"Latvijas ceļu būvētājs": Latvijā 25% valsts galveno autoceļu un 40% reģionālo autoceļu ir sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī 7

Foto: Ekrānšāviņš no Google.com/maps

Nozare.lv | 30.novembris 2018 11:32

Latvijā sliktā un ļoti sliktā stāvoklī ir aptuveni 25% no valsts galvenajiem autoceļiem un vairāk nekā 40% valsts reģionālo un valsts vietējo autoceļu, vēstulē Saeimas deputātiem norāda biedrības "Latvijas ceļu būvētājs" (LCB) valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš

LCB šodien iesniedza Saeimas priekšsēdētājai Inārai Mūrniecei un Saeimas deputātiem portfeli ar dokumentiem par valsts autoceļu stāvokli, aicinot pievērst īpašu uzmanību jaunā valsts budžeta projekta sadaļai par finansējumu valsts autoceļiem.

Vēstulē LCB atgādina, ka biedrība ilgstoši un regulāri cenšas izskaidrot Finanšu ministrijai (FM) un valdībai iemeslus, kāpēc Latvijā ir slikti autoceļi. "Ir organizētas daudzas un dažādas sanāksmes, reizēm mums jau ir licies, ka LCB argumenti ir sadzirdēti, bet tiklīdz varas koridoros ir bijis jālemj par pienācīgu finansējumu ceļiem, šī prioritāte tiek aizmirsta, un to atceras vienīgi tad, kad pienāk laiks priekšvēlēšanu solījumiem, kuri pēc tam atkal tiek aizmirsti," norāda Bērziņš.

Viņš uzsver, ka "situācija diemžēl ir skumja - nozare jau kopš 2003.gada, kad tika likvidēts Valsts autoceļu fonds, strādā nenoteiktības un neziņas par rītdienu apstākļos. Fonda likvidāciju par kļūdainu ir atzinis pat toreizējais premjers Einārs Repše, taču nekas nemainās. Runām darbi neseko, tiek pieņemti lēmumi, kurus neīsteno, tiek manipulēts ar skaitļiem, tā cenšoties pierādīt, ka situācija uz ceļiem nav nemaz tik slikta, kā to raksturo nozares profesionāļi un kā uzskata Latvijas iedzīvotāji. Cilvēkiem tiek stāstīts, ka finansējums nepārtraukti palielinās un situācija vai nu jau tagad uzlabojas, vai arī uzlabosies tuvākā nākotnē."

Biedrības priekšsēdētājs uzsver, ka "šī liga ir skārusi ne tikai valsts galvenos, dažādu Saeimas sasaukumu un valdību pieņemtos stratēģiskās plānošanas dokumentus, piemēram, Nacionālo attīstības plānu un Transporta attīstības pamatnostādnes, bet pat solījumus Eiropas Savienībai (ES), kuri bez sirdsapziņas pārmetumiem, vismaz ceļu sadaļā, konsekventi netiek pildīti".

Lai iegūtu ES fondu finansējumu ceļiem 2014.-2020.gada plānošanas periodā, Ministru kabinets (MK) 2013.gada 21.maijā apstiprināja Valsts autoceļu sakārtošanas programmu (VASP). Lai izvairītos no pārmetumiem, ka Latvija prasa ES naudu ceļiem, bet pati no valsts budžeta tos nefinansē, MK iesniedza VASP Eiropas Komisijai (EK), ar to uzņemoties saistības, kuras netiek īstenotas, pauž LBC vadītājs.

Bērziņš vēstulē norāda, ka 2013.gadā apstiprinātajā VASP no 2014. līdz 2020.gadam autoceļu sakārtošanā bija plānots ieguldīt kopā 1,517 miljardus eiro, tomēr pamatbudžeta faktiskais finansējums šiem gadiem kopā ir 662,3 miljoni eiro. Atbilstoši VASP 2014.gadā autoceļu sakārtošanai bija paredzēts atvēlēt 114,5 miljonus eiro, 2015.gadā - 184,5 miljonus eiro, 2016.gadā - 230,8 miljonus eiro, 2017.gadā - 247,2 miljonus eiro, 2018.gadā - 254,4 miljonus eiro, 2019.gadā - 232 miljonus eiro un 2020.gadā 253,7 miljonus eiro. Valsts pamatbudžeta faktiskais finansējums autoceļu sakārtošanai 2014.gadā bija 54,3 miljoni eiro, 2015.gadā - 82,4 miljoni eiro, 2016.gadā - 85,8 miljoni eiro, 2017.gadā 99,2 miljoni eiro un 2018.gadā - 108,9 miljoni eiro. 2019.gadam autoceļu sakārtošanai faktiski ieplānoti 111,4 miljoni eiro un 2020.gadā 120,2 miljoni eiro.

Bērziņš vēstulē pauž pārsteigumu, ka VASP 2014.-2020.gadā neizskaidrojamu iemeslu dēļ minimizēja valsts pārziņā esošo 12 964 kilometru vietējo ceļu atjaunošanu un atjaunoja tikai 158 kilometrus. Vēstulē iekļautajā grafikā redzams, ka valsts vietējo autoceļu stāvoklis kopš 2014.gada ir palicis praktiski nemainīgs - pašreiz sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī ir vairāk nekā 40% valsts vietējo autoceļu. Tāpat nedaudz vairāk kā 40% valsts vietējo autoceļu ir apmierinošā stāvoklī. Mazāk nekā 20% valsts vietējo autoceļu ir ļoti labā un labā stāvoklī.

"Reģionālo ceļu, galveno artēriju, kas savieno pašvaldības un nodrošina tām pieeju valsts galvenajiem ceļiem, stāvoklis, realizējot VASP, ir mainījies, taču nepietiekami," uzskata biedrības priekšsēdētājs. Pēc grafika redzams, ka 2014.gadā sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī bija aptuveni 55% reģionālo autoceļu, un tagad tādi ir aptuveni 45%. Aptuveni 25% reģionālo autoceļu ir apmierinošā stāvoklī, bet nedaudz vairāk kā 30% ir ļoti labā un labā stāvoklī.

LCB norāda, ka vienīgie ceļi, kas ir sagaidījuši jūtamus uzlabojumus, ir valsts galvenie ceļi, jo tajos 2014.-2019. gadā ir ieguldīts 715,86 miljons eiro Eiropas fondu naudas. Ja 2014.gadā labā vai ļoti labā stāvoklī bija aptuveni 35% valsts galveno autoceļu, tad 2018.gadā tādi ir 65%. Sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī ir aptuveni 25% valsts galveno autoceļu, bet 10% ir apmierinošā stāvoklī.

"Šie uzlabojumi valsts galvenajos ceļos ir panākti, pateicoties apsteidzošai ES fondu naudas investēšanai, bet tam ir arī negatīvas sekas. 2014.-2020. gadu ES plānošanas perioda fondu nauda faktiski beidzas 2019.gadā. 2020.gadā un vismaz 2021.gadā ceļinieki ar papildu ES līdzekļiem nevar rēķināties," pauž Bērziņš.

LCB priekšsēdētājs norāda, ka nebūs pieejami ES līdzekļi, tāpēc rodas iztrūkums valsts veikto ikgadējo pasūtījumu portfelī vidēji par 100 - 140 miljoniem eiro gadā. "Par to ir informēta FM un valdība, taču konstruktīva reakcija ir izpalikusi, saskaņošanai uz EK ir apstiprināts un nosūtīts Valsts budžeta projekts, kurā ES naudas neesamību ceļiemun tiltiem 2020., 2021. un 2022. gadā nav plānots aizvietot ar citiem resursiem," pauž Bērziņš.

LCBvēstulē lūdz deputātus izprast draudošo situāciju ceļu un tiltu būves nozarē un, izskatot 2019.gada valsts budžeta projektu, paredzēt 2020. un 2021.gadu valsts budžetu kontrolskaitļos aizvietojumu ES fondu naudas iztrūkumam ar kapitālieguldījumiem valsts ceļu un tiltu sakārtošanā.
Publicēta: 30.11.2018 09:35

 
Visi komentāri
 
boliks 30.novembris 2018 11:54
0 0 Atbildēt

Viens ir tas ka ir sliktā stāvoklī otrs ir tas, ka pat dārgi būvējot saņemam apašaubāmas kvalitātes ceļus.

viencexperc 30.novembris 2018 12:41
3 2 Atbildēt

un treškārt - pēc ceļa uzbūvēšanas, pēc gada būvē jaunu. Tajā pašā vietā.

Es zinu ielu, kura 2 gadu laikā būvējās 3 reizes. jo cilvēki būvēja sagribēja sev kanalizāciju... bet muļķi nevarēja vinu projektus savienot vienā. Bet tur tika izurbta iela vienu reizi, tad asfaltēta, tad otru reizi.. tad trešo. ( nezinu detaļas - varbūt - trešo reizi ūdensvadu būvēja, nevis kanalizāciju...) Tagad būvē trotuāru. Un atkal iela slēgta.

Pļurkt 30.novembris 2018 12:16
0 3 Atbildēt

Pietiekoši bieži pēc ceļa pārbūves, tas nemaz nav kļuvis labāks!!

boliks 30.novembris 2018 13:44
0 0 Atbildēt

Ja nemaldos pie Saldus. Šovasar būvēja, viens posms tik nelīdzens, brīnos, kā tādu varēja pieņemt.

msh 3.decembris 2018 18:46
0 0 Atbildēt

Nosauc kura tieši vieta, kaut kā neesmu piefiksējis.

650 30.novembris 2018 14:08
2 0 Atbildēt

Cssd reku nupat ieguva balvā prestižo Platīna Peli. Bet konkrēti ceļubūves jomā vajadzētu iedibināt Piķa Pi-Peli.

anonimikis 30.novembris 2018 21:44
1 0 Atbildēt

Jārok nost tie sūdīgākie ceļi un miers. Būs labāka statistika.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kurzemē pārbauda 878 mašīnas, 28 ceļā ar neatbilstošām riepām (+ FOTO) 8

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un Valsts policija (VP) šonedēļ turpināja transportlīdzekļu pārbaudes, pastiprināti pievēršot uzmanību automobiļu riepu stāvoklim. Lasīt vairāk

 

Balso par Tautas simpātiju internetā vēl tikai 24 stundas un piedalies 2 auto izlozē uz nedēļas nogali (+ VIDEO) 16

Katru gadu konkursa interesantākā nominācija ir “Latvijas Gada auto 2020 Tautas simpātija”, kuras rezultāti būtiski atšķiras no auto ekspertu žūrijas balsojuma. Lasīt vairāk

 

Stingrāk kontrolēs riepu atbilstību (+ VIDEO) 14

Riepu atbilstība turpmāk tiks kontrolēta stingrāk un autovadītāji sodīti bargāk. Lasīt vairāk

 

Automobiļiem ar neatbilstošām riepām varēs anulēt TA uzlīmi un liegt dalību ceļu satiksmē 25

Turpmāk ar neatbilstošām riepām aprīkotām automašīnām tiks liegta dalība ceļu satiksmē, anulējot tehniskās apskates uzlīmi un atņemot numura zīmes, aģentūru LETA informēja Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti