Visi komentāri - SM rosina paredzēt papildu 6,2 miljonus eiro gadā tranzītielu uzturēšanai un būvniecībai

SM rosina paredzēt papildu 6,2 miljonus eiro gadā tranzītielu uzturēšanai un būvniecībai

 

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Nozare.lv | 24.jūlijs 2024 7:18

Satiksmes ministrija (SM) rosina valsts budžeta apakšprogrammā par valsts autoceļu uzturēšanu un atjaunošanu 2025.-2027.gada budžetā paredzēt papildu 6,175 miljonus eiro gadā tranzītielu uzturēšanai un būvniecībai, paredz otrdien valdībā skatītais SM informatīvais ziņojums.

SM ziņojumā skaidro, ka patlaban kopējais tranzītu ielu garums ir 463,36 kilometri, kur piešķirtais valsts budžeta līdzfinansējums to uzturēšanai ir 50% apmērā no finansējuma, kas plānots attiecīgajā maršrutā iekļautās tranzīta ielas turpinājumā esošā valsts galvenā vai reģionālā autoceļa ikdienas uzturēšanas finansēšanai.

Ministrijā uzsver, ka šādi kritēriji nenosaka atbilstošu tranzīta ielu finansēšanas apmēra noteikšanas principu, kas atspoguļotu reālo tranzīta ielu noslodzes intensitāti. Tādējādi SM norāda, ka nepieciešams izstrādāt kritērijus, pilnveidojot šī brīža finansējuma piešķiršanas kārtību un apmēru.

SM ziņojumā piedāvā jaunu pieeju mērķdotācijas līdzfinansējuma piešķiršanai atkarībā no tranzīta ielu lietošanas nozīmes un lietošanas intensitātes. Ministrija rosina noteikt, ka turpmāk tranzīta ielām ar 500 transportlīdzekļu intensitāti diennaktī valsts budžeta līdzfinansējums brauktuves ikdienas uzturēšanai būtu 75% apmērā.

Būtisku vietu savienojošām tranzīta ielām ar 1200 transportlīdzekļu intensitāti diennaktī valsts budžeta līdzfinansējums brauktuves dilumkārtas atjaunošanai būtu 75% apmērā reizi 10-14 gados atkarībā no GVDI jeb gada vidējās diennakts satiksmes intensitātes. Savukārt būtisku vietu savienojošām tranzīta ielām ar 1200 transportlīdzekļu intensitāti diennaktī būvniecībai, tostarp tajā ietilpstošā tilta vai pārvada pārbūvei noteikt valsts budžeta līdzfinansējumu 50% apmērā reizi 36 gados atkarībā no GVDI.

Tādējādi SM skaidro, ka gadā tranzītu ielu uzturēšanai nepieciešams līdzfinansējums 75% apmērā - 1,936 miljoni eiro, tranzīta ielu dilumkārtas atjaunošanai līdzfinansējums 75% apmērā - 4,085 miljoni eiro, tranzīta ielu pārbūvei 236 kilometru garumā - 3,278 miljoni eiro, tiltu pilnai pārbūvei, veicot nojaukšanu, - 863 458 eiro, bet tiltu daļējai pārbūvei, saglabājot nesošās konstrukcijas, - 304 321 eiro apmērā.

Attiecīgi kopējā summa veido 10,466 miljonus eiro, no kuriem esošais līdzfinansējums trīs miljonu eiro apmērā plānots SM valsts budžeta apakšprogrammā "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" un esošais līdzfinansējums 1,291 miljona eiro apmērā tranzīta ielu uzturēšanai, tādēļ papildu nepieciešams paredzēt 6,175 miljonus eiro.

Finanšu ministrija (FM) ziņojumā norāda, ka iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas un attiecīgi visas nozaru ministrijas tiks aicinātas jaunas prioritātes nodrošināt, pamatā pārskatot jau piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu.

Ja 2025.gadam un turpmākajiem gadiem papildu nepieciešamais finansējums valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā netiks piešķirts, finansējumu sadalīs atbilstoši vecajiem vai jaunajiem kritērijiem, bet esošā finansējuma ietvaros, kas ir trīs miljoni apakšprogrammā "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" un līdzfinansējums tranzīta ielu uzturēšanai 1,291 miljona eiro apmērā. Tādējādi kopējā summa veidos 4,291 miljonu eiro.

Vienlaikus SM skaidro, ka patlaban regulējumā definēta kārtība mērķdotācijas sadalīšanai starp pašvaldībām no 2025.gada, nosakot, ka mērķdotāciju sadalīs pēc šādiem principiem - 30% proporcionāli pašvaldības teritorijā reģistrēto transportlīdzekļu skaitam, 35% proporcionāli pašvaldību īpašumā esošajam autoceļu brauktuvju, ielu brauktuvju un tiltu laukumam, 35% proporcionāli pašvaldību īpašumā esošo autoceļu garumam. Tomēr ministrijā norāda, ka no nākamā gada atbilstoši kvantitatīvajiem rādītājiem tiktu negatīvi ietekmēts atsevišķu pašvaldību budžets.

Tādējādi, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas, un, lai novērstu negatīvo ietekmi, ko uz atsevišķām pašvaldībām radītu mērķdotācijas sadalījuma izmaiņas esošā finansējuma ietvaros, konstatēts, ka būtu lietderīgi no 2025.gada nepiemērot noteikto kārtību, un mērķdotācijas sadalījuma procentus starp pašvaldībām noteikt esošajā - 2024.gada līmenī.

LETA jau ziņoja, ka šogad aprīlī Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) un SM ikgadējās sarunās vienojās par nepieciešamo papildu finansējumu valsts vietējo autoceļu un tranzītielu atjaunošanai un uzturēšanai, sabiedriskā transporta pieejamībai un pasta pakalpojumu nodrošināšanai reģionos.

LPS iepriekš norādīja, ka puses vienojās par nepieciešamību valsts budžetā paredzēt papildu 6,15 miljonus eiro, lai nodrošinātu šī brīža situācijai atbilstošu tranzītielu uzturēšanas un būvniecības līdzfinansējuma apmēru.

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

88 gados nebijis notikums: Volkswagen slēdz Drēzdenes rūpnīcu 19

Vācijas autobūves uzņēmums Volkswagen šonedēļ pārtrauks darbu vienā no savām rūpnīcām. Lasīt vairāk

 

TV Auto ziņas dosies ziemas labdarības reisā (+ VIDEO)

TV Autoziņu ziemas testos esam devušies gan ar pikapiem, gan elektromobiļiem, taču mikroautobusu un minivenu reiss gan notiks pirmo reizi. Lasīt vairāk

 

Iekšdedzes dzinēji dzīvos arī pēc 2035. gada - Brisele apsver aizlieguma atcelšanu 31

Eiropas Komisija varētu atcelt likumu, kas paredzēja jaunu automašīnu ar benzīna un dīzeļa dzinējiem aizliegumu no 2035. gada. Lasīt vairāk

 

Lai samazinātu elektrības rēķinus patērētājiem, EK plāno sākt centralizētāku elektrotīklu plānošanu (+ VIDEO)

Cik mēs nākotnē maksāsim par elektrību? Kāpēc tā vienā valstī ir dārgāka nekā pie kaimiņiem? Uz šiem jautājumiem cer atbildēt jaunais Eiropas Komisijas plāns – uzsākt centralizētāku elektrotīklu plānošanu, lai paātrinātu dažādu savienojumu izveidi, kas samazinātu elektrības rēķinus patērētājiem. Ko tas nozīmē un kas jauns gaidāms Baltijas valstīs? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti