Drošības sistēmu ēnas mežā 26

 
Atis Jansons, iAuto | 30.septembris 2014 11:00

Ko varēja „Ņiva 1985”, bet nevar „krosovers 2014”?

Tā nav nostaļģija. Nav vecišķa gaušanās par aizgājušajiem laikiem, kad „automobīļi bija vienkārši, saprotami un veči – stipri un prasmīgi”. Tā ir fakta konstatācija. Šādās smilšainās nokalnītēs laba šofera vadīta būtu uzbraukusi ne tikai „Ņiva”, bet jebkurš pagājušā gadsimta astoņdesmito gadu pilnpiedziņas auto. „Krosovers 2014”...

Nesaukšu marku un modeli. Bildē arī ir cita vieta un cits auto. Nav ko ēnu mest uz kādu konkrētu šīs Latvijā tik populārās grupas pārstāvi. Līdzīgi viņi visi kā dvīņi. Elektroniskām drošības palīgsistēmām piebāzti un tādēļ reizēm gauži nevarīgi nebūt ne kritiski smagos ceļos.

Foto: iAuto

ABS

Viss sākās tieši astoņdesmitajos. Ar bremžu antibloķēšanas sistēmu. Ierīci, kura skaita riteņa apgriezienus, rotācijas ātrumam tuvojoties nullei, samazina siedienu hidrauliskajā sistēma, tā neļaujot  ritenim apstāties pavisam un šļūkt. Saglabājas auto virziena stabilitāte, saglabājas iespējas to stūrēt. Uz slapja asfalta – lieliski. Uz sniega vai grants – labi. Nu jau labi, kopš ABS kļuvuši gudrāki, precīzāki un neatstāj pārāk lielu rotācijas rezervi. Smilšainā meža stigā? Auto bez ABS ieraktos līdz pus ritenim un apstātos ātrāk nekā šis tarkšķētājs (tā tāda regulatora darba skaņa), kurš turpina ripot.

(ABS izslēgt nav iespējams nevienam mūsdienu auto. Pašbūvēti slēdži lielākajai daļai „krosoveru” neder, jo ABS datu devēji „baro” arī pilnpiedziņas ieslēgšanos. Nav ABS, nav četru riteņu vilkmes...)

TC

Traction control. Vilkmes jeb pretbuksēšanas kontrole. Tā nāca vēlāk, deviņdesmito vidū, un ir tāds kā ačgārns ABS. Sistēma izmanto tos pašus riteņu apgriezienu skaitītājus, rotācijai kļūstot auto faktiskajai kustībai neatbilstošai, pārāk ātrai, robotiņš samazina degvielas padevi. Atkal – labi uz asfalta, labi sniegā. Uz ledus ar nepiemērotām riepām gan reizēm nespēj izkustēties auto, kurš bez šīs sistēmas svilpodams aizbrauktu tālāk. Smilšu vai slapja māla kalniņā šie gudreļi negrib rāpties. Kustamies aizvien lēnāk, rūciens kļūst aizvien dobjāks un vārgāks līdz apklust pavisam. Sēžu. Kāpēc?

Tāpēc, ka savu moderno auto pietiekami labi nepazīstu, nezinu, ka TC lielākajai daļai no šiem iespējams izslēgt. Vai arī zinu, bet kalniņa grūtības pakāpi  neesmu savlaicīgi novērtējis un podziņu piespiedis.

DSC

Dynamic stability control. (Nosaukumi un saīsinājumi var būt arī citādi – ESC vai ASP, piemēram, bet būtība nemainās). Šīs krietni sarežģītākās sistēmas masveida invāzija sākās šajā gadu tūkstotī. Uzdevums – labot vadītāja kļūdas stūrēšanā un vilkmes dozēšanā. Ja auto kursa izmaiņa neatbilst stūres pagrieziena leņķim, dators vispirms samazina degvielas padevi. Ja ar to nepietiek, veic viena vai vairāku riteņu piebremzēšanu, lai virzienu (viņaprāt pareizo) saglabātu. Atkal jāsaka – uz asfalta sistēma gandrīz nemanāma, vismaz  absolūti netraucējoša. Vidusmēra braucējam tā lieliski palīdzēs uz grants un sniegā. Mani (un līdzīgus „dinozaurus”) iejaukšanās kaitina. Sistēma nepieļauj tādus smalkus pagriežamības maiņas paņēmienus kā „pārsvarošana gāzi atmetot”. (Reiz slapjā putenī gan biju pārsteigts par to, cik ļoti šajā biezputrā DSC atvieglo darbu un dzīvi.)

 Mežā? Manuprāt – murgs. Šis pārlieku piesardzīgais un apzinātu, drošu aktivitāti slāpējošais auto nepārtraukti  krakšķina bremzes, rūc vārgi, stājas līdz apstājas... Pilnīgi neiespējami ar šo veikt, piemēram, tādu klasisku manevru kā „izrāpšanās no špūres”. Tajā pilnīgi dabiski pirmajā brīdī riteņi būs pagriezti, bet kurss vēl nemainīsies. Kriukš! Atpakaļ risās! Kriukš! Atpakaļ un lēnāk! Bet cita, smagāka un augstāka auto iebrauktās sliedes kļūst dziļākas un dziļākas, līdz atspiežos pret augsto viduci ar vēderu (nez kāda tur tā kartera bruņa?) un esmu laimīgs, ka izdodas atmuguriski atkāpties un doties meklēt vieglāku, bet daudz garāku apkārtceļu.

Sliktākais (manuprāt)  – ļoti retiem automobīļiem „2014” šīs stabilitātes kontroles ir pilnībā izslēdzamas. Pogas „off” gan ir gandrīz visiem, tomēr pilnīgu brīvību tās dod vien BMW un dažu citu izpildījumā. Vairums izslēdz tikai pretbuksēšanas funkciju un iejaukties notikumos turpina.

Automāts

Arī  šīs gudrās un pilsētas sastrēgumos tik omulīgās ātrumkārbas sēņu takās mēdz spītīgi demonstrēt  savu ierobežoto apstākļu izpratni. Strauji dodies kalniņā (ātruma rezerve virsotnes tuvumā būs izšķiroša), ieraugi bedri, kurā vajadzētu iebraukt lēnāk, atlaid gāzi – automāts pārslēdz zemāku pārnesumu, aiz bedres „uz augšu” atgriezties nespēj un neprot, jaudas vairs nav. Vajadzēja, protams, jau lejā pāriet uz manuālo režīmu. Nu par vēlu. Sēžu...

Izvēle

Meklējot  savu aktīvas dzīves vajadzību apmierināšanai „krosoveru”, nelolojiet ilūzijas. Īsti  bezceļu auto tie nav. Pat ar četru riteņu piedziņu nav. Gan augstāk minēto apstākļu dēļ, gan sava viegluma, tātad ierobežotas stiprības dēļ. Tie nav „tanki” – kā „ņiva” vai „defenders”.  Ja tomēr līdz tālākajām, aiz kāpām paslēptajām bekām gatavojaties braukt, uzziniet visu par konkrēta auto palīgsistēmām, to izslēgšanas iespējām. Neuzticaties pārdevēja optimismam – viņš, protams, teiks – re kur ir „off”! Meklējiet atbildes, komentārus speciālajā literatūrā, internetā, atrodiet konsultantu, kuram ir tieši šĪ modeļa auto lietošanas pieredze. Citādi var nākt vilšanās, ne sevišķi patīkams savu ieradumu maiņas process atbilstoši konstruktoru – programmētāju iecerēm. Un – papildaprīkojuma sarakstā noteikti prasiet iekļaut kārtīgu „vēdera bruņu”!

 
Visi komentāri
 
anonimikis 30.septembris 2014 11:46
12 0 Atbildēt

krosovers nekad nav bijis domāts kaut kādam off-road.

LMT 30.septembris 2014 13:04
1 5 Atbildēt

Druags! Beidz rakstīt muļķības un izej izstaigājies pa mežu!

IkdienasViesis 30.septembris 2014 13:50
8 1 Atbildēt

Ja jālien mežos un purvos, tad tiešām vislabāk ir izvēlēties ņivu vai uaziku. Tie izbrauks visur. Mēs nesen vienā sēņošanas tūrē ar santa fe mežiņā iestrēgām tur, kur pat moskvič izbrauca bez problemam. Par daudz jau tie elektriskie loriņi tiek sakarināti šodienas auto. Un kas par daudz - tas par skādi.

Panaceja 30.septembris 2014 14:09
3 0 Atbildēt

Piesien pagali pie riteņa. Es domāju, elektronika ir uzticamāka par mehāniku tikai lidmašīnās!

nu 30.septembris 2014 15:35
8 0 Atbildēt

krosoveri domāti pilsētu (ne mežu) bezceļiem

Slinkais 30.septembris 2014 18:22
6 2 Atbildēt

krosoveri ir domāti tikai pārdošanai :D

solaris 30.septembris 2014 21:00
3 1 Atbildēt

Krossoveri ir domāti, lai brauktu no pilsētas uz laukiem un no laukiem uz pilsētu. Ja cilvēks neko citu, kā tikai vai nu ātrgaitas šoseju vai neizbrienamu mežu nespēj iedomāties priekš braukšanas, tad tāds cilvēks ir cilvis, kurš dzīvo tālu no realitātes.

anonimikis 1.oktobris 2014 10:56
3 2 Atbildēt

no pilsētas uz laukiem un atpakaļ (pa ceļam iebraucot mežā sēņot) var arī ar Golfu.

solaris 1.oktobris 2014 14:38
4 2 Atbildēt

Nu un? Citiem ērtāk pa dubļainiem, bedrainiem, sasnigušiem un apledojušiem lauku ceļiem braukt ar pilnpiedziņas apvidnieku, kurā ir daudz vietas cilvēkiem un mantām, un kurš Latvijas sabiedrībā mūsdienās tiek normāli akceptēts arī pilsētas ielās.

Ja neskatās uz auto faktisko mērķi, kāpēc cilvēki to iegādājas, bet sāk salīdzināt ar galējiem variantiem, tad tikpat labi krosoveru var mēģināt salīdzināt ar tanku vai amfībiju. Kā reiz dzirdēju no vien miliča, piesieties var arī stabam, vajag tik gribēt.

scope 1.oktobris 2014 15:58
4 4 Atbildēt

Par to "daudz vietas" vēl varētu padiskutēt, ietilpības ziņā universālis būs daudz praktiskāks.

relikts 1.oktobris 2014 8:06
3 2 Atbildēt

man bija Toyota Tercel 4x4, vecs, 2102 žigulim līdzīgs dampītis, aizmugure pieslēdzās pa "cieto", viens pazeminātais- brauca tur, kur moderns Mitsubishi L200 buksēja un smirdēja, un pat tur, kur Toyota Landcruizer vienkārši nespēja(ap 50cm dziļas meža tehnikas špūres, Tercelim viena puse pa leju, spogulītis gandrīz skaras pie špūres augšas, otra puse pa rises vidējo pacēlumu un tā 30grādu leņķī vālē, bet Lankruizers par platu, var tikai pa špūri, bet tur 50cm...)

tagat tādus brīnumus neražo, gribēju DUSTER, bet papētot tuvāk, atteicos, nav normālu autiņu vairs...

Uggga 1.oktobris 2014 15:37
2 1 Atbildēt

Bija manam sencītim arī tāds, tikai labākās atmiņas, ja vien nerūsētu kā vecā konservbundža

kaarleens 1.oktobris 2014 15:30
2 2 Atbildēt

Ir jau arī vienkārši un saprotami Off-road autiņi - teiksim, Renault Duster! ;) Labāks pat par Ņivu! Gan dubļos, gan komforta un aprīkojuma ziņā!

GB12 2.oktobris 2014 12:14
2 1 Atbildēt

Vai Suzuki Jimny

Tusis 1.oktobris 2014 18:10
3 1 Atbildēt

Tas, cik dziļos sū.. lien ar savu a/m iekāsā ir atkarīgs no braucēja. Tas pirmkārt. Normāls šoferis novērtē savass a/m iespējas, kam tā paredzēta, kādas ir riepas un kāds ir segums tiem sū... kur grib ielīst. Un pats galvenais: neapšaubot autora brauktprasmi un pieredzi, gribu atgādināt, ka elektriniskās palīgierīces ir jāatslēdz, vai jāieslēdz (atkarībā no a/m aprīkojuma) PIRMS iebraukšanas sū..., nevis pēc tam. Pēc tam jau ir par vēlu.

REXX 2.oktobris 2014 9:19
4 1 Atbildēt

1. Jo krutāks džips, jo talāk jāiet pēc traktora.

2. Džips ir tāda masīna, kas nogrims tur, kur ar parasto auto nemaz nevar aizbraukt.

3. Ierocim (šeit- džipam) ir jabūt vienkāršam, ka pagalei. nedod dievs, ka padziļi mežā atteiksies darboties kāds apgrieziena pagrieziena paātrinajuma izmaiņas noteikšanas devējs, bez kura 4X4 ni ni.

tāda ir mana ābece attiecībā uz domu par brauksanu sarežģītakos apstakļos.

GB12 2.oktobris 2014 12:16
2 2 Atbildēt

Pēc pieredzes (tādus jaunus gan LV nopirkt vairs nevar), bet pa bezceļiem labi gāja tie korejiešu ķēmi SsangYong Kyron un Actyon.

stingrā mamma 2.oktobris 2014 12:58
4 2 Atbildēt

Dažiem aizmirsies, ka Ņivai tiešām labi izrēķināti pārnesumi, bet -- iekšā krievisks bezšķiras metāls un īpaši -- krievu lumpenproletariāta ciniski pofigistiskais darbs kopmontāžā. Ja pats vai labs mehāniķis visu pārskrūivēs, tad gan. Ja gribētāju nav daudz, Vācijā vēl var atrast Mitsubishi Pajero ar oriģinājaiem noskrējieniem zem 100 000 km, 3 littru lielisko benzīnnieku, kam uzlikt gāzes iekārtu (uzlabojot izsvarojumu) un -- turklāt -- SuperSelect kārbu, kam manuālī ieteikts "priekšējā tilta pieslēgšanai, lūdzu, samaziniet ātrumu līdz 100 km/h".

Aigarcix 2.oktobris 2014 19:41
0 0 Atbildēt

Vispār normālam offroad vāģim saslēgt var +/-ap 40km/h,var ari ātrāk,bet..,ja brauc ar 70 utt,tad nah tev vajag pilnpiedziņu.Un ja kas hundai terracan tik pat labi var ielikt tam Mitsukam,viss atkarīgs kas sēž pie stūres.Tāpat ar jebkuru k-cik normāla augstuma autiņu var izbraukt tur kur "blondīns"ar savu LC netiek.Sākam labāk ar to ka daudziem nav off roada pieredzes.Bet ABS kā traucē bezceļā,nesaprotu:) Ja mauc no stāva kalna,tad klasiskā izpildījumā jaraustās lai neizslīd priekšējie vai pakaļējie rati,bremzes tur neviens sevišķi nelieto,ja ABS ir tad bez problēmām var nošļūkt nenobloķējoties.Nu tā k-kā.

IkdienasViesis 2.oktobris 2014 14:25
1 1 Atbildēt

Jūrmalā pazīstu vienu onku - jau pasen pensionetu jūrnieku, kuram pieder 1975.gada moskvič-408. Tajā auto ,kopš nopirkšanas brīžā, ir lietas tikai shell kvalitatīvās eļļas. Arī transmisijā. Un joprojām tas mosis ripo, dzinējs un kārba bez remontiem, viss strādā. Ikdienā gan tas opis ar to mosi nebraukā, bet vasarās visss notiek.

rt 3.oktobris 2014 10:52
1 0 Atbildēt

A ko nesalīdzina līdz galam - līdz ņivas vai 2014 gada krosovera iestādīšanai kokā?

Ruu@uto 3.oktobris 2014 14:52
0 1 Atbildēt

IkdienasViesis

Jūrmalā pazīstu vienu onku - jau pasen pensionetu jūrnieku, kuram pieder 1975.gada moskvič-408. Tajā auto ,kopš nopirkšanas brīžā, ir lietas tikai shell kvalitatīvās eļļas. Arī transmisijā. Un joprojām tas mosis ripo, dzinējs un kārba bez remontiem, viss strādā.

---------------------------------

Ojā, šitos jūrniekus es arī labi pazīstu, īpaši tos, kuri ar

"labajām" Shell eļļām savus M408/ 412 nokāva neatgriezeniski, un nesaprata un negribēja zināt, "kāpēc",

viņiem viss no Rietumiem bija "GAVNO", bet par eļļām viņi

nejēdza NEKO! :-)))))))))))

TDIOTS 6.oktobris 2014 10:59
0 0 Atbildēt

Nobraucot no (liel)ceļa uz lauku ceļu , vai mikrobrajona iekšpagalmu ,arī meža,slapjā pļavā utt ''neceļā'' . atsledzu VSA un līdz šim nau nācies ne stumt , ne pasarg diess, pec traktõra diebt . Domajoša ''blīve'' , labas/normālas riepas un nikādu stressu .

Chankaishi 13.oktobris 2014 4:08
0 1 Atbildēt

Kopsh paardevu savu zhiguli un ar nesen nopirkto bembi noskraapeeju apakshu pa pavisam ar zhiguli viegli izbraucamu necelju, nebraucu tur, kur nevajaga braukt par katru cenu. Vieniigais iznjeemums - C5(2002.g.) - to var pacelt uz augshu un leeni cucinaat ne sliktaak par defenderi:) Ja kas - dzhipi nav bijushi. Bet jutos ljoti paarsteigts, kad E90 bembis pirmajaa ziemaa neiegaaja vienkaarshaa, ne paaraak slidenaa, pagriezienaa, bet saaka sliideet saaniski!Riepas nemaz nebija tik sliktas, bet tuulinj taas nomainiiju pret jaunaam - zini nu, kad shitaas sisteemas nostraadaas! Pie tam - tam pat stc normaali atsleegt nevar laikam.

Mehāniķis 1.februāris 2015 10:46
1 1 Atbildēt

Pateicoties, ESP auto ziemas apstākļos, līkumā, brīdī, kar rodas sānslīde, izslēdz 1. sprauslu. Pieredzējis vadītājs vienalga zinās, ka jādod grīda, lai "Izvilktu" Bet tajā momenta tiek izslēkta arī otrā, trešā un tā tālāk... Nedomāju, ka elektriskās stabilitātes problēmas neatstāj iespaidu uz satiksmes drošību. Uz tām nevar paļauties ekstremālos apstākļos un pat jābūt gatavam, ka sistēma nostrādās pretējā efektā.

Janka 14.decembris 2015 15:19
0 0 Atbildēt

Ne velti visos Subaru manuāļos stāv rakstīts, ka braucot bezceļā, TC/DCS ir jāatslēdz. Protams, reizēm pietiek ar viena riteņa piedziņu un tos 4 nemaz nevajag, bet tas tad vairs nav bezceļš.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti