VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD) ir pabeigusi ERAF projekta “Elektrotransportlīdzekļu uzlādes infrastruktūras izveidošana” īstenošanu, izveidojot nacionālā līmeņa elektromobiļu uzlādes staciju tīklu, uzstādot kopā 139 uzlādes stacijas.
Projekta mērķis bija izveidot visaptverošu uzlādes staciju tīklu, lai nodrošinātu elektromobiļu lietotājiem pārvietošanās iespējas visā Latvijas teritorijā.
“Eiropas un arī Latvijas zaļajam kursam ir jābalstās uz videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu un Latvija ir pirmā no Baltijas valstīm, kur ir izveidots tik visaptverošs ātrās uzlādes staciju tīkls. Noslēdzot šo projektu, Latvijā ir izveidots pietiekams skaits ātrās uzlādes staciju, lai tuvāko gadu laikā apmierinātu pieaugošo pieprasījumu pēc elektromobiļu uzlādes,” atzīst satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
Jaunais elektromobīļu uzlādes staciju tīkls šodien tika simboliski atklāts pie uzlādes punkta dzelzceļa stacijas “Ziemeļblāzma” teritorijā Vecmilgrāvī, Rīgā. Satiksmes ministrs uzsvēra šī uzlādes punkta zīmīgumu. “Rīdzinieki nākotnē iegūs vairākus mobilitātes punktus, pateicoties ES finansējumam un uzstādījumam dzelzceļu veidot par sabiedriskā transporta mugurkaulu. Tā arī mēs raugāmies uz dzelzceļa staciju pārveidi par mobilitātes punktiem, pakāpeniski paplašinot piedāvātos pakalpojumus iedzīvotāju ērtībām, kur būs gan elektromobīļu uzlādes vietas, gan citas ērtības iedzīvotājiem, lai pārsēstos no privātā transporta sabiedriskajā,” teica T. Linkaits.
“Šodien atklātās elektrouzlādes stacijas ir daļa no Eiropas vīzijas par videi draudzīga transportlīdzekļa izmantošanu. CSDD izveidotais nacionālais elektrouzlādes tīkls ir pirmais šādā mērogā sekmīgi realizētais projekts Latvijā. Tas veicina izvirzīto mērķu sasniegšanu zaļā kursa ietvaros, tādejādi sniedz iespēju samazināt siltumnīcas efekta gāzu apjomu (CO2)”, skaidro CSDD valdes priekšsēdētāja Andris Lukstiņš.
ERAF projekts iesākās 2016.gadā un jau 2018.gada jūlijā darbu uzsāka pirmās 70 elektromobiļu ātrās uzlādes stacijas; 2020.gada novembrī klientiem tika nodotas vēl 40 uzlādes stacijas, savukārt, noslēdzot projekta trešo kārtu, šī gada decembrī darbu uzsākušas vēl 29 elektromobiļu ātrās uzlādes stacijas. Līdz ar to, autovadītājiem ir pieejamas visas 139 ERAF projekta ietvaros izbūvētās 50 kW līdzstrāvas ātrās uzlādes stacijas.
Uzlādes stacijas vienmērīgi izvietotas gan TEN-T ceļu, gan reģionālo ceļu tīklā, kā arī lielākajās apdzīvotās vietās – Rīgā, Daugavpilī, Liepājā, Jelgavā, Ventspilī, u.c., tādējādi nodrošinot gan vietējiem, gan ārvalstu elektromobiļu lietotājiem ērtu un ātru uzlādes pakalpojumu un iespēju ar elektromobiļiem pārvietoties visā Latvijas teritorijā.
Kopš uzlādes staciju tīkla darbības uzsākšanas 2018.gada vidū pieprasījums pēc uzlādes pakalpojuma pieaug un jaunatklātās uzlādes stacijas nodrošina arvien lielākas izvēles iespējas un samazina rindu veidošanās iespēju, kā arī paplašina uzlādes iespējas reģionos, kur ātrās uzlādes pakalpojums līdz šim nebija pieejams. 2021.gadā, salīdzinot ar iepriekšējiem periodiem, uzlādes staciju izmantošanas apjoms ir gandrīz divkāršojies. Tīkla darbības laikā kopā veiktas jau vairāk nekā 66 tūkst. uzlādes un elektromobiļiem nodota elektroenerģija vairāk nekā 930 MWh, kas nozīmē nobrauktu vairāk nekā 5 milj.km. Šobrīd vidēji dienā tiek veiktas aptuveni 140 uzlādes.
Visintensīvāk uzlādes stacijas tiek izmantotas Rīgā un Pierīgā – attiecīgi 34% un 26%, savukārt pārējos statistiskajos reģionos veikto uzlāžu sadalījums ir – Kurzeme – 13%; Zemgale – 12%; Vidzeme – 10%; Latgale – 4%.
Atbilstoši Satiksmes ministrijas deleģējumam, CSDD jānodrošina izbūvētā uzlādes staciju tīkla uzturēšana līdz 2027.gadam.
2021.gadā elektromobiļu skaits pieaudzis par 853 vienībām jeb par 69% salīdzinot ar iepriekšējo gadu, kas kopā ir 2093 elektromobiļi.
Mister porcelān, un kad būs atbalsts elektroauto iegādei?
Nekāda atbalsta no maniem nodokļiem! Visu pēc tirgus principiem, kā tika klārēts desmitgadēm! Arī uzlādes stacijas. Ir an viens jautājums- kur ņemsiet elektrību, kuras jau pašlaik trūkst?
Tirgus principu nav desmitgadēm. Solāreļļas lietotāji visu laiku dzīvojuši uz citu rēķina, jo tiem akcīzes atlaides pret benzīnu. Lai runātu par tirgus principiem, vispirms visām degvielām vienādu akcīzi - gan dīzelim, gan gāzei, gan benzīnam.
Nedz elektriba , nedz to piegadataju arpus ES netrukst , vienkarsi to iepirksim no Ukrainais vai vel kadas citas bijusas padomju republikas valstim , kas to zalo energiju bus sarazojis no oglem vai sadedzinot atkritumus