Satiksmes ministrija (SM) rosina valsts budžeta apakšprogrammā par valsts autoceļu uzturēšanu un atjaunošanu 2025.-2027.gada budžetā paredzēt papildu 6,175 miljonus eiro gadā tranzītielu uzturēšanai un būvniecībai, paredz otrdien valdībā skatītais SM informatīvais ziņojums.
SM ziņojumā skaidro, ka patlaban kopējais tranzītu ielu garums ir 463,36 kilometri, kur piešķirtais valsts budžeta līdzfinansējums to uzturēšanai ir 50% apmērā no finansējuma, kas plānots attiecīgajā maršrutā iekļautās tranzīta ielas turpinājumā esošā valsts galvenā vai reģionālā autoceļa ikdienas uzturēšanas finansēšanai.
Ministrijā uzsver, ka šādi kritēriji nenosaka atbilstošu tranzīta ielu finansēšanas apmēra noteikšanas principu, kas atspoguļotu reālo tranzīta ielu noslodzes intensitāti. Tādējādi SM norāda, ka nepieciešams izstrādāt kritērijus, pilnveidojot šī brīža finansējuma piešķiršanas kārtību un apmēru.
SM ziņojumā piedāvā jaunu pieeju mērķdotācijas līdzfinansējuma piešķiršanai atkarībā no tranzīta ielu lietošanas nozīmes un lietošanas intensitātes. Ministrija rosina noteikt, ka turpmāk tranzīta ielām ar 500 transportlīdzekļu intensitāti diennaktī valsts budžeta līdzfinansējums brauktuves ikdienas uzturēšanai būtu 75% apmērā.
Būtisku vietu savienojošām tranzīta ielām ar 1200 transportlīdzekļu intensitāti diennaktī valsts budžeta līdzfinansējums brauktuves dilumkārtas atjaunošanai būtu 75% apmērā reizi 10-14 gados atkarībā no GVDI jeb gada vidējās diennakts satiksmes intensitātes. Savukārt būtisku vietu savienojošām tranzīta ielām ar 1200 transportlīdzekļu intensitāti diennaktī būvniecībai, tostarp tajā ietilpstošā tilta vai pārvada pārbūvei noteikt valsts budžeta līdzfinansējumu 50% apmērā reizi 36 gados atkarībā no GVDI.
Tādējādi SM skaidro, ka gadā tranzītu ielu uzturēšanai nepieciešams līdzfinansējums 75% apmērā - 1,936 miljoni eiro, tranzīta ielu dilumkārtas atjaunošanai līdzfinansējums 75% apmērā - 4,085 miljoni eiro, tranzīta ielu pārbūvei 236 kilometru garumā - 3,278 miljoni eiro, tiltu pilnai pārbūvei, veicot nojaukšanu, - 863 458 eiro, bet tiltu daļējai pārbūvei, saglabājot nesošās konstrukcijas, - 304 321 eiro apmērā.
Attiecīgi kopējā summa veido 10,466 miljonus eiro, no kuriem esošais līdzfinansējums trīs miljonu eiro apmērā plānots SM valsts budžeta apakšprogrammā "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" un esošais līdzfinansējums 1,291 miljona eiro apmērā tranzīta ielu uzturēšanai, tādēļ papildu nepieciešams paredzēt 6,175 miljonus eiro.
Finanšu ministrija (FM) ziņojumā norāda, ka iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas un attiecīgi visas nozaru ministrijas tiks aicinātas jaunas prioritātes nodrošināt, pamatā pārskatot jau piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu.
Ja 2025.gadam un turpmākajiem gadiem papildu nepieciešamais finansējums valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā netiks piešķirts, finansējumu sadalīs atbilstoši vecajiem vai jaunajiem kritērijiem, bet esošā finansējuma ietvaros, kas ir trīs miljoni apakšprogrammā "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" un līdzfinansējums tranzīta ielu uzturēšanai 1,291 miljona eiro apmērā. Tādējādi kopējā summa veidos 4,291 miljonu eiro.
Vienlaikus SM skaidro, ka patlaban regulējumā definēta kārtība mērķdotācijas sadalīšanai starp pašvaldībām no 2025.gada, nosakot, ka mērķdotāciju sadalīs pēc šādiem principiem - 30% proporcionāli pašvaldības teritorijā reģistrēto transportlīdzekļu skaitam, 35% proporcionāli pašvaldību īpašumā esošajam autoceļu brauktuvju, ielu brauktuvju un tiltu laukumam, 35% proporcionāli pašvaldību īpašumā esošo autoceļu garumam. Tomēr ministrijā norāda, ka no nākamā gada atbilstoši kvantitatīvajiem rādītājiem tiktu negatīvi ietekmēts atsevišķu pašvaldību budžets.
Tādējādi, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas, un, lai novērstu negatīvo ietekmi, ko uz atsevišķām pašvaldībām radītu mērķdotācijas sadalījuma izmaiņas esošā finansējuma ietvaros, konstatēts, ka būtu lietderīgi no 2025.gada nepiemērot noteikto kārtību, un mērķdotācijas sadalījuma procentus starp pašvaldībām noteikt esošajā - 2024.gada līmenī.
LETA jau ziņoja, ka šogad aprīlī Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) un SM ikgadējās sarunās vienojās par nepieciešamo papildu finansējumu valsts vietējo autoceļu un tranzītielu atjaunošanai un uzturēšanai, sabiedriskā transporta pieejamībai un pasta pakalpojumu nodrošināšanai reģionos.
LPS iepriekš norādīja, ka puses vienojās par nepieciešamību valsts budžetā paredzēt papildu 6,15 miljonus eiro, lai nodrošinātu šī brīža situācijai atbilstošu tranzītielu uzturēšanas un būvniecības līdzfinansējuma apmēru.