Ģirts, 20.decembris 2021 9:31
Labrīt, Erik! CSN nosaka, ka, ar vieglo auto braukt nedrīkst, ja ziemas laikā riepu protektora dziļums mazāks par 4mm, tomēr, ja tādu auto uz ceļa pieķer braucam, bet protektora dziļums ir lielāks par 3mm, tiek piešķirts otrais novērtējums, kurš ļauj mēnesi piedalīties satiksmē. Tad kā īsti ir - drīkst braukt, vai nedrīkst? Ko teiks nākamais ceļu policists? Un ko apdrošinātājs, ja tāds auto iekļūst CSNg? Paldies!
Ēriks Griģis:
Aizliegums braukt ceļu satiksmē nav tieši saistāms ar atļauju braukt vienu mēnesi, jo TL kontrole ceļu satiksmē nav TL kontrole tehniskajā apskates stacijā.
Ja ziemas periodā a/m riepai kontrolē uz ceļa protektora augstums ir mazāks par 4mm, tad tiek noņemta TA uzlīme. Ja ziemas periodā vieglā a/m riepai kontrolē uz ceļa protektora augstums ir mazāks par 1,6mm, tad tiek noņemta TL reģistrācijas numurzīme.
Ja konstatētais pārkāpums ir novēršams uz vietas policijas kontroles laikā, tad tālāka braukšana var notikt pēc pārbaudes veicēja inspektora ieskatiem.
Deivids, 30.novembris 2021 20:16
Autobuss ar garumu 8.metri regulāri tiek novietots stāvēšanai dzīvojamā zonā. Vai to drīgst darīt?
Ja nē, tad kāds ir sods par to?
Ēriks Griģis:
CSN
142. Dzīvojamā zonā aizliegts:
142.3. iebraukt autobusiem, kuru garums pārsniedz 6 m (izņemot gadījumus, ja tas nepieciešams pasažieru iekāpšanai vai izkāpšanai no tā)!
CSL
59. pants. Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšana dzīvojamā zonā
(1) Par dzīvojamā zonā aizliegtu darbību veikšanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam triju naudas soda vienību apmērā.
Ģirts, 25.novembris 2021 9:17
Labdien, Ērik! Vai apdrošinātāja lēmumu par atbildības pakāpi ietekmētu fakts, ka auto, kurā notiek individuālā braukšanas apmācība, nav apzīmēts ar "M" zīmēm? Paldies!
Ēriks Griģis:
Ja zīmes esamība varēja likt pretējai pusei rīkoties tā, lai tā zaudējumu mazinātu vai negadījums nenotiktu, tad ietekmētu!
Jānis, 23.novembris 2021 10:51
Labdien, Vai varam braukt ikdienā 10 stundas, kā Vācijā? Paldies.
Ēriks Griģis:
Šī atkāpe jau otro reizi šogad attiecas tikai uz Vācijā reģistrētiem kravas pārvadātāju autovadītājiem.
Eiropas Komisija iesaka šādas atkāpes pieņemt citās ES dalībvalstīs, ja tas nepieciešams!
Atkāpes ir spēkā no 12.11. līdz 30.11.2021. un tajās noteikts, ka:
• ikdienas braukšanas laiku var pagarināt līdz 10 stundām, ne biežāk kā piecas reizes nedēļā;
• iknedēļā kopējais braukšanas laiks nedrīkst pārsniegt 59 stundas. Nemainīga paliek prasība, ka kopējais uzkrātais transportlīdzekļa vadīšanas laikposms, divu secīgu nedēļu laikā, nedrīkst pārsniegt 90 stundas;
• iespēja veikt divus saīsinātos (min. 24 stundu) iknedēļas atpūtas periodus pēc kārtas, ja:
i) četrās secīgās nedēļās autovadītājam jāievēro vismaz divus iknedēļas (45 stundu) atpūtas periodus un divus saīsinātos (24 stundu) iknedēļas atpūtas periodus;
ii) saīsināto Iknedēļas atpūtas periodu jākompensē ar līdzvērtīgu - nepārtrauktu atpūtas periodu, kas jāveic līdz trešās nedēļas beigām;
iii) ja tiek veikti divi secīgi saīsinātie iknedēļas atpūtas periodi, kompensācija jāveic pirms nākamā iknedēļas atpūtas perioda.
Avots:
https://www.ostwestfalen.ihk.de/fileadmin/Dokumente/Sach-Fachkunde/Verkehrsgewerbe/EU-Fahrerqualifikation/Verborgene_Downloads_Volker/AusnahmenSozialvorschriftenStrassenverkehr.pdf
Egils, 2.novembris 2021 12:45
Labdien! Kurš ir bonus malus (BM) subjekts - īpašnieks vai turētājs? Jo LTAB vispārīgajos noteikumos par BM aprēķina sistēmu, punkti 1.1.2.1 un 1.1.2.2, manuprāt, ir savstarpējā pretrunā. Konkrētajā situācijā, kas liek uzdot šo jautājumu, abi - īpašnieks un turētājs - ir fiziskās personas. Paldies.
Ēriks Griģis:
Bonus–Malus subjekts var būt:
1) transportlīdzekļa reģistrētais īpašnieks, ja CSDD reģistrā nav norādīts turētājs;
2) CSDD valsts reģistrā norādītais turētājs (neatkarīgi no tā, vai turētājs ir juridiska vai fiziska persona), ja transportlīdzekļa īpašnieks ir juridiska persona;
3) transportlīdzekļa reģistrētais īpašnieks, ja īpašnieks ir fiziska persona un, ja CSDD valsts reģistrā norādītais turētājs ir fiziska persona;
4) CSDD valsts reģistrā norādītais turētājs, ja turētājs ir juridiska persona un transportlīdzekļa īpašnieks ir fiziska persona.
Ilgonis, 28.oktobris 2021 20:58
Labvakar sakiet lūdzu kāds akumulators būtu vislabākais, piemērotākais mūsu apstākļiem mašīnai BMW X5 E70,2008gada,liels paldies.
Ēriks Griģis:
Labākais būs auto izgatavotāja noteiktais!
Kods atrodams uz vecā akumulatora.
Labākā marka manam auto - Bosch!
Skolnieks bijušais, 23.oktobris 2021 21:17
Sveiki, mācījos pie jums Talsos C. kat un CE.kat kursos jau labu laiku atpakaļ, bet tagad gribēju uzjautāt Jums, cik bez braukšanas man varēja būt tīri laika ziņā "citi darbi" (āmurīši) piemēram, uzkraušanas, preces izkraušana pie klienta?
Vai pareizi būtu, ja piemēram darbs sākas 6:00 tas 2h kraujos bāze, izbraucu no bāzes 8:00 veicamais attālums ir 120km bāze atgriežos 17:00. Tad pauzi varu netaisīt jo neesmu jau braucis 4h kopā, labi ja sanāk 3h kopējā braukšana un pārējais laiks ir preces izkraušāna pie klienta.
Ēriks Griģis:
1. Ja citus darbus veic kopā ar braukšanu, bet ("stūrīte") braukšana nav 4,5h, tad maksimāli pēc 6h jāņem vismaz 30min. pārtraukums (var ņemt arī 45min).
2. Bet pēc maksimāli 9h, ja nav braukts bet ir tikai krauts, jāņem vismaz 45min. pārtraukums.
3. Ja ir braukts kraušanas laikā pēcpusdienā pēc piecām pirmajām stundām, kad nonācāt pie klienta, tad tikko braukšana 9h laikā sasniedz 4,5h, jāņem jau ātrāk par 9h 45min. pārtraukums.
4. 24 stundu laikā no maiņas sākuma jābūt 11h atpūtai (3x nedēļā ikdienas atpūtu var saīsināt līdz 9h), ko parasti ņem maiņas beigās, kad atgriežas no klienta un beidz maiņu.
Ar kopējiem darbiem ("stūrīte" + "āmurīši"), visiem pārtraukumiem un "konvertītēm" maiņas laiks ir 13h (24h - 11h = 13h). Trīs reizes nedēļā to drīkst palielināt līdz 15h, kad iespējams izmantot saīsināto ikdienas atpūtas laiku 9h.
5. Tāpēc kopējais darba laiks - braukšana + citi darbi netiek reglamentēti, jo ir iepriekšējie nosacījumi, pēc kuriem pašam jārēķina līdzi pārtraukumi, atrašanās laiks maiņā un ikdienas atpūta. Pašam aprēķins jāveic vai jāseko līdzi tahogrāfa datiem vienai nedēļai un divām viena otrai sekojošai nedēļai!
P.S. Braukšana dienā 9h, divas reizes nedēļā to drīkst palielināt līdz 10h!
Aleksandrs, 22.oktobris 2021 19:22
Labdien.
Sakiet lūdzu vai kādā likumā ir atrunāts darba devēja pienākums apmaksāt šofera 45h iknedēļas atpūtu, t. i. viesnīcas izdevumi.
Ēriks Griģis:
Viesnīcas izdevumus ar darba devēju atrunā savstarpēji noslēgtā darba līgumā vai arī tie var būt paredzēti komandējuma izdevumos!
No darba likuma 14.2' panta. Darba devēja pienākumi, nosūtot darbinieku veikt darbu ārpus Latvijas:
(4) Nosūtot darbinieku veikt darbu citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī, attiecīgi piemērojami normatīvie akti, kas regulē ar komandējumiem saistīto izdevumu atlīdzināšanu, ciktāl šajā likumā nav noteikts citādi.
Avots:
Darba likums, 14. pants. https://likumi.lv/ta/id/26019#p14
No MK noteikumu Nr.969 "Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi" 8.punkta:
10. Budžeta iestādes darbinieku komandējumiem paredzētā dienas nauda (kompensācija par papildu izdevumiem) un izdevumi par viesnīcu (naktsmītni) nedrīkst pārsniegt šo noteikumu III un V nodaļā un 1.pielikumā noteiktās komandējuma izdevumu samaksas normas, izņemot gadījumu, ja komandējuma izdevumi netiek atlīdzināti no budžeta iestādei piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem un citiem budžeta iestādes līdzekļiem. Pamatojoties uz darbinieka iesniegumu par neparedzētiem apstākļiem komandējuma laikā, ar institūcijas vadītāja atļauju viņam var atlīdzināt faktiskos izdevumus (piemēram, izdevumus par viesnīcu, transporta papildu izdevumus). Ja, plānojot komandējumu, ir zināms, ka viesnīcas izdevumi īpašu apstākļu dēļ pārsniegs šo noteikumu III un V nodaļā un 1.pielikumā noteiktās komandējuma izdevumu samaksas normas, ar institūcijas vadītāja atļauju darbiniekam var atlīdzināt faktiskos izdevumus par viesnīcu.
Avots:
Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumi Nr. 969 "Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi", 8. punkts. https://likumi.lv/ta/id/220013#p8
Darba līguma paraugs:
http://www.darbajurists.lv/darba_jurists_Jaunumi_Darba_likuma_28_pants.html
Linda, 12.oktobris 2021 21:35
Sakiet kā rīkoties šādā problēmā:braucot ar mašīnu Ford Mondeo pēkšņi sak gaudot signalizācija,un stājoties nost vairs nevareja to iedarbināt. Tad atsledzu un aizslēdzu ārpuse stāvot un tad mēģināju iedarbināt un atkal nekā. Tad atkal aizslēdzu un atsledzu un varēju iedarbināt.
Ēriks Griģis:
Ja manai auto signalizācijai tā gadās, tad pultij mainu bateriju!
Ticu, ka ir remontservisi, kas prot ar Jūsu signalizāciju tikt galā!
Armands, 12.oktobris 2021 11:45
Labdien, esmu Latvijas pilsonis.Deriguma termins manam auto vaditaja tiesibam beidzies 27.07.2021.
Atrodos Krievija,Vai man ir iespeja atjaunot tiesibas ierodoties man personigi Latvijas CSDD? Paldies.
Ēriks Griģis:
Ir iespējams, ja izpildās nosacījums:
Vadītāja apliecību maina personai, kura pastāvīgi dzīvo Latvijā un kuras dzīvesvieta ir Latvijā (Ceļu satiksmes likuma 22. panta 1.punkta 1.daļa).
Avots:
https://www.csdd.lv/apliecibas-maina/arzemes-izsniegtas-apliecibas-maina
Zintis, 1.oktobris 2021 21:51
Sveiks. Vai Latvijas policija var uzlikt arvalstu auto (Vacijas) sodu par tehniskaas apskates (TUV) neesamiibu?
Ēriks Griģis:
Var!
Pamats - Ceļu satiksmes likums.
IV nodaļa
Ceļu satiksmes dalībnieku pienākumi un tiesības
19.pants. Ceļu satiksmes dalībnieku vispārīgie pienākumi un tiesības
(1) Ceļu satiksmes dalībniekiem ir jāizpilda šā likuma, Ceļu satiksmes noteikumu un citu normatīvo aktu prasības, kas nosaka ceļu satiksmes dalībnieku pienākumus
...
25.pants. Transportlīdzekļu vadītāja pienākumi
(1) Mehāniskā transportlīdzekļa vadītājam jābūt klāt šādiem dokumentiem, kas pēc policijas darbinieku, robežsargu, pašvaldības transporta kontroles dienesta vai muitas amatpersonu pieprasījuma jāiedod tiem pārbaudei:
... 6) kāds no turpmāk minētajiem dokumentiem (uzlīmēm):
a) vizuāla informācija (uzlīme) ar atļaujas piedalīties ceļu satiksmē derīguma termiņu
...
46.pants. Noteikumu spēks attiecībā uz ārvalstu pilsoņiem un bezvalstniekiem
Šis likums, Ceļu satiksmes noteikumi un citi normatīvie akti, kas regulē attiecības ceļu satiksmes drošības jomā, attiecas arī uz ārvalstīs reģistrētajiem transportlīdzekļiem, kā arī to īpašniekiem, vadītājiem un citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, tiem atrodoties Latvijas teritorijā, ja starptautiskajos līgumos, kuru dalībvalsts ir Latvija, nav paredzēts citādi.
Avots:
https://likumi.lv/ta/id/45467#p46
Madars, 25.septembris 2021 11:08
Sveiki! Mans jautājums ir, ja es strādāju pirmdien, otrdien, ceturtdien, piektdien un sestdien vai man ir jāņem iknedēļas atpūta t.i. 45h? Trešdiena un sestdiena man ir brīvas dienas ar atpūtas laiku 39h katru reizi.
Ēriks Griģis:
Jāņem vienreiz saīsinātā, otreiz - regulārā iknedēļas atpūta, neaizmirstot par kompensāciju, strādājot LV!
1.iespēja.
No Regulas EK 56/2006:
6. Jebkurās divās secīgās nedēļās transportlīdzekļa vadītājs paņem vismaz:
— divus regulārus iknedēļas atpūtas laikposmus, vai
— vienu regulāru iknedēļas atpūtas laikposmu un vienu saīsinātu iknedēļas atpūtas laikposmu, kas ir vismaz 24 stundas. Tomēr saīsinājumu kompensē ar atbilstoši ilgu atpūtu, kas paņemta pirms trešās nedēļas beigām, kura seko attiecīgajai nedēļai.
Iknedēļas atpūtas laikposms sākas ne vēlāk kā sešu 24 stundu periodu beigās no iepriekšējā iknedēļas atpūtas laikposma beigām.
P.S.
i) “nedēļa” nozīmē laikposmu no pirmdienas plkst. 00.00 līdz svētdienas plkst. 24.00.
2.iespēja, kad pašam būs jāseko līdzi nedēļām, kas nesakritīs ar kalendārām nedēļām, bet kuru garumu noteiks iknedēļas atpūtas laiki un nedēļas laikā no pirmdienas līdz svētdienai kopējais vadīšanas (stūrīte) vai kopējais darba laiku (stūrīte+āmurīši) stundu skaits.
Ja nedēļu beigsiet otrdien, tad trešdien būs saīsinātā iknedēļas atpūta, bet sestdienas vakarā ņemsiet 45h atpūtu un, ticams, 6h kompensāciju par saīsināto (39h) iknedēļas atpūtu trešdien, kas kopā sastādīs 51h regulāro iknedēļas atpūtu kopā ar kompensāciju.
P.S.
a) Atbildē neapskatu gadījumu, kad Regulas EK Nr.561/2006 8. panta 6.a punkts ir grozīts ar Regulas EK Nr.1073/2009 29. pantu, lai ietvertu atkāpi, kas piemērojama transportlīdzekļu vadītājiem, kuri veic vienu starptautisku braucienu, lai viņi varētu atlikt savu iknedēļas atpūtas laikposmu līdz divpadsmitās dienas beigām.
b) Atbildē neapskatu arī Mobilitātes pakotnes noteikumus attiecībā uz autovadītājiem noteikto atgriešanos mājās vai uzņēmuma reģistrācijas valstī ik pēc četrām nedēļām no ārvalstu braucieniem un ar atgriešanos saistītiem iknedēļas atpūtas laikiem.
Avots.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/ELI/?eliuri=eli%3Areg%3A2006%3A561%3Aoj
Diāna, 26.augusts 2021 8:40
Vai man ir nepieciešams kārtot 95. kodu, ja man ir sava personīgā kravas mašīna, ar kuru es vedu savus personīgos zirgus uz sacensībām?
Ēriks Griģis:
Autopārvadājumu likums
6.1 pants. Prasības attiecībā uz kravas pārvadājumus veicošo autovadītāju profesionālo kompetenci.
95. kodu nevajag autovadītājiem, kas vada transportlīdzekļus:
...
6) kurus izmanto nekomerciālai kravu pārvadāšanai (Ē.G. īsi - Nekomerciāls pārvadājums ir pārvadājums, par kuru netiek ņemta samaksa un kas tieši vai netieši nerada ieņēmumus, netiek saņemtas naudas balvas vai apbalvojumi, kas turpmāk veicina ieņēmumu pieaugumu, un kas nav komercpārvadājums vai pašpārvadājums!);
...
8) ar kuriem lauku apvidos veic kravu pārvadājumu savas uzņēmējdarbības vajadzībām, ja netiek sniegts transporta pakalpojums un pārvadājumam ir gadījuma raksturs;
9) kurus izmanto vai nomā bez transportlīdzekļa vadītāja lauksaimniecības, dārzniecības, mežsaimniecības, zemkopības vai zivsaimniecības uzņēmumi, lai pārvadātu ar savu komercdarbību saistītas kravas, izņemot gadījumus, kad pārvadāšana ir daļa no transportlīdzekļa vadītāja pamatdarbības vai pārsniedz 100 kilometru attālumu no tā uzņēmuma bāzes, kuram pieder transportlīdzeklis vai kurš to nomā.
Avots:
Autopārvadājumu likums, 6_1. pants. https://likumi.lv/ta/id/36720#p6_1
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2020/1054 (2020. gada 15. jūlijs), definē jēdzienu “nekomerciāls pārvadājums”.
“Nekomerciāli pārvadājumi” nozīmē jebkurus autopārvadājumus, kas nav komercpārvadājumi vai pašpārvadājumi un par kuriem netiek saņemta tieša vai netieša samaksa, un kas tieši vai netieši nerada ieņēmumus transportlīdzekļa vadītājam vai citiem, un kuriem nav saiknes ar profesionālu vai komerciālu darbību.”
Nekomerciāli pārvadājumi ir, piemēram, kravas pārvadājumi labdarības mērķiem, kas nav saistīti ar maksājumiem par transporta pakalpojumiem, kā arī savas mantas pārvadāšana vienīgi privātai lietošanai.
Avots:
https://zemniekusaeima.lv/news/satiksmes-ministrijas-un-vsia-autotransporta-direkcija-informacija-par-95-koda-nepieciesamibas-prasibam-kas-attiecas-uz-lauksaimniecibas-pasparvadajumiem/
Ilze, 20.augusts 2021 15:42
Labdien!
Braucot autostāvvietā pie veikala, es izdzirdēju nelielu troksni un ņemot vērā, ka vieta bija šaura, pēc apstāšanās pārbaudīju vai nav notikusi sadursme ar blakus stāvošo mašīnu. Šī mašīna bija apskrāpēta, ar vairākiem redzamiem bojājumiem, tomēr, ņemot vērā, ka savai mašīnai nekādus defektus nekonstatēju, es pārbraucu apstāties citā stāvvietā tieši pretī, kur bija vairāk vietas un iegāju veikalā, pēc tam aizbraucu mājās. Dažus mēnešus vēlāk saņe'mu no policijas ziņojumu, ka esmu izraisījusi avāriju, kas fiksēta lielveikala kamerā un esmu aizbraukusi no notikuma vietas. Policijai paskaidrojumā uzrakstīu, ka nekādus bojājumus nekonstatēju, tāpēc nedomāju, ka ir notikusi sadursme. Policija tomēr man uzlika sodu 115 EUR apmērā, kuru apmaksāju,jo sapratu, ka savu taisnību pierādīt ir gandrīz neiespējami. Vēl pēc mēneša es saņēmu pretenziju par regresa prasības atlīdzību no apdrošinātāja par summu, kas gandrīz sasniedz tās mašīnas vērtību, pieņemu, ka tur tika salaboti visi bojājumi, kādi tai mašīnai vispār jebkad bijuši. Kā es varu pierādīt, ka pat ja arī aizķēru šo mašīnu stāvvietā, tad labākajā gadījumā tur varēja būt kāda neliela švīka, kas pat manu mašīnu nesabojāja, bet ne jau zaudējumi pāris tūkstošu apmērā? Kādai būtu jābūt manai turpmākai rīcībai? Paldies!
Ēriks Griģis:
Zvans advokātam!
Piemēram, t.22086071
Inese, 4.augusts 2021 0:48
Vai apdrošināšana segs satiksmes negadījumā nodarītos bojājumus automašīnai, ja nevar noteikt vainīgo?
Ēriks Griģis:
OCTA likumā par vainīgā noteikšanu un pēc tā - atlīdzību, nekas nav teikts!
No OCTA likuma:
31.pants. Zaudējumu atlīdzināšana
(1) Apdrošinātāji, kas ir apdrošinājuši ceļu satiksmes negadījumos iesaistīto transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs, ņemot vērā ceļu satiksmes negadījuma apstākļus, izvērtē un nosaka katras ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas atbildību par nodarītajiem zaudējumiem.
(2) Zaudējumu atlīdzina tas apdrošinātājs, kurš apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs.
Avots:
https://likumi.lv/ta/id/87547#p31
Laimnesis, 1.augusts 2021 21:44
vai 1,4d var nomainīt pret 2,0d
Ēriks Griģis:
Ko tikai nevar!
Jautājumu adresējiet CSDD, vai to pieļaus, tad kāda būs pārbūves secība, projekta izstrāde, tā saskaņošana, reģistrēšana, ekspertīze!
Piezīme!
Uzstādītā motora jaudas un griezes momenta izmaiņas ne tieši, ne netieši nedrīkst būtiski ietekmēt automobiļa iekārtu (piemēram, bremžu iekārtas, stūres iekārtas) un sistēmu darbību un efektivitāti.
Ja vieglajam vai kravas automobilim ar pilnu masu līdz 3500 kg uzstādītā motora jauda ir lielāka par tās pašas transportlīdzekļa markas un tipa izgatavotāja paredzēto motoru ar vislielāko motora jaudu, tad CSDD nepieciešams iesniegt akreditētas testēšanas laboratorijas vai tehniskā dienesta atzinumu par bremžu iekārtas darbību un efektivitāti un transportlīdzekļa trokšņu līmeni, stāvot un gaitā
Uzziņai:
https://likumi.lv/doc.php?id=92907
Gatis, 21.jūlijs 2021 9:19
Sveiki!
Bet ja zemāk minētajā situācijā arī ir KASKO ar nulle pašrisku un apdrošināšanas vērtību- vidējā tirgus cena un auto tomēr norakstāms? Pēc kādas formulas un aprēķiniem tiek rēķināta atlīdzības summa? Un kādi parasti atskaitījumi varētu būt?
Ēriks Griģis:
1. KASKO gadījumā atlīdzību nosaka pēc KASKO noteikumiem, kas katram apdrošinātājam ir atšķirīgi.
Atlīdzības samazināšana un atteikšana ir aprakstīta KASKO noteikumos.
Bieži atlīdzību nosaka pēc OCTA metodikas 2.2.punktā norādītās Ekspertīžu metodikas.
2. OCTA gadījumā:
2.1.Ekspertīzes noteikumi
Ministru kabineta 2005. gada 12. aprīļa noteikumi Nr. 251 "Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes un tehnisko ekspertu sertificēšanas noteikumi". https://likumi.lv/ta/id/106478
2.2.Ekspertīžu metodika
https://www.ltab.lv/normativie-akti/transportlidzeklu-apdrosinataju-biroja-tiesibu-akti/transportlidzeklu-bojajumu-tehnisko-ekspertizu-metodika/
2.3. Atbildības sadalījuma metodika, ko, atbilstoši papildinot, atsevišķos gadījumos var izmantot, lai dalītu iesaistīto pušu vainu ceļu satiksmes negadījumā
https://www.ltab.lv/normativie-akti/transportlidzeklu-apdrosinataju-biroja-tiesibu-akti/atbildibas-sadalijumu-metodika/
3. Ja cietušajam vienlaicīgi darbojas OCTA un KASKO, tad atlīdzības gadījumā atskaitījumu nebūs.
Gatis, 20.jūlijs 2021 17:09
Sveiki!
Gribētu pakonsultēties par CSN situāciju. Brauca aiz manis auto, pirmkārt, agresīvi apdzina manu vadīto auto krustojumā, kalniņā neko tajā brīdī pat neredzot kas priekšā notiek. Nākamais, iebraucot apdzīvotā vietā priekšā braucošais sabremzējās, ieņēma kreiso pozīciju ( tā kā griezties pa kreisi pat iebraucot tajā brīdī ar auto pretējā joslas daļā), savukārt es iekārtojos labajā pusē savā joslā apsteigšanai pa labi) . Pagriezienu priekšā braucošais pa labi (arī pa kreisi nepaspēja parādīt) nerādīja un strauji grieza stūri pa labi, kad jau biju ar auto priekšu jau tā blakussēdētāja līmenī, kā rezultātā ieskrēju priekšā braucošā priekšējās labajās durvīs, no trieciena noskrēju no ceļa un ielidoju turpat ceļa malā kokos. Sadursmes brīdis ir redzams videoreģistratora video ( tur gan man ātrums arī redzams, ka pārkāpts pa 16 km stundā). Jautājums. Kā izskatās no malas šajā gadījumā kurš vainīgs?
Ēriks Griģis:
1. Vispirms CSL.
51.pants (10.)punkts. Agresīva braukšana:
https://likumi.lv/ta/id/45467#p51
2. Tad CSN.
25.3. darīt visu iespējamo, lai netiktu apdraudēti citi ceļu satiksmes dalībnieki.
!Attiecas uz abām negadījumā iesaistītajām pusēm!
100. Ja izveidojas ceļu satiksmei bīstami šķēršļi vai citas briesmas, kuras transportlīdzekļa vadītājs spēj pamanīt, viņam jāsamazina braukšanas ātrums vai pilnīgi jāaptur transportlīdzeklis, vai, neradot bīstamību citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, šķērslis jāapbrauc.
!Bremzēšana un apstāšanās ir šī punkta kvintesence. Attiecas uz abām iesaistītajām pusēm!
113. Ārpus apdzīvotām vietām uz ceļiem ar divām vai vairākām braukšanas joslām vienā virzienā aizliegts apsteigt tajā pašā joslā priekšā braucošo transportlīdzekli pa labo pusi, izņemot gadījumu, ja tas rāda kreisā pagrieziena signālu un ir uzsācis manevru.
!Apdzīvotā vietā drīkst!
68. Pārkārtojoties transportlīdzekļa vadītājam jādod ceļš transportlīdzekļiem, kas, nemainot braukšanas virzienu, brauc blakus. Vienā virzienā braucošiem transportlīdzekļiem pārkārtojoties vienlaikus, transportlīdzekļa vadītājam jādod ceļš transportlīdzeklim, kas atrodas pa labi.
!Jūsu vadītais a/m bija pa labi!
78. Ja transportlīdzekļu braukšanas trajektorijas krustojas, bet braukšanas secība šajos noteikumos nav reglamentēta, ceļu dod transportlīdzekļa vadītājs, kuram transportlīdzeklis tuvojas no labās puses.
!Viņam transportlīdzeklis tuvojās no labās puses!
2. Kā es vērtētu situāciju (pēc Jūsu aprakstītā), ja tas būtu man jādara.
2.1. Salīdzinātu bojājumus uz abiem auto un noteiktu bojājumu saderību!
2.2. Pēc abu pušu paskaidrojumiem un notikuma vietas apskates noteiktu bojājumu atbilstību ceļu satiksmes negadījuma mehānismam.
2.3.Izvērtētu, ja redzētu video, vai ātruma pārsniegšana bija cēloniskā sakarībā ar notikušo ceļu satiksmes negadījumu.
3.Ja nebija, tad vainīgais ir atrasts!
4. Vispārpieņemts nosacījums OCTA atlīdzības regulēšanas procesā, kas var arī nenotikt, kā to aprakstu!
Izskatot apdrošināšanas gadījumu, ticami, ka apdrošinātājam svarīgi būs iegūt pierādījumus nevainīgā vadītāja līdzatbildības noteikšanai, lai samazinātu savas izmaksas. Teiksim, jāpievelk otram jebkādi pārkāpumi, nevērtējot to ietekmi uz notikušo!
Ja kļūst zināms, kam lielāki zaudējumi, tad tas lietu var ietekmēt citādi, kā to aprakstu!
Tad, ja kļūst zināms abu bušu OCTA apdrošinātājs, kas arī atlīdzības noteikšanas stratēģiju var ietekmēt!
!Šeit Jūsu +16 km/h var radīt abu pušu dalīto atbildību par negadījumā radītiem zaudējumiem!
!Un arī vēl tas, ka apsteidzāt priekšā braucošo pa labo pusi, ja tas nerādīja kreisā manevra signālu un abi braucāt pa vienu joslu!
5. Jums varētu palīdzēt advokāts, kas būtu lietpratējs divos dažādos procesos:
5.1. administratīvo pārkāpumu lietās ceļu satiksmē;
5.2. OCTA zaudējumu atlīdzības un dalītās atbildības noteikšanā.
Sarmīte, 16.jūnijs 2021 8:55
Vai braucot uz Poliju ar īrētu busiņu, kurš nav uz mana vārda vajag PILNVARU? Ja, vajag , tad tā var būt rakstīta pašrocīgi- tikai firmas vai privātpersonas paraksts. VAI VAJAG NOTARIĀLI APSTIPRINĀTU?
Paldies!
Ēriks Griģis:
Neesmu dzirdējis, ka Polijā vajadzētu pilnvaru ne savam auto. Šodien viss var mainīties negaidot! Precīza informācija būs Polijas vēstniecības konsulārā daļā, t.67031514 vai dežurantam ārkārtas gadījumos t.29475609.
Īrētam auto pilnvaras jautājumus risina firma, kas to izīrē.
Ja pilnvara ir vajadzīga no privātpersonas, tad tā ir derīga ar personas parakstu un notāra apstiprinājumu.
Ja pilnvaru izraksta firma, tad firmā atbildīgā persona par pilnvarojumiem un grāmatvedis to apstiprina.
Andrejs, 6.jūnijs 2021 22:40
Labdien!
Esmu vainiga puse un ka izradojas vel bez OCTA uz sadursmes momentu. Ciks saprotu izmaksas par remonu bus jakompense pec regresa no apdr. kompabijas.
Sakiet ludzu, ka var parliecinaties par tames pareizibu un ja uzskatisu ka tame ir neadekvati liela, vai varu apstridet so tami?
Ēriks Griģis:
Protams, ka varat apstrīdēt!
Tāmi var pārbaudīt dīlera (automarkai) atbilstošā servisā.
Praktiski visos dīleru servisos ir mehāniķi vai tāmju sastādītāji, kas reizē ir lietpratēji par apdrošinātāju metodiku bojāto transportlīdzekļu zaudējumu novērtēšanā.