Visi komentāri - Kas jāzina, ja spēkrats pārkarst - speciālista ieteikumi

Kas jāzina, ja spēkrats pārkarst - speciālista ieteikumi 12

 

Foto: Publicitātes foto

Nozare.lv | 9.jūnijs 2025 15:20

It kā sīka nianse, bet pareiza vai nepareiza dzesēšanas šķidruma izvēle var noteikt automašīnas vai motocikla motora likteni. "Sajaucot nesaderīgus šķidrumus, var panākt nevis dzesēšanu, bet gan sistēmas bloķēšanu un pārkaršanu," pirms vasaras karstākajiem izbraucieniem atgādina "Inter Cars" Produktu vadītājs Jānis Kaļķis.

Antifrīzs vai dzesēšanas šķidrums - kā tad īsti ir?

Pretēji nosaukumam antifrīzs nav paredzēts tikai aizsardzībai pret sasalšanu. Tas sargā dzinēju arī vasarā - novērš pārkaršanu, pasargā no korozijas un pagarina dzesēšanas sistēmas kalpošanas laiku.

"Būtībā dzesēšanas šķidrums, ko izmanto automašīnās un motociklos, ir atšķaidīts antifrīzs - glikola bāzes šķidrums, kas sajaukts ar destilētu ūdeni proporcijā 1:1. Tas nodrošina aizsardzību gan pie -36 °C, gan paaugstina vārīšanās temperatūru līdz +125 °C vasarā," skaidro Jānis Kaļķis.

Krāsa nav rādītājs - galvenais ir sastāvs

"Klients veikalā var ierasties un jautāt sarkanu antifrīzu, jo iepriekš lietots tādā krāsā. Tomēr tā ir tikai vizuāla līdzība - krāsa negarantē saderību ar dzesēšanas sistēmu," stāsta Kaļķis. Neatkarīgi no tā, vai dzesēšanas šķidrums ir zaļš, sarkans vai dzeltens, svarīgs ir tā sastāvs, kas izlasāms uz iepakojuma etiķetes.

Dzesēšanas šķidrumiem ir divi galvenie veidi - IAT (neorganisko piedevu tehnoloģija) un OAT (organisko piedevu tehnoloģija). Tos nedrīkst jaukt. "IAT kalpo apmēram divus līdz trīs gadus, bet OAT - līdz pat pieciem. Sajaucot tos, dzesēšanas sistēmā veidojas nogulsnes - būs biezputra, dzinējs pārkarsīs," brīdina Kaļķis.

Lai izvairītos no improvizētas "ķīmijas laboratorijas" garāžā, veikalos un DUS ir pieejami gatavi dzesēšanas šķidrumi, ko var liet tieši sistēmā. Savukārt, ja nav pārliecības, kāds šķidrums iepriekš lietots, drošākais risinājums ir izskalot sistēmu un uzpildīt ar ražotāja ieteikto šķidrumu.

Motocikliem - augstāka viršanas temperatūra

Motociklu dzesēšanas šķidrumi sastāva ziņā būtiski neatšķiras no tiem, ko izmanto automašīnās - arī šeit tiek izmantotas IAT vai OAT tehnoloģijas, un krāsa nav drošs indikators.

"Galvenā atšķirība slēpjas dzesēšanas šķidruma viršanas temperatūrā. Ja automašīnām tā parasti ir nedaudz virs 100 °C, tad motocikliem tā var pārsniegt pat 130 °C. Tas saistīts ar to, ka lielākajā daļā motociklu dzesēšanas ventilators ieslēdzas tikai pie +104 °C vai augstākas temperatūras," norāda "Inter Cars" speciālisti.

Tā kā dzesēšanas šķidrumu ražotāji izmanto atšķirīgus krāsu un apzīmējumu standartus, ieteicams pilnībā nomainīt visu dzesēšanas šķidrumu sistēmā - motocikliem tā ietilpība parasti ir divi līdz četri litri. Optimāli to darīt reizi divos līdz trīs gados, nodrošinot uzticamu dzesēšanu arī pie paaugstinātām slodzēm.

Šķidruma zudums bez sūcēm - fizika

Lai gan dzesēšanas šķidrums nav sezonāls kā vējstiklu šķidrums, tā līmeni ieteicams pārbaudīt vismaz divreiz gadā. "Arī tad, ja nav vizuāli redzamu sūču, šķidruma līmenis sistēmā var nedaudz samazināties - tā ir fizika," skaidro Kaļķis.

"Sistēma darbojas augstā temperatūrā un zem spiediena. Tā nav pilnībā hermētiska - īpaši karstumā neliels šķidruma daudzums var iztvaikot vai izkļūt caur mikrospraugām. Laika gaitā arī blīves kļūst trauslākas, un tas rada mikrozudumus."

Arī pašam dzesēšanas šķidrumam ir derīguma termiņš - laika gaitā tas zaudē ķīmiskās īpašības un kļūst mazāk efektīvs. Kaļķis iesaka to pārbaudīt vai nomainīt ik pēc pusgada, īpaši pie intensīvas braukšanas.

Triks motora atdzesēšanai sastrēgumā

Ja temperatūras rādītājs tuvojas vai pārsniedz 100 °C, tas signalizē par iespējamu defektu dzesēšanas sistēmā. "Autovadītājam nekavējoties jāstājas malā un jāizslēdz dzinējs, ļaujot tam atdzist. Tikai tad var droši pārbaudīt dzesēšanas šķidruma līmeni. Nekādā gadījumā neatveram tvertnes vāciņu kamēr dzinējs ir karsts, jo tas var izraisīt apdegumus," brīdina Kaļķis.

Ja pārkaršana notiek sastrēgumā, Kaļķis iesaka izmēģināt sekojošu triku:

"Uzgriez apsildi salonā uz maksimumu un atver logus. Būs suta kā pirtī, bet tas palīdzēs dzesēšanas šķidrumam cirkulēt caur salona radiatoru, mazinot motora temperatūru. Tas nav ilgtermiņa risinājums, bet var palīdzēt tikt līdz tuvākajam servisam."

Gan jauns, gan pieredzējis šoferis var kļūdīties, izvēloties antifrīzu "pēc krāsas". Tāpēc Jānis Kaļķis atgādina - pareizs dzesēšanas šķidrums, regulāra pārbaude un savlaicīga apkope ir laba kombinācija, lai automašīna vai motocikls vasaras karstumā uzticami ripotu.

Papildu informācija:

Foto: Publicitātes foto

 
Visi komentāri
 
0pis 9.jūnijs 2025 16:07
0 0 Atbildēt

Apturot auto, vajag uzreiz pacelt kapota vāku, jo pretējā gadījumā karstums kādu laiku pieaugs nevis kritīsies.

imzz 9.jūnijs 2025 16:57
0 0 Atbildēt

Nu, un kas ir indikācija, ka dzesēšanas šķidrums jāmaina ? It kā krāsas maiņa. Tas izplešanās tvertnē var krāsu nemainīt arī pēc 10 gadiem.

felix65 9.jūnijs 2025 19:30
2 3 Atbildēt

Autovadītājam nekavējoties jāstājas malā un jāizslēdz dzinējs. Nu jā, labākais veids kā saplēst galvu. Pāris minūtes jāpadarbina tukšgaitā un tad var izslēgt.

core 10.jūnijs 2025 9:37
1 0 Atbildēt

Ja sastrēgumā sāk kāpt temp, tad nostājot malā tā sāks krist? Man tomēr liekas, ka turpinās kāpt.

Banknote 10.jūnijs 2025 15:36
1 0 Atbildēt

Varbūt laist virsū strūklu, lai ātrāk atdzesē un

Kanibaals 10.jūnijs 2025 12:51
1 1 Atbildēt

Iekšdzedzes auto problēmas.

imzz 10.jūnijs 2025 13:07
1 0 Atbildēt

Vecu un/vai sistu. EV un hibrīdiem jau arī būs problēmas. Viens ķīnietis palika 500 m no savas mājas uz ielas, kaut gan viņa BYD auto baterija rādīja vēl 17% "atlikumu. Par to viņš ievietoja video savā blogā, un policija viņu aizturēja uz 7 dienām par dižās firmas blamēšanu.

0pis 10.jūnijs 2025 14:18
1 1 Atbildēt

Nekādas pretunas jau nav - viņa auto baterijai pēdējie 500m ir vairāk kā 17%

Rr19 10.jūnijs 2025 18:43
2 0 Atbildēt

Daudziem autiņiem nav t* rādītāju, gaidi, kad iedegsies lampiņa, vai sāks kūpēt.

Māris 10.jūnijs 2025 21:39
3 0 Atbildēt

Autiņš var pārkarst ja sabojājis termostats, tajā gadījumā jāieslēdz iekšējā apkure uz maksimumu - temperatūrai vajadzētu kristies.

ahha 10.jūnijs 2025 21:42
0 0 Atbildēt

apstājies un izsauc evakuātoru- ja motors noķīlēs tie ir milzīgi tēriņi

Kanibaals 11.jūnijs 2025 0:50
1 0 Atbildēt

Nevar būt. Domāju, ka tikai EV ir tēriņi bateriju mainot, izrādās motori arī nav lēti.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nissan parāda attēlus un pastāsta par jauno Leaf (+ FOTO)

Japānas autobūves uzņēmums Nissan iepazīstinājis ar jaunās paaudzes elektromobili Leaf, kas pasūtīšanai kļūs pieejams šoruden. Lasīt vairāk

 

No 2025. gada jūlija elektroskrejriteņu īpašniekiem būs jāiegādājas OCTA (+ VIDEO) 2

No 2025. gada jūlija elektroskrejriteņu īpašniekiem būs jāiegādājas obligātā transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polise jeb OCTA. Izmaiņas ir ieviestas, lai nodrošinātu lielāku drošību ceļu satiksmē un aizsargātu cietušos ceļu satiksmes negadījumos. Lasīt vairāk

 

Vācija: likums visiem viens - ātruma ierobežojumi vides zonās attiecas arī uz elektroautomobiļiem 20

Vācijas reģionālā tiesa noraidījusi kāda elektroautomobiļa īpašnieka sūdzību, kurš vēlējās attiesāt sodu, ko viņam piesprieda par ātruma pārsniegšanu gaisa kvalitātes uzturēšanas zonā. Lasīt vairāk

 

iAuto.lv redaktors Māris Ozoliņš nepiekrīt CSDD ekspertam Oskaram Irbītim par ceļu infrastruktūras (ne)ietekmi uz drošību (+ VIDEO) 93

Māris Ozoliņš skaidro, kāpēc nepiekrīt CSDD ekspertam Oskaram Irbītim, kurš uzskata, ka negadījumu statistiku vairo nevis ceļu infrastruktūra, bet braukšanas stils.. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti