Visi komentāri - Ilgtspēja pie auto stūres – kāpēc vispār jāiespringst?

Ilgtspēja pie auto stūres – kāpēc vispār jāiespringst? 11

 

Foto: Publicitātes attēls

Balta | 9.janvāris 2025 14:37

Kad runa ir par ilgtspēju un sabiedrības spēju dzīvot saskaņā ar planētas iespējām, kļūst skaidrs, ka jau gadiem esam pārsnieguši dabas resursu robežas. BALTA sociālās iniciatīvas “Drošākais uzņēmuma autoparks” ilgtspējas eksperti, uzņēmēji un apdrošinātāji vienojās, ka ir pienācis laiks pārskatīt gan individuālās izvēles, gan uzņēmumu atbildību – sākot no ekonomiskākas auto lietošanas līdz koplietošanas risinājumiem.

Vai mēs spēsim mainīties pietiekami ātri, lai nākamās paaudzes vēl varētu redzēt to pašu skaisto pasauli, kuru esam pieredzējuši mēs?

Dabas resursu debets un kredīts

“Mēs dzīvojam tā, it kā mums būtu 1,7 zemeslodes,” saka Ilgtspējas vēstnese Latvijā, ilgtspējas konsultāciju uzņēmuma Futurcene valdes priekšsēdētāja Ieva Kustova. “Ir ļoti labs pētījums, kura ietvaros kopš septiņdesmitajiem gadiem viena zinātnieku grupa apkopo, cik daudz resursu pasaules iedzīvotāji gada laikā patērē, un salīdzina šo rādītāju ar to, cik daudz dabas resursu gada laikā planēta saražo. Kad šis pētījums tika aizsākts, abi rādītāji plus mīnus bija līdzīgi, tātad tik, cik planēta saražoja, tik mēs arī iztērējām. Pagājušos divus, trīs gadus mēs visus planētas saražotos resursus esam iztērējuši jau jūlija beigās vai augusta sākumā.”

Ieva Kustova ikdienā strādā ar uzņēmumiem Latvijā un Baltijā, palīdzot tiem izstrādāt un ieviest praksē ilgtspējas ziņojumus. Viņa novērojusi, ka šobrīd sabiedrībā valda diezgan izplatīts mīts – Eiropa sviedriem vaigā rūpējas par ilgtspēju, bet citur pasaulē nevienu tas neuztrauc. “Āzijā ļoti daudz šobrīd iegulda gan atjaunīgajos resursos, gan citos ilgtspējas jautājumos. Āzijā un ASV arī pieaug prasības uzņēmumiem, nav tā, ka mēs vienīgi kaut ko darām, taču Eiropas prasības mēs vienkārši izjūtam uz savas ādas,” uzsver ilgtspējas eksperte.

“Braucu ar elektroauto, un man bērni jautā, kāpēc mēs visu laiku braucam ar to garlaicīgo elektroauto, vai tad nevaram paņemt normālu – ar skaņu un lieliem izpūtējiem. Un tad es bērniem vienmēr atbildu: “Es jau esmu pasauli apceļojis un bruņurupucīšus, žirafes un visu pārējo redzējis, bet, ja jūs arī gribat to visu redzēt, tagad braucam ar elektroauto,”” atklāj SIA “Transporent” (SIXT franšīzes partneris Baltijā un Somijā) vadītājs Arnis Jaudzems. Viņaprāt, ilgtspēja ir ne tikai individuālie centieni dzīvot zaļāk, bet arī atbildība, kas jāievieš katrā uzņēmumā, – atbildība par pārdomātu un drošu braukšanu, saudzīgu un ekonomisku auto lietošanu, rūpēm par darbinieku – autovadītāju – labsajūtu un apkārtējo drošību. Ja nepieciešams – ne tikai ar burkānu, bet arī ar pātagu, jo bez atbildības un motivācijas mēs drīz vien varam attapties ļoti bēdīgā situācijā. Tas gan nenozīmē, ka visiem uzņēmumiem tūlīt jāpāriet tikai uz elektroauto. Emisiju apmēru var samazināt arī vienkāršākā ceļā – piemēram, lietojot auto tikai tad, kad tas nepieciešams, gan koplietošanā, gan īstermiņa nomā.

Vai cilvēkresursi ir vājākais posms ceļā uz ilgtspēju?

Ieva Kustova pauž, ka, tāpat kā daudzas citas lietas, arī ilgtspēja ir jautājums galvenokārt par uzņēmuma vai iestādes kultūru: “Runājot par uzņēmumu autoparkiem, ceļu satiksmes negadījumi ir tikai viena šķautne. Daudzviet pasaulē un arī uz ceļiem Latvijā ir redzētas lielo uzņēmumu automašīnas, uz kuram izvietotas uzlīmes ar uzrakstu “Pasaki, kā es braucu” un tālruņa numurs, kur var piezvanīt. Tai skaitā arī lai pateiktu, ka šis konkrētais vadītājs brauc agresīvi un apdraud citus, vai arī lai pateiktu paldies, ka viņš brauc tiešām ļoti kulturāli. Manuprāt, tas vienlīdz labi mazina riskus un kalpo kā pozitīvs stimuls. Arī paskatoties plašāk, uzņēmums vai iestāde var iekšēji veidot savu kultūru: papildus atalgot vai motivēt tos, kuri brauc ekonomiskāk, piemēram, tērē mazāk degvielas, rada mazāk emisiju. Var ieviest risinājumus, kas cilvēkiem liek justies patīkami, piemēram, ja, braucot ar uzņēmuma koplietošanas parka auto, atstāj kolēģiem uzpildītu un sakārtotu mašīnu – tāpat kā koplietošanas servisos, kur pienākas papildu punkti aplikācijā, ja ielej degvielu, tādējādi parūpējoties par nākamo lietotāju aiz sevis.”

Vai arī apdrošinātājiem ir iespēja ietekmēt darbinieka domāšanu un atbildību?  BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks saka – primāri tā tomēr ir uzņēmuma atbildība. Taču apdrošinātāji var iesaistīties ilgtspējīgākas vides veidošanā. “Manuprāt, apdrošinātāju mērķis ir palīdzēt uzņēmumiem mazināt iespēju, ka tā autovadītāji iekļūs ceļu satiksmes negadījumā, kas ir izdevīgi pilnīgi visiem – gan uzņēmumiem, gan apdrošinātājam, gan sabiedrībai. Es teiktu, ka pašrisks ir instruments, ko var izmantot, bet ar nosacījumu, ka maksā pats darbinieks. Materiālajai līdzatbildībai nav jābūt lielai, bet arī neliels līdzmaksājums par izraisītu ceļu satiksmes negadījumu ir ļoti pamācošs, jo, tiklīdz tev pašam ir jābūt atbildīgam par to, ko esi izdarījis, tu tomēr brauc citādi nekā pēc principa “viss iekļauts”. Ja maksā uzņēmums, darbiniekiem tik un tā šī atbildības sajūta neveidojas,” pārdomās dalās Kristaps Liecinieks. “Mēs esam redzējuši ļoti daudz labu piemēru konkursa “Drošākais uzņēmuma autoparks” ietvaros, kad tiešām notiek negadījumu analīze, pāris uzņēmumos – arī kopīgās darbinieku sapulces. Un nevis ar domu – “tu izraisīji negadījumu, kā tu tā”, bet tiek parādīti negadījuma apstākļi, attēli, darbinieki tos analizē un sāk izteikt priekšlikumus, ko varētu darīt citādi, lai negadījums nenotiktu. Ne jau velti saka, ka mēs visi mācāmies no savām kļūdām, bet teorētiski varam mācīties arī no kolēģu pieļautajām kļūdām. Tas neprasa papildu finansiālus ieguldījumus.”

Eksperti uzsver – arī valsts sektorā ir ļoti svarīgi prasīt no darbiniekiem atbildību par to, kā viņi lieto iestādes automašīnu, vai apdraud citus un satiksmes drošību. Šobrīd valsts iepirkumos tiek paredzēts nulles pašrisks, taču tam būtu jāmainās. Vēl daudz svarīgāk būtu veidot sistemātisku pieeju, izskatīt ceļu satiksmes negadījumos gūto pieredzi, sniegt atgriezenisko saiti un varbūt kopīgiem spēkiem samazināt negadījumu skaitu.  

Vai koplietošanas auto ir ilgtspējīgs auto lietošanas veids?

Skatoties nākotnē, ekspertu atbilde ir – viennozīmīgi jā. Un nav uzreiz jāsēžas pie koplietošanas auto stūres – var sākt ar to, ka uz darbu brauc ar autobusu.

“Ja tev kāda lieta ikdienā nav vajadzīga un tu zini, ka to nelietosi simtprocentīgi, tad vai tiešām tev to vajag īpašumā – nemitīgi uzturēt, par to rūpēties, tajā regulāri ieguldīt līdzekļus un tā tālāk? Šādā gadījumā, iespējams, tiešām var izmantot koplietošanas iespējas, un tas būs daudz ilgtspējīgāk,” atzīst Ieva Kustova.

Eksperti novērojuši, ka nozare laika gaitā attīstās: ja sākotnēji koplietošanas auto bija izteikti Rīgas autovadītāju iespēja, šobrīd, piemēram, Jelgavā ir jau vairākas kompānijas, kas piedāvā koplietošanas auto pakalpojumu, un pat mazākās pilsētās ir pieejami koplietošanas auto.

“Nākotne ir, bet, apgūstot šo tirgu, tiek pieļautas daudzas kļūdas, kuras nepieļāva vecie auto nomas pakalpojumu sniedzēji. Vēloties ātri uzaudzēt pēc iespējas lielāku klientu bāzi, nereti koplietošanas auto uzņēmumi piever acis uz atsevišķiem drošības un ilgtspējības aspektiem. Piemēram, auto nomā jaudīgu auto tu nevari dabūt, ja tev nav vismaz 25 gadi un vismaz trīs gadus ilgs autovadītāja stāžs,” rezumē Arnis Jaudzems. 

Diskusija “Gāžam mītus: Ilgtspējas radars – vai tiešām?”, kas pētīja jautājumu, ko realitātē nozīmē ilgtspējīgs uzņēmuma autoparks, notika BALTA iniciatīvas “Drošākais uzņēmuma autoparks” 11 gadiem veltītajā satiksmes ekspertu un uzņēmumu pārstāvju diskusijā “Drošas satiksmes ABC: uzņēmuma autoparks pēc 5 gadiem”. Sarunā piedalījās Satiksmes ministrijas Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktora vietnieks Jānis Kalniņš, SIA “Transporent” (SIXT franšīzes partneris Baltijā un Somijā) Arnis Jaudzems, “Jelgavas autobusu parka” valdes loceklis Gints Burks, Ilgtspējas vēstnese Latvijā, ilgtspējas konsultāciju uzņēmuma Futurcene valdes priekšsēdētāja Ieva Kustova un Apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks. Pilnu diskusiju iespējams noskatīties šeit.

 

 
Visi komentāri
 
WALA 9.janvāris 2025 17:11
6 0 Atbildēt

Vai šie zaļās pasaules sludinātāji ir drusku padomājuši par to kā tas viņu bizness strādās "jaunajā" pasaulē ???Lietojot mazāk, pirks arī mazāk, attiecīgi nodokļos iekasēs mazāk utml. tāpat būs mazāks pieprasījums pēc darbaspēka ... un arī pēc dažādiem "sludinātājiem" pieprasījums kritīsies, jo agri vai vēlu būs sapratne par to ka šī tautas daļa nedod pienesumu pilnīgi nekam.

0pis 9.janvāris 2025 17:57
0 0 Atbildēt

Kāpēc iespringt? Lohs - tas ir uz mūžu.

650 9.janvāris 2025 18:10
0 0 Atbildēt

Interesanti, ko "bērni" jautāja te nesen tam iepriekšējajam tā dēvētajam ZaļāsVides ministeram, kurš (pēc publiski pieejamajiem datiem) te ValstiskoZaļumu sludinādams, pats "brauca ar" krietnpadsmit gadus "jaunu" (2011.) mahīnu Ā-šeši. Un (protams) tak neba jau ar bencīna motoru- ministra aldziņa neļauj tā tērēties.

Bez demagoģijas šodien nevar iztikt vairs pilnīgi itin neviens, nu tas gan ir "skaidrs".

Ārpac 9.janvāris 2025 19:52
3 0 Atbildēt

Kas par sviestu un demagoģiju.  Rrrr

650 9.janvāris 2025 22:51
1 0 Atbildēt

Demagomaukogoģija ira ļoti "ilgspējīga"! Atliek noskaidrot, ko īsti nozīmē šis te apspārnotais gadabalvas kandidāts "spārnoto jēdzienu" klasē.

darklight 10.janvāris 2025 0:05
3 0 Atbildēt

Noņemu cepuri tā cilvēka priekšā, kurš šo savārstījumu izlasīja līdz galam. Es izturēju tikai aptuveni trešdaļu. Un nē, parasti man nav problēmu ar sarežģītu tekstu uztveršanu.

asd 10.janvāris 2025 1:20
3 0 Atbildēt

Izlasīju... 3 piegājienos. 😄

Sākumā vēl gribēju ko komentēt, par šībrīža valstiski zaļo muļķošanos, Baltijā, bet nolēmu izlasīt visu. Beigās vairs pats nesapratu, ko, te, īsti, būtu jāsaka, ja neskaita slaveno L vārdu.

Lūk, tā ir māksla - muldēt tik ilgi līdz apkārtējie vairs nesaprot kur debesīs, kur zeme. 😂

650 11.janvāris 2025 2:49
0 0 Atbildēt

Tā Ieva samērā tur tā labi/pauž. Jāpagaida, varbūt vēl kādureiz kko papaudīs (izpaudīs).Cerams, ka Ekonanomikas ministrijā nupat ieviestie Kontroles mēri (un Mērogi) nemanāmi piezagsies arī pie citām Tautsaimniecības jomām un/vai Nozarēm.

Pasaki, kā es braucu.Pasaki, kurp es braucu.Pasaki, kāpēc es braucu.Un ar kādu auto es braucu.Un KAM (patiesībā) pieder tas auto, ar kuru es braucu.Un KURŠ man nopirka tā dēvēto deg-vielu (elektro/enerģiju).

Un KATRAM (valstiski/Vidējajam loham,līdzīgi kā savulaik populārā uzlīme AB Rh+/-) obligāti norādīt savu tel.nr., ar laiku arī uz Jumta.

imzz 10.janvāris 2025 14:09
1 0 Atbildēt

"valda diezgan izplatīts mīts – Eiropa sviedriem vaigā rūpējas par ilgtspēju, bet citur pasaulē nevienu tas neuztrauc. “Āzijā ļoti daudz šobrīd iegulda gan atjaunīgajos resursos, gan citos ilgtspējas jautājumos."

Pietiek jau ar šo. "Ļoti daudz" ir nekonkrēts apgalvojums, pilnīgi noteikti neatjaunīgos resursos iegulda vairāk, citādi globālie naftas tirgoņi nepriecātos par gaidāmo ievērojamo naftas patēriņa pieaugumu Indijā un Ķīnā šogad un turpmāk. Bez tam ieguldījumi nenozīmē, ka tie pilnībā funkcionē. Piem. Ķīna uzbūvēja vai nu lielāko saules parku, vai vienu no tādiem tuksneša malā, cerot, ka firmas pārvāksies uz turieni, bet tas nenotika. Indija uzbūvēja Gudžeratas štatā 1GW vēja parku, bet tas ar maksimālo jaudu darbojas tikai 3 nedēlas gadā, pārējā laikā vēja ātrums mazāks. Un kur tad vēl blēdīšanās, imitējot zaļo ražošanu, lai saņemtu grantus, uz ko ķīniešus nav jāmāca.

Rexx 10.janvāris 2025 18:36
0 0 Atbildēt

Nevar visus " zaļināšanā" likt vienā kastītē. Piemēram- džipa lietotājs Rīgā ( baigi sūdīgais asfalts) un lauku sētā, kur pašvaldībai nepietiek līdzekļu ceļu kopšanai ne vasarā,  ne ziemā.

Tāpat- valsti, kur ir intensīva piesārņojoša rūpniecība, ar tādu, kur neražo praktiski neko.CO² emisijas/ gadā uz 1 iedzīvotāju- tāds varētu būt kritērijs. Un jāatceras arī tas, ka klimats uz planētas ir mainījies arī iepriekš- tropu augu atliekas zem ledājiem. Antropogēno faktors- ja notiek viens vulkāna izvirdums, cik tad to izmešu tur rodas?

imzz 11.janvāris 2025 13:24
0 0 Atbildēt

CO² emisijas/ gadā uz 1 iedzīvotāju- tāds varētu būt kritērijs -tāds ir, un tas ir diezgan štruntīgs lielums, ko pamatā izmanto bakstīšanai ar pirkstu.

Pēc tā vislielākie kaitnieki ir Palau salu valsts iedzīvotāji ar veseliem 76.41 t/per capita, tālu pārsniedzot pat ASV iedzīvotājus. Tāpēc, ka enerģiju salās nodrošina ar ievestām fosilām degvielām un transportam/zvejai lieto motorlaivas.

Bet viņu ir tikai ap 18000. Tātad, reālā ietekme pasaulē ir tikai 160.vietā, pēc piem. Ruandas.

www.worldometers.info/co2-emissions...ns-per-capita/

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ferrari F40 saslīd un nopļauj apgaismes stabu (+ VIDEO) 2

Zināms, ka avārija notikusi Lielbritānijā, iespējams, izmēģinot automašīnu pēc veiktās tehniskās apkopes. Lasīt vairāk

 

Pēc ilgiem gadiem Latvijas Premium auto tirgū Audi apsteidz BMW 2024. gadā 3

Latvijas premium automobiļu pircēji priekšroku devuši Audi un BMW, kas ar gandrīz vienādu reģistrāciju skaitu ieņem pirmās divas vietas. Lasīt vairāk

 

Volkswagen grupas automobiļu tirdzniecība 2024. gadā sarukusi par 2,3%, Ķīnā - par 10% 2

Vācijas autobūves grupa "Volkswagen" pērn pasaulē pārdevusi 9,027 miljonus automobiļu, kas ir par 2,3% mazāk nekā gadu iepriekš, teikts koncerna otrdien publiskotajā paziņojumā. Lasīt vairāk

 

Teju piektā daļa autovadītāju mēdz nelietot pagrieziena rādītāju 26

Pagrieziena rādītāja izmantošana, veicot nogriešanās vai joslas maiņas manevru, ir svarīga satiksmes drošībai, taču teju piektā daļa jeb 18% autovadītāju mēdz to nelietot, liecina “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti