Agresīvā autovadītāja portrets Latvijā - nepilnus 30 gadus vecs vīrietis 14

 
CSDD | 23.decembris 2013 10:34

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) apkopotā informācija liecina, ka galvenie ātruma pārkāpēji ceļu satiksmē ir vīrieši vecumā no 26 līdz 28 gadiem, kuru  pieredze auto vadīšanā ir mazāka nekā desmit gadi. Avārijās uz  Latvijas ceļiem vīrieši ir iesaistīti gandrīz 3,5 reizes vairāk nekā sievietes.

Šā gada vasaras un rudens mēnešos notikušas vairāk traģēdiju nekā pērn, novembrī bojā gājušo skaits sasniedza „melno rekordu” – 27. Traģēdiju iemesli ir dažādi: ātruma pārsniegšana, agresīvs braukšanas stils un bīstami apdzīšanas manevri, savukārt gājēji tumšajā laikā aizmirst lietot atstarotājus un pārvietojas gar brauktuves nepareizo pusi. Pēdējā laikā ceļu satiksmē ir parādījusies vēl kāda negatīva tendence – autovadītāju visatļautība un nihilisms pret noteikto kārtību. Īpaši tas raksturīgs jauniem vīriešiem, kuru ātrais un agresīvais braukšanas stils pakļauj riskam kā sevi, tā arī citus satiksmes dalībniekus. Satiksmei bīstamākie  ir gada tumšākie mēneši un pirmais apledojums, kad autovadītājiem vajadzētu pārskatīt savus  braukšanas ieradumus. Diemžēl realitātē tā nenotiek – arī patlaban auto plūsma ir ātra, agresīva un stihiski saraustīta.

Foto: Publicitātes attēls

Drošas braukšanas skolas vadītājs Edmunds Ozolnieks atzīst, ka Latvijā agresīvu autobraucēju problemātika pēdējos gados saasinās: „Cilvēki, kas pilnīgi vienaldzīgi izturas pret citiem un nerespektē pārējos satiksmes dalībniekus, nereti izraisa situācijas ar traģiskām sekām”. Eksperts to saista ar izglītības un braukšanas kultūras trūkumu, sabiedrības attieksmi pret likumu, kā arī atsevišķu indivīdu vēlmi dīvainā veidā apliecināt sevi.

Savukārt psihologs Ansis Jurģis Stabiņģis uzsver, ka vidē, kur ir daudz agresīvu šoferu, šāds braukšanas stils tiek uzskatīts par normu. Rezultātā arī citi satiksmes dalībnieki sāk pielāgoties un kļūst agresīvāki savās izpausmēs. „Galvenie cēloņi agresīvai braukšanai nāk no pašu vadītāju dzīves. Vai gan laimīgs cilvēks rīkotos agresīvi un riskanti, apdraudot sevi un citus?” retoriski vaicā psihologs. Viņaprāt, Latvijā pret agresīviem autobraucējiem nav izveidojies pietiekami spēcīgs sabiedrības nosodījums: „Mēs redzam ātruma pārkāpēju mērķi – vienmēr būt pirmajam! Pretēji tam, lai iekļautos auto plūsmā, viņš mēģina apsteigt katru nākamo mašīnu. Regulāri redzot, ka pārkāpumi paliek nesodīti, veidojas apziņa, ka patiesībā sods ir izbēgams, nekas ļauns nenotiek, tā vietā tiek gūts labums. Uz šāda fona nav pamata veidoties sabiedrības nosodījumam. Drīzāk godīgie braucēji, palieku muļķa lomā,” saka speciālists.    

Liela nozīme ir sabiedrības izglītošanas pasākumiem. Tie būtu jāsāk jau bērnudārzā un jāturpina skolā, ģimenē un darba vietā. CSDD regulāri, vairākas reizes gadā rīko gan konkursus skolēniem, gan ar izglītojošām kampaņām informē sabiedrību. Bijusī iekšlietu ministre Linda Abu Meri uzskata, ka šādas kampaņas ir ļoti iedarbīgas. „Ja nesaprot paši šoferi, tad pamana ģimenes locekļi, jo īpaši bērni. Tiem vecākiem, kuri sadzird savus bērnus, noteikti nākas mainīt savus braukšanas paradumus un, iespējams, tā rezultātā tiek izglābta kāda dzīvība,” ir pārliecināta L.Abu Meri, kuras bērni vienmēr seko līdzi tam, lai mašīnā visi būtu piesprādzējušies.

Arī Radio Skonto ētera balss Valdis Melderis uzsver, ka saistībā ar satiksmes drošību ir trīs lietas, kuras viņš ievēro pats un aizrāda citiem: piesprādzēt bērnu sēdeklītī, respektēt zīmi ar skrienošajiem bērniem un ziemas laikā mainīt braukšanas manieri. „Tas, kas mani pārsteidz visvairāk, ir līdzās esošo vienaldzība. Kāds taču redzēja, ka tēvs ieliek četrgadīgu mazuli priekšējā sēdeklī bez bērnu sēdeklīša vai sieva atdeva auto atslēgas dzērušam vīram, kurš parāva līdzi nāvē arī bērnu. Kāds redzēja, bet pagāja garām, neko neteikdams,” saka V.Melderis. Līdzīgās domās ir A.J.Stabiņģis: „Tikai mainot sabiedrības attieksmi pret likuma pārkāpējiem, mainīsies šofera braukšanas paradumi. Ja blakussēdētājs viņam teiks: es nebraukšu ar tevi, jo man nav pieņemami, ka tu lieki riskē un neievēro braukšanas ātrumu. Tad mainīsies arī auto vadītāja attieksme.”

Ar mērķi uzlabot situāciju uz ceļiem šobrīd notiek CSDD kampaņa „Brauc ar prātu. Paliec dzīvs!”. Tās ietvaros ar video reklāmām, audio klipiem, vides plakātiem un cita veida informāciju tiek uzrunāti gan autovadītāji, gan līdzbraucēji. Paralēli Valsts policijas darbinieki veic regulārus reidus, kuros īpaša uzmanība tiek pievērsta atļautā braukšanas ātruma ievērošanai un agresīvas braukšanas novēršanai.

 
Visi komentāri
 
aansis 23.decembris 2013 15:26
4 0 Atbildēt

"Avārijās uz Latvijas ceļiem vīrieši ir iesaistīti gandrīz 3,5 reizes vairāk nekā sievietes."

Lūdzu pieliekat klāt informāciju par to, kāds ir kopējais vīriešu un sieviešu nobrauktais kilometru apjoms Latvijas ceļos. Intuitīvi tomēr liekas, ka avāriju skaits uz nobrauktajiem kilometriem būs par sliktu daiļajam dzimumam.

iAuto 23.decembris 2013 15:40
1 0 Atbildēt

Un vēl % attiecību starp kopējo aktīvo braucēju skaitu sievietes vs vīrieši. Lai gan uz ātrumu parkāpumu proporcija nebūtu tik liela kā uz iesaistītas avārijās. Vakar brīnumainā kārtā mani pa trešo joslu uz Jūrmalenes sieviete tomēr palaida, lieki piebilst, ka viņa brauca uz kādiem 70, tā kā ātrumu jau nepārkāpa

iAuto 24.decembris 2013 1:14
0 0 Atbildēt

nu jā, pāris reizes pamirkšķināju ar tālajiem, bet parasti, tas šādās situācijas nelīdz

Kanibaals 24.decembris 2013 0:48
0 0 Atbildēt

Drīzāk gan reģistrēto avāriju skaits diži neatšķirtos. Kas attiecas uz nereģistrētām avārijām, tad drošvien arī, bet atšķirtos avāriju smagus pālī vs "nepamanīja" sētas stabu, kā piemēram manas sētas centās apgriezties viena dāma ar savu džipu, uzstūmās uz vārtu staba kā rezultātā izblieza lukturi un aiztinās. Nelielu OCTA gan saņēmām numurs tika piefiksēts.

Lietotājs 23.decembris 2013 18:12
8 1 Atbildēt

Interesants raksts, bet kāpēc nesoda cilvēkus, kuri traucē satiksmes plūsmai? Ļoti labs piemērs ir Daugavpils šoseja. Visi normāli rullē uz 100 kmh, bet te viens dorslene ar apaļiem vaigiem izdomā ka brauks uz 75-80. Tad aizmugurē viņai nostājas vēl viena sieviete, kura baidās apdzīt.. Tad tas viss tā smuki pielasās un te pēkšņi atrodas cilvēks, kuram tas viss ir noriebies un paņem un apdzen kādas 3-4 mašīnas un kļūst par agresīvu šoferi.. Šo lietu vajag papētīt uz ceļa, nevis ģimenēs :))

Visiem priecīgus svētkus!

VWfans 24.decembris 2013 16:51
0 3 Atbildēt

Nevis visi normāli rullē ar 100 km/h, bet liela daļa kā kretīni pārkāpj un ir pelnījuši sodu!

REXX 26.decembris 2013 14:36
0 0 Atbildēt

smieklīgi

aansis 23.decembris 2013 18:52
1 1 Atbildēt

Jā - gribētu arī uzzināt salīdzinošos ciparus - cik % autovadītāju ir policisti un cik % no dzērumā izraisītajām avārijām ir izraisījuši dzērājpolicisti. Arī šajā gadījumā liekas, ka svērtā statistika varētu nebūt "mundiera godu" spodrinoša.

www.apollo.lv/zinas/pamatig...masinas/628273

iAuto 24.decembris 2013 0:00
0 0 Atbildēt
maris 24.decembris 2013 1:05
1 1 Atbildēt

paskatieties kas notiek svētdienas pievakarē iebraucot Rīgā ...Kreisajā joslā dāmites rullē ar 45 km pa Brīvības ielu .Tā viņas šķiet jūtas drošāk,un nemaz neliekas traucētas ja pamirkšķina ar lampām.Šeit ir sākums tā saucajamiem agresīviem manevriem un stresainam braukšanas stilam ,un ja vēl uzsnieg sniedziņš.... .

sieviete 24.decembris 2013 13:31
1 1 Atbildēt

tie visi čammas un svētdienas braucēji ir bīstamāki nekā agresīvie,kas normāli brauc...

čammas izlien kaut kur priekšā pēkšņi, nespiež grīdā, tad vēl bremzē strauji pēkšņi kaut kur- atcereējās,ka veicī vajag ieraut!!!

iAuto 24.decembris 2013 17:08
1 0 Atbildēt

Bīstamība pieaug, ja starpība starp transportlīdzekliem ir 20 km/h un lielāka

jauna sieviete 24.decembris 2013 16:46
3 3 Atbildēt

Man 'ļoti nepatīk vīrieši no 25-35. Agresīvi, izvirtuši, dzīvē neiekārtojušies.Visi pārsniedz ātrumu.Ja jābrauc uz 50, noteikti brauks uz 60, ja jābrauc uz 90, tad noteikti brauks uz 100. Tikko pirms Lielupes tilta,tur no 70 strauji pāriet uz 50. Šāds agresīvai dīdījās, dīdījās, tad izleca priekšā un tūlīt bremzēja,jo jau bija 50. Stulbi.

jaa 25.decembris 2013 19:27
1 0 Atbildēt

tu neesi normaala

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 18

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti