Piecas lietas, ko drīzumā mūsu ikdienā mainīs elektroauto 21

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 3.augusts 2022 15:16

Viena auto modeļa paaudze tiek ražota aptuveni septiņus gadus, un apmēram tikpat ilgs laiks ir atlicis līdz brīdim, kad vairākums ražotāju piedāvās tikai elektriskos spēkratus. Turklāt Eiropas Parlaments nesen nobalsoja par lēmumu, ka no 2035. gada Eiropā būs atļauts tirgot tikai bezizmešu auto.

Labs piemērs tam, kādas pārmaiņas gaidāmas, ir franču ražotājs Peugeot. Stellantis koncerna sastāvā strādājošais uzņēmums ir paziņojis, ka, sākot no 2030. gada, Eiropas tirgum piedāvās tikai elektriskos modeļus, bet jau 2024. gadā būs elektrificēts viss tā klāsts.

Mērogu, kādā notiks pāreja uz elektrisko piedziņu, ilustrē pērn pieteiktā Stellantis stratēģija: grupa, kurā līdzās vadošajam Eiropas zīmolam Peugeot ietilpst arī Citroen, DS, Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Lancia, Opel, Chrysler, Dodge, Jeep un vairāki citi, spēkratu ražošanai izmantos četras specializētas globālās platformas. Tiek plānots, ka uz katras izgatavos līdz diviem miljoniem mašīnu gadā.

Lai radītu atbilstošu ražošanas kapacitāti, līdz 2025. gadam Eiropas Savienībā un ASV sāks strādāt trīs tā saucamās akumulatoru gigarūpnīcas, bet līdz 2030. gadam to skaits palielināsies vismaz līdz piecām.

Lai sekmētu gan auto elektrifikāciju, gan saistīto pakalpojumu izstrādi, Stellantis līdz 2025. gadam paredzējis investēt 30 miljardus eiro. Tāpat grupa prognozē, ka akumulatoriem samazināsies pašizmaksa, precīzāk – ka salīdzinājumā ar 2020. gadu 2024. gadā tā būs kritusies par 40 procentiem, turklāt lētāki kļūs arī citi elektriskās piedziņas komponenti.

Auto elektrifikācijā ievērojama loma būs Peugeot, jo 2021. gadā franču ražotājs Eiropas pārdošanas rezultātu tabulā ieņēma otro vietu, piekāpjoties vienīgi Volkswagen, bet tirgus elektrisko auto segmenta topā bija piektais.

Lielais elektromodeļu pieplūdums radīs būtiskas pārmaiņas cilvēku ikdienā, un galvenokārt tās būs patīkamas un izdevīgas. Par dažām gana plaši zināms jau tagad, piemēram, šīs mašīnas darbojas ar salīdzinoši lētu enerģiju, tām ir mazākas nodevas, to vadītāji var izmantot bezmaksas stāvvietas. Jau tuvākajos desmit gados paredzamas vēl citas pārmaiņas.

Cenu izlīdzināšanās ar iekšdedzes auto

Vairāki autotirgus spēlētāji ir izteikuši prognozes par to, kad varētu izlīdzināties cenas starp iekšdedzes un elektriskajiem auto, un kā ilgi gaidītais pagrieziena punkts ir izskanējis 2025.– 2026. gads.

“Vispirms pandēmija un tagad karš Ukrainā ir izraisījis milzīgu nenoteiktību, tāpēc ir iespējamas kādas nobīdes no šīm prognozēm, taču patiesībā šobrīd svarīgāk ir saprast, kādi faktori ietekmē notikumu virzību. 2025. gadā stāsies spēkā pēdējais emisijas standarts – Euro7, un, kaut tas vēl nav pieņemts, ir skaidrs, ka tas jau tā sarežģītos iekšdedzes auto padarīs vēl komplicētākus un dārgākus. Pašlaik ražotāji veido jaunus modeļus, lai 2030. gadā pārietu uz pilnībā elektrificētu produkciju. Šobrīd uzņēmumi it kā raujas divos virzienos, un lielas investīcijas tehnoloģijās mašīnas dabiski sadārdzina. Kolīdz resursi tiks konsolidēti, būtu jākrītas izmaksām un attiecīgi – arī cenām. Te gan gribas piebilst, ka, rēķinot iegādi kopā ar pilnu ekspluatācijas ciklu, starpību vairāk vai mazāk var kompensēt jau tagad,” uzskata populārās elektromobilitātes vietnes Uzlādēts.lv veidotājs Kārlis Mendziņš.

Daudz tīrāks gaiss

“Ja salīdzina iekšdedzes un elektriskos auto, situācija ir, ja tā var teikt, bināra – pirmajiem izmeši ir, otrajiem nav. Tik vienkārši. Tātad katrs elektroauto, kas aizstāj iekšdedzes analogu, aiztaupa oglekļa dioksīda, slāpekļa savienojumu un sīko daļiņu rašanos, bet tie ir savienojumi, kas apdraud cilvēka veselību un izraisa atmosfēras sasilšanu,” skaidro Kārlis.

Viņš uzskata, ka skepsi par gaisa piesārņojuma negatīvo ietekmi un ieguvumiem no elektroauto izraisa personīgās pieredzes un informācijas trūkums, taču uztveri varētu mainīt kādi eksperimentāli risinājumi, piemēram, pašvaldību noteiktas bezizmešu zonas savā teritorijā.

“Pagaidām neatrisināts paliek jautājums par to piesārņojumu, ko rada riepu dilšanas un bremžu putekļi. Tiesa, arī šajā ziņā elektroauto kaitē mazāk, jo, izmantojot rekuperatīvo bremzēšanu, darba bremzes tiek deldētas mazāk,” piebilst eksperts.

Klusāka pilsēta

Vislielāko troksni mašīnas rada ieskriešanās laikā, respektīvi – kad motors uzņem apgriezienus, un, tā kā pilsētā ir daudz krustojumu, pie kuriem nākas bremzēt, praktiski nav iespējams uzturēt vienmērīgu ātrumu. Turklāt savu artavu trokšņu piesārņojumā dod pat paši modernākie dzinēji. Salīdzinot ar iekšdedzes mašīnām, elektroauto rada minimālu troksni, un tas īpaši spilgti izpaužas blīvi apdzīvotās zonās, kur ir neliels braukšanas ātrums.

“Pilsētnieki, kas dzīvo pie maģistrālajām ielām, faktiski urbānos kanjonos, ir spiesti pieņemt pastāvīgu trokšņu fonu. Šad tad izskan viedoklis, ka ar to vajag samierināties – sak, pilsēta nevar būt klusa principā. Taču tā ir aplama pieeja: tajās pilsētas daļās, kur ir ierobežota vai aizliegta auto satiksme, vide ir ievērojami mierīgāka. Tāpēc tad, kad elektroauto īpatsvars transporta struktūrā būs daudz lielāks, trokšņu līmenis būtiski samazināsies, un kopā ar uzlabojumiem satiksmes organizācijā vide kļūs klusāka un patīkamāka,” uzskata Uzlādēts.lv autors.

Uz ārpilsētas ceļiem elektromobilitātes efekts ir mazāks, jo tur galvenais trokšņu avots ir riepu kontakts ar asfaltu un gaisa šķelšana. “Inženieri mašīnas var padarīt vēl mazliet aerodinamiskākas, taču radikāli uzlabojumi šajā jomā vairs nav iespējami. Tāpēc pašlaik bumba drīzāk ir riepu ražotāju laukuma pusē. Ja viņiem izdosies nākt klajā ar kaut ko patiesi novatorisku, tad arī lielo ceļu tuvumā kļūs klusāk,” spriež speciālists.

Katrs pats enerģijas ražotājs

Augsto elektrības cenu dēļ strauji palielinās to privātpersonu un uzņēmumu skaits, kuri uzstāda saules paneļus. Un, lai gan tie nav bez maksas, ietaupījums vēlāk kompensē sākotnējos ieguldījumus, jo par saules enerģiju nav jāmaksā, savukārt saražoto var izmantot elektroauto uzlādēšanai.

“Bažas par neprognozējamām cenām un piedāvātie atbalsta mehānismi ir maksimāli sakāpinājuši interesi par saules paneļiem. Taisnības labad gan jāatzīst, ka šāda enerģijas ieguve nav un nebūs pieejama visiem, taču, piemēram, privāto ēku un teritoriju īpašniekiem tā ir lieliska iespēja. Piedevām elektroauto noteiktās situācijās var izmantot arī kā enerģijas uzkrājēju un avotu. Domāju, ka tuvākajos gados mēs ieraudzīsim novatoriskus risinājumus, kas ļaus viedi apvienot atjaunojamās enerģijas sistēmas, mājokli un mašīnu, un tas viss būs gan vienkārši, gan pašsaprotami,” paredz Kārlis.

Vienmēr atjaunināts auto

Par sakaru un multivides iespēju etalonu ir kļuvušas mūsdienu viedierīces, un tieši tās atsevišķos aspektos ne pārāk labā gaismā parāda dažas lietas mašīnās. Piemēram, nereti īsti līmenī nav multimediju sistēmas grafika, reaģēšanas laiks, arī funkcionalitāte. Turklāt, ja pret sistēmas darbību ir lielāki vai mazāki iebildumi auto iegādes brīdī, nav šaubu, ka pēc dažiem gadiem tā šķitīs morāli novecojusi.

“Jaunās paaudzes multivides sistēmas nevar tiešā veidā sasaistīt ar elektromobiļiem, tas drīzāk ir stāsts par divu attīstības vektoru satuvināšanu. Taču ražotāji beidzot, šķiet, ir sapratuši, ka mašīnās nedrīkst piedāvāt otrās šķiras aparatūru un programmatūru. Pozitīvais nākotnes scenārijs būtu tāds, ka auto sistēmas seko viedierīcēm – pirmkārt, tās ir pietiekami jaudīgas, lai pilnvērtīgi darbotos vairākus gadus, ideālā gadījumā visu mašīnas kalpošanas laiku, un, otrkārt, jaunāko funkcionalitāti un dizainu nodrošina programmatūras atjauninājumi,” skaidro Uzlādēts.lv autors.

Piemēram, Stellantis koncerns ir izveidojis stratēģisko partnerību ar Amazon, pasaules vadošo mākoņskaitļošanas pakalpojumu sniedzēju. Tas nozīmē, ka Peugeot saimē programmatūru varēs atjaunot nemanāmi un attālināti, sniedzot vadītājam un pasažieriem visu veidu savienotos pakalpojumus un dažādu servisu integrāciju.

 

 

 
Visi komentāri
 
??? 3.augusts 2022 16:25
0 0 Atbildēt

Kuras tad ir tš 5 lietas, ko aizstāv EV? Es teiktu - auto, māju, sievu, darbu un zārku. Īpaši, ja EV aizdegsies, tad būs zārks+kaps vienā flakonā.

Jumu 3.augusts 2022 18:10
0 0 Atbildēt

Panā sapratnē galvenā pārmaiņa, ko radīs elektro auto masveida izmantošana būs ceļmalās daudz stāvošu autiņu ar atritinātām "kaklasaitēm". Lūgs: "Brālīši palīdzat man un aizvelciet mani līdz tuvākajai uzlādes stacijai !!!"

Pļurkt 4.augusts 2022 8:08
0 1 Atbildēt

Ritini tik atpakaļ savu lielo lūpu!!!

Pēdējo gadu elektroauto nemaz NEDRĪKST vilkt!

Tāka meklē tikai tuvāko evakuatorkantori, kur dīzeļevakuators aizvedīs tavu elektromēslu!

Krotow 3.augusts 2022 18:21
4 0 Atbildēt

... salīdzinoši lētu enerģiju, tām ir mazākas nodevas, to vadītāji var izmantot bezmaksas stāvvietas...

Aizmirstiet. Pazūdot privātajiem degvielas auto, ceļa nodokli būs jāmaksā elektrisko auto īpašniekiem. Kaut kur taču nauda ceļa remontiem jāsavāc. Tas pats par bezmaksas stāvvietām. Kad degvielas auto vietā pilsētu stāvvietas pārpildīs elektriskie, domēs strādājošie būs pēdējie muļķi, ja nepaprasīs $$$ par stāvēšanu no visiem. Salīdzinoši lēta enerģija... pat ja mājās uzstāda savus vēja ģeneratorus vai saules baterijas, būs jāmaksā pašiem. Un elektroauto uzlādēšanai pietiekamā apjomā tos vajadzēs atbilstošai jaudai, kas jau maksā 1$$$$+.

felix65 3.augusts 2022 19:31
1 1 Atbildēt

Apdirsīsies.

Inženieris 3.augusts 2022 19:44
0 0 Atbildēt

Es varu droši teikt, ka viena lieta mainīsies pamatīgi - tas būs klienta gaidīšanas laiks. Mans kā servisa inženiera darbs ir braukt pa visu Latviju, reizēm LT un EST un apkalpot cilvēka dzīvībai svarīgas iekārtas. Dienas nobraukums reizēm sasniedz 500 - 800 km. Ja šis darbs ir jāveic izmantojot elektroauto, tad tas izskatās diezgan murgaini. Kur un pa kuru laiku lādēt? Cietīs jau tikai klients, jo viņš apmaksā arī ceļā pavadīto laiku. Ilgāk gaidīs, vairāk maksās.

Kanibaals 4.augusts 2022 2:06
2 2 Atbildēt

>Dienas nobraukums reizēm sasniedz 500 - 800 km

Par šo pie tevis varētu būt jautājumi no darba inspekcijas, ar to nav jālielās, ka neievēro atpūtu. Tev tās apkopes tik cik 5min uzlikt viltus parakstu, ka nav pa kuru laiku lādēt?

Tavs konkurents varbūt zog degvielu un piedāvā vēl lētāk. Izdomāta pasaciņa.

WALA 4.augusts 2022 9:24
0 0 Atbildēt

Lai arī LV tas varētu būt pārspilējums (nav daudz tādu cilveku kas pusLV apskraida pa dienu) taču ASV un Vācijā ir pat zināmi cilvēki kas tādus attālumus arī veic praktiski jebkurā darba dienā , nerunājot par kravas auto šoferiem ....

Inženieris 4.augusts 2022 17:01
0 0 Atbildēt

Rīga - Daugavpils - Rīga vien jau ir gandrīz 500 km, ja vēl caur kādu pilsētu izbrauc, tad arī savāc tos km. Piecos gados 300 tkm mierīgi uzgriež.

Jo 6.augusts 2022 1:58
0 0 Atbildēt

Tava firma jau tagad apšmauc klientu, liekot maksāt arī par Tavu braukāšanu. Piešmauks vēl mazliet klāt, neraudi...

Inženieris 4.augusts 2022 17:05
0 0 Atbildēt

Darbs var būt gan 5 min, gan 5 stundas. Stāsts ir par to, ka ne vienmēr galamērķī būs uzlādes stacija. Ja tā ir pāris km tālāk, tad jāatstāj auto lādēt, jāpārkrāmējās uz taksi un jābrauc uz galamērķi. Smieklīgi, protams! Bet nu pensija nav aiz kalniem, gan jau nepaspēšu šo murgu izbaudīt.

Krotow 5.augusts 2022 1:20
0 0 Atbildēt

Vai pēc pāris gadiem mirt taisies?

viencexperc 4.augusts 2022 0:30
2 0 Atbildēt

tā cenu izlīdzināšanas nozīmē tikai to, ka iekšdedzes dzinēju auto cenas kļūs dārgākas. Auto kļūs dārgāki. Līdz ar to latvieši varēs braukt nevis ar 10 gadīgiem sūdiem, bet ar 15-gadīgiem sūdiem.

GTD2 4.augusts 2022 8:45
1 0 Atbildēt

videjais auto vecums ir ap 15 gadiem jau tagad, un nav bijis stipri mazaaks, bet lielaks, mums loti daudz vel daudz vecaki dripaki, pilni celji ar 90-to gadu Audi, Passatiem , Golfiem un citiem, vissticamāk kamer tie necaurrūses arii brauks, jo vinju uzturesana lēta un vienkārša.

Zemesgramata 4.augusts 2022 12:39
0 0 Atbildēt

Un kas tur slikts?

viencexperc 4.augusts 2022 0:32
3 0 Atbildēt

Es jau tagad redzu, cik elektrība kļūst lētāka. Un kad Latvijā katru dienu lādēsies miljons auto, elektrība kļūs vēl dārgāka.

Onsis 4.augusts 2022 9:13
0 1 Atbildēt

cik daudz izmešu tiek radīt bateriju ražošanā, par to pedoelektiķi gan noklusē! Un pie izmaksām nerēķina to, ka ik pa 120 000 km jāmaina baterijas utt, tas 3x pārsniedz eļļu maiņas izmaksas.

Tā mūs te čakarē!

WALA 4.augusts 2022 9:43
1 0 Atbildēt

Nemainīs tieši neko, tiks meklētas un brauktas iekšdedzes dzinēja automašīnas, jā arī vecas ...

Super 4.augusts 2022 10:56
0 1 Atbildēt

Pēc gadiem 10 kad bū nobrauktas eļļas lamatas, pa pilsētu vairāk brauks ar mazgabarīta individuālajiem braucamajiem, nevis auto. Un tas ir pareizi.

WALA 4.augusts 2022 12:03
1 0 Atbildēt

NE-brauks, eko-muļķi būs paspējuši visu aizliegt, labākajā gadījumā brauksi ar sab. transu. Priecājos ka nedzīvoju pilsētā !

Jo 6.augusts 2022 2:10
0 0 Atbildēt

Ha, ha, riepu troksni atceltu lidošana, bet vislabāk jau mājsēde! Bet nu bezdēt no rītiem gan būs jāizliedz šā vai tā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Cadillac izstrādājis elektrisku krosoveru Ķīnas tirgum

Modelis Optiq paredzēts Ķīnas tirgum, taču vēlāk Cadillac to plāno pārdot arī ASV. Lasīt vairāk

 

Saeima palielina sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem 24

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ceļu satiksmes likumā, ar kuriem tiek palielināti sodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem, aģentūru LETA informēja Saeimas Preses dienestā. Lasīt vairāk

 

No 10 līdz 80 procentiem 10 minūtēs: Polestar testē super ātru uzlādi 13

Inženieriem izdevies atrast risinājumu īpaši ātram uzlādes procesam, kas ievērojami samazinās laiku, kas šobrīd jāpatērē gaidot kamēr uzlādēsies jūsu elektroautomobiļa akumulators tālākajam ceļam. Lasīt vairāk

 

Gaisa pilis vai reāls plāns? - EM izvirzījusi mērķi līdz 2035.gadam Latvijas IKP palielināt līdz 83 miljardiem eiro 9

Ekonomikas ministrija (EM) ir izvirzījusi mērķi līdz 2035.gadam panākt, lai Latvijas IKP sasniegtu 83 miljardus eiro, teikts Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātajā informatīvajā ziņojumā par Latvijas ekonomikas attīstību, ko otrdien konceptuāli skata valdībā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti