Škoda Enyaq iV ir čehu autoražotāja pirmais elektriskais modelis, kas nāca klajā jau 2020. gadā un pirmie modeļi Latvijā bija pieejami 2021. gada maijā - reizē ar Rīgā notiekošo Pasaules hokeja čempionātu, kur oficiālais automobilis bija tieši Enyaq iV. Lai gan automobilim ir moderns, laikmetam atbilstošs ārējais izskats, tas īpaši neizceļas, un pirmajā brīdī Enyaq iV ir itin viegli sajaukt ar tādiem Škoda modeļiem, kā Kodiaq vai Karoq. Tāpēc fastback virsbūves versija Enyaq Coupe iV ir kā neliels, atsvaidzinošs svaiga gaisa malks Škoda modeļu gammā.
Savstarpēji vērtējot abus virsbūvju veidus, gribas domāt, ka šeit būs izvēle starp stilu un praktiskumu. Taču Enyaq Coupe nav liels zaudētājs praktiskumā - par 15 litriem mazāks bagāžnieks (570 litri) vai par 100 litriem mazāk telpas ar nolocītiem aizmugures sēdekļiem (1610 litri). Toties stila ziņā Enyaq Coupe ir izteiksmīgāks un pamanāmāks automobilis. Līdzīgs stāsts kā ar BMW X5/X6, X3/X4, Mercedes GLC, GLE dažādajām versijām un arī citu auto ražotāju modeļos. Atsevišķiem šādiem SUV varbūt var piesieties pie drusku dīvainām proporcijām, bet Eniyaq Coupe gadījumā ar tām viss šķiet kārtībā.
Testa auto
Testētais auto bija Škoda Enyaq iV 80 ar 82 kWh bateriju un 150 kW (204 Zs) elektromotoru, kas piedzen aizmugurējos riteņus. Šāda bāzes modeļa cena ir 57 910 EUR, bet ar papildaprīkojumu automobilis maksā jau 69 160 EUR. Par Coupe modeli pircējiem nāksies piemaksāt, jo cenas starpība starp abiem virsbūves variantiem variē no nepilniem 2000 līdz apmēram 3100 EUR atkarībā no bāzes versijas.
IZMĒRI
Garums: 4649 mm
Platums: 1879 mm
Augstums: 1607 - 1622 mm (atkarībā no balstiekārtas veida)
Riteņu garenbāze: 2765 - 2768 mm (atkarībā no balstiekārtas veida)
Klīrenss: 171 - 188 mm (atkarībā no balstiekārtas veida)
Pašmasa: 1902 - 2380 kg
Bagāžas tilpums: 570 - 1610 litri
Ārējais dizains tik pat kā neatšķiras no koncepta
Škoda Enyaq vaibsti plašākai publikai pirmo reizi tika parādīti 2019. gada Ženēvas auto izstādē kā Vision iV koncepts, kas veidots tieši kā fastbeks. Jāsaka, ka Enyaq Coupe iV ārējais un salona izskats ir saglabāts teju kā konceptauto. Galvenokārt atšķiras spouguļi, lukturu segmentējums, un buferu konfigurācijas. Kopumā Škoda ietur diezgan konservatīvu dizaina valodu, kas daļai varētu šķist pārāk garlaicīga. Taču Škoda (un arī citu VW grupas zīmolu) gadījumā, škiet, ka automobiļlu dizains tik ātri nenoveco un pat paaudzi vecāki automobiļi joprojām izskatās moderni. Tomēr Enyaq Coupe ir čehu autoražotāja mēģinājāums izlēkt no pūļa un radīt pamanāmāku automobili (tostarp par standarta Enyaq), jo īpaši komplektā ar izteiksmīgajām virsbūves krāsām un “kristāla radiatora resti”. Arī bez šiem izskaistinājumiem Coupe ir ieguvis acij tīkamākas proporcijas, un auto vizuāli šķiet zemāks - kā vieglais auto, nevis SUV. Tādi radniecīgie, uz MEB platformas būvētie auto, kā VW ID.5 un Audi Q4 e-tron Sportback vizuāli šķiet lielāki un masīvāki. Priekšējās “radiatora restes” forma un automobiļa siluets raisa asociācijas ar BMW X4 un X6 modeļiem.
Enyaq Coupe iV interjerā ir patīkami atrasties. No elkoņu līmeņiem uz augšu apdarē izmantoti augstvērtīgi un taustei patīkami materiāli. Salona lejasdaļā gan ir ietaupīts, un automobilis ir apšūts ar cietu plastmasu, taču montažas kvalitāte ir laba. Izceļas vien neglītie durvju aizvēršanas rokturi, kas krietni sabojā iespaidu par citādi gaumīgo salonu. Pat ar cietiem apdares materiāliem var izveidot simpātiskāku risinājumu.
Daudz vietas gan priekšā, gan aizmugurē, un šai automobiļa virsbūvei raksturīgā krītošā jumta līnija nelaupa ērtības arī garāka auguma pasažieriem. Kopumā salons ir iekārtots ergonomiski. Vienīgais būtiskais trūkums ir slīpās priekšējās statnes, kas aizsedz gājējus un citus objektus it īpaši gadījumos, kad jānogriežas pa labi vai pa kreisi.
Priekšējā paneļa vidū novietots 13” informācijas un izklaides sistēmas ekrāns, uzreiz zem tā atrodas daudz kritizētā skārienjutīgā josla audio skaļuma regulēšanai. Šāds risinājums prasa zināmu laiku pie tā pierast (īpaši, ja ikdienā lieto tradicionālu grozāmu slēdzi), turklāt tumšajā laikā tas nav izgaismots. Pēc ilgāka auto lietošanas laika, šāda skaļuma regulēšana sāk pat šķist diezgan ērta - intuitīva gan īsti tā nav. Labi, ka šo funkciju var darīt ar rullīti uz stūres.
Lielāko daļu automobiļa funkciju nākas regulēt ar skārienjutīgo ekrānu, tostarp klimatu salonā. Ir bieži dzirdēts, ka šī sistēma dažādos Škoda modeļos mēdz kļūdaini darboties vai nedarboties vispār, bet šajā Enyaq Coupe iV viss strādāja labi. Fizisko slēdžu rinda atvēlēta vien dažām - ātri nepieciešamām funkcijām, piemēram, braukšanas režīma izvēlei, parkošanās asistentam, logu apsildei u.tml. Infosistēmas saskarne ir saprotama un ātri apgūstama, un lielais ekrāns sniedz labi pārskatāmu informāciju. Taču visu nepieciešamo meklēt ekrānā tomēr nešķiet pārāk ērti, jo īpaši klimata iestatījumus. Par laimi automātiskā klimata kontrole savu darbu veic teicami, un pārāk bieži tās darbībā nav jāiejaucas. Savukārt mērinstrumentu ekrāns aiz stūres kontrastā ar lielo infosistēmas ekrānu izskatās kā maza, šaura lūciņa. Bet braucienā nepieciešamā informācija ir labi strukturēta un pārskatāma, un šo displeju diži lielāku nemaz neprasās.
Slīd kā lidojošs paklājs
Pretēji Enyaq Coupe iV sportiskajam izskatam, automobiļa gaita ir ļoti mierīga. Sportiskākās sajūtas sniedz vien elektroauto raksturīgais paātrinājums un samērā precīzā stūre. Enyaq Coupe iV 80 balstiekārta noregulēta tā, ka pat ar 20” diskiem un zemprofila diskiem tiek apslāpēti pamatīgi nelīdzeni ceļa segumi. Vien tramvaja sliedes pie VEF tilta un tamlīdzīgi šķēršļi būs jūtami automobiļa salonā. Komfortu nodrošina arī labi nostrādāta skaņas izolācija. Sportiska dizaina sēdekļi vairāk gan izskatās sportiski, bet drīzāk paredzēti platām mugurām, ne ciešai ķermeņa noturēšanai, lai veiktu sportiskus manevrus. Jāuzteic to sniegtais komforts, jo arī pēc ilgstošas braukšanas ķermenī neradās īpašas noguruma sajūtas.
iV80 versijā piedāvātais 150 kW elektromotors piedāvā ikdienai ļoti piemērotu dinamiku. Lai gan uz papīra rakstītās 8.6 sekundes līdz simtam var šķist lēnas, luksoforu dragreisos visbiežāk kaunā nepaliksiet un straujāku paātrināšanos šis auto sniedz šosejas ātrumā, piemēram, kad nepieciešams veikt apdzīšanu. Taču testa laikā pārsvarā gribējās baudīt šī automobiļa komfortu un mierīgi kruizēt. Prāvais automobilis, pateicoties aizmugurējai piedziņai, ir viegli manevrējams un apgriežams vien 9.3 metru radiusā.
82 kWh baterija teorētiski ļauj sasniegt 544 km (WLTP), tomēr mērinstrumentu panelī pie pilnas uzlādes uzrādīja tuvu 500 km. Realitātē karstā vasaras dienā varam runāt par 450-470 km nobraukumu ar vienu uzlādi, darbinot komforta ierīces. Testā vidējais enerģijas patēriņš bija zem 16 kWh uz 100 km, savukārt pilsētā rekuperācijas režīmā iespējams sasniegt pat pieklājīgas 14 kWh uz 100 km. Maksimālā 130 kW lādēšanas jauda ļauj 80% baterijas līmeni sasniegt nepilnā pusstundā. Pie Latvijā izplatītajiem 50 kW lādētājiem gan būs jāpavada vairāk par stundu.
Adaptīvā kruīza kontrole jeb Travel Assist sistēma, kas piedāvā daļēji autonomu braukšanu (vien jātur stūre), ņem vērā apkārtējo vidi - citus satiksmes dalībniekus, ceļa zīmes un apzīmējumus, kā arī navigācijā (tostarp Waze) iestādīto maršrutu, un atkarībā no tā izvēlas braukšanas ātrumu. Piemēram, ja navigācijas maršrutā paredzēts kādā vietā nogriezties, automobilis pats samazinās ātrumu pirms konkrētās vietas. Jāsaka gan, ka šī sistēma pārāk skrupulozi ņem vērā ātļautā ātruma zīmes, ļoti strauji samazinot ātrumu līdz atļautajam. Šo reakciju gribētos plūdenāku un laicīgāku. Turklāt bieži vien sistēma mistiski “atpazina” realitātē neesošu ātruma ierobežojumu. Tas notika pat pārāk bieži - kaitinoši. Vai nu tā ņem informāciju no novecojušas navigācijas sistēmas, vai arī tā ir sistēmas kļūda.
Pieejamais aprīkojums
Visās bāzes versijās (izņemot RS) Enyaq iV ir vienādi aprīkots, atšķiras tehniskais izpildījums - baterijas ietilpība, motori un jaudas parametri un piedziņas veid Ja pierasts, ka bāzes aprīkojums auto pasaulē mēdz būt ļoti pieticīgs, Enyaq gadījumā tā nav un tam jau startā ir diezgan prāvs ekstru klāsts. Tas arī likumsakarīgi, jo citādi būtu grūti attaisnot augsto cenu.
Bāzes komplektācijā ir kruīza kontrole, ceļa zīmju atpazīšana, parkošanās sensori un atpakaļskata kamera, priekšējie un aizmugurējie LED lukturi, 13” multimediju sistēma (ar balss vadību, digitālo radio, Android Auto un Apple CarPlay, Bluetooth savienojumu, navigācijas sistēmu), attālinātā automobiļa uzlādes un salona temperatūras vadība, 2 zonu automātiskā klimata kontrole, 2 spieķu multifunkcionāla ādas stūre, elektriski regulējami un apsildāmi sānu spoguļi, bezatslēgas iedarbināšanas sistēma 19” vieglmetāla diski.
Coupe virsbūvē standartaprīkojumā ir arī panorāmas stikla jumts ar tonētu stiklu. Savukārt RS versijas pamataprīkojumā iekļauti arī priekšējie LED matricas lukturi, Crystal Face jeb izgaismota t.s. 'radiatora reste', 3 zonu klimata kontrole, 3 spieķu multifunkcionāla stūre ar apsildi, adaptīvā kruīza kontrole, braukšanas režīma izvēle, dinamiskā stūres sistēma, sporta piekare, lāpstiņas rekuperācijas režīma izvēlei, elektroniski regulējams vadītāja sēdeklis, 20” vieglmetāla diski. Te jau var apdomāt, vai līdzīgi aprīkotas vidējās versijas vietā izvēlēties jaudīgāko RS bāzes komplektācijā - cena būs līdzīga.
Par piemaksu vēl pieejamas tādas ektstras, kā elektriski regulējami ABI priekšējie sēdekļi (vadītāja sēdeklis ar masāžas funkciju), adaptīvā piekare, “Head up” displejs, 360 grādu kameru sistēma, apsildāms vējstikls, 12 skaļruņu audio sistēma, aklās zonas kontroles sistēma, tālruņu bezvadu uzlāde, papildus skaņas izolācija kā arī citi sīkumi. Iespējamas arī salīdzinoši plašas dizaina pielāgošanas iespējas - 5 interjera apdares pakotnes cenās no 735 līdz 2210 EUR, izvēle starp 8 riteņu disku veidiem izmēros no 19 līdz 21 collām, kā arī 8 dažādas virsbūves krāsas.
PLUSI UN MĪNUSI
Jau Enyaq standarta virsbūvē izcēlās ar augstu braukšanas komfortu un patīkamu gaitu. Coupe izpildījumā tam klāt stilīgāks izskats. Kopumā patīkams automobilis ikdienai, ģimenei un arī tālu ceļojumu veikšanai (ja vien saplānosiet lādēšanas iespējas). Jā, ir pienākuši laiki, kad Škoda maksā jau 70 000 EUR, turklāt 80x un RS versijas vēl dārgāk, kas lielai daļai varētu būt grūtāk sagremojams faktors.
+ Augsts braukšanas un salona komforts
+ Simpātiska un kvalitatīva apdare
+ Salīdzinoši plašs bāzes aprīkojums
- Cena
- Travel Assist haotiskā darbība
- Priekšējie logu statņi pilsētā var radīt bīstamas situācijas
+vēl - nevajadzīgs svara gabals EV stikla izpildījumā jumta konstrukcijā.