Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Viktors, 28.decembris 2006 0:00
Papildinājums iepriekšējam jautājumam:
Vainīgā a/m nebija ne OCTA, ne TA, vadītājs gāja bojā. Tā kā nav apdr. sabiedrības, kas kompensētu zaudējumus, devos pie LTAB pilnvarotās apdr. sabiedrības ar zaudējumu kompensācijas pieprasījumu.
Lieta noris pēc OCTA polises un līdz ar to te būtu jābūt noteiktam termiņam lietas izskatīšanā, lēmuma pieņemšanā un remontdarbu veikšanaia vai kompensācijas izmaksai.

Kā notiek ar apdrošinātājiem vienošanās - rakstiski vai mutiski par a/m remontu vai norakstīšanu un summām?

Remontdarbu tāme sastāda 75% no dīlera tirgus vērtības un līdz ar to vai tad nav 100% pēc OCTA, ka norakstās auto?

Auto ir remontējams, taču apdrošinātāji vēlas no norakstīt, izmaksāt kompensāciju 70% apmērā no dīlera cenas (pēc apdr. skatījuma 100% tirgus vērtība) un paņemt sev auto atliekas. Tiklīdz ieminējos mutiski, ka atliekas vēlos paturēt, tā viņi noteica salīdzinoši augstu nereālu atlieku vērtību. Saprotams, ka arī apdrošinātāji vēlas uz citu nelaimi nopelnīt, bet kā labāk rīkoties - pieprasīt visu doķus un saraksti - rakstiski un atbildēt rakstiski, lai vēlak var pieradīt savu nostāju?
Sorry, varbūt muļķīgi jautājumi, bet runas iet par vairākiem desmitiem tūkstošu Ls.
Ēriks Griģis:

Jautā, lai uzzinātu. Nezināšana nav muļķība!

No OCTA likuma:
"...39.pants. Lēmums par apdrošināšanas atlīdzību
(1) Ja ceļu satiksmes negadījumu izraisījušās personas vaina ir noskaidrota (vai ir zināms ceļu satiksmes negadījuma izraisītājs) un nodarītie zaudējumi ir aprēķināmi, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas, bet ne vēlāk kā mēneša laikā pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu un nosūta attiecīgu rakstveida informāciju apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam.
( 36.pants. Apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtība
(4) Persona, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, vai ceļu satiksmes negadījumā iesaistītā transportlīdzekļa vadītājs nekavējoties (tiklīdz tas ir iespējams) iesniedz rakstveida pieteikumu par ceļu satiksmes negadījumu apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda.)

(2) Ja ceļu satiksmes negadījumu izraisījušās personas vaina nav noskaidrota vai ir apstrīdēta vai nodarītie zaudējumi nav pilnībā noteikti, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs nosūta apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam attiecīgu rakstveida informāciju, kurā norādīts atlīdzības neizmaksāšanas pamatojums.

(3) Par šā panta pirmajā un otrajā daļā minētā termiņa (trīs mēneši no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas) nokavējumu apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs papildus neizmaksātajai apdrošināšanas atlīdzībai vai tiesas noteiktajam zaudējumu apmēram maksā trešajai personai 0,1 procentu no neizmaksātās apdrošināšanas atlīdzības par katru nokavējuma dienu.

(4) Ja apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir pārsūdzējis tiesībaizsardzības iestāžu vai tiesas nolēmumu, šā panta pirmajā un otrajā daļā minētais termiņš tiek pārtraukts līdz sūdzības izskatīšanai un apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam nav pienākuma maksāt šā panta trešajā daļā minētos procentus, ja tiesa atzinusi pārsūdzību par pamatotu. Ja sūdzība tiek noraidīta, procenti aprēķināmi šā panta trešajā daļā noteiktajā kārtībā. Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētais termiņš tiek pārtraukts un apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam nav pienākuma maksāt šā panta trešajā daļā minētos procentus arī tikmēr, kamēr tiek izmeklēta krimināllieta.

(5) Ja trešo personu neapmierina apdrošinātāja lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu, tai ir tiesības lūgt Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju sniegt atzinumu par minēto lēmumu. Pārbaudot trešās personas sūdzību pēc būtības, Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu, kuram ir rekomendējošs raksturs.

(6) Trešā persona apdrošinātāja lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu var pārsūdzēt tiesā arī tad, ja tā neizmanto tiesības lūgt Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju sniegt atzinumu par minēto lēmumu.

40.pants. Apdrošināšanas atlīdzības izmaksas kārtība
(1) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs apdrošināšanas atlīdzību izmaksā piecu dienu laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu.

(2) Ja šā panta pirmajā daļā minētais termiņš netiek ievērots apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja vainas dēļ, apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs papildus izmaksājamai apdrošināšanas atlīdzībai maksā 12 procentus gadā no izmaksājamās apdrošināšanas atlīdzības summas...

27.pants. Zaudējumi sakarā ar transportlīdzekļa bojāeju
(1) Transportlīdzeklis uzskatāms par bojā gājušu, ja tā remonts nav tehniski iespējams vai tas ir ekonomiski nepamatots. Remonts tiek uzskatīts par ekonomiski nepamatotu, ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izmaksas pārsniedz transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma.
(2) Ja transportlīdzekļa īpašnieks piekrīt transportlīdzekļa atzīšanai par bojā gājušu, zaudējumu atlīdzību izmaksā apmērā, kas atbilst transportlīdzekļa vērtībai pirms ceļu satiksmes negadījuma, kā arī atlīdzina izdevumus par izziņu, kas apliecina numurētā agregāta piederību, un izdevumus par transportlīdzekļa atlieku nogādāšanu autokapsētā. Tiesības uz transportlīdzekļa atliekām iegūst apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs.
(3) Ja transportlīdzekļa īpašnieks nepiekrīt transportlīdzekļa atzīšanai par bojā gājušu, zaudējumu atlīdzību izmaksā apmērā, kas atbilst starpībai starp transportlīdzekļa vērtību pirms un pēc ceļu satiksmes negadījuma.
(4) Transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma nosaka eksperts, ņemot vērā attiecīgā transportlīdzekļa faktisko nobraukumu un citus transportlīdzekļa vērtību ietekmējošus faktorus..."

Remonts
Zaudējuma atlīdzības saņemšanas veids (remonts vai nauda) ir jāizvēlas un jāieraksta atlīdzības pieprasījumā.
Bojā eja
Ja transportlīdzeklis ir atzīts par bojā gājušu, tad īpašnieks izvēlas atliekas paturēt vai atstāt tās OCTA apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam.
Apdrošinātājs paziņo savu lēmumu rakstiski (reizēm tas ir jāpieprasa), tad atbilde no īpašnieka var sekot divējāda: a) rakstisks iesniegums, kur norādītas turpmākās vienošanās detaļas un to izpildes nosacījumi; b) paraksts par naudas saņemšanu vai darījuma procesa uzsākšana, kas apstiprina īpašnieka piekrišanu saņemtajam lēmumam.
KASKO un OCTA
KASKO zadējuma apjoms ir lielāks par pusi no apdrošinātās vērtības, kad uzskata objektu par bojāgājušu. OCTA tā nav, tāpēc ir jāprasa OCTA atlīdzība no Garantijas fonda, kuru pārvalda Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs un kuru pārstāv jebkurš OCTA apdrošinātājs. Arī Jūsu cietušā automobiļa KASKO apdrošinātājs ir ar OCTA licenci.
Citādi par KASKO atlīdzībā saņemsiet mazāk, nekā Jums pienākas par OCTA
Sarakste
Protams, ka sarakste ir jāveic un apdrošinātāju atbildes ir jāpieprasa rakstiskas.
Viktors, 25.decembris 2006 0:00
Labdien!
Ir sekojoša lieta – Mana kravas a/m (pilna masa 10500kg) iekļuva CSNg, kurā vainīgās vieglās a/m vadītājam nebija TA un OCTA. Vainīgais gāja bojā. Tā kā kravas a/m pirkta līzingā, kravas a/m bija OCTA (Parex) un CASCO (BTA). Ar iesniegumu par kravas a/m nodarīto zaudējumu atlīdzību griezos BTA. Pēc a/m apskates eksperts sastādīja tāmi un secināja, ka kravas a/m nav lietderīgi remontēt.
Tā kā situācija vēl nav atrisinājusies un ir pagājuši bez dažām dienām veseli 3 mēneši, vēlos uzdot sekojošus jautājumus:
1. Cik ilgā laikā apdrošinātājiem ir pienākums pieņemt lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu pēc iesnieguma iesniegšanas? Vai apdrošinātājiem ir pienākums piedāvāt konkrētu situācijas atrisināšanas modeli? No manas puses visi dokumenti tika iesniegti jau pirmajā dienā. Visas policijas izziņas apdrošinātāji saņēma 3 nedēļu laikā no CSNg brīža un krimināllieta izbeigta, ko apliecina attiecīgie pievienotie dokumenti policijas izziņai.
2. Kā tiek noteikta kravas a/m faktiskā pirms avārijas tirgus vērtība. Apdrošinātāju vērtējums (katalogs) būtiski atšķiras no autorizētā dīlera vērtējuma, kur vērā ņemts a/m gads, nobraukums, pirms avārijas tehniskais stāvoklis. Auto bija pirkts tieši pie šī autorizētā dīlera. Atšķirība līdz pat 30%. Arī Vācijas autorizēto dīleru cenas būtiski atšķiras no apdrošinātāju kataloga cenām. Kā man labāk rīkoties?
3. Vai apdrošinātājiem drīkstu pieprasīt kādu no šiem: 1) pieprasīt kompensāciju naudā pēc faktiskās tirgus vērtības, kur par pamatu ņemta a/m iegādes summa un dīlera vērtējums; 2) pieprasīt remontēt kravas a/m manis izvēlētajā autoservisā, jo apdrošinātāji nespēj piedāvāt kompetentu servisu; 3) pieprasīt iegādāties identisku citu kravas a/m ar identiskiem parametriem – gads, nobraukums, kravas celtspēja; tehniskais stāvoklis; 4) pieprasīt iegādāties citu a/m pie autorizētā dīlera līdzvērtīgu iepriekšējās a/m faktiskai tirgus vērtībai;
4. Vai tiek kompensēti izdevumi, kas saistīti ar a/m transportēšanu līdz mājvietai? Apdrošinātāji lūdza iesniegt izdevumu apliecinošus dokumentus, kas arī tik izdarīts, taču kā ir praksē – vai šādus izdevumus arī kompensē? Jo solīja atmaksāt uzreiz pēc policijas izziņas saņemšanas, taču arī pēc izziņas saņemšanas, nekas notiek. Vienmēr pēc maniem zvaniem ir „otmazkas”, ka dokumenti vēl no rajona centra pilsētas nav nosūtīti uz Rīgu, tad nākamajā reizē vēl nav visu dokumentu utt.. Summa par transportēšanu salīdzinoši niecīga (350Ls) pret a/m zaudējumu summu.
Ēriks Griģis:

Vai informējāt zaudējumus izraisījušā transportlīdzekļa OCTA apdrošinātāju par apdrošināšanas gadījumu?
1. KASKO gadījumā atlīdzības noteikšanas, lēmuma pieņemšanas, atlīdzības izmaksas laiks vai ir, vai nav uzrādīts KASKO apdrošināšanas noteikumos.
Apdrošinātāji nenodarbojas ar situācijas modelēšanu, modeļu izstrādi to risinājumu piedāvāšanu klientiem.
2. Pretstatiet dīlera noteikto pirmsavārijas vērtību. Jums jāvienojas ar apdrošinātāju par visiem strīdīgiem jautājumiem. Sūdzēties iespējamība nepastāv. Strīdus jautājumus ar apdrošinātājiem izskatīšanai varat iesniegt tikai tiesā.
3. Ja apdrošinātājs ir noteicis, ka remonts nav lietderīgs, tas nozīmē, ka automobilis ir gājis bojā. Remontu pieprasīt nav iespējams, ja automobilim ir noteikta bojā eja. Protams, ka 1. variants.
4. OCTA kompensē cietušā transportlīdzekļa evakuācijas izdevumus līdz stāvvietai.
Prasību atlīdzināt evakuācijas izdevumus jāpiestāda zaudējumus izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieka OCTA apdrošināšanas sabiedrībai.
Mārtiņš, 22.decembris 2006 0:00
Labdien!
Negadījums notika pilsētā, starp manu a/m un smago auto, kurš no notikuma vietas aizbrauca, kā arī smagās a/m numuru neizdevās piefiksēt. Manai a/m ir KASKO, bet vainīgais šajā sadursmē nav nosakāms.
1) vai apdrošināšanas sabiedrība man nepaaugstinās KASKO gada maksu pēc šīs sadursmes?
2) vai apdrošinātājam ir tiesības atteikt klientam remontēt a/m konkrētā auto servisā, kuru klients ir izvēlējies?
3) kāds ir likumā noteiktais termiņš, kurš ir jāievēro apdrošinātājam, pieņemot lēmumu par atlīdzības izmaksu vai remontdarbu veikšanu?

Iepriekš paldies par atbildēm!
Ēriks Griģis:

1. Ticams, ka paaugstinās. Precīzu atbildi pateiks apdrošinātāja pārstāvis, kas slēdz KASKO līgumus. Viņam ir šīs instrukcijas un tiesības deleģētas.
2. Remonta vietas izvēles iespējai ir jābūt uzrādītai KASKO noteikumos.
Bieži ir tā, ka maksājot prēmiju par bojājumu risku no a/m jaunvērtības, varēsiet to remontēt Latvijā atbilstošas a/m markas servisā, kurā vēlaties.
3. KASKO apdrošināšanas noteikumus nenosaka likums, bet gan KASKO noteikumi. Tie katram apdrošinātājam ir savi.
Jānis, 16.decembris 2006 0:00
Labdien,

lasot Jums uzdotos jautājums man bija jaunums, ka iestājoties OCTA apdrošināšanas gadījumam arī vainīgajai pusei ir jāiesniedz pieteikums apdrošinātājam - pretējā gadījumā var tikt piestādīts rēķins par zaudējumu segšanu, lai gan ir iegādāta apdrošināšanas polise.

Mans jautājums ir sekojošs:

pirms 4 mēnešiem biju iesaistīts CSN, kurā vainīgais biju es. Uz vietas tika sastādīts saskaņotais paziņojums. Otra puse devās ar šo paziņojumu pie mana OCTA apdrošinātāja un nokārtoja visas formalitātes saistībā ar apdrošināšanas kompensācijas izmaksu. Tā arī tika izmaksāta. Es savukārt biju pilnīgā pārliecībā, ka man savam Octa apdrošinātājam nav jāiet rakstīt vēl otru iesniegumu par notikušo CSN - to arī neizdarīju.

Vai šobrīd ir jēga iet pie apdrošinātāja un iesniegt šādu dokumentu, lai izvairītos no nepatīkama pārsteiguma saņemt prasību par zaudējumu kompensāciju savam apdrošinātājam? Vai šādam pieteikumam ir noilguma termiņš?
Un kā vislabāk būtu izvairīties no nepa'tīkamiem pārsteigumiem?
CSN iesaistītām mašīnām bojājumi nebija lieli (kompensācijas summa ap Ls 150.00). Es savai mašīnai defektus vēl neesmu sataisījis, otrā puse gan un mašīnu jau pārdevusi.

Jānis
Ēriks Griģis:

Priecājos, ka komentāri kādam palīdz izvairīties no nepatikšanām.
1. Regress par to, ka zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa vadītājs nav savam OCTA apdrošinātājam iesniedzis savu saskaņotā paziņojuma eksemplāru.
To Jūs, Jāni, varat sagaidīt nākošo desmit gadu laikā, skaitot no negadījuma dienas.
2. Regress par to, ka saremontējāt vai nepaziņojāt, kur var apskatīt zaudējumus izraisījušo automobili, nav vairs iespējams. Pēc cietušā zaudējumu atlīdzināšanas pieprasījuma iesniegšanas Jūsu OCTA apdrošinātājam noteikti ir jau pagājušas 5 dienas.
3. Ir nepieciešams iesniegt saskaņotā paziņojuma veidlapu savam OCTA apdrošinātājam. Iespējams, būs jāuzrāda apstākļi, kāpēc tas netika izdarīts nekavējoties, tiklīdz bija iespējams.
4. Ja saskaņotā paziņojuma veidlapā 12. punktā "negadījuma apstākļi" būsiet atzīmējis 17. apakšpunktu, tad, 10 gadu laikā no negadījuma dienas skaitot, neizbēgami tiks piestādīta regresa prasība
5. OCTA regresa prasības noilgums ir desmit gadi, no CSNg dienas skaitot.
vārds Jānis, 9.novembris 2006 0:00
Jautājums: ir noticis CSN, mana mašīna ir cietusī, tākā ir uzsākts kriminālprocess, mēs nevaram dabūt apdrošināšanu.Mašīnu apskatīja apdrošināšanas eksperts, kā arī veica novērtējumu un ir nolemts par zaudējumu atlīdzināšanas apmēru! Jautājums ir tāds, vai šo mašīnu var pārdot vai remontēt līdz zaudējumu atlīdzināšanas saņemšanai? jo šis kriminālprocess ilgs ļoti ilgi, jo avārijas izraisītājs ir Lietuvietis.
Ēriks Griģis:

Neatkarīgi no procesa ilguma un iesaistīto personu mītnes zemes vai procedūras veicējas valsts!

1) Vispirms kriminālprocesa virzītājs (izmeklētājs, prokurors vai KL norīkots procesa virzītājs) noteiks, kā rīkoties ar automobili. Ja virzītājs nav Latvijā, tad ar viņu ir jāsazinās un jāsaņem rakstiska atbilde, vai drīkst un ko drīkst iesākt ar krimināllietā (KL) iesaistīto automobili, Jums pašam vai Jūsu advokātam.
Tiesas lēmums KL ir saistošs apdrošinātājam lēmuma par zaudējumu atlīdzināšanu pieņemšanā.
2) Ja transportlīdzeklis nav objekts vai pierādījums, kuru apskata KL, vai kas ir saistīts ar to (atbildi saņemsiet no KL procesa virzītāja), tad apdrošinātājs, kuram esat iesniedzis pieprasījumu atlīdzināt zaudējumus, dos atbildi uz Jūsu rakstisko iesniegumu, kādas darbības iespējamas ar cietušās personas (Jūsu) īpašumu (automobili).
3) Ja automobilis nav saistīts ar KL, tad, saņemot šādu rakstiku tiesas izziņu, prasiet apdrošinātājam Jums izmaksāt zaudējumu atlīdzību par bojāto automobili, negaidot tiesas lēmumu KL.
Arvis, 6.oktobris 2006 0:00
Labdien, Griģa kungs.
Kā tad īsti ir, vai negadījuma vaininiekam (ir policijas protokols) ir rakstiski vai kā citādi jāinformē savs OCTA apdrošinātājs? BTA pa telefonu man teica, ka tas esot vajadzīgs tikai saskaņoto paziņojumu gadījumos. Prāts nemierīgs, ka neierauju auzās :) Paldies.
Ēriks Griģis:
Nekomentēju OCTA likumu. Lai to dara tā sagatavotāji.
Tikai sniedzu konsultāciju, šoreiz negadījuma izraisītājam - būt piesardzīgam. Izraisītājs, nododot savu saskaņotā paziņojuma eksemplāru, uz kopijas lūdz apstiprināt tā saņemšanas laiku un precizē piecu dienu termiņu.
Izraisītājs nekādi nevar zināt, kad cietušais OCTA apdrošinātājam iesniedz pieteikumu atlīdzināt zaudējumu. Tā kā OCTA likumā nav tieši norādīts CSN 51.punkta gadījums, kad vadītāji izmanto saskaņoto paziņojumu, vai gadījums, kad tikai cietušais raksta zaudējuma atlīdzības pieteikumu CSNg, par kuru LAPK noteiktā kārtībā protokolu sastādīja CP CSN 50. vai 52. punktos noteiktos gadījumos.

OCTA likuma 36. panta 6. punktā (izcelts) ir pateikts, ka negadījuma vaininiekam ir jāpaziņo savam OCTA apdrošinātājam. Ja BTA tas ir vajadzīgs tikai saskaņotā paziņojuma gadījumā un varēsiet to pierādīt tiesā, ka viņi to pa tālruni Jums pateica, tad ar BTA esat šo jautājumu noskaidrojis. :)
Būtība ir atbildē, kad cietušias raksta pieteikumu>>>gan saskaņotā paziņojuma gadījumā, gan CP LAPK sastādīšanas gadījumā.
Tikai OCTA likums neaizstāv CSNg izraisītāja intereses!
Un apdrošinātājs ir tiesīgs piestādīt regresa prasību, bet var arī to nedarīt visos iespējamos gadījumos, lai kāds no CSNg iesaistītajiem nelaimīgajiem neiemācītos rīkoties pareizi pēc CSNg!

36.pants. Apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtība
(1) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos par negadījumu nekavējoties paziņo Valsts policijai, kā arī veic visus iespējamos pasākumus, lai novērstu vai samazinātu turpmākos zaudējumus.

(2) Persona, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, nekavējoties (tiklīdz tas ir iespējams) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz aizpildīto saskaņoto paziņojumu apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda. Ja persona, kura ir aizpildījusi saskaņoto paziņojumu, nepretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, tā nekavējoties (tiklīdz tas ir iespējams) iesniedz saskaņoto paziņojumu apdrošinātājam, ar kuru noslēgts transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgums, vai, ja tas nav iespējams, Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam.

(3) Ja kāds no ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto transportlīdzekļu vadītājiem ceļu satiksmes negadījuma vietu patvaļīgi atstāj un neaizpilda saskaņoto paziņojumu, atsakās to aizpildīt vai abpusēji aizpildīt to nav iespējams, cita ceļu satiksmes negadījumā iesaistītā transportlīdzekļa vadītājs par ceļu satiksmes negadījumu nekavējoties paziņo Valsts policijai, un, ievērojot šā panta otrajā daļā minēto, iesniedz apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda, pieteikumu par notikušo ceļu satiksmes negadījumu.

(4) Persona, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, vai ceļu satiksmes negadījumā iesaistītā transportlīdzekļa vadītājs nekavējoties (tiklīdz tas ir iespējams) iesniedz rakstveida pieteikumu par ceļu satiksmes negadījumu apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda.

(5) Personām, kuru mantai vai transportlīdzeklim ceļu satiksmes negadījumā nodarīts zaudējums, ir pienākums saglabāt transportlīdzekli un bojāto mantu tādā stāvoklī, kādā tā bija pēc ceļu satiksmes negadījuma, līdz laikam, kad to šajā likumā noteiktajā kārtībā apskatīs tā apdrošinātāja, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, eksperts vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja eksperts, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda, vai arī līdz tam laikam, kad tiek saņemts atteikums veikt šā panta sestajā daļā minēto apskati.

(6) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs neveikt ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa apskati, un par to tas piecu dienu laikā (skaitot no dienas, kad saņēmis šā panta otrajā vai trešajā daļā minēto saskaņoto paziņojumu vai pieteikumu) rakstveidā informē transportlīdzekļa īpašnieku vai tiesīgo lietotāju. Ja apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs nolēmis veikt ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa apskati, tā veicama piecu dienu laikā (skaitot no dienas, kad apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs saņēmis šā panta otrajā vai trešajā daļā minēto saskaņoto paziņojumu vai pieteikumu).

(7) Ja apdrošinātājs nav zināms, rakstveida pieteikumu iesniedz Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam vai jebkuram apdrošinātājam, kas, sazinoties ar Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju, noskaidro, kurš apdrošinātājs apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību. Ja apdrošinātājs, kurš saņēmis rakstveida pieteikumu, nav apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, tas nekavējoties rakstveidā paziņo personai, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, attiecīgā apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda) nosaukumu un adresi. Persona, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, iesniedz rakstveida pieteikumu attiecīgajam apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam.
vārds Guntis, 13.septembris 2006 0:00
Man ir automobilis mazda,kurš mani piespieda kļūt par kamikadzi.Brauciena laikā šim auto nostrādāja drošības spilvens kurš iemontēts vadītāja sēdeklī.Rezultātā man šoks,zilas ribas sasistas nieres.Atbildību par šo incidentu nav kam uzņemties.Tā kā automašīnu pirku no vācijas ne no vietējā dīlera.Tā ka iesaku visiem ,ja nevēlaties nepatīkamus pārsteigumus nepērciet mazda automoīļus.Mazda ir japāņu terorists.Brauc ar to kā ar pulvera mucu nezini kad tā elles mašīna ies vaļā.manam auto vēl ir palikuši 3 drošības vai drīzāk 3 bumbas ar laika degli.Es esmu laimīgāks par daudziem kuriem ir visi 4 spilveni.
Ēriks Griģis:

Pret Vācijas autotirgotāju vēl mēnesi pēc auto iegādes ir iespējams celt pretenzijas par preces kvalitāti, ja tā nav izvesta no ES.

Ēriks Griģis:
Kad praksē biju rūpnicā, kurā izgatavo drošības spilvenus, tad mums - praktikantiem AIRBAG rūpnicas vadība lūdza palīdzēt, nosūtot izpētei neparedzēti nostrādājušo pasīvās drošības sistēmu detaļas. Nosūtīšananu uz rūpnicu nodrošinātu visu automobiļu ražotāju pāstāvji valstīs, kurās tie tirgo jaunos automobiļus. Tirdzniecības pārstāvis aprīkotu ar jaunu sistēmu cietušo automobili, par ko pretī saņemtu jaunu no rūpnicas. Tādā veidā tika paredzēts, ka reklamācija palīdzētu īpašniekiem tikt pie drošas detaļas, bet rūpnica varētu uzlabot, novērst un izgudrot, lai glābtu cilvēku dzīvības.
Man nav informācijas, vai Latvijas autotirgotājiem par to ir kas zināms.
Sanda, 1.septembris 2006 0:00
Ja es vēlos pirkt auto no Zviedrijas (1994. gada modeli), to atdzīt izmantojot kuģi, kādas ir tālakās visas formalitātes, kas būtu jāizpilda, lai es varētu braukt ar šo auto Latvijā? Un cik tas maksās?
Ēriks Griģis:

Ja notiktu CSNg ar no Zviedrijas ievestu automobili, tad jautājums būtu atbilstoši adresātam.
1. Attiecībā par transportlīdzekļu reģistrāciju un ikgadējo tehnisko apskati - CSDD info t. 7025777.
2. OCTA apdrošināšanā, nobraucot no kuģa un piedaloties ceļu satiksmē LR teritorijā, ja nav citas Latvijā derīgas OCTA (Zaļā karte), tad Jums ir jāslēdz OCTA Standartlīgums. Par līguma cenu un noslēgšanas laiku uzzināsiet pie jebkura no OCTA apdrošinātājiem.

No OCTA likuma.
"... 5.pants. Standartlīgums
(1) Standartlīgums ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts attiecībā uz:
1) Latvijas Republikā reģistrētu transportlīdzekli;
2) Latvijas Republikā iegādātu jaunu, agrāk nereģistrētu transportlīdzekli vai attiecīgajā ārvalsts reģistrā no uzskaites noņemtu transportlīdzekli;
;..."
Marina, 22.augusts 2006 0:00
Pirms pusgada izraisīju CSNg. Mašīnai OCTA bija apdrošināta vienā firmā, bet KASKO citā. Tā kā biju vainīga, uzreiz devos uz KASKO, kuri pārbaudīja mašīnas stāvokli un beigās vienkārši paturēja to sev un atdeva man naudu. Tagad, pēc pusgada, man atnāca vēstule, kurā firma, kurā es biju apdrošinājusi OCTA, pieprasa naudas summu, kuru izmantoja otras mašīnas remontam, sakarā ar to, ka nenodevu savu auto apskatei OCTAs apdrošinātajiem. Īsāk sakot, ko man darīt? Vai tad apdrošinātājiem tas nebija jānokārto pašiem?
Ēriks Griģis:

Sveicināta Marina.
Atbilde Tevi neiepriecinās.
KASKO un OCTA apdrošinātāji atlīdzību savstarpēji kārto gadījumā, kad to nosaka OCTA Likums - kad cietušajam (nevis vainīgajam) ir gan OCTA, gan KASKO apdrošināšanas aizsardzība, un OCTA apdrošinātājs savu lēmumu par zaudējumu atlīdzināšanu vēl nav pieņēmis.
Tev vajadzētu vienoties ar OCTA apdrošinātāju par regresa prasības samaksas nosacījumiem bez tiesas.
OCTA Likums paredz aizsargāt CSNg cietušās personas(u) intereses, ne vainīgās personas.

No OCTA Likuma.
"...41.pants. Apdrošinātāja un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja regresa prasība
(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
1) ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa vadītāju, ja tas:
d) apzināti nav ievērojis šajā likumā noteikto apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtību;...
2) ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku, ja:
b) transportlīdzekļa vadītājs apzināti nav ievērojis šajā likumā noteikto apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtību un zaudējumu piedziņa no transportlīdzekļa vadītāja nav iespējama,..."

! Vispirms zaudējumus izraisījušajam vadītajam un cietušajam vadītājam ir jāpaziņo OCTA apdrošinātājam, nevis KASKO !

No OCTA Likuma.
"...16.pants. Transportlīdzekļa vadītāja pienākumi
(2) Transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums šajā likumā noteiktajā kārtībā paziņot par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos apdrošinātājam, kas apdrošinājis ceļu satiksmes negadījumā iesaistītā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda. ..."


!! SVARĪGI ZINĀT, LAI NETIKTU PIESTĀDĪTA REGRESA PRASĪBA par šādu muļķību, ievērojot to, ka regresu var piestādīt tikai gadījumos, kad to apdrošinātājs vēlas vai kad apdrošinātājam tas ir izdevīgi, jo likums nosaka, ka apdrošinātājs ir tiesīgs piestādīt regresa prasību...nevis tā viņam ir jāpiestāda !!

!!! Gan cietušajam, gan vainīgajam vadītājam ir jāpaziņo vainīgā vadītāja OCTA apdrošinātājam par notikušo negadījumu. Ne vainīgais vadītājs, ne vainīgā vadītāja vadītā transportlīdzekļa īpašnieks nedrīkst remontēt auto, pirms vainīgā vadītāja OCTA apdrošinātājs nav to atļāvis vai viņa eksperts nav zaudējumus izraisījušo auto apskatījis !!!


No OCTA Likuma.
"...36.pants. Apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtība
(5) Personām, kuru mantai vai transportlīdzeklim ceļu satiksmes negadījumā nodarīts zaudējums, ir pienākums saglabāt transportlīdzekli un bojāto mantu tādā stāvoklī, kādā tā bija pēc ceļu satiksmes negadījuma, līdz laikam, kad to šajā likumā noteiktajā kārtībā apskatīs tā apdrošinātāja, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, eksperts vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja eksperts, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda, vai arī līdz tam laikam, kad tiek saņemts atteikums veikt šā panta sestajā daļā minēto apskati...."
Salvis, 2.augusts 2006 0:00
Kur Internetā var atras OCTA pilnu cenu izrakstu ar precīzām cenām, katram transporta līdzeklim pēc to masas? Diemžēl izmeklējos un neatradu.
Kā saprast situāciju, ka braucot no 1999.gada (7.gadus bez avārījām) ar Golf 2, OCTA bonus-malus sistēmā man ir 13.punkti. Bet šogad nomainīju citu mašīnu, bet šai mašīnai bonus-malus uzrādās 6 punkti. Uz ko tad rēķina tās atlaides? Izskatās, ka uz transporta līdzekli nevis autovadītāju, kurš vada transprta līdzekli. Ja tas tā ir, tad Pilnīgs ABSURDS.
Šajā Interneta lapā konstatēju savu BM punktu skaitu, kurš uz vienu personas kodu, divām automašīnām, atšķirās.
www.ltab.lv/sbweb/bmOwnerVehicle...
Neloģiski. Braucu tak es ar abām māšinām.
Ēriks Griģis:

Priecājos, ka to pamanījāt!
Jums ir iespēja izvēlēties apdrošinātāju, kurš prot izmantot BM klientu piesaistē.
Internetā OCTA cenas nav, ir tikai kalkulatori.
Par cenu veidošanos, BM pielietošanu mācu savās lekcijās klausītājus gan no apdrošināšanas sabiedrībām, gan uzņēmumu vadītājus, gan topošos autovadītājus, gan autoskolu pasniedzējus un instruktorus.
riebeklis, 2.augusts 2006 0:00
Pilsētas teritorijā notika ceļu satiksmes negadījums, kurā sadursmē ar nepilngadīga vadītā vadīta motorolleru (mopēdu), kura motora darba tilpums nepārsniedza 50cm3, cieta manis vadītā automašīna. Valsts ceļu policija, kā CSNg izraisītāju ir atzinusi motorollera vadītāju un mani kā cietušo. Norādu, ka motorollera vadītājs bija bez atbilstošām tiesībām vadīt šo transportlīdzekli, motorollers nebija reģistrēts, kā arī tam nebija veikta sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana.
Ar Jūsu palīdzību Ērik, vēlētos zināt ar kādām metodēm man ir iespējams atgūt manam auto radītos materiālos zaudējumus. Kā arī vai man ir iespējams saņemt (neskaitot auto radītos materiālos zaudējumus) kompensāciju par sadzīviska rakstura materiālus izdevumiem (piem. papildus radušos izdevumus par mobilā telefona izmantošanu, cita auto izmantošana detaļu iegādei utml.).
Ēriks Griģis:

1. Mopēda īpašniekam nav jāveic OCTA. OCTA apdrošinātājam vai LTAB Garantijas fondam Jums nodarītie zaudējumi nav jāatlīdzina.
2. Atliek vienīgi sastādīt prasību iesniegšanai tiesā izraisītāja vecākiem vai aizbildnim atlīdzināt CSNg gūtos zaudējumus.
3. Pirms prasības iesniegšanas tiesā ir jāsagatavo pamatoti argumenti notikušajam CSNg - CP protokola kopija ir jāpievieno prasībai.
4. Jāsaņem zaudējuma apjoma novērtējums servisā, kuru sastāda MK noteiktā kārtībā sertificēts eksperts par kopējo zaudējuma summu - apskates protokols, fotogrāfijas, zaudējuma aprēķins, eksperta slēdziens.
5. Prasībai pievienot pamatotu izdevumu uzskaiti un apmaksas pierādījumus (čekus, rēķinus), kas bija nepieciešami jūsu ikdienas ieņēmumu nodrošināšanai darba rīka (automobiļa) bojājuma un remonta laika dīkstāves dēļ.
6. Pirmsprasības iesniegšanas laikā palūdziet advokātu vai pats ar šo prasību iepazīstiniet vainīgā vecākus, ja uzskatāt, ka iespējama pirmstiesas vienošanās.
CHONA, 31.jūlijs 2006 0:00
Norises vieta bij' ārpus apdzīvotas vietas, naktī un pie braukšanas ātruma 90km/h Andrim.Jurim galvenais ceļš ir galīgi nepārredzams.Pēc manas saprašanas - tā vaina vairāk iet uz Jura pusi??
Sakarā ar to, ka Andris bij bez vadītāja apliecības, OCTA radušos ārstniecības un materiālos zaudējumus nesegs??
Paldies par atbildi
Ēriks Griģis:

Visi cietušie pasažieri un Andra auto īpašnieks pieprasa atlīdzināt zaudējumus Jura OCTA apdrošināšanas sabiedrībā.
Cietušajiem jābūt izmantojušiem drošības jostas. Ja tie nebūs tās izmantojuši, Jura OCTA apdrošinātāja regresa prasība atlīdzināt zaudējumus tiks vērsta pret Andra transportlīdzekļa īpašnieku.
chona, 31.jūlijs 2006 0:00
Labdien, Ērik!
Andris, kuram nav tiesību vadīt transportlīdzekli, brauc pa galveno ceļu.No mazāk nozīmīga ceļa(no pagalma) Juris(ar vadītāja tiesībām) izgrieza priekšā Andrim.No Andra transportlīdzekļa hospitalizēti 4 pasažieri(ir kaulu lūzumi, smadzeņu satricinājumi) un transportlīdzeklis izskatās norakstāms.Juris un viņa viens pasažieris tiek cauri ar zilumiem.Abi vadītāji bija skaidrā, automobiļi bija apdrošināti(OCTA) un tehniskā apskate arī abiem bija kārtībā.
mans jautājums: Kāds būtu vainas sadalījums uz vadītājiem?
Kādus administratīvo vai kriminālo likuma pantus pārkāpta abi vadītāji?
Ēriks Griģis:

1. Noskaidrojot, vai bez tiesībām vadīts transportlīdzeklis bija CSNg iemesls, pēc rakstītā secinu, ka nav.
Tātad Andra pārkāpumam ir administratīvs raksturs un tas nav saistāms ar CSNg rašanās iemeslu, ja vien nav kādu blakus faktu, piemēram, ātruma pārsniegšana.
2. Pēc rakstītā Jura darbības ir saistāmas ar CSNg rašanos. Tā kā CSNg ir cietušie, tad tiks ierosināta krimināllieta, kuras procesa laikā noskaidros, vai Juris ir pārkāpis tiesību aktus ceļu satiksmē. Tad tiks ierosināta krimināllieta pēc noteikta KL panta un punkta. Lietu izskatot, tiesa noteiks, kādu KL panta punktu/s Juris ir vai nav pārkāpis un vai viņš ir vainojams CSNg izraisīšanā.

P/S/
KL ir tikai septiņi panti par ceļu satiksmē nodarītiem pārkāpumiem. To vari izlasīt arī pats.
vārds, 4.jūlijs 2006 0:00
Labdien Ērik,
Man ir sekojošs jautājums.
Drīzumā taisos braukt ar auto (līzinga) uz Norvēģiju pastrādāt un tur uzturēties nedaudz ilgāk mēnesi. Manam auto ir KASKO, kas darbojas ģeogrāfiskajā Eiropā. Vai manam auto ir nepieciešama vēl kāda apdrošināsana bez KASKO? Kādi vēl papīri vai frmalitātes man jākārto (auto sakarā) lai bez problēmām varētu izbraukāt Zvidriju un Norvēģiju? `

Iepriekš pateicos,
Māris
Ēriks Griģis:

Izbraucot no Latvijas, vadītājam jābūt klāt CSN 35.p. norādītie dokumenti.
Jums, Māri, uz Norvēģiju vēl jāņem līdzi OCTA polise, bet ja reģistrācijas apliecībā ir uzrādīts cits automobiļa turētājs, tad pilnvara automobiļa lietošanai.
Jānis, 19.jūnijs 2006 0:00
Vai bonus-malus sistēma darbojas uz auto vai vadītāju. piemēram, man ir 2 auto. vienam ir 9 klase, bet otram 6. pirmais auto (ar 9 klasi) ir jau manā valdījumā 6 gadus, bet otru iegādājos šogad.
Ēriks Griģis:

BM darbojas uz "pāri" - vadītāju un attiecīgu automobili. Ja nopērkat otru, tad katram automobilim ir sava sabiedriskās bīstamības pakāpe, ko apdrošinātājs ieraksta polises 7. pozīcijā "Transportlīdzekļa kods". Ja kodi sakrīt vai iegādātajam automobilim ir zemāks kods par iepriekšējo, tad vadītāja atbildības BM klasei uz jauniegādāto automobili vajadzētu būt tādai pašai, kāda ir iepriekšējam automobilim (ja īpašnieks vai turētājs nav izraisījis CSNg).
To nosaka paši apdrošinātāji ar riska klasi (13.poz.) un atlaides kodu (14.poz.), tāpēc jautājums ir savstarpēji apspriežams.
No Bonus-Malus apraksta
www.ltab.lv/lv/bm/default.htm
"...BM klase ir konkrētam apdrošinājuma ņēmēja (īpašnieka/turētāja) transportlīdzeklim noteikta riska klase.
BM klases mērķis ir apvienot atsevišķās riska klasēs apdrošinājuma ņēmēju transportlīdzekļus, kuri ir vienādi braukšanas uzvedībā un kuriem no braukšanas drošības viedokļa ir vienāds risks izraisīt ceļu satiksmes negadījumus (CSNg), kuru rezultātā tiek veiktas apdrošināšanas atlīdzību izmaksas..."
"...Jauniegādātiem transportlīdzekļiem BM klases pārnešana notiek tikai uz klienta rakstiska iesnieguma pamata, kurš jāiesniedz savā apdrošināšanas sabiedrībā..."
AZ, 12.jūnijs 2006 0:00
Apdrošinātājs ir saņēmis izziņu no policijas, ka ir noskaidrots vainīgais, bet atsakās man izmaksāt atlīdzības summu, jo vēlas to piedzīt no vainīgās personas regresa kārtībā. Kas notiek, ka apdrošinātājs izdomā piedzīt no vainīgās personas zaudējumu summu regresa kārtībā? Vai man kā cietušajai personai jāgaida kamēr apdrošinātājs piedzīs man atlīdzināmo summu no vainīgā, vai es saņemu savu summu un regres paliek apdrošinātāja ziņā? Ja man jāgaida, tad cik ilgs var izvērsties regres?
Ēriks Griģis:

OCTA likums nenosaka to, ka Jums jāgaida regresa atmaksa.
Apdrošinātājam ir jāpieņem lēmums un jāizmaksā atlīdzība, lai par izmaksāto summu apdrošinātājs būtu tiesīgs pieprasīt regresu.

No OCTA likuma.
"...(5) Ja trešo personu neapmierina apdrošinātāja lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu, tai ir tiesības lūgt Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju sniegt atzinumu par minēto lēmumu. Pārbaudot trešās personas sūdzību pēc būtības, Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu, kuram ir rekomendējošs raksturs.
(6) Trešā persona apdrošinātāja lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu var pārsūdzēt tiesā arī tad, ja tā neizmanto tiesības lūgt Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju sniegt atzinumu par minēto lēmumu..."
Arnis, 30.maijs 2006 0:00
Gribēju zināt vai pēc avārijas novērtēšanas summa ir objektīva? Sekojoši Opel Astra GT 91.g. 2.0i recaro salonu, aizmugurējām tūninga lampām un papildus spoileri, par mīnusiem atzina rūsu uz arku maliņām. Novērtētājs novērtēja autmomašīnu uz summu 664ls, kas man liekas par kādiem 100ls par maz. Jautājum tātad būtu vai šis vērtējums ir objektīvs un vai man ir kāda jēga iebilst pret to? Paldies!
Ēriks Griģis:

Rūsu jau pats varēji notīrīt!
MK noteikumi nosaka ekspertīžu kārtību un paredz tai metodiku, kuru apstiprina LTAB.
Redzami rūsas plankumi dod iespēju apdrošinātājam samazināt automobiļa faktisko vērtību, tāpat arī nesakopts salons, eļļains motors, redzami virsbūves krāsojuma skrāpējumi, defekti vai deformācijas.
Salīdzinot "man liekas, ka par maz" vai "es gribētu vēl simtu"ar MK noteikumiem un LTAB ekspertīžu metodiku, objektivitātes rādītājs būs eksperta vērtēšanas procesa atbilstība
MK notekumu Nr.251 "Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes un tehnisko ekspertu sertificēšanas noteikumi" un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja
„Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodika” no 2005. gada 8.aprīļa noteiktām prasībām.
Arnis, 25.maijs 2006 0:00
Es varu kaut kur i-netā atrast automašīnu vērtības katalogu, pēc kura vērtētājs skatās automašīnas tirgus vērtību? Tas attiecas uz OCTA, kad tiek izmaksāta atlīdzība cietušajam par bojā gājušu auto.
Ēriks Griģis:

Nēesmu redzējis šo katalogu i-netā.
Māris, 22.maijs 2006 0:00
Labdien,
Man ir radusies sekojoša situācija no kuras izriet dažas neskaidrības un jautājumi.
Ar jaunu līzingā iegādātu automobili, paspēju nobraukt 4 mēnešus, kad iekļuvu satiksmes negadījumā, kurā nebiju vainīgs. Autiņš apdrošināts gan OCTA, gan KASKO, kā jau jauns auto. Griezos savā KASKO apdrošināšanas kompānijā Parex ar iesniegumu par KASKO gadījumu. Tālāk cik saprotu regresa kārtībā no vainīgās personas apdrošinātāja Parex piedzen zaudējumus. Kā darbojas šī sistēma ar zaudējumu atlīdzību?

Autiņš pietiekami labi apskādēts, remonts pēc sākotnējās tāmes izmaksā 5500Ls bet pēc apdrošinātāju tāmes samazinājuma 4900Ls. Būtībā puse no auto vērtības. Nu jau mēnesi autiņš stāv servisā (evakuēts no negadījuma vietas), bet apdrošinātāji vēl jo projām nav nosūtījuši savu atzinumu par zaudējumu segšanu. Servisā (kas ir autorizētā dīlera serviss) nepasūta detaļas kamēr nav saņēmuši atbildi no apdrošinātājiem. Vai šeit nav noteikti kādi termiņi, kādā apdrošinātājam ir jāsniedz atbilde?
Ka solīja servisā, pēc apdrošinātāja atbilde saņmšanas, auto varētu tikt salabots aptuveni mēneša pusotra laikā. Galarezultātā, iekļūstot negadījumā kurā nēesmu vainīgs, esmu palicis bez auto turpat vai trīs mēnešus, tai laikā maksājot operatīvā līzinga maksājumus katru mēnesi. Autorizētā dilera (Baltic Motors) servisā vienīgais ko man varēja piedāvāt ir iznomāt autiņu pa 15Ls diennaktī. Paldies, tas vēl sadārdzina manu palikšanu bez auto.. Vai nav kāda iespēja saņemt atlīdzību par nomāta auto izmantošanu, kamēr mans auto tiek remontēts, vai jebkādu kompensāciju, ja arī es nenomāju auto? Vai autorizētajam dīlerim vai servisam nav jāizsniedz uz šo laiku kāds transporta līdzeklis? Galu galā, iznāk, lai arī esmu apdrošinājis savu automobīli tam paredzētajās apdrošināšanās (OCTA un KASKO), ceļu satiksmes negadījumā nēesmu vaīnīgs, bet ciešu reālus zaudējumus sakarā ar ilgstošo remontu plus vēl automobīlis būs zaudējis savu reālo tirgus vērtību, sakarā ar to ka tehniskajā grāmatiņā stāvēs ieraksts, ka remotēts pēc avarījas.. Vai šo zaudējumu man neviens nesegs? kā man vispareizāk rīkoties?
Ēriks Griģis:

1. Kas ir "Regresa kārtība" KASKO apdrošināšanā? Brīvprātīgā transportlīdzekļu apdrošināšanā no vainīgās personas tāpat vien nepiedzen zaudējumus. Regresa iespējamībai ir jābūt noteiktai un aprakstītai KASKO apdrošināšanas noteikumos. Ja tāda apraksta nav, tad regresa "piedzīšanai" nav tiesiska pamata. Ja tomēr kas tāds notiek nepamatoti, bez regresa noteikšanas ekspertīzes un/vai lēmuma par regresa prasības pieņemšanas, tad tas nav tiesiski pamatots. Apdrošināšanas sabiedrība, izmaksājot Jums KASKO atlīdzību, ir tiesīga griezties ar atbilstošu OCTA atlīdzības apjoma regresa prasību pret to OCTA apdrošinātāju, kas bija apdrošinājis zaudējumus izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieka atbildību.
Tātad sistēma darbojas noteiktā kārtībā, kas tiesiski ir aprakstīta un ar ko iepazīstina klientu. Ja klients ar to ir apmierināts un piekrīt apdrošināšanas noteikumiem, tad viņš paraksta apdrošināšanas līgumu - polisi.
2. Jūsu negācijām par KASKO apdrošināšanas atlīdzības saņemšanu nav pamata, ja esat parakstījis tādu apdrošināšanas polisi, kuras apdrošināšanas noteikumi paredz vai neparedz citu zaudējumu risku vai ar tā saistīto papildus zaudējumu atlīdzināšanu.
Ir brīvprātīgās transportlīdzekļu apdrošināšanas (KASKO) noteikumi, kur šādi, ar pamata risku saistītie papildus zaudējumi, tiek atlīdzināti. Protams, tad apdrošināšanas pakalpojums ir dārgāks.
3. Jums bija tiesības pieprasīt atlīdzināt zaudējumus tam OCTA apdrošinātājam, kas bija apdrošinājis zaudējumus izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieka atbildību. OCTA gadījumā ir tiesiski noteikts, kādā laikā ir zaudējumi jānosaka, jāpieņem lēmums par to atlīdzināšanu un zaudējumi ir jāatlīdzina.
4. Jūsu izvēlētā gadījumā to nosaka Jūsu KASKO apdrošinātāja pieņemtie un Jūsu parakstītie apdrošināšanas noteikumi.
Arnis, 22.maijs 2006 0:00
Gribēju vēl zināt kas notiek gadījumā, ja pēc avārijas apdrošinātājs automašīnu pēc ekspertīzes atzīst par ekonomiski neizdevīgu labot? Vai apdrošīnātājs piešķir līdzvērtīgu jaunu automašīnu vai izmaksā naudas summu un kā notiek automašīnas novērtēšana, pēc kādiem kritērijiem skatās automašīnas vērtību izņemot gadu un modeli. I-netā nevar atrast aptuveno apdrošinātāja automašīnas novērtēšanas skalu? Cik ilgu laiku varētu aizņemt viss šis process?
Ēriks Griģis:

Līdzvērtīgu automobili nepiešķir. Zaudējumus nosaka un atlīdzina tikai finansiāli. Izņēmums ir tikai automobiļa remonts ar apdrošinātāju saskaņotā servisā, ja transportlīdzeklis ir remontējams.
Automobiļu novērtēšana notiek atbilstoši 2.punktā uzrādītajā tiesību aktā noteiktajam. Vērtējuma ietekmējošo lielumu tabulas ir pielikumos.
Ekspertam vērtēšanas process aizņem 1-3 stundas, skaitot no tā brīža, kad viņš sāk vērtēt.

1. www.ltab.lv/lv/laws/default.htm
(LR MK 251. Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes un tehnisko ekspertu sertificēšanas noteikumi)
2. www.ltab.lv/lv/laws/default.htm
(Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja
„Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodika”)

Lasītākie raksti

Jaunie raksti