pērkot visam ,ko saka pērdevējs var ticēt?
Ēriks Griģis:
Riepas restaurē Latvijā un radžo arī. Bet tehnoloģijas ir atbilstošas un uz radžu materiāla rēķina neviens necer kļūt bagāts.
Pērkot jaunu vai atjaunotu ziemas riepu, svarīgi ir noskaidrot garantijas nosacījumus un ātruma skaitli (indeksu), pie kāda darbojas izgatavotāja (pārdevēja) garantijas riepai un radzēm. Arī to, vai riepas ar attiecīgā protektora zīmējumu būs vēl nopērkamas.
Ja automobilis ir ar klasisko - aizmugurējo piedziņu, tad uz apledojušas, cieti piebraukta sniega klātas brauktuves labāka vadāmība (pagriežamība) būs riepām, kuru protektoram ir asa šķautne. Uzstādot spiedienu riepās atbilstoši ziemas apstākļiem, riepas ar šādu protektoru daļēji kompensēs motora vilkmes radīto vadības stabilizācijas spēju automobiļiem ar priekšējo piedziņu.
Ziemas riepas saķerē ar ceļa virsmu ir noturīgākas, ja īpatnējais spiediens uz riepas virsmu ir lielāks atļautās tehniskās robežās.
Salīdzināt to var ar iespaidu, ko iegūst, ja Žigulim uzvelk šaurās vecā Zapiņa riepas ar 0,1 atm samazinātu spiedienu priekšējās riepās un protektora aso šķautni pa ārējo aploci. Bet tas tikai salīdzinājumam, jo tāda riepu izmantošana neatbilst transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa un iekārtojuma prasībām.
Ziemas riepas kvalitāti raksturo automobiļa bremzēšanas efektivitāte - palēninājums. To pārbauda praktiski ar vienādiem automobiļiem, vai mērot bremzāšanas palēninajumu vienam un tam pašam auto ar īpašu ierīci - paleninājuma/paātrinājuma mērītāju.
Dace, 11.novembris 2002 0:00
Labdien Ērik! Vai ir kāds īpašs veids, kas varētu palīdzēt noskaidrot, vai automašīna ir bijusi saskarsmē ar ūdeni (slīkusi).Jau iepriekš paldies!
Ēriks Griģis:
"Slīkonīšus" var aizmirst pilnībā "atpumpēt", tas ir bremžu sistēmā uzkrājās papildus ūdens kondensāts, kas izšķīst bremžu šķidrumā un gadās, ka to aizmirst nomainīt. Līdzīgi notiek, ja ilgstoši nemaina bremžu šķidrumu, tajā izšķīst kondensāts un bremžu efektivitāte pasliktinās.
Elektrostatisko pretestību bremžu sķidrumam ūdens klātbūtne samazina. To var izmērīt ar blīvuma mērītāju vai elektronisku ierīci ūdens klātbūtnes noteikšanai hidrauliskā bremžu sistēmā.
Var salīdzināt (jaunu/salīdzināmu) automobiļu bremžu efektivitāti ar bremzēšanas palēninājuma mērītāju noteiktos ceļa apstākļos vai uz stenda - bremzēšanas atšķirību vienas ass riteņiem. Ja atšķirības ir ievērojamas uz stenda vai salīdzinošā izmēģinājumā, tad ar bremžu sistēmas pievadu, bremžu klučiem, lokiem, trumuļiem, diskiem, virzuļiem ir notikušas strukturālas/funkcionālas izmaiņas, kas var kļūt bīstamas turpmākai kustībai ceļu satiksmē. No tāda automobiļa iegādes iesakām atturēties.
vārds, 5.novembris 2002 0:00
Vai ir pienjemti noteikumi, ka gadiijuma, ja peec neliela celju satiksmes negadiijuma, vadiitaaji vienojas par vainiigo, nav jaasauc CP, bet driigst aizpildiit speciaalu anketu. Ja taa ir, kur shiis anketas var dabuut?
Ēriks Griģis:
Likums/noteikumi tiek izskatīti iesniegšanai pēdējam lasījumam. Vēl tādi nav pieņemti vai apstiprināti, kas ir stājušies spēkā.
Policijai ir jāziņo par negadījumu, atbilstošu CSN 35. un 36. punktos minētiem apstākļiem. Ja policija norāda, ka, rīkojoties atbilstoši norādīto punktu prasībām, vadītāji drīkst negadījuma vietu atstāt, lai dotos uz policijas nodaļu, tad Saskaņotā paziņojuma forma ir CSN punktos prasītā shēma un tās aizpildīšana - shēmas sastādīšanas procedūra.
Policijai nebūs jāziņo/jāsauc tad, kad Saskaņotais paziņojums tiks iestrādāts likumdošanas aktos un zaudējumu atlīdzību apdrošinātāji, atbilstoši šiem likumdošanas aktiem, varēs atlīdzināt bez policijas uzziņas.
Ieteiktie grozījumi Ceļu satiksmes likuma 27.panta ceturtā daļā:
“(4) Par ceļu satiksmes negadījumu transportlīdzekļa vadītājs paziņo Valsts policijai un tālāk rīkojas pēc tās norādījumiem. Ja ceļu satiksmes negadījumā nav cietuši cilvēki, nav nodarīti zaudējumi trešās personas mantai (izņemot negadījumā iesaistītos transportlīdzekļus), un tajā iesaistīto transportlīdzekļu vadītāji vienojušies par visiem negadījuma būtiskajiem apstākļiem, kā arī aizpildījuši saskaņoto paziņojumu, transportlīdzekļu vadītāji drīkst atstāt negadījuma vietu, kā arī par negadījumu neziņot policijai. Saskaņotais paziņojums ir dokuments, ko ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto transportlīdzekļu vadītāji aizpilda negadījuma vietā un kurā ar parakstiem apliecina negadījuma norises apstākļus, faktus un negadījuma shēmu.”'.
Valters, 29.oktobris 2002 0:00
Sveiki!
Nezinu vai mans jautaajums te iisti iederas, bet vismaz dalleji... Taatad, veelos iegaadaaties masiinu kura registreeta Lietuvaa. Ar kaadiem izdevumie buutu jaareekinaas?
Ēriks Griģis:
Muita, akcīze un PVN.
Civiltiesiskās atbildības apdrošināšana Lietuvā un Latvijā ir obligāta.
1. No Lietuvas var iebraukt ar starptautiskās apdrošināšanas "Zaļās kartes" līgumu, kas patreiz vēl nav Lietuvas apdrošināšana, bet Latvijā darbojas.
2. Līdz Latvijas robežai var atbraukt ar Lietuvas CAOA līgumu, lai piedalītos ceļu satiksmē Latvijā un tiktu līdz reģistrācijas vietai, ir jāslēdz robežlīgums, jo pēdējā transportlīdzekļa reģistrācijas valsts ir ārpus Latvijas.
3. Visi apskatītie līgumu minimālie termiņi ir 15 dienas.
MX3, 29.oktobris 2002 0:00
Sveiks,
Kaa tur iisti ir - vai tad, ja es, piemeeram, esmu noskrāpējis bamperi pie sevis garaazhaa un braucu uz BALTAs kantori, vai varu cereet uz to summu liidz 100 Ls (KASKO), ar nosaciijumu, ka neesmu zinjojis CP???
Paldies
Ēriks Griģis:
1. Ja BALTAs apdrošināšanas noteikumos par atlīdzības saņemšanas kārtību ir norādīts, ka neziņojot policijai var saņemt atlīdzību līdz Ls 100, tad var.
2. Bet neredzot noslēgtā apdrošināšanas līguma noteikumus, varu spriest tikai vispārīgi, tas ir parasti apdrošinātāji pārņem klienta risku par ceļu satiksmes negadījumā transportlīdzeklim radītiem zaudējumiem.
Vai garāžā MX3 notika ceļu satiksmes negadījums?
3. Ja neziņo policijai, tad parasti ir jāziņo citai institūcijai. Jūsu gadījumā citu institūciju izvēlās pēc svariguma prioritātes - svarīgi ir saņemt atlīdzību, tātad jāziņo apdrošinātājam, kas noslēdzis ar Jums līgumu un no kura Jūs sagaidāt zaudējumu atlīdzināšanu. Apdrošinātāja pārstāvis arī atbildēs uz Jūsu jautājumu - "kā tur īsti ir?".
anduschka, 23.oktobris 2002 0:00
Sveicināti! Atkal ar saviem jautājumiem griežos pie Jums.Paldies par iepriekšējo izsmeļošo atbildi.
Pasūtot OCTA polisi caur internetu, kā arī saduroties ar kolosālajiem atlaižu piedavājumiem no aģentu puses, polisē aprēķinot gala summu, netiek dota Valsts noteiktā atlaide. Jo tad jau nesanāk tik liela atlaide/
Ēriks Griģis:
Kolosālie atlaižu piedāvājumi no aģentu (lasi apdrošinātāju pārstāvju) puses ir paša apdrošinātāja ziņā.
Ja apdrošinājuma ņēmējam apdrošināšanas sabiedrība nepiedāvā un neievērtē sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā paredzētās Valsts noteiktās apdrošināšanas piemaksas un atlaides, tas ir LR Ministru kabineta Noteikumu Nr. 199. attiecīgā 9.,10.,11.,12.,13.,14.,15. punkta pārkāpums.
Katie, 14.oktobris 2002 0:00
Labdien! 1. Es dzivoju Italija. Sa gada decembri naksu dzivot uz Latviju savu masinu nemot lidzi, paturot visus tas dokumentus, iznemot apdrosinasanu. Ja es pati ar to brauktu no Italijas uz Latviju bez Italu apdrosinasanas vai es varu nopirkt specialu apdrosinasanu uz robezam vai ari man jau ir jabut Latvijas apdrosinasanai? Es savu masinu neimportesu Latvija.
2. Cik man maksatu sada apdrosinasana?
Jau ieprieks paldies!
Ēriks Griģis:
Sveika Katie, cerams, uz Latviju nāksi ar īstu Itāļu dizainu, kas ielocīts dzelžos.
Ja Jūsu automobilis ir reģistrēts Itālijā, tad Jums ir nepieciešams papildus Itālijas apdrošināšanai pieprasīt starptautiskās apdrošināšanas Zaļo karti.
To Jums apdrošinātājam, pie kura slēdzāt Itālijas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumu, vajadzētu izdot papildus esošajai dubultapdrošināšanai (KASKO un civilai atbildības) bez īpašas piemaksas.
1. Starptautiskā Zaļā karte darbojas visās Eiropas valstīs un tajās, kas ir iestājušās Zaļās kartes līgumvalstu grupā (valstis, kurās apdrošināšana darbojas, ir uzrādītas nepārstrīpotas starp 6. un 7. lodziņu). Tādas Jūsu ceļā varētu būt Šveice, Austrija, Čehija, Slovākija, Polija, bet ne Lietuva. Uzrādot darbojošos Zaļo karti Lietuvā Jums būs 50% atlaide Lietuvas robežlīguma (uz 15 dienām) iegādei. Latvijā Itālijas Zaļā karte darbojas (pārbaudiet, vai apdrošinātājs kaut kādu iemeslu dēļ nav izstrīpojis Latvijas (LV) koda aili).
Iebraucot ar automobili Latvijā, attiecībā uz apdrošināšanas izmaksām, Jums izdevīgāk būtu uz laiku ņemt automobili uzskaitē Latvijā pēc tam, kad Zaļā karte beidz darboties. Tad Jums ar apdrošinātāju būs izdevīgi noslēgt Latvijas standartlīgumu, kas maksās mēnesī fiziskai personai Rīgā atkarībā no vieglā automobiļa pilnas masas Ls 4,80 līdz 7,20, bet Latvijas pārējā teritorijā Ls 4,00 līdz 6,00.
2. KASKO Itālijas līgums var darboties Latvijā, ja tas nosacījumos ir paredzēts. Bet skumji ir tas, kas Itālijā KASKO ne būt nav paredzēti drošības pasākumi, kas atbilstu riskam Polijas, Lietuvas un Latvijas apstākļos.
Ja Jūsu automobilis pieder šai riska grupai un būs ar Itālijas numura zīmi, tad cauri Polijai brauciet trijātā, neuzņemiet pasažierus naktī, ja kāds uztriecas Jūsu auto vai priekšā braucošais strauju nobremzē, tad uzskatiet to par neveiksmīgu iepazīšanās mēģinājumu, un turpiniet ceļu, nesamazinot ātrumu. Pirmo nakti Latvijā pavadiet ar draugiem mašīnā. No rīta pārbaudiet signalizācijas aizsardzības līmeni atbilstošu riskam Latvijas apstākļos autorizētā Itālijas drošības sistēmu dīleru servisā (tas nav autotirgus dīleris) un konsultējaties par automobiļa novietošanu stāvvietā naktī un ņemšanu uzskaitē (Itālijas numura nomaiņu pret Latvijas numura zīmi) uz laiku.
Fotogrāfējiet visu, kas ceļā liekas interesants un vēlu Jums vieglu ceļa vēju ZA virzienā.
vārds Haralds, 14.oktobris 2002 0:00
Sveiks, Ērik.
Vai Tev nav zināma kaut kāda svaigāka informācija par iespējamām izmaiņām transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodikā, proti, vai drīz netiks ieviesta obligāta Schwacke katalogu pielietošana, kuros cenas noteiktas EURO?
Paldies
Ēriks Griģis:
Obligātums un EUROTAX SCHAWACKE izdevniecības katalogi, kas ir domāti autotehnisko ekspertu darbam zaudējumu atlīdzības noteikšanai par CSNg cietušo transportlīdzekli nevar sasaistīt tieši. Bet attiecībā uz remontdetaļu cenu pielietojamību DEM vai EURO, Eiropas Savienībā darbojas naudas vienība EURO.
LR Satiksmes birojs cenu adaptācijas koeficientus Latvijā ir noteicis pārrēķiniem no DEM, kur katalogā uzrādītās izmaksas no DEM aprēķina EURO vērtībā, pēc tam pēc kursa uz negadījuma dienu nosaka izdevumus latos.
Kalkulācijas katalogu pilns komplekts (krāsošanas sākot ar 2001. gadu) ar EURO vērtībām tika izgatavots sākot ar 2002. gadu.
Izmantojot katalogā uzrādīto pārejas kursu no DEM uz EURO, ar adaptācijas koeficientu var koriģēt materiālu un detaļu izmaksas, līdz tiks noteikti jauni koeficienti un mainīti metodiskie norādījumi. Cenu katalogs ar jauninājumiem metodikā ir gaidāms ap novembra mēnesi.
Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes metodikas 17. punkts "Remonta darbu veikšanai nepieciešamo normstundu skaitu nosaka atbilstoši izgatavotāja reglamentētajiem remonta tehniskajiem noteikumiem vai no EUROTAXSCHWACKE katalogiem KALKULATION un LACKIERUNG. ..." nosaka, ka nedatorizētās kalkulācijas aprēķinos var izmantot datus no izgatavotāja.
Koefiecientus var ievērtēt izgatavotāja kalkulācijas datorprogrammā, no kuras var ņemt datus kalkulācijas satādīšanai, ko piedāvā remontkalkulācijas datu apkopotāja firma SiverData (www.dat.de).
Programma ietver sevī katra piedāvātā automobiļu izgatavotāja remonta kalkulācijai nepieciešamos datus par motocikliem, viegliem un kravas automobiļiem. Dati tiek atjaunoti un papildināti katru mēnesi. Lai noteiktu programmas pielietojamību, ekspertam jāseko līdzi programmas atjaunošanas datumam. Piemēram, ja CSNg notiek mēneša 11. datumā, tad ekspertam kalkulācija ir jāveic ar programmu, kas atjaunota līdz attiecīgā mēneša 10. datumam.
Programma palīdz noteikt automobiļu faktisko vērtību, remonta izmaksas un vērtību, kāda būs sagaidāma pēc noteikta laika attiecīgos tirgus apstākļos - līzinga sabiedrībām vērtības mazinājumu.
Programma darbojas vācu valodā, tās tulkojums ir veikts krievu, franču, spāņu un itāļu valodās.
Nākotnē ir plānots programmu tulkot arī latviski.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti