Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Lauku ceļi ir drūmā stāvoklī, bet atbildīgie par to sakārtošanu runā izvairīgi 22

 
Artis Červinskis, Brunavas pagasta iedzīvotājs speciāli iAuto | 27.februāris 2017 11:55

Jāatzīst, ka man vēl pavisam nesen nebija īpašas pieredzes sarakstē ar valsts iestādēm. Domāju - ja tu, cilvēks, uzdod jautājumu, tad iestāde atbild uz jautājumu. Taču nu man reizēm rodas iespaids, ka vismaz vienā ministrijā ir iemājojuši marsieši, kas ne visai labi uztver jautājumu būtību, jo tos tulko ar kaut ko "Google Translate" līdzīgu.

Brunavas pagastā, kur es dzīvoju, ceļi ir nekopti, bedraini un grūti izbraucami. Regulāri publicēju šo ceļu video, skatītāji šausminās, bet nekas nenotiek. Taču, ja steidzami nekas netiks darīts, tad nākotnē pagasta maksātspējīgie iedzīvotāji pārsēdīsies apvidus auto, bet trūcīgākie būs spiesti braukt prom uz Īriju.

Jau tagad ir skaidrs, ka pamatskolu likvidēs un bērnus vajadzēs vest uz lielākiem centriem. Pa šiem sabrukušajiem grants ceļiem. Mūsu pagastā esam nonākuši tiktāl, ka uzņēmējs, kurš vairs nespēja izvest saražoto produkciju, 2013. gadā par savu naudu saremontēja ceļa posmu, ieguldot 40 000 latu. Toties autoservisi un auto rezerves daļu veikali klientu trūkumu neizjūt.

Esmu iepazinies gan ar Nacionālās attīstības plānu, gan ar Autoceļu sakārtošanas programmu, gan dažādiem likumiem un noteikumiem, taču no tā, kas tur rakstīts, Brunavā ceļi netop mazāk briesmīgi. Tāpēc sāku interesēties Satiksmes ministrijā, ko konkrēti paredzēts paveikt.

Uz saviem jautājumiem saņēmu divu ierēdņu sagatavotu un valsts sekretāres vietnieces Džinetas Innusas parakstītu vēstuli, kurā apgalvots, ka ministrija "ir sagatavojusi atbildes uz Jūsu iesniegumā uzdotajiem jautājumiem”.

Vispirms jau es apšaubu pieņēmumu, ka satiksmes intensitāte uz šiem ceļiem ir tik zema, ka tos, kā domā valsts, nav jēgas remontēt. Jautāju, kā to noskaidrojuši?

Man atbild: "Satiksme autoceļos V1021 Grenctāle-Tilti-Tunkūni, V1023 Ķirši-Mežgaļu skola, V1024 Jātnieki-Tunkūni skaitīta 2016. gada 8. novembrī no plkst. 8:00-17:00, savukārt autoceļā V1022 Bauska-Brunava-Paņemūne" skaitīta 2015. gada 11. martā no plkst. 10:00-13.00, uzskaites procesā tiek fiksētas visas transporta vienības, izņemot velosipēdus. Ņemot vērā, ka tie ir grants ceļi ar nelielu satiksmes intensitāti, satiksmes uzskaitei ir pielietota vizuālā satiksmes uzskaites metode.”

 Tas esot pētījums! Viņi, redz, esot veikuši noslogojuma pētījumu autoceļiem! Novembrī no plkst. 8.00 līdz 17.00 vizuāli. Citur jau 2015. gadā 11. martā no plkst. 10:00 līdz 13:00. Jūs ņirgājaties? Vienreizējs pasākums, vienreiz gadā, nevis, pieņemsim, augustā, maijā un vēl citos mēnešos, kad varētu noskaidrot vidējo intensitāti.

 Es iesūtīju video, kurā redzams, ka nav noņemts apaugums gar ceļa malām, nav izveidots ceļa profils un nav veikta ceļa sagatavošana pirms ziemas perioda, turklāt šie darbi nav veikti vismaz pēdējos desmit gadus, nevienu sezonu. Rezultātā ir izveidojusies tā saucamā "vanna" bez ūdens noteces.

 Jautāju, kādēļ autoceļiem nav veikta ceļa profilēšana, iestrādājot nesaistītu minerālo materiālu, un netika veikta tā pieblietēšana? Un kāpēc autoceļi V1021, V1022,V1023, V1024 netiek sagatavoti ziemas periodam, novēršot virszemes ūdeņu novadīšanu uz lauku vai grāvi?

Atbildē apgalvots, ka ceļa segas izlīdzināšana atsevišķos posmos esot veikta, lai gan tas ir pretrunā ar reālo situāciju: "Jūsu minētie autoceļi ir vienā līmenī ar apkārtējiem laukiem vai pat zemāki. Šādās vietās ūdens novadīšana tiek risināta, izveidojot uz nomales ieslīpi notekas. Lai risinājums būtu efektīvs, ir nepieciešama autoceļa zemes klānes pārbūve, lai tā būtu virs apkārtējo lauku līmeņa, un meliorācijas sistēmu sakārtošana autoceļam pieguļošajos īpašumos ūdeņu aizvadīšanai no autoceļa un blakus esošās teritorijas." Un atbildē ne vārda par to, kāpēc nepieciešamie darbi netiek darīti. It kā māca mani, kas būtu jādara, tā vietā, lai izdarītu. Kur tad ir tās slīpās notekas? Vai paši rakstītāji, par tām melojot, nav kļuvuši slīpi?

 Jautāju arī, kādēļ 10 tonnu ierobežojums ir noteikts uz ceļiem V1023 un V1021, ja tikpat sliktā stāvoklī atrodas arī ceļi V1021, V1022 un V1024? Pa ceļiem, uz kuriem noteikti ierobežojumi, uzņēmēji nevar izvest produkciju un piegādāt izejvielas – īpašniekam jādomā, vai viņa ražotne vai zemnieku saimniecība nav jāslēdz ciet.

Man atbild: „"VAS "Latvijas Valsts ceļi" Bauskas nodaļas būvinženieri, sākoties rudens sezonai, izvērtēja situāciju un pieņēma lēmumu ieviest atļautās masas ierobežojumu 10t autoceļa V1021 posmā no Tiltiem līdz Tunkūniem un autoceļā V1023, kuri ir salīdzinoši sliktākā stāvoklī nekā autoceļi V1022 un V1024."

Ir tāds teiciens par makaronu karināšanu uz ausīm. Ar to ministrija arī nodarbojas, jo kā cilvēks, kas darba darīšanās pa šiem ceļiem brauc gandrīz katru dienu, varu teikt, ka tās ir muļķības – visi ceļi ir vienādi ļoti sliktā stāvoklī. Kādēļ tas viss ir pieļauts gadiem? Kāpēc šoziem LAU atļaujas netīrīt sniegu pat pirms skolēnu autobusa reisa? No kā pieprasīt to atbildību par ilggadēju ceļa bojāšanu? Kāpēc pagasta iedzīvotāju bērniem jau septiņos no rīta jābūt uz ceļa, ja skola sākas tikai deviņos, un attālums līdz skolai ir tikai septiņi kilometri?

Jautāju, kad un kādēļ šie ceļi tika iekļauti 2017.-2023. gada Valsts autoceļu sakārtošanas programmā?

 Innusas kundze pamāca: "Valsts autoceļu sakārtošanas programma 2017. – 2023. gadam (turpmāk – Programma) netiek izveidota vienā konkrētā datumā. Programmas sastādīšana sākas ar visu autoceļu tehniskā stāvokļa un satiksmes intensitātes izvērtēšanu, kurā autoceļi ar sliktāku seguma stāvokli un augstāku satiksmes intensitāti ierindojas augstākā pozīcijā Programmas būvniecības un rekonstrukcijas prioritāšu sarakstā, bet autoceļi ar labāku seguma stāvokli un zemāku satiksmes intensitāti zemākā pozīcijā. Programmā pieejamā finansējuma ietvaros tiek iekļauti autoceļu posmi ar augstāku vietu prioritāšu Brunavas pagasta valsts vietējie autoceļi nav iekļauti šajā programmā iepriekš minēto iemeslu dēļ.”

 Tulkojot no marsiešu "pidžin latvian" žargona, laikam mēģināts pateikt - tas, ka Brunavas pagastā ir neizbraucami ceļi, vēl nenozīmē, ka citur nav vēl neizbraucamāku ceļu, un tāpēc dzīvojiet, kā mākat, un brauciet, kā sanāk – mēs taču tos neremontēsim! Kāpēc tie ir iekļauti programmā, ja remontēt nemaz netaisās, neatbild - laikam taču kauns.

Es arī interesējos par to, kādi būs ikdienas darbi autoceļu uzturēšanai līdz remonta uzsākšanai, un lūdzu mani laikus par tiem informēt, lai būtu iespējams nepieciešamības gadījumā pieaicināt ceļu būves ekspertu un tiktu ievērotas “Ceļu specifikāciju” prasības.

 Ministrija atbildēja, ka informāciju par operatīvi plānotajiem darbiem var iegūt, zvanot darba laikā uz VAS "Latvijas Autoceļu uzturētājs" Jelgavas ceļu rajona Bauskas nodaļu.

Vārdu sakot – netraucējiet mūs, ministrijas birokrātus. Mūsu darbs – atrakstīties.

Valdība ir šokā: "Kāpēc iedzīvotāji izbrauc no Latvijas? Kāpēc mums demogrāfija slikta? Kāpēc iedzīvotāji ir neapmierināti? Kāpēc uzņēmējdarbība laukos neattīstās?"

Tikmēr ierēdņi cep NAP, dažādas "programmas" un citas "marsiešu hronikas," pēc tam krauj tās arhīvā un cep atkal jaunas. Strādā.

Savukārt mēs nezinām, kāpēc ceļu nodokļu nauda, ko mēs visi maksājam tāpat kā lielo pilsētu iedzīvotāji, līdz Brunavai nenonāk.

Ievēroju, ka kāds "Latvijas Autoceļu uzturētāja" (LAU) darbinieks pamanījās aizrunāties, ka “grants ceļi ir periodiskas lietošanas autoceļi”. Tā, lūk! Lietojami tikai periodiski. Kā pārvietoties un strādāt tajā periodā, kad tie nav lietojami? Vai tas nozīmē, ka uz darbu arī es drīkstu braukt periodiski? Un slimot tikai tad, kad LAU atļaus?

Un tad es saprotu, ka mēs laukos ministru, politiķu un ierēdņu acīs esam tikai periodiskas uzmanības vērti iedzīvotāji. Esam interesanti tajos periodos, kad jāmaksā nodokļi vai jābalso vēlēšanās, turpretī, kad vēlamies saņemt to, par ko esam samaksājuši, no valsts saņemam stāstus par programmām. Laikam nesaprotam lielo politiku, tās vajadzības un prioritātes.

Taču ierēdņi ir palaiduši garām, ka laukos ir ne tikai izmisums, bet aug arī niknums un spīts. Vietējie cilvēki Vecpiebalgā spēja panākt, ka viņiem svarīgu ceļu saremontē. Mēs esam atraduši ceļa būves speciālistus un juristus, un 1. martā tiks organizēta Bauskas novada konsultatīvās uzņēmēju padomes izbraukuma sēde kopā ar iedzīvotājiem, kurā tiks izstrādātas konkrētas prasības Satiksmes ministrijai.

Jo pretējā gadījumā pēc dažiem gadu desmitiem Brunava izskatīsies ne nu gluži kā pamesta planēta no Reja Bredberija "Marsiešu hronikām," bet ne mazāk skumja: "Pilsēta: haotiski rozā laukakmeņu bluķi kas iemiguši uz smilšaina pakalna, dažas apgāztas kolonnas, pamesta svētvieta, bet tālāk — atkal smiltis, smiltis, jūdze pēc jūdzes."

Lasi portālā iAuto vēl par šo tēmu:

 
Visi komentāri
 
Rallists 27.februāris 2017 12:23
18 6 Atbildēt

1. pat viskoptākā grantene pie šādiem laika apstākļiem pārvēršas bedru poligonā.

2. uzņēmējs, kurš to ceļu par savu naudu saremontēja, varbūt vistiešākajā veidā ir to ceļu sabojājis-lauku uzņēmējdarbība pamatā ir ražošana-attiecīgi smagā tehnika.

3. Slapju bedrainu ceļu nogreiderēt nav iespējams

4. pats esmu no laukiem-vietējie ceļi tiek greiderēti un regulāri atjaunoti, nezinu vai to dara pašvaldība vai LAU bet cik braucami tie ir vasarā tik nebraucami rudenī ziemā un pavasarī. Man kautkā liekas ka tas jau sen visiem ir skaidrs ka dzīve laukos nozīme bedres, netīru mašīnu un regulāru viesošanos autoservisā. Neesam tik lieli tik daudz un tik bagāti lai varētu atļauties noasfaltēt pat sīkāko meža ceļiņu kā Vācijā.

ESpatsunbralis 27.februāris 2017 23:53
5 0 Atbildēt

Tu Rallist esi provokators unmelis !!! Es arī saremontēju ceļu līdz savai mājai un godīgs traktorists uzlika ceļam kārtīgu profilu ! Kamēr es braukāju pa to ar kokvedēju un pats ceļu uzpasēju tikmēr bija braucams arī vieglajām mašīnām , ka d pārtraucu braukt un remontēt , tad pēc pāris gadiem ceļš bija pi....c jeb nebraucams , tad pagasts ar eiropas naudu uztaisīja remontu , ka pat divas vieglās mašīnas ar mokām izmainījās ! Šodien tas ceļš atkal vairs nav braucams ,kaut gan kokvedēji tur nebraukā vairs . Jo pgasts ce;lu nogreiderē , kad kāds internetā uzraksta , Kaut gan puskilometru tālāk sākas cits pagasts un tur ceļš nez kāpēc ir braucams , bet tas ir riņķis didesmit km garumā , divu km vietā ! NEVAJAG CEĻU NAUDU IZLIETOT DEPUTĀTU ALGĀM ,tad arī ceļu remontam iznāks naudiņas !!!

anonimikis 27.februāris 2017 13:02
5 4 Atbildēt

Kaut kas varētu mainīties, ja jūs tur savos pāķos paši varētu skaidri pateikt kuru trešo daļu no tiem lauku ceļiem uzturēt normālā stāvoklī.

Visus mēs nekad nevarēsim atļauties.

Pļurkt 27.februāris 2017 21:14
0 3 Atbildēt

Tu tur savos lielpicānos saved kārtībā kaut vai 1/3 daļu ielu, lai nevajag ar kāpurnieku braukt!

rt 27.februāris 2017 13:40
18 11 Atbildēt

UK vairs pabalstus gasterbaiteriem nemaksās, nāksies vien savus dubļu brist. Atceroties bērnību, lauku ceļi bija daudz kritiskākā stāvoklī. Regulāri nācās rakt kanālus bedru malās, lai nolaistu ūdeni grāvī un 412-to dabūtu atpakaļ dziesmā. Ziemā vispār bija jautri - uzbrauci uz peļķes ledus, ielūzi un 3 km kājām līdz traktoram. A te, 5 cm bedrītes jau pasaules galu sagādā, jābrauc uz UK.

anonimikis 27.februāris 2017 15:41
11 3 Atbildēt

Un ziemā nekas netika kaisīts. Vispār! Visi grantenieki bija ledus klāti. 50km/h jau bija rallija ātrums pa tādiem.

Vietējā koka tiltā izlūza caurums un tāds tas arī stāvēja 3 gadus. Visi brauca pa vienu pusi. Pāris reižu kāds iespērās. Un bija poh.

Pļurkt 27.februāris 2017 21:19
8 2 Atbildēt

Pilnīgas muļķības!

Krusttēvs dzīvoja gandrīz pietiekami lielas nozīmes rajona mēroga ceļa malā. Ulamņlaikos un pie komunistiem tas ceļš bija regulāri kopts un izbraucams, bet pašreiz ne ar vienu tehniku pa to vairs nav iespējams braukt!!! Ja nu vienīgi zirga mugurā jāšus.

Ceļš ko bija regulāri jāremontē manam vectēvam, arī ir precīzi tādā pat stāvoklī kā iepriekšējais, bet Ulmaņlaikos bija nozīmīgs ceļš un komunistu laikos arī dzīvība bija pa to ceļu.

Nolaidīs arī šo, jo zagļu varzai viss ir pie kājas!

feciic 27.februāris 2017 22:22
9 1 Atbildēt

cik padumjajos gados bija privātais transports?

cik svēra smagākais kolhoza ierindas transports?

cik gara bija sala sezona ziemā?

msh 28.februāris 2017 12:33
1 0 Atbildēt

Privātais transports? Pie tā ka lauki bija nesalīdzināmi dzīvāki kā tagad, un tie kā reiz bija visādi cūkkopji un traktoristi, kam bija reālāk nopelnīt jaunu žiķeli vai mosi nekā pilsētu inženieriem, tad privātais transports uz tiem ceļiem noteikti bija ne mazāk kā tagad.

Cik svēra smagākais kolhoza ierindas transports? Nu, cik tad sver kamazs ar piekabi?

Sals, tas vienīgi.

Pļurkt 28.februāris 2017 20:26
0 0 Atbildēt

Tais padumjajos laikos pa grantētājiem ceļiem vismaz 10 reizes biežāk ripinājās transports! Nevgajag aizmirst ka arī kuru reizi ar kāpurnieku paripinājās!

Sēžot Lielpicānijā mīkstā klubkrēslā un sūkājot ledenes nevajag sacarēt pasaciņas par tiem laikiem, no kuriem tu neko nejēdz un nekad neesi piedzīvojis!

Pļurkt 27.februāris 2017 21:24
3 0 Atbildēt

Daudz maz lietotus ceļus pie komunistiem greiderēja vismaz 2 reizes gadā. Vēl reizi kādos 5 gados uzbēra grants kārtu!

Kolhoza nozīmes ceļus kolhozs greiderēja 3 reizes gadā!

Pirms sējas, pirms siena laika un pirms pļaujas.

Latvijas laikos VISI ceļi bija sadalīti pa saimniekiem, kam bija PIENĀKUMS tos vienmēr uzturēt izbraucamā kārtībā, ja negribēja uzrauties uz pamatīgiem nodokļiem.

msh 27.februāris 2017 21:56
5 1 Atbildēt

Tofika autors dzīvo kaut kādā sapņu pasaulē - valdība esot šokā par lauku izmiršanu - kopš kura laika? Valdība kā reiz gribētu iztukšot laukus un visus aizvilkt uz dižo pilsētu, jo tas veicinātu un stutētu treno kaklu bizīti.

27.februāris 2017 22:54
0 0 Atbildēt

Ciematos vēl sliktākas ielas.

annele 28.februāris 2017 0:28
2 1 Atbildēt

ok, nelabojiet lauku ceļus, bet neprasiet man maksāt ceļa nodokli

Pēteris 28.februāris 2017 11:14
0 0 Atbildēt

"Latvijas laikos VISI ceļi bija sadalīti pa saimniekiem, kam bija PIENĀKUMS tos vienmēr uzturēt izbraucamā kārtībā, ja negribēja uzrauties uz pamatīgiem nodokļiem."

Un tagad vajadzētu tāpat.

Pļurkt 28.februāris 2017 20:33
2 1 Atbildēt

Saimnieku vairs nav!!!

Krusttēva dzimtajā sādžā bija 45 saimnieki!!!

Pačurāt aiz klēts pakša nevarēja, jo no vienas puses viens kaimiņš redzēja, no otras otrs. Kaimiņš tas ir 40 - 60 METRU attālumā => laukos!!

Pašreiz pat nosaukums likvidēts, jo tai bijušajā BIEZI apdzīvotajā sādžā ir palikusi viena, knapi kustošas, vecene.

Pašreiz no krusttēva mājas vietas nav iespējams redzēt NEVIENU kaimiņu! Ja pakāpj uz kāda akmens, tad var saredzēt "tuvējā" kaimiņmājas jumtu, bet tas ir 5 km pa taisno!!

Rallists 1.marts 2017 10:12
1 0 Atbildēt

Dzīves apstākļi un vajadzības ir krietni mainījušies kopš tiem laikiem, gribi teikt ka baigā saimniekošana sanāk ar 20h zemes un divām govīm? Paziņa 300ha ar graudiem apstrādā divatā ar dēlu, ko tanīs 300ha darīt vēl 10 citām saimniecībām?

msh 2.marts 2017 1:46
0 0 Atbildēt

Nesalīdzini dažādus vērienus. Maniem vecvecākiem agrāk bija pāris hektāri zemes, govs, divas cūkas, desmit vistas, pāris paštaisīti traktoriņi, paši bija paēduši, tuviniekus apgādāja - govi un cūkas nolikvidēja pakāpeniski dažus gadus atpakaļ, palikušas vistas, un es esmu ar visām četrām par to ka aizstallē ir padsmit vagas kartupeļu jāaudzē, kā parasts. Kaimiņos dzīvo pāris vērienīgāki sīkzemnieki - cik viņiem zemes, nezinu - viens nodarbojas ar stādu audzēšanu pāris lielās siltumnīcās, audzē dažus bullēnus pa vasarām, vēl noteikti kaut ko, ko neredzu, pāris padomju laika traktori - otram govs, dažas cūkas, visādi mājputni, trīs padomju ražojuma traktori, neliels rietumu ražojuma kombains, audzē graudus, skalda un tirgo malku.

Izlasat visu rakstu! 28.februāris 2017 21:51
2 0 Atbildēt

Tad kāpēc visi maksā vienādu ceļa nodokli?

Pļurkt 28.februāris 2017 22:30
1 0 Atbildēt

Tur jau arī ir tas stāsta zemteksts!

Rallists 1.marts 2017 10:07
1 0 Atbildēt

Ja saskaitītu uzturēšanas izmaksas gada laikā piemēram A7 pret jebkuru granteni ticu ka kilometra izmaksas uz vienu transporta vienību tādai magistrālai šosejai būtu mazākas kā ciema galvenajam ceļam.

msh 2.marts 2017 1:48
0 0 Atbildēt

Jā, un tā vienīgais iemesls - jo šosejas jau neuztur, tām pieļauj sabrukt, un tad kaut kad, pēc n gadiem, izdodas kaut kur izkasīt eiropas naudu un taisīt pilnīgu šosejas pārbūvi. Kas tad tā par uzturēšanu - dažu ielāpu pievienošana esošajiem, vēl ļoti bieži tās bedres aizpļūtot ar piķa un akmentiņu maisījumu...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Autoavārijā traģiski gājis bojā autosporta entuziasts un starptautisku sacensību rīkotājs Edgars Maišelis

Cetutdien, 21.novembrī autoavārijā Igaunijā pie Pērnavas traģiski gājis bojā autosporta entuziasts, starptautisku sacensību un sporta projektu rīkotājs Edgars Maišelis Lasīt vairāk

 

Par 20 000 eiro lētāk - īpašais kolekcionāru Golf R 333 Limited Edition par super cenu 5

76 400 eiro vērtais un 333 vienībās izlaistais ierobežotā skaita Golf skaitījās izpirkts, taču tagad tas negaidot parādījies pārdošanā, turklāt ar ievērojamu atlaidi. Lasīt vairāk

 

Lietuva: Sākotnējā informācija neliecina par ārēju faktoru ietekmi lidmašīnas avārijā Viļņā ( VIDEO) 22

Turpinās darbs aviokatastrofas vietā Viļņā, kur kādas mājas pagalmā šorīt nogāzās kravas lidmašīna un gāja bojā viens no pilotiem. Par avāriju izskan dažādas versijas – tiek pieļauta tehniska vai cilvēciska kļūme, taču netiek izslēgts arī terorakts. Lasīt vairāk

 

Bojāgājušo skaits uz Latvijas ceļiem – viens no augstākajiem Eiropā (+ VIDEO) 35

Latvijā šogad uz ceļiem gājuši bojā jau simt cilvēku. Pēc statistikas esam vieni no sliktākajiem Eiropā. Zaudējumi, kas satiksmes negadījumu dēļ aprēķināti tautsaimniecībai, pārsniedz 200 miljonus eiro gadā. Taču, neraugoties uz pētījumiem, kas pierāda, ka vidējā ātruma mazināšana uz ceļiem pasargā dzīvības, Saeimas deputāti oktobrī – un tas notika šogad jau otro reizi – noraidīja priekšlikumu par ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h paredzēt arī naudas sodu, ne tikai brīdinājumu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti