Gaisma ir svarīga: automašīnu lukturu evolūcija 4

 

Foto: Publicitātes foto

Velocita | 26.septembris 2023 15:31

Tumsa un krēsla ir bīstami pat pieredzējušiem autovadītājiem. Redzot tikai sava un citu transportlīdzekļu lukturu izgaismotos ceļa posmus, autovadītāji ir spiesti stipri koncentrēties, un tādējādi rodas risks nevilšus novērst skatienu no ceļa bīstamā brīdī un arī ātrāk nogurt.

Šī iemesla dēļ ražotāji pēdējās desmitgadēs ir daudz strādājuši, lai lukturus ievērojami pilnveidotu.

Daudzus noteikti iepriecinās fakts, ka vismodernākie lukturi tagad tiek uzstādīti ne tikai augstākās klases BMW, Mercedes-Benz un Audi modeļos, bet arī vidējās klases mašīnās. Piemēram, vācu kompānija Opel bija viena no pirmajām, kas kompaktās klases hečbekos ieviesa adaptīvos LED lukturus, izraisot būtiskas pārmaiņas visā tirgū.

No degošas eļļas līdz lāzeram

Apdrošināšanas sabiedrības ERGO Lietuva 2022. gadā publicēja pētījumu, kurā bija noskaidrots, ka visvairāk negadījumu mūsu kaimiņzemē tiek reģistrēts novembrī un decembrī. Tāpat secināts – viens no tā iemesliem ir fakts, ka rudens beigās ātrāk iestājas tumsa un cilvēkiem ilgāk nākas braukt tumšajā laikā. Latvijā situācija ir līdzīga.

Nozares speciālisti jau sen runā par to, cik svarīgi ir kvalitatīvi izgaismot ceļu. Par laimi, ražotāji savus jaunākos modeļus aprīko ar aizvien gudrākiem lukturiem. No pirmajiem sērijveida Ford Model T, kuros apgaismojumam izmantoja degošu petroleju vai eļļu, līdz pat mūsdienu BMW luksusa limuzīniem, kuri apkārtni izgaismo ar lāzeru, auto apgaismojums ir progresējis, var teikt, zibens ātrumā.

Pirmās elektriskās spuldzes mašīnās sāka uzstādīt pirms vairāk nekā simts gadiem. Vispirms tās parādījās luksusa Cadillac un Rolls-Royce modeļos, bet pēc tam tās pārņēma arī citas kompānijas. Līdzīgi popularitāti ieguva arī Eiropā 20. gadsimta 60. gados izstrādātās halogēna spuldzes.

Pagājušā gadsimta pēdējā desmitgadē parādījās augstas intensitātes izlādes (HID) jeb ksenona lampas, bet 1993. gadā pasaule ieraudzīja pirmās gaismas diodes (LED) sērijveida automašīnas lukturos. Šī gadsimta sākumā autobūve sāka dot priekšroku LED lukturiem, un nu tie ir kļuvuši par dominējošo tehnoloģiju. Tagad ražotāji sacenšas, lai vēl vairāk paplašinātu LED lietojumu. Tiesa, tirgū jau ir pieejami arī modernāki risinājumi, piemēram, lāzerlukturi, tomēr tie pašlaik ir ievērojami dārgāki.

Kāpēc tieši LED?

Ņemot vērā attiecību starp iespējām un izmaksām, LED diodes ir kļuvušas par efektīvāko gaismas tehnoloģiju. "Gaismas diodes ir salīdzinoši lētas, tām vajag pavisam maz enerģijas un arī maz vietas. Spuldzes ir viegli integrējamas jebkura tipa lampās, un viss ir pilnībā optimizēts viedajām tehnoloģijām," stāsta Kursors.lv auto eksperts Māris Gaugers.

LED tehnoloģijas, domājams, šobrīd ir sasniegušas savu augstāko punktu. “Taču programmatūrā uzlabojumi vēl ir iespējami. Respektīvi – var meklēt, kā lukturus regulēt vēl labāk, lai gaisma nežilbinātu citus satiksmes dalībniekus," norāda Māris.

Darmštates Tehniskās universitātes (Vācija) un Eiropas asociācijas LightSightSafety pētījumi liecina, ka modernās LED sistēmas ievērojami uzlabo drošību. Testos apstiprināts, ka, braucot ar 80 km/h, cilvēki ceļmalā esošos objektus uztver 30–40 metru attālumā, kas nav iespējams ar halogēna un ksenona tuvajām gaismām. Tas nozīmē, ka autovadītājam ir aptuveni par pusotru sekundi vairāk reaģēšanai, ja, piemēram, uz ceļa pēkšņi izskrien dzīvnieks.

Efektīvās LED spuldzes ne tikai rada spilgtāku gaismu, bet ir arī ievērojami izturīgākas un tām nepieciešams mazāk enerģijas. Turklāt šādi lukturi vairs nav jāpārslēdz manuāli, jo atsevišķus gaismas segmentus aktivizē un deaktivizē pati automašīna, kas ievērojami pagarina lukturu kalpošanas laiku.

Ražotājiem ir svarīgi arī tas, ka LED tehnoloģijas kompaktums ļauj veidot dažādu gaismas grafiku un ka tās ir piemērotas nelieliem lukturiem. Tas burtiski atraisa rokas dizaineriem, tāpēc viņi var gan izcelt zīmola identitāti, gan arī rast kādus unikālus risinājumus.

Evolūcija

Kritiķi kā lielisku priekšējo lukturu evolūcijas piemēru bieži min Opel inovācijas. Šis zīmols apgaismojuma tehnoloģijās veicis ievērojamus ieguldījumus. Tas saistīts ar ražotāja stratēģiju, pēc kuras uzņēmums ievieš drošību uzlabojošas tehnoloģijas visā zīmola saimē.

Jau 1989. gadā ikoniskajā Calibra modelī parādījās elipsveida lukturi, bet 2003. gadā vācieši bija pirmie, kas vidējā klasē uzstādīja dinamiskos lukturus, kas pagriešanās manevra laikā var pagriezties pat 90 grādu leņķī. Gadu vēlāk šī tehnoloģija nonāca kompaktajā Astra, bet pēc tam tika uzstādīta Meriva, Corsa un citos.

2008. gadā Insignia modelī debitēja dinamiskie ksenona lukturi, kas gaismas intensitāti pielāgoja braukšanas apstākļiem un ātrumam.

Gandrīz pirms desmit gadiem Opel ieviesa Intellilux – pilnībā adaptīvus LED matricas lukturus, un vācu zīmols bija pirmais, kas tos integrēja kompaktajā automobilī. Astra modelī tie aizstāja iepriekš izmantotos bi-ksenona lukturus. Līdz tam šāda sistēma bija pieejama tikai premium un pat augstākas klases mašīnās. Līdz ar to 2015. gadā pieņemtais Opel lēmums vēlāk kalpoja par pagrieziena punktu arī vairākiem citiem masu auto ražotājiem.

LED matricas sistēma, kas sastāv no sešpadsmit segmentiem, spēj pati nepārtraukti pielāgot stara garumu un intensitāti jebkuriem satiksmes apstākļiem. Piemēram, izbraucot no pilsētas, automātiski ieslēdzas tālās gaismas.

LED tehnoloģiju mēdz apvienot arī ar priekšā novietotu videokameru, kas uztver pretībraucošos transportlīdzekļus un deaktivizē atsevišķus lukturu segmentus, kas varētu apžilbināt citus autovadītājus. Pēc tam, kad mašīna pabraukusi garām, attiecīgie segmenti tiek aktivizēti un atkal ceļu izgaismo pilnībā.

Tehnoloģiju virsotne

Jaunākās paaudzes Astra modelī uzstādītie Intellilux adaptīvie pikseļu LED lukturi gaismas plūsmu spēj sadalīt vēl precīzāk, jo tajos ir 168 individuāli vadāmi LED elementi, izkārtoti trīs ārkārtīgi plānās rindās. Tie tiek aktivizēti un deaktivizēti vēl ātrāk – tagad tam nepieciešamas tikai milisekundes, un tas ļauj vadītājam pastāvīgi redzēt maksimāli izgaismotu ceļu. Turklāt šīs tehnoloģijas tālās gaismas var sniegties pat 400 metru tālumā.

Taču jau šobrīd visas pārējās lukturu tehnoloģijas ir pārspējušas lāzergaismas. Lāzeroptika ne tikai spīd spožāk, bet arī aizņem mazāk vietas. Tiesa, kā jau teikts iepriekš, tā maksā dārgāk.

"Runājot par gaismas intensitāti, lāzerlukturi šobrīd ir nepārspējami, un ar tiem iespējams apgaismot pat 600 metrus uz priekšu. Taču, domājams, šai tehnoloģijai vēl tiks gan uzlabota programmatūra, gan optimizētas izmaksas. Tikai tā ražotāji varēs izmantot alternatīvus materiālus un lāzertehnoloģijas kļūs pieejamākas," uzskata Māris.

 

 
Visi komentāri
 
650 26.septembris 2023 18:01
3 1 Atbildēt

Vai tad (vēsturiski itin ilgajā) laikaposmā PIRMS šī te raksta tapšanas tā dēvētie "autoražotāji" par tā dēvēto Klientu(lohu) redzamību(drošību) netika rūpējušies? 

Kad(ja) visi (intelliģentie) LViedzīvotāji uzsēdīsies uz jaunākās paaudzes lāzeru Asstrām, kur tad mēs liksim viņu "esošos" trans sporta līdzekļus? Nu TOS, kuriem CSSD TA nupat (līdz pat šodienai) tika oficiāli piešķīruse tā dēvēto Atļauju/piedalīties?? Vienkārši tāpat, pēc inerces, "uz agrāko nopelnu pamata", kaut arī tiem normālas gaismas jau sen kā vairs nav.Bet izmērīt TO nav iespējams.Nee. Nekaunības apmērīšanai jebkura mērlente ir par īsu.

Liekulība un demagōģija- lūk, tas ir mūsu īsteni gaišais Stārmetis,raugoties tumši draudīgajājā rudenī.

CSDD 26.septembris 2023 21:21
3 0 Atbildēt

Labdien šeit Jānis no DROŠĪBAS DIREKCIJAS.

Mēs rekomendējam tajos Jūsu vecajos hlamos iepist kaut ko Osram, vai Philips leda, vel opcija ir Ledakcijās nopērkamie led stāvošie stieņi, jeb stojaki. Šobrīd izskatam iespēju atgriezst ķīnas ksenonus un par cik gaismas vajag pēc iespējas jaudīgākas, kā jau katram saprotams, tad nekāda automātiskā regulācija nebūs vajadzīga.

Jūsu DROŠĪBAS DIRerakcija.

es 27.septembris 2023 7:58
0 0 Atbildēt

Drakoniskie ātruma ierobežojumi noliek vajadzību pēc šādām tehnoloģijām kautkur zem grīdlīstes. Ja to neiedot itkā "par velti" bāzes komplektācijā, tad varbūt katrs 10 jauna auto pircējs tās gaismas paņem kā opciju. Un arī vajadzība jaunam auto pēc tādām gaismām ir minimāla, pietiek ar tām pašām halogēnajām, jo lukturu stikli nav sačakarēti un lēcas nav izdegušas. A kas notiks pēc 3-5 gadiem, par to lai domā nākamais pircējs.

Un arī šiem dārgajiem super LED lukturiem neviens nav atcēlis stiklu dabīgā nolietojuma problēmu. Pirmajā gadā spīda labi, pēc tam jau sliktāk un sliktāk. 

Atliekat labāk tiem lukturiem un arī priekšējam vējstiklam atpakaļ kārtīgu 80-to gadu īsto stiklu! Kad nebija ik pa 2 gadi jāmaina vējstikls un jāpulē lukturi.

650 27.septembris 2023 15:42
1 0 Atbildēt

Luktura stiklu no ārpuses pa pāris gadiem nojaat gan būtu samērā grūti.Ticamākais iemesls ir ilgstoša karstuma dēļ apdegusī atstarojošā reflektora augšējā daļa.Tieši tā "atbild" par gaismas projekciju uz asfalta.Vecākiem auto tas reflektors ir izgatavos no sū.., sorī, no plast massas.

Un vēl plus tas, ka lēcu lukturī šis reflektors atrodas aiz lēcas un nav redzams/novērtējams no ārpuses.Kā arī, pati lēca var būt apkvēpusi (aizmiglojusies) un pats luktura stikls var būt netīrs no iekšpuses.

Ja putekļi vai mitrums daļēji var būt arī paša īpašnieka vaina (piem, greizi uzlikts vai nozaudēts luktura aizmug vāciņš, šķībi ielikta spuldze,), nu tad reflektora materiāls un smieklīgais tā kalpošanas ilgums ir tīri uz luktura ražotāju sirdsuudapziņas.Kur nu vēl, ja tur vēl jo lielāks karstums "ieteicamo/legaālo" +200% halogēnspuldžu gadījumā.Līdz kurām nonāk praktiski jebkurš, kam laika gaitā sācis "pietrūkt" redzamības. 

Jautājums, kādas nu kurajā "jaunajā" lukturī būs tās led spudzes un cik reālu karstumu tās izstaros.Apgalvojums, ka itin visas tās ir "aukstas", drīzāk ir fufelis, nekā taisnība.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volkswagen ID. Code – vācu markas dizaina nākotne (+ FOTO) 1

Pekinas autoizstādē Volkswagen izlicis apskatei konceptu ID. Code, kas liek noprast kādā virzienā stūrē vācu autobūves uzņēmuma dizaina komanda. Lasīt vairāk

 

Tikai tagad Latvijas Valsts ceļi atjauno 110 km/h uz Rīgas - Jūrmalas šosejas 30.04.2024 (+ VIDEO) 16

iAutolv konstatē, ka aprīļa pēdējā dienā situācija uz Rīgas-Jūrmalas šosejas izmainījusies un tagad maksimālais atļautais ātrums ir 110 km/h. Lasīt vairāk

 

Tiesai būs vēlreiz jāskata lieta par bēgšanu no policijas pirms 5 gadiem (+ VIDEO) 3

Tiesai atkārtoti būs jāizskata krimināllieta, kurā pirms aptuveni pieciem gadiem kāds autovadītājs narkotisko vielu reibumā bēga no policijas. Pakaļdzīšanās laikā – no Rīgas līdz Ogrei – cieta vairāki likumsargi. Bēgošo autovadītāju izdevās apturēt, tikai lietojot šaujamieroci. Un tieši ar vīrieša ievainošanu galvā saistīts Augstākās tiesas Senāta lēmums, kas paredz daļēji atcelt zemākās instances tiesas lemto, ka vīrietim par izdarīto jāizcieš piecarpus gadu cietumsods. Lasīt vairāk

 

Mitsubishi modernizējis krosoveru ASX (+ FOTO)

Reizē ar platformas brāli Renault Captur, modernizācijas procesam cauri gājis arī Mitsubishi ASX. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti