Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Drošības sistēmu ēnas mežā 26

 
Atis Jansons, iAuto | 30.septembris 2014 11:00

Ko varēja „Ņiva 1985”, bet nevar „krosovers 2014”?

Tā nav nostaļģija. Nav vecišķa gaušanās par aizgājušajiem laikiem, kad „automobīļi bija vienkārši, saprotami un veči – stipri un prasmīgi”. Tā ir fakta konstatācija. Šādās smilšainās nokalnītēs laba šofera vadīta būtu uzbraukusi ne tikai „Ņiva”, bet jebkurš pagājušā gadsimta astoņdesmito gadu pilnpiedziņas auto. „Krosovers 2014”...

Nesaukšu marku un modeli. Bildē arī ir cita vieta un cits auto. Nav ko ēnu mest uz kādu konkrētu šīs Latvijā tik populārās grupas pārstāvi. Līdzīgi viņi visi kā dvīņi. Elektroniskām drošības palīgsistēmām piebāzti un tādēļ reizēm gauži nevarīgi nebūt ne kritiski smagos ceļos.

Foto: iAuto

ABS

Viss sākās tieši astoņdesmitajos. Ar bremžu antibloķēšanas sistēmu. Ierīci, kura skaita riteņa apgriezienus, rotācijas ātrumam tuvojoties nullei, samazina siedienu hidrauliskajā sistēma, tā neļaujot  ritenim apstāties pavisam un šļūkt. Saglabājas auto virziena stabilitāte, saglabājas iespējas to stūrēt. Uz slapja asfalta – lieliski. Uz sniega vai grants – labi. Nu jau labi, kopš ABS kļuvuši gudrāki, precīzāki un neatstāj pārāk lielu rotācijas rezervi. Smilšainā meža stigā? Auto bez ABS ieraktos līdz pus ritenim un apstātos ātrāk nekā šis tarkšķētājs (tā tāda regulatora darba skaņa), kurš turpina ripot.

(ABS izslēgt nav iespējams nevienam mūsdienu auto. Pašbūvēti slēdži lielākajai daļai „krosoveru” neder, jo ABS datu devēji „baro” arī pilnpiedziņas ieslēgšanos. Nav ABS, nav četru riteņu vilkmes...)

TC

Traction control. Vilkmes jeb pretbuksēšanas kontrole. Tā nāca vēlāk, deviņdesmito vidū, un ir tāds kā ačgārns ABS. Sistēma izmanto tos pašus riteņu apgriezienu skaitītājus, rotācijai kļūstot auto faktiskajai kustībai neatbilstošai, pārāk ātrai, robotiņš samazina degvielas padevi. Atkal – labi uz asfalta, labi sniegā. Uz ledus ar nepiemērotām riepām gan reizēm nespēj izkustēties auto, kurš bez šīs sistēmas svilpodams aizbrauktu tālāk. Smilšu vai slapja māla kalniņā šie gudreļi negrib rāpties. Kustamies aizvien lēnāk, rūciens kļūst aizvien dobjāks un vārgāks līdz apklust pavisam. Sēžu. Kāpēc?

Tāpēc, ka savu moderno auto pietiekami labi nepazīstu, nezinu, ka TC lielākajai daļai no šiem iespējams izslēgt. Vai arī zinu, bet kalniņa grūtības pakāpi  neesmu savlaicīgi novērtējis un podziņu piespiedis.

DSC

Dynamic stability control. (Nosaukumi un saīsinājumi var būt arī citādi – ESC vai ASP, piemēram, bet būtība nemainās). Šīs krietni sarežģītākās sistēmas masveida invāzija sākās šajā gadu tūkstotī. Uzdevums – labot vadītāja kļūdas stūrēšanā un vilkmes dozēšanā. Ja auto kursa izmaiņa neatbilst stūres pagrieziena leņķim, dators vispirms samazina degvielas padevi. Ja ar to nepietiek, veic viena vai vairāku riteņu piebremzēšanu, lai virzienu (viņaprāt pareizo) saglabātu. Atkal jāsaka – uz asfalta sistēma gandrīz nemanāma, vismaz  absolūti netraucējoša. Vidusmēra braucējam tā lieliski palīdzēs uz grants un sniegā. Mani (un līdzīgus „dinozaurus”) iejaukšanās kaitina. Sistēma nepieļauj tādus smalkus pagriežamības maiņas paņēmienus kā „pārsvarošana gāzi atmetot”. (Reiz slapjā putenī gan biju pārsteigts par to, cik ļoti šajā biezputrā DSC atvieglo darbu un dzīvi.)

 Mežā? Manuprāt – murgs. Šis pārlieku piesardzīgais un apzinātu, drošu aktivitāti slāpējošais auto nepārtraukti  krakšķina bremzes, rūc vārgi, stājas līdz apstājas... Pilnīgi neiespējami ar šo veikt, piemēram, tādu klasisku manevru kā „izrāpšanās no špūres”. Tajā pilnīgi dabiski pirmajā brīdī riteņi būs pagriezti, bet kurss vēl nemainīsies. Kriukš! Atpakaļ risās! Kriukš! Atpakaļ un lēnāk! Bet cita, smagāka un augstāka auto iebrauktās sliedes kļūst dziļākas un dziļākas, līdz atspiežos pret augsto viduci ar vēderu (nez kāda tur tā kartera bruņa?) un esmu laimīgs, ka izdodas atmuguriski atkāpties un doties meklēt vieglāku, bet daudz garāku apkārtceļu.

Sliktākais (manuprāt)  – ļoti retiem automobīļiem „2014” šīs stabilitātes kontroles ir pilnībā izslēdzamas. Pogas „off” gan ir gandrīz visiem, tomēr pilnīgu brīvību tās dod vien BMW un dažu citu izpildījumā. Vairums izslēdz tikai pretbuksēšanas funkciju un iejaukties notikumos turpina.

Automāts

Arī  šīs gudrās un pilsētas sastrēgumos tik omulīgās ātrumkārbas sēņu takās mēdz spītīgi demonstrēt  savu ierobežoto apstākļu izpratni. Strauji dodies kalniņā (ātruma rezerve virsotnes tuvumā būs izšķiroša), ieraugi bedri, kurā vajadzētu iebraukt lēnāk, atlaid gāzi – automāts pārslēdz zemāku pārnesumu, aiz bedres „uz augšu” atgriezties nespēj un neprot, jaudas vairs nav. Vajadzēja, protams, jau lejā pāriet uz manuālo režīmu. Nu par vēlu. Sēžu...

Izvēle

Meklējot  savu aktīvas dzīves vajadzību apmierināšanai „krosoveru”, nelolojiet ilūzijas. Īsti  bezceļu auto tie nav. Pat ar četru riteņu piedziņu nav. Gan augstāk minēto apstākļu dēļ, gan sava viegluma, tātad ierobežotas stiprības dēļ. Tie nav „tanki” – kā „ņiva” vai „defenders”.  Ja tomēr līdz tālākajām, aiz kāpām paslēptajām bekām gatavojaties braukt, uzziniet visu par konkrēta auto palīgsistēmām, to izslēgšanas iespējām. Neuzticaties pārdevēja optimismam – viņš, protams, teiks – re kur ir „off”! Meklējiet atbildes, komentārus speciālajā literatūrā, internetā, atrodiet konsultantu, kuram ir tieši šĪ modeļa auto lietošanas pieredze. Citādi var nākt vilšanās, ne sevišķi patīkams savu ieradumu maiņas process atbilstoši konstruktoru – programmētāju iecerēm. Un – papildaprīkojuma sarakstā noteikti prasiet iekļaut kārtīgu „vēdera bruņu”!

 
26 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
anonimikis 30.septembris 2014 11:46
12 0 Atbildēt

krosovers nekad nav bijis domāts kaut kādam off-road.

IkdienasViesis 30.septembris 2014 13:50
8 1 Atbildēt

Ja jālien mežos un purvos, tad tiešām vislabāk ir izvēlēties ņivu vai uaziku. Tie izbrauks visur. Mēs nesen vienā sēņošanas tūrē ar santa fe mežiņā iestrēgām tur, kur pat moskvič izbrauca bez problemam. Par daudz jau tie elektriskie loriņi tiek sakarināti šodienas auto. Un kas par daudz - tas par skādi.

nu 30.septembris 2014 15:35
8 0 Atbildēt

krosoveri domāti pilsētu (ne mežu) bezceļiem

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nepilni 25 000 eiro - lielā Panda gatava startam

Fiat paziņojis, ka elektriskais krosovers Grande Panda (lielā panda) pieejams pasūtīšanai. Ražotāja ieteiktā cena – 24 990 eiro. Lasīt vairāk

 

Vairāki simti miljonu eiro - Eklstons pārdos savu F-1 bolīdu kolekciju 5

94 gadus vecais Bernijs Eklstons izlēmis pārdot savu 50 gadus krāto Formula-1 bolīdu kolekciju, kuras vērtība ir vairāki simti miljonu eiro. Lasīt vairāk

 

Piestās arī Tesla Cybertruck konveijers 8

Tesla uz trim dienām aptur Cybertruck ražošanu. Iemesli īsti nav zināmi, taču darbinieki saņēmuši vēstuli ar informāciju par ražošanas pārtraukumu no 3. līdz 5. decembrim. Lasīt vairāk

 

Mīlēt vai nīst - jaunie Jaguar neatstās vienaldzīgu nevienu (+ FOTO) 13

Prezentēti jaunās ēras Jaguar. Automašīnas ir tik neparasta dizaina, ka varianti lielākoties ir tikai divi – tos mīlēs vai ienīdīs. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti