Šiem labāk mest līkumu: auto no dabas katastrofu vietām- tikšķoša laika bumba - iAuto

Šiem labāk mest līkumu: auto no dabas katastrofu vietām- tikšķoša laika bumba 6

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 4.novembris 2025 10:55

Saulē vizoša krāsa, nevainojams salons un ticams nobraukums. Tā izskatās ideāls atradums lietoto auto placī, zem kura vilinošās ārienes var slēpties tumšs noslēpums.

Runa ir par defektiem, ko izraisījuši plūdi un citas dabas dižķibeles. Ekstrēmiem laikapstākļiem kļūstot aizvien biežākiem un pieaugot automašīnu pārrobežu tirdzniecībai, auto vēstures pārbaude kļuvusi ne vien vēlama, bet būtiska.

No plūdu zonām uz tirdzniecības plačiem

Katru gadu lielās vētras kā paisuma ūdeņi piedzen lietoto automobiļu tirgu ar tūkstošiem plūdu bojātu spēkratu. Saskaņā ar 2024. gada CARFAX analīzi, ASV viesuļvētru sezonā tika bojāti aptuveni 347 000 transportlīdzekļu, no kuriem daudzi vēlāk tiek uzpucēti un pārdoti pāri štatu vai pat valsts robežām. Apdrošināšanas eksperti brīdina, ka šīm automašīnām bieži vien ir slēpta korozija, bojāta elektrosistēma un neparedzami elektriskie defekti, kas var izpausties krietni vēlāk - jau pēc tam, kad automašīna nonākusi pie jaunā saimnieka.

ASV Nacionālais apdrošināšanas noziegumu birojs (NICB) jau sen brīdina, ka plūdu bojāti transportlīdzekļi var atkārtoti nonākt apritē pēc tam, kad tie klasificēti kā pilnībā bojāti. Negodīgi starpnieki "atmazgā" dokumentus, pārreģistrē automašīnas štatos vai valstīs ar mazāk stingriem noteikumiem un pēcāk pārdod tās kā normālus lietotus braucamos.

Nelāgā tendence ir novērota arī Eiropā, kur Eiropols nesen likvidēja noziedzīgu tīklu. Tas no ASV kontrabandas ceļā ieveda desmitiem tūkstošu bīstamu, jau utilizētu automašīnu. Izmeklēšana atklāja, kā bojāti transportlīdzekļi var šķērsot kontinentus, pirms nonāk pie pircējiem, kas, priecājoties par guvumu, nenojauš neko ļaunu.

"Tādos tirgos kā Latvija, kas ir atkarīgi no importa, tas rada reālus draudus. Automašīna, kas Rīgā izskatās nevainojama, tikai gadu iepriekš kaut kur Floridā bijusi līdz logiem ūdenī. Problēma ir tajā, ka "peldēšanās" sekas ir grūti pamanīt," saka Delfi Auto redaktors un Latvijas Gada auto žūrijas tiesnesis Raimonds Zandovskis.

Neredzamās sekas

Sabuktēti bamperi, saskrāpētas durvis, bojāti lukturi - tās ir lietas, ko var viegli pamanīt un saremontēt.

Ar plūdu skartu automobili viss ir sarežģītāk, jo vizuālu likstu var nebūt, tomēr potenciālo problēmu buķete var izrādīties itin iespaidīga: mitrums saglabājas ne vien elektrosistēmā un sensoru korpusos, bet arī drošības jostu mehānismos. Aiz apdares paneļiem var sākties korozija, kas virspusē parādās vien ilgi pēc iegādes.

Simptomi ilgstošam kontaktam ar ūdeni var būt nestabili strādājoša elektronika, pastāvīgi degoši indikatori, pelējuma smaka, priekšlaicīga rūsa uz skrūvēm un kronšteiniem. Pat ja automobilis sākumā brauc nevainojami, slēptā oksidēšanās elektriskajā sistēmā var izraisīt veselu bojājumu kaskādi - sākot no drošības spilvenu sensoriem līdz transmisijas kontrolieriem, kas noved pie dārgiem remontiem un drošības riskiem.

"Iegādājoties šādu automobili, jūs tiekat pie tāda kā spēļu automāta ekvivalenta - teorētiski iespējamas nelielas uzvaras, taču pamatīgi zaudējumi ir tikai laika jautājums," piebilst Raimonds.

Auto vēstures pārbaude - drošākais filtrs

Aizsardzība pret šādiem dārgiem pārsteigumiem ir auto vēstures pārbaude, ko vēlams veikt ar tāda servisa palīdzību, kas izmanto vairākas informācijas plūsmas. Piemēram, autoDNA apkopo informāciju par apdrošināšanas gadījumiem, izsoļu sarakstus un arhivētas fotogrāfijas, kas parāda automašīnas iepriekšējo stāvokli. Šīs foto liecības ir īpaši vērtīgas - rūpīga acs var pamanīt ūdens traipus uz sēdekļu auduma, dūņu atlikumus riteņu arkās vai rūsu.

Importētiem transportlīdzekļiem autoDNA var parādīt arī tādas atzīmes kā "plūdi", "utilizēts" vai "pārbūvēts", kas bieži vien norāda, ka automašīna reiz tikusi klasificēta kā norakstīta un utilizējama. Kad atskaitē šīs atzīmes tiek saistītas ar reģionāliem plūdiem, pircēji iegūst skaidrāku priekšstatu par iespējamo risku.

"Pilnvērtīga automobiļa vēstures atskaite atklāj vairāk nekā tikai pašu bojājumu faktu; tas sniedz atbildes uz jautājumiem "kas?", "kur?", "kad?" un pat ļauj savām acīm novērtēt, kāds meklētais auto bijis pirms kāda laika," skaidro Gada auto tiesnesis.

Pēdējā aizsardzības līnija - fiziska pārbaude

Vēstures pārbaude ir pirmais filtrs, taču ne pēdējā aizsardzības līnija. Ja atskaite radījusi kaut mazākās šaubas, pareizi būtu pieprasīt pilnu inspekciju neatkarīgā remontdarbnīcā, kur cita starpā jāpārbauda mitrums paklājos un apdarē. Vēl viens solis - pilna elektronikas diagnostika, kas var atklāt slēptas kļūdas un nekonsekventus moduļu rādītājus. Protams, jāpārbauda auto apakšdaļa un elektriskie savienojumi, lai novērtētu, vai tos skārusi rūsa.

"Papildu pārbaudes, protams, kaut ko maksā, prasa laiku un var radīt neērtības, taču piesardzība atmaksājas un katrā ziņā ir daudz lētāka nekā tūkstošos mērāmi remonti," uzskata Raimonds Zandovskis.

Ceļš uz lielāku pārredzamību

Potenciāli bīstamu automobiļu nonākšana tirdzniecībā paceļ jautājumu arī par tirgus atbildību. Vai populārākajās vietnēs sludinājumus būtu vērts papildināt ar atzīmi, ka automobilis ir pārbaudīts transportlīdzekļu vēstures servisā? Vai šāda pārredzamība varētu aizsargāt patērētājus un stimulēt pārdevējus iepriekš atklāt pilnīgu informāciju?

Lietotu automašīnu iegāde vienmēr ir bijusi saistīta ar zināmu nenoteiktību. No vienas puses, pieaugot klimata izraisīto katastrofu skaitam, pieaug risks neapzināti iegādāties plūdu bojātu transportlīdzekli. No otras puses, progress informācijas sistēmu jomā apvienojumā ar automobiļu fizisku pārbaudi ne tikai aizsargā pirkumu, bet arī nodrošina ilgtermiņa uzticamību un sirdsmieru.

 
6 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Krotow 4.novembris 2025 16:43
4 1 Atbildēt

Visi pārdatorizētie jaunie auto ir dziļumbumba. Uz izolāciju taupa, programmatūra gļuko.

0pis 4.novembris 2025 13:58
3 2 Atbildēt

Visi jaunie auto ir tikšķoša bumba. Saiet kokā kompis, nedeg lampiņa - nevis tāpēc ka vads pušu, bet kompis nedod strāvu uz to lampiņu - un dīleris beržē ķepas par kompa nomaiņu un piekodēšanu auto. Un loham kārtīgs robs makā, jo maksuj maksuj!

Padalieties 4.novembris 2025 19:17
2 1 Atbildēt

luuudzu pieredzē, KĀ var no ASV ievest "desmitiem tūkstošu(??) bīstamu, jau utilizētu automašīnu".Vai citiem (daļēji ne-cenzētiem..) vārdiem runājot- kā to varētu izdarīt bez "europas" amatpersonu tiešas līdzdalības (vai pašu ASV transportlīdzekļu eksporta uzraugu) nolaidības šādā (šajā) Noziegumā.

Utilizētiem transportlīdzekļiem ASV attiecīgi piemīt īpaši utilizētu transportlīdzekļu reģistrācijas dokumenti- kurš un kā tos noviltoja? Ja viltoja jau ASV pusē- kā tad uz tiem varēja rasties ASV eksporta muitas atzīme? Kur (kurp?) "skatījās" attiecīgās dalībvalsts muita un "Csdd", atļaujot ievest un reģistrējot šos ievestos hlamus? Kas bija pārvadātājs/aģents un ar kādu kuģulīniju šī megamahinācija tika īstenota? Kura konkrētā juridiskā persona vispār tos ieveda (vai tirgoja) LVijā? Jā?

Desmitiem tūkstošu- konkrēti LV šobrīd bez skrupulozas ViD apakšstruktūru pārbaudes nav iespējams ievest praktiski neko. Rīgā ja ieveda- kurš Noziedznieks(-i) formēja dokumentus? Ja "europā" kas šāds ir iespējams- tad kuras diez ir tās "eurovalstis" ar šādu te neticami pasakainu amatpersonu korumpētības līmeni?

Vai (varbūt,tomēr,pa/lielam) kārtējā bezpersoniskā drššana,ar nepārprotamu orientāciju uz tā dēvētajiem Lohiem un attiecīgi ar propagandonidtiskas "ēnas mešanu" uz visiem (atlikušajiem) importētājiem kopumā un vienā/maisā?

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: "MG ZS Hybrid+" - B klases hibrīds, kas izaicina pat lielākus konkurentus (+ VIDEO) 13

“MG ZS Hybrid+” modelis ir ienācis mūsu tirgū, apvienojot efektīvu tehniku, labu aprīkojumu, britu zīmola sentimentu un, pats galvenais, zemu cenu. Latvijā tas tiek piedāvāts tikai pašuzlādes hibrīda versijā ar 1.5 litru benzīna dzinēju - sistēma attīsta 197 zirgspēku jaudu. Lasīt vairāk

 

Sācies “Latvijas Gada auto 2026” tautas balsojums – vai žūrijas izvēle sakritīs ar tautas simpātiju

Ir sākusies balsošana par konkursa “Latvijas Gada auto 2026 Tautas simpātiju” - nomināciju, kuras uzvarētāju var noteikt ikviens interesents. Balsot iespējams gan internetā, gan tirdzniecības centrā “Mols”, kur arī apskatāma fotogrāfa Raimonda Volonta lielformāta izstāde. Tajā redzamas visas 33 jaunākās automašīnas, kas piedalās “Latvijas Gada auto 2026” konkursā. Lasīt vairāk

 

Avārija pierāda – Nio elektromobiļi ir droši 8

Ķīnā notikusi avārija, kas, iespējams nomierinās tos, kas apšauba elektroautomobiļu drošību. Lasīt vairāk

 

Noderīgas lietas drošai ziemai. Kādi jaunumi? (+ VIDEO) 3

Iestājoties aukstam laikam, dodamie pie Inter Cars Latvija, kur vairs nerunāsim par ziemas riepām, bet gan citiem ziemā nepieciešamiem produktiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti