Elektroauto kā elektroenerģijas balansēšanas un uzglabāšanas nākotne - vai nesasniedzams mērķis? - iAuto

Elektroauto kā elektroenerģijas balansēšanas un uzglabāšanas nākotne - vai nesasniedzams mērķis? 6

 

Foto: Publicitātes attēls

Nozare.lv | 30.janvāris 2025 12:30

Eiropas zaļais kurss nosaka sasniegt kopīgi izvirzītu mērķi - vismaz 29% atjaunīgās enerģijas (tostarp šķidrās biodegvielas, ūdeņraža, biometāna, "zaļās" elektrības u. c.) īpatsvaru transportā līdz 2030.gadam, kā arī panākt klimatneitralitāti līdz 2050.gadam.

To, vai mūsu infrastruktūra izvirzītajam mērķim ir gatava un kāds neizmantots potenciāls ir elektroauto simbiozei ar saules enerģijas baterijām, īsi ieskicē "Bonava Latvija" valdes priekšsēdētājs Mareks Kļaviņš un VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcijas" (CSDD) Komunikācijas departamenta vadītāja vietnieks Mārtiņš Mālmeisters.

Pēc CSDD sniegtajiem datiem 2024.gada nogalē Latvijā uzskaitē fiksēti 8650 elektroauto (8374 - vieglie un 276 - N1 kravas). "Elektroauto skaits ik gadu turpina palielināties, un to pieaugums no 2024.gada sākuma ir 32%. Pētot mūsu uzlādes tīkla noslodzi, neesam novērojuši izteiktas rindas, līdz ar to šobrīd uzlādes punktu skaits ir optimāls," atklāj Mārtiņš Mālmeisters, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcijas" (CSDD) komunikācijas departamenta vadītāja vietnieks.

"Mūsu būvēto namu iedzīvotājiem, no elektrotīkla efektīvas izmantošanas viedokļa raugoties, ir svarīgi, ka elektroauto ir iespējams lādēt savās mājās nakts laikā, kad elektroenerģijas patēriņš ir vismazākais. "Bonava Latvija" attīstītajos projektos ir iespējams sekot līdzi elektrības patēriņam un infrastruktūras noslodzei, un automātika brīžos, kad elektroenerģijas patēriņš ir mazāks, lādē tīklam pieslēgtos elektroauto ar lielāku jaudu," stāsta "Bonava Latvija" valdes priekšsēdētājs Mareks Kļaviņš.

Kā norāda ēku attīstītājs, elektroauto un saules enerģijas paneļu simbioze ir virziens nākotnē, uz ko būtu jāskatās un pie kā aktīvi jāstrādā. "Vienā uzlādētā elektroauto baterijā ir aptuveni ģimenes elektroenerģijas nedēļas patēriņš. Ja nākotnē katrā trešajā ģimenē būtu elektroauto, tas pavērtu iespējas balansēt elektrotīklu: nosacīti "tukšajās" nakts stundās lieko jaudu paņemtu elektroauto uzlāde, savukārt rīta stundās, kad ikviens gatavojas dienai un elektrība ir vajadzīga pašai mājai, ir iespēja ar elektroauto kādu procentu no savas saglabātās enerģijas atdot atpakaļ. Piemēram, Somijā nesen tika veiksmīgi īstenots šāds pilotprojekts, testējot manis minēto inovatīvo risinājumu - un ar lieliskiem rezultātiem. Šāda pieeja efektīvāk izmanto elektrokabeļu tīklu un transformatoru stacijas," komentē Kļaviņš.

"Uzlādes punktu skaitam ir jāpalielinās līdz ar elektroauto skaita pieaugumu, un jau pašreiz redzam, ka uzlādes tīkla attīstīšanā iesaistās arī privātais sektors, kur attīstību galvenokārt noteiks pieprasījums un konkurence," norāda Mārtiņš Mālmeisters. Komentējot uzlādes tīklu attīstītāju izteiktos paziņojumus, viņš izsaka cerību tuvākā nākotnē pieredzēt lielu uzlādes tīkla attīstības potenciālu.

"Pašlaik aptuveni 10% stāvvietu mūsu projektos ir aprīkotas ar elektroauto uzlādes punktu, taču ir plāns šo vietu skaitu pakāpeniski palielināt, sekojot pieprasījumam," stāsta Mareks Kļaviņš. Jau divus gadus "Bonava Latvija" mērķtiecīgi savus topošos projektus aprīko arī ar saules paneļu tehnoloģijām, ar kuru palīdzību gūtā enerģija jau tagad var pilnībā nosegt mājas koplietošanas elektrības izmaksas, savukārt nākotnē varēs sniegt nozīmīgu artavu arī elektroauto uzlādes punktiem. "Vienlaikus redzam, ka esam sadzirdēti un potenciālās izmaiņas MK noteikumos par Latvijas būvnormatīvu LBN 261-15 "Ēku iekšējā elektroinstalācija", kas ierobežotu iespēju efektīvi izmantot elektroauto uzlādes iespējas, netiks iekļautas."

Kā norāda Kļaviņš, sākotnēji paredzētie grozījumi noteiktu, ka katram dzīvoklim (dzīvokļa īpašumam) būtu savs pieslēgums sistēmas operatoram ar pilnu maksimālās jaudas rezervi. Jaunie noteikumi tāpat paredzētu, ka, piemēram, no saules paneļiem saražoto elektroenerģiju varētu izlietot tikai koplietošanas telpu un teritorijas apgaismošanai un iekārtu darbināšanai, kā arī nebūtu iespējams uzstādīt viedos skaitītājus, kas dinamiski nodotu datus elektrolādētājiem un ļautu efektīvi balansēt elektroenerģijas patēriņu un jaudu, piemēram, elektroauto uzlādei. Tomēr likumdevēji ņēmuši vērā ieteikumus, un šķēršļi viedo tehnoloģiju ieviešanai un pieslēguma jaudas efektīvai izmantošanai netiks likti, bet jebkuram mājokļa īpašniekam būs iespēja sava dzīvokļa elektropieslēgumu pārslēgt tieši pie sistēmas operatora.

Papildu iespējas intereses veicināšanai un ātrākai pārejai uz elektroauto, kuras saskata attīstītājs, ir precīzāk mērķēts valsts atbalsts ne vien potenciāliem elektroauto pircējiem, bet arī uzlādes vietu ierīkošanai daudzdzīvokļu ēku iemītniekiem. "Ja katrs daudzdzīvokļu ēkas iedzīvotājs varētu lādēt savu auto naktī, iedzīvotāji būtu atvērtāki iegādāties arī, piemēram, lietotus elektroauto. To nobraukums būs īsāks, bet cena - zemāka, un būs iespējams ērtāk veikt pāreju no iekšdedzes dzinēja automašīnas. Subsidējot elektroauto pirkšanu, būtu aktīvāk jādomā par elektroauto stāvvietu pieejamību un gudru jaudas izmantošanu," norāda Mareks Kļaviņš. Viņš norāda, ka vienlaikus arī jāseko inovatīviem risinājumiem lielajos tirgos un ātri jāpārņem labā prakse Latvijā.

 

 

 
6 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
JanJan 30.janvāris 2025 14:28
2 1 Atbildēt

Atceros, ka pirms kāda laika skatījos vienu Austrālijas auto youtuberi. Viņš bija sarēķinājis, ka viņam izdevīgāk ir izmantot elektroauto kā bateriju mājai, nevis pašai braukšanai.

Tur bija sava specifika, ka pa nakti elektrība sanāk ļoti lēta, līdz ar to aprēķinā sanāca tāda apsurda situācija, ka skaties kā gribi, bet izdevīgāk ir turpināt braukt ar savu esošo benzīnieku un nopirkt privātmājai baterijas, kuras pa nakti lādēt pa lēto no tīkla un pa dienu tērēt, nevis nopirkt elektro auto un ar to braukt un mājā elektrību lietot no tīkla. Tajā situācijā sanāca, ka baterijas likšana mašīnā nav efektīvākais solis.

darklight 31.janvāris 2025 9:26
1 1 Atbildēt

Protams, ka tas ir jēdzīgāk. Prātīgi cilvēki jau tagad tieši tā dara. Naktī piesilda siltuma akumulatoru, pēc tam apkure visu dienu strādā tikai no tā. Boilerus arī uzkarsē uz maksimumu, kad cenas lētākās.

 
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ķirša vadītā Rīgas dome vairāk informē Miera ielā zonas kontingentu (+ FOTO) 42

Rīgā, Miera ielā uzliek papildus ceļa zīmes, kas informē par ierobežo maksimālo atļauto braukšanas ātrumu līdz 30 km/h. Lasīt vairāk

 

Konceptuāli atbalsta ieceri palielināt transportlīdzekļu vecumu, uz kuriem attiecināma atsavināšanas aizlieguma reģistrēšana

Saeima ceturtdien konceptuāli atbalstīja grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz palielināt to transportlīdzekļu vecumu, uz kuriem attiecināma atsavināšanas aizlieguma reģistrēšana fiziskās un juridiskās personas īpašumā esoša transportlīdzekļa pirmās reģistrācijas gadījumā. Lasīt vairāk

 

Sagaidiet Audi A6 Avant e-tron - pirmais Audi elektroauto ar Avant virsbūvi tagad arī Latvijā (+ FOTO) 7

Latviju sasniedzis jaunais, pilnībā elektriskais vidējās klases automobilis Audi A6 Avant e-tron. Tas apvieno izsmalcinātu dizainu ar lielisku veiktspēju, sniedzamību, efektivitāti un ātru uzlādi, ko nodrošina PPE (Premium Platform Electric) elektroauto platforma. Lasīt vairāk

 

Uzsāk Valmierā ražoto “Patria” 6x6 bruņutransportieru testēšanu pa koplietošanas ceļiem 2

Aizsardzības ministrija informē, ka uzsākti “Patria” 6x6 bruņutehnikas testa braucieni pa koplietošanas ceļiem. Saskaņā ar normatīvo aktu grozījumiem uzņēmums “Defence Partnership Latvia” ir saņēmis izmēģinājuma numurzīmes, kas ļaus veikt pilnvērtīgus bruņutehnikas kvalitātes pārbaudes testa braucienus arī ārpus militārajiem poligoniem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti