Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Par robežu, 5.maijs 2004 0:00
Paziņas zvanīja, ka uz Polijas robežas ar OCTA līgumu bija grūtības iebraukt Polijā...
Ēriks Griģis:

! Tad šobrīd izdevīgāk un drošāk būtu papildus Standartlīgumam iegādāties arī starptautisko Zaļās kartes apdrošināšanas līgumu...!
No robežas, 5.maijs 2004 0:00
Kāpēc Igaunijā neļauj iebraukt ar OCTA Standartlīgumu
Ēriks Griģis:

"Tāpēc, ka Standartlīgums nav starptautiskais Zaļās kartes apdrošināšanas līgums".
Vai nu pieņemtā likuma ieviešana neatbilst ES vadlīniju prasībām vai atbildīgā amatpersona nav veikusi sev uzticēto starptautisko informēšanas darbu.

P.S./

Ja Latvija starptautiski nespēj savlaicīgi sakārtot savas attiecības ar citu valstu institūcijām, tad par nodarīto zaudējumu subjektam atbild tā institūcija, kuras ierēdņa darbības vai bezdarbības rezultātā zaudējums ir radies.

P.S.//

No ES valstu norādījumiem par OCTA līgumu noslēgšanu:
- izbraucot šķērsojot valsts nacionālo robežu, transportlīdzekļa vadītājs bez maksas saņem Starptautisko apdrošināšanas Zaļā karte līguma polisi -.
cena, 30.aprīlis 2004 0:00
Kāda varētu būt cena?
Ēriks Griģis:

CAOA prēmijas aptuveni kļūs divas reizes augstāka.
Vieglajam automobilim uz gadu vidēji Rīgā ap 100 Ls, pārējā Latvijas teritorijā būs 40% zemāk.
Juridiskajām personām maksa par līguma noslēgšanu, protams, būs augstāka.
Kravas automobilim - vidēji divas reizes dargāka.

Nosakām netto CAOA apdrošināšanas prēmijas un kustības drošības riskus sadarbības partneru autotransporta uzņēmumiem.
Gribu, lūdzu, zināt!, 30.aprīlis 2004 0:00
Vai OCTA polise, kas iegādāta pims 1. maija,
būs derīga ES valstīs pēc 1. maija?
Ēriks Griģis:

Jā, tā būs derīga.
JaanisZ, 23.aprīlis 2004 0:00
Sveiki!
Es tachu nemaz "netulkoju" vai savaadaak improvizeeju par vaardiem.
Vienkaarshi lasu, kas rakstiits. Vaards vaardaa.

P.S.Man pasham ir uzdots viens tiesisks akts (likums) rakstiit, lai gan neesmu jurists.
peedeejaa laikaa visu laiku ir saskare ar tiesiskajiem aktiem un ir skaidrs, ka katrs vaards ir svariigs :)
Ēriks Griģis:

Protams, ka katrs vārds ir svarīgs.
Lai Jūsu ierakstītie vārdi arī kopumā izsaka to, kas citiem būtu jāsaprot!
JaanisZ, 22.aprīlis 2004 0:00
Bet ziime noziimee apdziivotas vietas saakumu. Taa tachu tur ir rakstiits.
Jaalasa tachu burtiski, kas rakstiits noteikumos.
un nevis uz ziimi neattiecas apdziivotas vietas prasiibas, bet ziime neattiecina uz taalaakaa celja apdziivotas vietas prasiibas, noraada apdziivotas vietas saakumu un ziime 323. ir uzstaadiita pirms shiis ziimes un darbojas liidz apdziivotas vietas saakumam.
Konkursa jautaajumu pareizajaas atbildees un arii Juusu piemineetajaa maaciibu liidzeklii (kurus nekaadaa veidaa nevar uzskatiit par pamatu) ir kljuuda.
Paldies,
JaanisZ
Ēriks Griģis:

Kļūdas grāmatās mēs neapspriežam, bet par vadītāju pārkāpumiem ceļu satiksmē, kas izraisa vai var izraisīt bīstamas situācijas, rakstām savus atzinumus. Lai to spētu, nedaudz ir jābūt kādai sapratnei par to, kā darbojas tiesiskie akti, kas regulē ceļu satiksmes dalībnieku savstarpējās attiecības.
Viens no tādiem aktiem ir Ceļu satiksmes noteikumi, kurus nedrīkst katrs lasītpratējs skaidrot tā, kā viņš tos vēlas saprast.
Ceļu satiksmes kustības drošības apmācībās vadītājiem izskaidro CSL, CSN, LAPK, KL, KPK, CAOA un citu tiesisko aktu savstarpējo iedarbību uz ceļu satiksmes dalībniekiem.
Viens no ilgstošākajiem skaidrojumiem vadītāju mācību procesā ir paredzēts Ceļu satiksmes noteikumu zināšanu apgūšanai un tam, kā izpildīt noteikto ceļu satiksmes kārtību.
Mainoties valstī tiesiskajiem aktiem, kas nosaka drošību un kārtību ceļu satiksmē, īpaši Ceļu satiksmes noteikumiem, vadītājam nepietiek ar to iemācīšanos "no galvas" un pārbaudes testu pareizu aizpildīšanu mājās, darbā vai pat eksāmenu pārbaudījumos. Katram transportlīdzekļa vadītājam pēc attiecīgo tiesisko aktu stāšanās spēkā būtu jāsaņem skaidrojumi kvalifikācijas apmācībās par pārmaiņām, kas attiecas uz kustības drošību ceļu satiksmē.

Jāni, Jums ir apsveicams cīņas spars, ļoti labas ceļu satiksmes noteikumu zināšanas un neliela agresivitātes piedeva, kas baro Jūsu pašapziņu un palīdzēs Jums uzvarēt.

Bez tā visa pastāv vēl ceļu satiksmes kustības drošība.
Tā paskaidro to, ka apdzīvotai vietai ir jāsākas nogriežoties no ceļa posma, kas apzīmēts ar 520. Norādījuma zīmi "Apdzīvotas vietas sākums" (CSN 230.14.).
Nosacījums darbojas ceļa posmā, kas apzīmēts ar 520. ceļa zīmi "Ikšķile".
JaanisZ, 20.aprīlis 2004 0:00
Nu bet ja lasa pēc kārtas:
223.punktā "...ja 323.zīme uzstādīta pirms apdzīvotas vietas, — līdz apdzīvotās vietas sākumam. ..."
Tātad līdz robežai, neinteresējoties, kāda zona ir tālāk- nav norādīts līdz kurai - 518. vai 520.
Abas zīmes 518. un 520. ir robežzīmes, jo abām zīmēm definīcijā (230.12. un 230.14.) "...Nosaukums un sākums apdzīvotai vietai....".
Robeža ir. Tad var skatīties ko katra zīme nosaka pēc apdzīvotās vietas sākuma.

Ar cienju,
Jaanis Z
Ēriks Griģis:

Var lasīt pēc kārtas...
...bet ja uz zīmi neattiecas apdzīvotai vietai noteiktās prasības, tas jebkurā lasīšanas veidā nozīmē, ka neattiecas.
JaanisZ, 20.aprīlis 2004 0:00
Par 16.04.04 jautaajumu.

223. 318., 319., 321., 323., 325., 326., 327., 328. un 329.zīmes darbība ir spēkā no tās uzstādīšanas vietas līdz tuvākajam krustojumam aiz zīmes; apdzīvotās vietās, ja krustojuma nav, — līdz apdzīvotās vietas beigām, bet, ja 323.zīme uzstādīta pirms apdzīvotas vietas, — līdz a p d z ī v o t ā s v i e t a s s ā k u m a m .

un 230. 12. un 230.14 - apdziivotas vietas saakums !!!!!!
abas ziimes ar vienu nosaukumu - liidz ar to liidz abaam shiim ziimeem.

tematiskie jautaajumi ir tikai maaciibu liidzeklis, kursh arii neatbilst shiem noteikumiem.
kaa var skatiities, ka celja ziimes darbiiba ir tikai liidz 518. ziimei ?
520. arii ir taada pati ziime.
pashalik nekur neredzu, ka aatruma ierobezhojuma ziime darbotos taalaak par ziimi apdziivota vieta.


un ja celja ziime buutu aiz zilaas ziimes un tur nebuutu krustojumu - tad darbotos liidz apdziivotaas vietas beigaam.
Paldies,JaanisZ.
Ēriks Griģis:

Kā būtu, ja būtu...nav jautājuma būtība.

Ir divas zīmes, no kurām uz vienu attiecas, bet uz otru neattiecas apdzīvotās vietās noteiktā ceļu satiksmes kārtība.

Ja ir norādījuma zīme, kura nosaka, ka nav spēkā šo noteikumu prasības, kas nosaka ceļu satiksmes kārtību apdzīvotās vietās, tad tas nozīmē, ka zīmes darbība nav spēkā līdz apdzīvotas vietas sākumam, bet tā darbojas līdz tuvākajam krustojumam aiz zīmes.
vārdsliga, 20.aprīlis 2004 0:00
Kadas ir transporta traumu raditas tiemediciniskas ekspertizes ipatnibas
Ēriks Griģis:

Tiesmedicīniskā ekspertīze cietušajam vai līķim ir obligāta. Ekspertīzes īpatnība ir tā, ka tā dod atzinumu par:
● miesas bojājumu raksturu, lokalizāciju, smaguma pakāpi, izcelsmes laiku, mehānismu, secību;
● nāves cēloni un iestāšanās laiku;
● vai uz cilvēka ķermeņa (līķa) ir transportlīdzekļa pēdas;
● vai šīs pēdas radušās automobiļa trieciena, uzbraukuma vai pārbraukšanas rezultātā;
● kādu transportlīdzekļa daļu iedarbes rezultātā varēja rasties ķermenim konstatētie bojājumi;
● vai bojājumi uz cietušā ķermeņa nav radušies citu iemeslu dēļ, nevis viņa sadursmē ar transportlīdzekli;
● kādā attālumā/augstumā no zemes ir bojājumi uz cietušā ķermeņa vai līķa;
● kādā stāvoklī varēja atrasties cietušais brīdī, kad viņam nodarīti miesas bojājumi;
● vai cietušā ķermeņa bojājumi atbilst defektiem uz viņa apģērba;
● vai cietušais pēc miesas bojājumu nodarīšanas varēja izdarīt noteiktas kustības vai pārvietoties;
● vai cietušais neatradās alkohola vai narkotisko vielu ietekmē;
● vai viņam nebija fiziski trūkumi vai saslimšanas;
● kāda ir cietušā asins grupa un tips;
● ja cietušajam novērota asiņošana, bet transportlīdzeklis notikuma vietā nav atrasts, ekspertīzei jāuzdod veikt DNS izpēte, lai varētu identificēt sadursmē iesaistīto.

Tiesmedicīniskās ekspertīzes paveids ir bioloģiskā ekspertīze, bet sīkāk par to uzzināsiet kādā no mūsu autotehnisko ekspertu apmācības semināriem.
Jaanis, 20.aprīlis 2004 0:00
Jautaajums par konkursa 16.apriilja 1. jautaajumu. Peec manas logjikas - aatruma ierobezhojuma ziime darbojas liidz ziimei "apdziivotas vietas saakums". taadas ir divas ziimes 518 un 520!. liidz ar ko 100 km/h beidzaas un peec ziimes jaabuut 90 km/h (jo tur nedarbojas noteikumi, kas nosaka braukshanu apdziivotaas vietaas.
Paldies, JaanisZ
Ēriks Griģis:

1. CSN 223.p.
2. CSN 230.p.
3. Piemērs: "Tematiskie uzdevumi CSN" (5. izdevums)
125. lpp. 1. jautājums.
arturs, 17.aprīlis 2004 0:00
Mani loti interese cik liela ievedmuita lietotam vieglajam transportam bus pec1.maija
Ēriks Griģis:

ES nopirktiem un Latvijā ievestiem un noteiktā kārtībā reģistrētiem transportlīdzekļiem muita un muitas nodoklis nebūs. Patreizējā kārtība nemainīsies attiecībā uz neeiropas valstīs iegādātiem transportlīdzekļiem.
Latvijā būs citi nodokļi, tai skaitā transportlīdzekļa reģistrācijas nodoklis.
vārds Ronalds, 15.aprīlis 2004 0:00
Man ir jautājums, vai pēdz iestāšanās "ES", mainīsies muitas nodokļi automašīnām ko ievedīsim no "ES"?
Ēriks Griģis:

ES valstu izgatavotā produkcija savstarpējā apritē netiek aplikta ar muitas nodokli.
kaut kad, 7.aprīlis 2004 0:00
pirms kāda laika saskāros ar situāciju, kura liek uzdot jautājumu: Kā vispār var CSDD pieprasīt OCTA apdrošināšanu?

Tātad situācija tāda - uz ceņa izskrien "pārdzēries bomzis", rezultātā autiņš sasists, jo nobremzēt nebija reāli (izdevumi ap 3000Ls). Ceļa policija vinprātīgi atzina, ka vainīgs šis "bomzis", no kura nekā nevar piedzīt, jo viņam nekā nav!!!

Protams OCTA apdrošināšana man neko nemaksā, jo bomzis nebija ar OCTA apdrošināšanu aprīkojis savu pieri...
Bet, CSDD pamatojas uz faktu, ka katram ceļa dalībniekam ir pienākums aprošināties pret citam iespējamo bojājumu izdarīšanu. Tad kāpēc jebkam, kas atrodas uz ceļa nav jābūt ar OCTA ???

Kāpēc mašīnai tā jāpēr, bet šitādam mulāpam nav????
Ēriks Griģis:

No 1997.gada 5. jūnija CSDD ir bezpeļņas valsts akciju sabiedrības organizācija un, saskaņā ar Statūtiem, tā nodarbojas ar transportlīdzekļu reģistrāciju, autovadītāju kvalifikācijas eksāmenu pieņemšanu un vadītāja apliecību izsniegšanu, tehniskās apskates nodrošināšanu, ceļu uzraudzību satiksmei drošā stāvoklī, kā arī transportlīdzekļu un vadītāju valsts nozīmes reģistra veidošanu un uzturēšanu.
CSDD nepieprasa, bet izpilda to, ko nosaka Ceļu satiksmes un CAOA likumi, Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi.

Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi, kas izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 4. panta trešo daļu, nosaka:
41. Pirms katras transportlīdzekļa reģistrācijas (pārreģistrācijas):
41.1. izņemot noņemšanu no uzskaites un norakstīšanu - jāuzrāda spēkā esoša sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas polise par konkrēto transportlīdzekli...
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 5. pants nosaka, ka standartlīgums ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts attiecībā uz Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem...
Reģistrējot transportlīdzekli, CAOA līgums ir jānoslēdz.

Jaunā CAOA likuma projektu šodien pēdējā lasījumā izskata Saeima. Savus ierosināumus un pretenzijas varējāt iesūtīt apdrošinātājiem savlaicīgi.
Didzis, 6.aprīlis 2004 0:00
labdien. vēlētos uzzināt - 1)Kur iespējams atmuitot no Vācijas ievestu automašīnu priekš pārdošanas
2)Cik varētu izmaksāt 1986 gada Golfa atmuitoshana
3)CIk varētu izmaksāt atmuitošana, ja ir dāvināšanas līgums?
paldies jau iepriekš.
Ēriks Griģis:

1. Informāciju par muitas katalogā uzrādītām transportlīdzekļu vērtībām un atmuitošanu varat uzzināt piezvanot pa maksas tālruni "Muitas izziņas"
t. 9004003.

2. Informāciju par patreizējo procesuālo kārtību muitas iestādē varat uzzināt, piezvanot pa t. 7627667.
Arturs, 5.aprīlis 2004 0:00
Gribu nopirkt labu masinu! tiesam labu un ne no letajam.
LIZINGA! bet ka izradas nevaru jo porshe944 1983 gada nav tik laba masina ko var lizinga iegadaties! pa vecu redz!
pasakiet vai ir kada lizinga kompanija kas ar galvu draudzejas?
jo ka izradas HYUNDAI, KIA, OPEL 90-93 gada pa 800eiro var nopirkt lizinga :)
Ēriks Griģis:

Tad jau līzinga sabiedrībām būs kādi savi nosacījumi, kā noteikt automobiļa vecumu, kā novērtēt tā labumu, lai klientam dotu iespēju nopirkt labu autiņu līzingā.
Nezinu pateikt, kura lizinga kompānija ir draugos ar galvu.
Baiba, 2.aprīlis 2004 0:00
Sveiks!
Izstāsti man lūdzu, cik maksaa apdrošināšana vieglajam auto, ja es uz 3 dienām braucu uz igauniju?
Ēriks Griģis:

Informāciju īpaši neesam gatavojuši.
1. IF Latvija Zaļā karte - 23 Ls
2. Igaunijas CAOA robežlīgums ap 12 Ls uz robežas
3. Balta - Zaļā karte - 30% = 16,10 Ls
Gatia, 2.aprīlis 2004 0:00
Sveiki.
Gribētu uzzināt vai no 1. maija OCTA kļūs dārgāka???
Ēriks Griģis:

Apdrošināšanas sabiedrības par to vēl nav mūs informējušas.
vārds Andris, 1.aprīlis 2004 0:00
Kādēļ man kuram auto ir vecāks par 10 gadiem ir jāmaksā obligātā apdrošināšana tikpat kā jaunam auto, ja pēc CSN apdrošinātājs(BTA) man zaudējumus novērtē par šrota cenām, un ja gribu remontēt pie viņiem, tad man papildus jāmaksā no savas kabatas. Tad Pēc idejas vajadzētu arī atšķirīgāku apdrošināsānu ļietotiem auto un jauniem.
Paldies!
Ēriks Griģis:

CAOA prēmijas apjomu nosaka pēc personas, transportlīdzekļa reģistrācijas (īpašnieka dzīves) vietas, apdrošināšanas līguma darbības laika un transportlīdzekļa sabiedriskās bīstamības pakāpes - viegliem automobiļiem sabiedriskās bīstamības pakāpes rādītājs ir pilnas masas kilogrami, atbilstoši reģistrācijas apliecībā uzrādītajiem.

Apdrošināšanas prēmijai CAOA nav noteikta atkarība no automobiļa vecuma, jo līdzīgi smagu zaudējumu jaunam automobilim var nodarīt gan ar jaunu automobili, gan arī ar vecāku par 10 gadiem.

Ja neesat apmierināts ar zaudējuma atlīdzības noteikšanu BTA, tad varat sūdzēties LR Satiksmes birojā.
Mēs konsultējam CSNg cietušos par zaudējumu atlīdzības saņemšanas un noteikšanas jautājumiem, atbilstoši tiesiskiem aktiem. Bez papildus informācijas nevaru spriest par to, cik un kāpēc Jums ir bijis jāpiemaksā servisam pēc BTA noteiktās zaudējumu atlīdzības.
vārds, 31.marts 2004 0:00
Vai tiek izmaksaata OCTA apdrošināšanas atlīdzība, ja administratīvais akts (lēmums) ar kuru ir uzlikts sods par csn izraisīšanu tiek atcelts procesuālu pārkāpumu dēļ un tādejādi nav iespējams vairs sodīt vainīgo(noilgums)?
Tādejādi jautājums par to, kas ir vainīgais paliek atklāts, jo CP pēc būtības vairs šo jautājumu skatīt nevar.
Ēriks Griģis:

APK lēmums nav tieši saistīts ar cita tiesiskā akta (CAOA likums) izpildi.
CAOA likumā nav paredzēta zaudējuma atlīdzināšana saistībā ar vainas noteikšanu.
Zaudējumus atlīdzina to izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieka CAOA apdrošinātājs, ja likums Jūsu gadījumā nenosaka, ka zaudējumu atlīdzināšana vispār nav paredzēta.
Jums apdrošinātājam ir jāpaziņo par notikušo ceļu satiksmes negadījumu, pēc tam jāpieprasa atlīdzība, ja negadījumā esat cietušais. Notikušo apstiprinās Ceļu policijas uzziņa. Apdrošinātājam ir jānosaka zaudējumus izraisījušais transportlīdzeklis.
APK CSNg protokolā vai policijas uzziņā tas netiek uzrādīts. APK CSNg protokols un policijas uzziņa tikai apstiprina notikušo faktu un atklāj negadījuma apstākļus. APK lēmumā parādās sodītā/nesodītā vainīgā persona.
CAOA likums nenosaka, ka Jums vai apdrošinātājiem jāsaņem vai jāatlīdzina zaudējumi, kurus CAOA nosaka pēc vainīgās personas noteikšanas APK noteiktā kārtībā.
Ja tā, tad tas ir likumpārkāpums.
Par likumpārkāpēju iesniedziet sūdzību LR Satiksmes birojā.
Ja saņemtā atbilde Jūs neapmierina, tad sniedziet savu prasību tiesā, pievienojot tai LR SB atbildi.
Pēc 01.02.2004 Jums ir tiesības saņemt zaudēumu atlīdzību no Valsts institūcijas, kuras ierēdnis darbības vai bezdarbības rezultātā Jums to ir nodarījis.
wwwuldis, 27.marts 2004 0:00
Kas izsniedz sertifikatus ekspertizes veicejiem???
Ēriks Griģis:

CAOA tehniskā eksperta sertifikātus izsniedz LR Finansu ministrijas Satiksmes biroja komisija.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti