Mūsu KASKO lētāks nekā igauņu 12

Balta | 3.jūlijs 2013 8:58

Nereti šoferīši Latvijā transporta apdrošināšanu uzskata par vienu no sāpīgākajiem izdevumiem, ar ko nākas rēķināties. Tāpēc Latvijā lielākās apdrošināšanas sabiedrības BALTA (RSA Grupa) transporta apdrošināšanas eksperti kopā ar kolēģiem no Lielbritānijas, Lietuvas un Igaunijas nolēma salīdzināt KASKO apdrošināšanas izmaksas, secinot, ka Igaunijā tās vidēji ir par 41% augstākas, bet Anglijā tās var būt pat četrreiz lielākas, nekā tas ierasts Latvijā.

Lai salīdzinātu KASKO izmaksas, BALTA transporta apdrošināšanas eksperti kopā ar ārvalstu kolēģiem modelēja vidējos transporta apdrošināšanas parametrus: rēķināja polises cenu vieglajai automašīnai, ja vadītāja stāžs ir astoņi gadi, polises termiņš - viens gads un piemēroja standarta pašriska nosacījumus. Ekspertu veiktās aplēses liecina, ka Baltijā vislielākās KASKO izmaksas ir Igaunijā, kur tās ir par 41% augstākas nekā Latvijā. Savukārt Lietuvā tās ir par 28% augstākas nekā Latvijā.

Foto: iAuto

BALTA transporta apdrošināšanas eksperts Krišjānis Caune skaidro: „Izvērtējot vidējo KASKO apdrošināšanas izmaksu attiecību pret Lietuvu un Igauniju, jāteic, ka lielāko ietekmi uz Latvijas cenām atstāj spēcīgā konkurence apdrošinātāju vidū. Igaunijā un Lietuvā līdzīgu apdrošinātāju skaita apstākļos tirgus ir ievērojami lielāks, tāpēc Latvijā konkurence vēl joprojām darbojas autobraucēju labā, ikvienam apdrošinātājam cenšoties piedāvāt klientam pieņemamāko cenu. Turklāt bieži vien Latvijas patērētājs, salīdzinot ar Lietuvu un Igauniju, ir mazāk prasīgs, vairāk orientējoties tikai uz cenu, nevis produktu, tā segumu vai apdrošinātāja servisu, kas citkārt var sadārdzināt polises cenu.”

Tāpat eksperti pieļauj, ka Latvijā zemo polišu cenu var būt veicinājusi ēnu ekonomikas naudas plūsma, kas pie mums ir lielāka nekā kaimiņvalstīs. Arī Rīgas Ekonomikas augstskolas pētījumā šī gada maijā Latvija no visām Baltijas valstīm „Ēnu ekonomikas indeksā” uzrādīja augstāko aplokšņu algu līmeni. Šādā situācijā aplokšņu algas transporta nozarē, piemēram, auto remonta uzņēmumos nosaka lētākas pakalpojumu sniegšanas izmaksas.

Lielbritānijā, salīdzinot ar Baltijas valstīm, KASKO apdrošināšanas izmaksas ir pat vairākas reizes lielākas. Atšķirīga ir arī politika. Piemēram, Latvijā šoferīši tradicionāli iegādājas tikai to apdrošināšanu, kas ir obligāta. Tā ir OCTA, apdrošinot spēkrata īpašnieka civiltiesisko atbildību pret trešajām personām. Savukārt Lielbritānijā ir obligāta prasība no neparedzētiem izdevumiem pasargāt arī sevi, tāpēc gan OCTA, gan KASKO ir apvienota vienā polisē.

Krišjānis Caune skaidro, ka šajā gadījumā jāņem vērā, ka Lielbritānijā polišu cenu diapazons ir ļoti plašs, kur galvenais cenas ietekmējošais faktors ir reģions, kurā transportlīdzeklis pārvietojas jeb ir reģistrēts. Arī jaunajiem autovadītājiem polišu cenas ir daudz augstākas nekā vidēja vecuma un pieredzējušiem vadītājiem - tās var būt vismaz par 50% dārgākas. Tāpat svarīgs faktors ir algu apmēru atšķirības. Lielbritānijā vidējā alga sasniedz 1893 latus*, bet Latvijā tā ir 494 lati**, tāpēc apdrošināšanas cenas ir proporcionāli piemērojušās katras valsts iedzīvotāju ienākumu līmenim.

Avoti:
*http://career-advice.monster.co.uk/salary-benefits/pay-salary-advice/uk-average-salary-graphs/article.aspx
** http://www.csb.gov.lv/dati/stradajoso-menesa-videja-darba-samaksa-latvijas-regionos-pa-menesiem-30200.html

 
Visi komentāri
 
Nortel 3.jūlijs 2013 9:36
1 0 Atbildēt

Vai visās pētītajās valstīs ir vienādi KASKO līguma nosacījumi? Cik zintu, tad Igaunijā KASKO sedz arī tjūninga bojājumus, kā arī ir iespējams ne tikai piereģistrēt, bet arī noKASKOt custom made transportlīdzekļus. Tāpat var bez problēmām piereģistrēt un apdrošināt auto, kuru sertifikācija Latvijā ir praktiski neiespējama.

GB12 3.jūlijs 2013 10:45
0 0 Atbildēt

Vienādi nav, plus mīnus līdzīgi ir... Atkarībā no apdrošinātāja...

muadris 3.jūlijs 2013 11:41
1 0 Atbildēt

Latvijā KASKO cenas varētu būt vēl zemākas, ja apdrošinātāji nemaksātu uzpūstas tāmes saviem auto remontētājiem. Par to liecina fakts, ka pēc remonta ļoti grūti uzzināt, cik tad īsti apdrošinātājs pārskaitījis servisam vai ieraudzīt tāmi. Abi izbildinās ar visādiem komercnoslēpumiem.

Var pat labi nopelnīt, ja izdodas uzzināt saskaņotās tāmes lielumu un izdabūt atlīdzību naudā. Vienojoties par reālām cenām ar paša izvēlēto servisu, var salabot auto par pavisam citiem cipariem. Dažiem paziņām tas ir izdevies.

GB12 3.jūlijs 2013 13:38
0 0 Atbildēt

1. Kas tavā izpratnē ir uzpūstas tāmes?

2. Nav gan grūti uzzināt. Ja vien nedrošinies BANā vai Baltikumā un neremontējies kaut kādā šaraškina servisā, kurš vienkārši baidās rādīt. Tiesa gan, pēc remonta, jo, pat arī, ja klients pēc tāmes sastādīšanas atsakās no remonta, apdrošinātājam par tāmēšanu tāpat ir jāmaksā;

3. Par KASKO ne visi maksā naudā. Bet tie, kas maksā, aprēķina pēc LTAB metodikas (pa minimumu) un vēl atskaita PVN. Ja remonts nav pārāk nopietns, tad tā var darīt. Prakse gan rāda, ka tā lielīšanās ar "labo nopelnīšanu" parasti ir stipri pārspīlēta, lai pie pudeles palielītos čomiem "a re kā es apjāju apdrošinātāju"...

4. Diemžēl pie esošajām cenām Latvijā apdrošināšanas kvalitāte tāda so so ir dēļ visādiem muadriem, kas pēc gadījumiem sāk shēmot, kā piečakarēt apdrošinātāju...

muadris 3.jūlijs 2013 18:08
0 0 Atbildēt

Cienījamais GB12, es visu pietiekoši skaidri uzrakstīju. Vai nu Tu esi saistīts ar servisiem vai apdrošinātājiem, vai vienkārši lasi caur kaut kādu savu prizmu. Kāpēc man būtu jāskaidro, piemēram, kas ir uzpūstas tāmes?

Ir arī normāli servisi, normāli apdrošinātāji, bet šoreiz konkrēti nesaukšu. Bet paskatoties uz tāmēm (ja izdodas), redzamas pazīmes, ka tur ir "marža" ar ko padalīties. Un kāpēc gan tā nedarīt? Tas, ka neviena no pusēm nevēlas atklāt tāmes lielumu, vienkārši ir fakts. Esmu ar to satapies pats un arī mani paziņas. Un nevajag savas nezināšanas vai ieinteresētības dēļ stāstīt par "visādiem muadriem" un prasīt atskaites pa punktiem par acīmredzamo. Arī tiltu būvējot un iepirkumus veicot varbūt neviens nav noķerts, bet pazīmes ir un ar to pietiek, lai vērīgākajiem un saprotošākajiem būtu skaidrs, kā shēmas darbojas.

Es šādi nepelnos un man patīk tas, ka apdrošinātājs samaksā remonta tāmi bez manas līdzdalības, pēc tam pats piedzen no vaininieka OCTA-s zaudējumus un man par to nav jādomā. Bet man nepatīk, ka šāda shēmošana sadārdzina manu KASKO un OCTA. To arī uzrakstīju. Un ar tiem tekstiņiem par lielīšanos pie pudeles parādi to, ka esi izlasījis nevis to, kas rakstīts vai domāts, bet to. ko esi gribējis ieraudzīt. Bet es arī pieļauju iespēju, ka mums vienkārši ir dažāda pieredze iegadījusies, katrs esam pabijuši dažādās situācijās.

GB12 3.jūlijs 2013 18:57
0 0 Atbildēt

Nu jā, kolīdz uzdod konkrētus jautājumus, tā "kāpēc man būtu jāskaidro, konkrēti nesaukšu" bet, nu, TĀ IR... :) Pēc manas pieredzes tā ir pirmā un visdrošākā pazīme, ka oponents kaut ko nedarunā līdz galam... Bet, nu, labi, lai tas tavā ziņā paliek...

Esmu saistīts ar abiem. Nu un? Tāpēc arī gribēju saprast, kas tavā skatījumā ir uzpūsta tāme? 10% uzcenojums detaļām, 20, 30? Darba stundas cena, teiksim, 25 lati garantijas mašīnai skaitās uzpūsts? Nu tā, tīri lai saprastu, kas ir tā pazīme, ka ir redzams, ka tur ir "marža"... Redzi, man patīk runāt par konkrētām lietām nevis grābstīties "maniem paziņām tā bija" stilā. Tas ir Ikdienas Viesa (te ir viens tāds lietotājs) stilā.

Par "visādiem muadriem" - pats iepriekšējā komentārā veselu rindkopu veltīji tam, kā var čakarēt apdrošinātāju. :)

Par pēdējo rindkopu... nu, atvaino, īstas muļķības sarakstīji... Šāda shēmošana, kā tu izteicies, pat pieļaujot, ka kaut kur tāda ir, nesadārdzina tavu ne OCTAs, ne KASKO cenu... OCTA vispār ņepričom, tur BM klase un attiecīgi sadārdzinājums ir vainīgajam, nevis tev. Un arī, ja tu esi vainīgs, tad pilnīgi pofig, vai apdrošinātājs cietušajam izmaksās 10 Ls vai 2 miljonus, BM klase un attiecīgi sadārdzinājums būs vienāds. Par KASKO - pats pareizi minēji, ja ir zināms konkrēts vainīgais, no kura (vai viņa apdrošinātāja) var piedzīt zaudējumus, tad nebūs ne pašriska, ne arī sadārdzinājuma (nu jā, ir izņēmumi, bet tad jādomā, vai pie tāda apdrošinātāja vispār vajag drošināties)... Nu OK, varbūt iedos par kādiem 5-10 Ls mazāku atjaunojuma atlaidi un arī tas vēl ir uz jautājuma zīmes. Jo apdrošinātāji (nu, vismaz normālie) skatās, kas tas bija par gadījumu un, ja neesi bijis vainīgs, viņi tomēr grib tevi kā klientu saglabāt. Lai nu kā, man VIENMĒR ir izdevies šādos gadījumos panākt, ka nekāda sadārdzinājuma nav. KASKO starpība varētu būt tad, ja pats pie negadījuma esi bijis vainīgs, bet arī tad jāskatās, kas par apdrošinātāju. Jo ir apdrošinātāji, kuriem, ja izmaksa ir pārsniegusi iemaksas, ir vienalga, par cik pārsniegts, cena būs tāda pati... Un, pat ja arī nebūs, Latvijā uz doto brīdi ir 10 apdrošinātāji, kuri piedāvā KASKO, tūlīt būs vienpadsmitais (OK, 2 no tiem var svītrot kā kaskošanai nederīgus :D , viens tāds nupat nosprāga), kur problēma pamainīt kompāniju? Latvijā pagaidām vēl nav vienota KASKO reģistra (gribēja 2008. gadā ieviest, bet, nu, apklusa tā lieta) :)

GB12 3.jūlijs 2013 13:43
0 0 Atbildēt

Un vēl par tām "uzpūstajām tāmēm" - apdrošinātāju eksperti arī nav duraki un ļoti labi zin, cik kas maksā. Un nav jau tā, ka serviss piestāda "uzpūsto tāmi" un apdrošinātājs nolaidis ausis uzreiz to apstiprina. Tiesa gan, te mēdz iestāties otra galējība dažu pieminēto pseidoapdrošinātāju stilā - ja neremontē, kur viņi grib, tad tāmi nogriež tā, ka normāls serviss nekā nevar sataisī... Esmu redzējis apgrieztas tāmes par pat 50 un vairāk %... un ne jau dīlera tāmes...

muadris 4.jūlijs 2013 17:12
0 0 Atbildēt

"...pats iepriekšējā komentārā veselu rindkopu veltīji tam, kā var čakarēt apdrošinātāju..."

Nekā tamlīdzīga. Problēma ir tur, ka čkarēts tieku es - apdrošinājuma ņēmējs un maksātājs, jo pie uzpūstas tāmes rodas iespēja apdrošinātājam vienoties ar servisu par kreiso pēļņu. To vajadzētu saprast. Protams, ka ieinteresētās personas teiks - nē, nē, nekas tāds nekad nav noticis, kur pierādījumi, u.t.t.

"...Šāda shēmošana ... nesadārdzina tavu ne OCTAs, ne KASKO cenu..."

Te nu ir galīgas auzas - ja vidējais braucējs biežāk dauzīs autiņus, ilgtermiņā apdrošināšanas cenas neizbēgami celsies visiem. Gan KASKO, gan OCTA. Tas pats, ja būs šādas shēmošanas. Arī tas ir jāsaprot.

GB12 4.jūlijs 2013 18:39
0 0 Atbildēt

"Protams, ka ieinteresētās personas teiks - nē, nē, nekas tāds nekad nav noticis, kur pierādījumi, u.t.t."

Interesanti, kā es varētu būt tajā ieinteresēts? :) Es gan neesmu teicis, ka nekas tāds nav noticis, to tu pats esi piedomājis, bet, nu jā, par tiem pierādījumiem tev taisnība - es neesmu no tiem, kas noticēs katram, kurš sāks apgalvot kaut kādas lietas, nespējot tās pamatot. Jā, piekrītu tam un zinu, ka servisi padalās ar apdrošinātāju ekspertiem, ja tie nosūta mašīnu labot tieši pie viņiem, nevis pie kaimiņiem (arī ne visi un ne ar visiem), bet parasti tie honorāri nepārsniedz 5-10% no peļņas un tādēļ jau netiek īpaši pūstas tāmes, jo eksperti arī vienkārši tā nevar - vot gribu apstiprināt 1000 latus, apstiprināšu 1000. Viņus arī kontrolē vadība, ir visādi auditi, kontroles utt.

""...pats iepriekšējā komentārā veselu rindkopu veltīji tam, kā var čakarēt apdrošinātāju..."

Nekā tamlīdzīga."

Un tagad izlasi vēlreiz, ko pats rakstīji: "Var pat labi nopelnīt, ja izdodas uzzināt saskaņotās tāmes lielumu un izdabūt atlīdzību naudā. Vienojoties par reālām cenām ar paša izvēlēto servisu, var salabot auto par pavisam citiem cipariem. Dažiem paziņām tas ir izdevies." (ielikts ar Ctrl+C/Ctrl+V)

"Te nu ir galīgas auzas - ja vidējais braucējs biežāk dauzīs autiņus, ilgtermiņā apdrošināšanas cenas neizbēgami celsies visiem. Gan KASKO, gan OCTA. Tas pats, ja būs šādas shēmošanas."

Izlasi, lūdzu, vēlreiz, ko rakstīju. Nebija runa par vidējo braucēju, bet par tevi konkrēti. Vidējo braucēju uzvedību tu nekādi nevari ietekmēt. Un arī tevis pieminētā "shēmošana", ja ar to saprotam servisu dalīšanos, kā es to aprakstīju, neietekmēs, jo tās summas ir salīdzinoši mazas. Ilgtermiņā, ja nebūs nekādi ČP ekonomikā, cenas celsies visiem, neatkarīgi no tā - daudzīs vai nedauzīs. Starp citu, interesanti, ka šobrīd procentuāli OCTAi cenas visvairāk ir pacēlušās tieši 16. un 17. BM klašu braucējiem. Klasēs zem 13 joprojām cenas krītas (pat sliktajās BM klasēs, kas ir zem 6), neskatoties uz jau n-gadu brīdinājumiem, ka katru gadu tās augs par 10-15 procentiem. Dauzīšana ir tikai viens no faktoriem, pie tam, diezgan nelieliem, cenas galvenokārt diktē tirgus. Piemēram, tas, kas notiek tagad. Daudzi apdrošinātāji pēdējā laikā sāka cenas celt augšā, bet ienāca jauni spēlētāji un esošie bija spiesti laist lejā, jo klienti vienkārši no šamiem gāja prom. Arī par OCTu runājot - nozare kopumā strādā ar zaudējumiem, bet, lai noturētu tirgus daļu, apdrošinātāji, kuriem ir šie zaudējumi, joprojām tos piecieš, tā teikt, augstāku mērķu vārdā, jo acīmredzot uzskata vai vismaz cer, ka ilgtermiņā tas atmaksāsies.

muadris 9.jūlijs 2013 9:48
0 0 Atbildēt

Cienījamais GB, man laikam jāpaskaidro precīzāk nepareizi saprasto - "Var pat labi nopelnīt, ja izdodas..." ir kā ilustrācija vai pierādījums uzpūstai tāmei. Tā nav apdrošinātāja čakarēšana pēc būtības, tādā veidā iespējams tikai tāmes uzpūsto daļu dabūt sev. Bet tas jau ir "kad zaglis zaglim zog, tad dievi smejas".

Redz, kā interesanti sanāk - pats tagad raksti: "Jā, piekrītu tam un zinu, ka servisi padalās ar apdrošinātāju ekspertiem...", bet tas jau ir tikai tas, ko sākumā rakstīju un ko Tu tik dedzīgi mēģināji apstrīdēt. Un grozi kā gribi, ilgtermiņā tas sadārdzina izmaksas apdrošinājuma ņēmējam. Par "...neietekmēs, jo tās summas ir salīdzinoši mazas" un "...nepārsniedz 5-10%..." es varētu pastrīdēties, jo man zināmi arī gadījumi ar daudz lielākiem procentiem. Ja tiešām interesē detaļas, tad 29257744, jo te publiski īpaši izklāties nevēlos.

Un vēl skumīgi ir tas, ka "...šobrīd procentuāli OCTAi cenas visvairāk ir pacēlušās tieši 16. un 17. BM klašu braucējiem", ja tas tā tiešām ir. Es sevi attiecinu tieši uz šīm klasēm un OCTAs polises pirkšana man līdz šim ir sanācis kā piespiedu tiešais zaudējums. Kopš obligātās apdrošināšanas ieviešanas polisēs esmu tūkstošiem latu samaksājis par citu kļūdām un turpinu maksāt.

M 5.jūlijs 2013 15:17
0 0 Atbildēt

Patiesībā tā ir lieliska ziņa, ka mums visiem par KASKO jāmaksā mazāk kā kaimiņiem, izņemot pašiem apdrošinātājiem (kas šo rakstu arī veido), kuri vaimanā, ka aiziet nauda gar degunu, piesaucot visādas tur ēnu ekonomikas un vēl sazin ko...

Un šis teikums izklausās absurds pēc būtības: "lielāko ietekmi uz Latvijas cenām atstāj spēcīgā konkurence apdrošinātāju vidū. Igaunijā un Lietuvā līdzīgu apdrošinātāju skaita apstākļos tirgus ir ievērojami lielāks".

Vārdsakot, apdrošinātāji ne par velti pasūta šādus pētījumus, lai pavaimanātu.

GB12 8.jūlijs 2013 10:40
0 0 Atbildēt

Vaimanā vai informē - atkarīgs no tā, kā šo grib uztvert. Es te nekādu vaimanāšanu neredzu... Interesanti, kāds gan tad no tās "pavaimanāšanas" ir labums?

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto apskata elektrisko mopēdu no Citroen (+ VIDEO) 11

Ja elektrisko transportlīdzekli piereģistrē pareizi, Latvijā ar to var braukt no 14 gadiem. Lasīt vairāk

 

Pat 190 km/h: Par ātruma pārkāpšanu vairāki luksusa klases automašīnu vadītāji Rīgā paliek bez tiesībām (+ VIDEO) 6

Aizvadītajās brīvdienās, kad Latvijā starptautiska pasākuma norises laikā bija ieradušās dažādas luksusa klases automašīnas, Valsts policijas (VP) darbinieki gan Rīgā, gan Zemgales reģionā fiksēja vairākus īpaši steidzīgus šī pasākuma dalībniekus un sodīja tos, aģentūru LETA informēja VP. Lasīt vairāk

 

Valsts policija Liepājā aiztur ātrumpārkāpēju, kurš bija uzsācis bēgšanu 1

Naktī no 27. uz 28.jūniju likumsargi Liepājā fiksēja automašīnu, kuras vadītājs pārsniedza atļauto braukšanas ātrumu. Noskaidrots, ka automašīnu vadīja nepilngadīgs jaunietis, kurš, ieraugot policistus, kuri lika viņam apstāties, uzsāka bēgšanu. Lasīt vairāk

 

ES dalībvalstīm gāzes krātuves līdz novembrim būs jāuzpilda līdz 80%

Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm gāzes krātuves līdz novembrim būs jāuzpilda līdz 80% no ietilpības, bet turpmākajos gados - līdz 90%, paredz Eiropas parlamenta pieņemtā Gāzes uzglabāšanas regula. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti