Plāno palielināt sodus par braukšanu bez OCTA 13

 
13.janvāris 2009 11:34

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) izstrādājis priekšlikumus grozījumiem likumdošanā, kas ļautu būtiski palielināt administratīvo sodu par piedalīšanos ceļu satiksmē ar transportlīdzekli, kuram nav OCTA. Plānots, ka sods varētu divreiz pārsniegt pašreiz noteikto soda apmēru.

Braukšana ar neapdrošinātu transportlīdzekli ir ļoti būtisks pārkāpums daudzās Eiropas Savienības valstīs, kas draud ne tikai ar administratīvo pārkāpumu un naudas sodu, bet pat ar mašīnas vai numurzīmes konfiskāciju un tiesvedību, jo par neapdrošināto transportlīdzekļu radītajiem zaudējumiem maksā apzinīgie autoīpašnieki.
Priekšlikumi par grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 149.pantā iesniegti LR Finanšu ministrijā.

Sodiem jābūt bargākiem, lai nebūtu jāpalielina OCTA prēmijas

Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs: „Ņemot vērā iedzīvotāju dzīves līmeņa paaugstināšanos pēdējos gados un izmaiņas ekonomiskajā situācijā, ir nepieciešams pārskatīt soda apmērus par braukšanu ar transportlīdzekli, kuram nav OCTA. Pretējā gadījumā varētu palielināties to ceļu satiksmes dalībnieku skaits, kas brauc bez OCTA. Mūsu ierosinājums, ka administratīvos sodus ir jāpalielina - no 80 līdz 150 latiem līdzšinējo 50 latu vietā. Savukārt, ja pārkāpums veikts atkārtoti gada laikā, tad autovadītājam tiek uzlikts sods 180 līdz 250 latu apmērā.

Kāpēc tas ir būtisks pārkāpums? Jo par neapdrošinātu transportlīdzekļu radītajiem zaudējumiem tiek „maksāts” no apzinīgo autovadītāju maksātajām prēmijām. Tas nozīmē, ja neapdrošināto transportlīdzekļu skaits ceļu satiksmē palielināsies, pastāv risks, ka varētu pieaugt OCTA polišu cenas. ”

Tā, piemēram, Lielbritānijā aprēķināts, ka neapdrošinātu transportlīdzekļu radīto zaudējumu dēļ apmēram par 30 mārciņām pieaug godīgo un apzinīgo transportlīdzekļu apdrošināšanas maksājumi. Turklāt pierādīts, ka neapdrošinātos transportlīdzekļus visbiežāk vada autovadītāji alkohola reibumā vai arī pašam transportlīdzeklim nav izieta tehniskā apskate.

Kā liecina LTAB dati, ik gadu ceļu satiksmē piedalās apmēram 3% transportlīdzekļu, kuriem nav OCTA. Tā secināts, ņemot vērā neapdrošināto transportlīdzekļu izraisīto ceļu satiksmes negadījumu īpatsvaru uz kopējo negadījumu fona.

Ārvalstīs braukšana bez OCTA ļoti nopietns pārkāpums

J.Stengrevics: „Piedalīšanās ceļu satiksmē ar neapdrošinātu auto ir ļoti nopietns pārkāpums daudzās Eiropas Savienības valstīs, kur sods var būt ne tikai naudas izteiksmē, bet draudēt pat ar transportlīdzekļa vai to numurzīmes konfiskāciju un tiesas darbiem. Administratīvie naudas sodi dažādās Eiropas Savienības valstīs atšķiras, bet pamatā tie ir krietni augstāki nekā autovadītājam izmaksātu gada polise.”

Tā, piemēram, Igaunijā par braukšanu bez apdrošināšanas likums paredz administratīvo sodu līdz 6000 EEK jeb 270 latiem. Polijā administratīvais sods tiek noteikts, ņemot vērā laika posmu, kurā nav bijusi apdrošināšana. Ja ilgāk nekā divas nedēļas, tad sods vieglajai automašīnai ir 500 euro jeb apmēram 350 latu. Vācijā soda sankcijas nosaka tiesa, katru gadījumu izvērtējot individuāli, tomēr parasti jau pirmajā reizē tiek noteikts administratīvais sods vainīgā divu mēnešalgu apmērā. Norvēģijā – 5000 NOK jeb aptuveni 420 lati. Itālijā bez 500 euro jeb aptuveni 350 latu administratīvā soda jārēķinās ar automašīnas konfiskāciju uz laiku. Līdzīgi var rīkoties arī ceļu policija Lielbritānijā un Slovēnijā. Lielbritānijā sods pat var sasniegt 5000 mārciņu jeb vairāk nekā 4000 latus. Somijā par piedalīšanos satiksmē bez OCTA ir jārēķinās ar sodu, kas var būt trīs līdz četras reizes lielāks nekā tai brīdī augstākais maksājums par apdrošināšanu (laika posms ir līdzvērtīgs tam, cik ilgi nav apdrošināšana). Ungārijā tiek noņemtas numurzīmes, maksimālais sods līdz 600 euro jeb apmēram 420 latu.

Sekas var būt daudz nopietnākas nekā administratīvais sods

J.Stengrevics: "Reti kurš autovadītājs, kas brauc ar transportlīdzekli bez OCTA, apzinās patiesos riskus, kuriem sevi pakļauj. Ja satiksmes negadījums tiek izraisīts ar neapdrošinātu transportlīdzekli, tad negadījuma rezultātā radītos zaudējumus vainīgajam nāksies segt cietušajiem no saviem līdzekļiem. Jāmin, ka Latvijas apdrošinātāju praksē ir ceļu satiksmes negadījumi, par kuriem atlīdzībās tiek izmaksāti pat vairāki miljoni eiro. Līdz šim lielākā saņemtā zaudējumu prasība ir 5,3 milj.eiro par negadījumu, kas noticis 2007 gadā Īrijā ar Latvijā reģistrētu transportlīdzekli. Ja to būtu izraisījis neapdrošināts transportlīdzeklis, tad šo summu būtu jāatlīdzina vainīgā transportlīdzekļa īpašniekam vai vadītājam."

Saskaņā ar OCTA Likumu, zaudējumi par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem vispirms tiek atlīdzināti no speciāla OCTA Garantijas fonda, ko veido iemaksas no iegādātajām OCTA polisēm. Pēc tam LTAB kā Garantijas fonda turētājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku (vai vadītāju), ja tas nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību. Ja tas labprātīgi neatlīdzina zaudējumus, kas cietušajam kompensēti no Garantijas fonda, tad līdzekļu atgūšana tiek panākta ar tiesas starpniecību.
 
Visi komentāri
 
265786. viesis 13.janvāris 2009 12:01
0 0 Atbildēt

jocīgi jau vispār tas, ka auto, kurš brauc pa ielu bez TA, tiek sodīts, bet mierīgi ļauj braukt tālāk. tā teikt tikai peļņai, nevis lai novērstu pārkāpumu.

265787. viesis 13.janvāris 2009 12:08
0 0 Atbildēt

DA tak pie mums CSDD apskates( jeb pareizāk Auteko TUV) arī ir principā cilvēku apsipšana, pietiekoši daudzās normālās valstīs nav šāda te kantora tehniskā stāvokļa pārbaudem, pār šo lietu atbild serviss kurā konkrētais cilvēks apkalpo auto un viss, nav jāstāv gr*******ās rindās un jāiznieko savas laiks, nomaksā savu ceļu nodokli un braukā laimīgs. Servisā pametot savu auto piedveām vari paņemt nomas auto utt. utjpr.

Tā kā šis viss ir TIKAI naudas kāšanas pasākums un nekas vairāk. Arī sodi un viss pārējais.

Es pat teiktu ka mēs nopietni ieriebtu valdībai, ja pēkšņi visi vadītāji 100% sāktu ievērot noteikumus ( gan soda naudiņas neienāktos, gan degvielu noteikti mazāk patērētu, gan vēl visādi "bonusiņi" valdībai neatlektu).

265788. viesis 13.janvāris 2009 12:25
0 0 Atbildēt

Tas Stengrevics mežģās savos izteikumos te " Jo par neapdrošinātu transportlīdzekļu radītajiem zaudējumiem tiek „maksāts” no apzinīgo autovadītāju maksātajām prēmijām."

te "Ja satiksmes negadījums tiek izraisīts ar neapdrošinātu transportlīdzekli, tad negadījuma rezultātā radītos zaudējumus vainīgajam nāksies segt cietušajiem no saviem līdzekļiem."

Un noklusē patieso iemeslu - "zemais" naudas sods liedz pacelt OCTA cenu vēl augstāk, jo visi brauks bez polises. Ja vajadzēs - samaksās naudu.

265791. viesis 13.janvāris 2009 12:47
0 0 Atbildēt

ilgāk par pusstundujau nekad nav nācis stāvēt nekādās rindās pie CSDD.

265792. viesis 13.janvāris 2009 13:13
0 0 Atbildēt

Kautkāds bulšits.

Punkts 1.

Lielbritānijā, ja nav OCTA pirmo reizi nesoda bet izstāsta kurt ir tuvākā vieta, kur to iegādāties.

Punkts 2.

Ja notiek sadursme tad apdrošinātāji vēršas pret to kam nav OCTA ar regresu.

Punkts 3.

Ja Stengrēvica kungs tā mīl tās ārzemes, tad kāpēc viņa biroja darbiniekiem ir zemākas algas kā Lielbritānijā???

265793. viesis 13.janvāris 2009 13:26
0 0 Atbildēt

Un kāpēc tikai divās valstīs sodi ir atkarīgi no nepdrošinātā perioda ilguma? Ne tikai pie mums ir svarīga naudas iekasēšana, nevis būtība. Ir tomēr starpība braukt principiāli bez OCTA, vai aizmirst savlaicīgi pagarināt.

265796. viesis 13.janvāris 2009 13:43
0 0 Atbildēt

Stengrēvica kungs ATBILDI.

Tā apdrošināšanas politika nerullē riktīgi.

1)Kāda starpība, kādas summas ir ārvalstīs? Kāpēc nav minēts tas kāds ir viņu dzīves līmenis?

2)Varbūt padomā kāpēc pieaug pārkāpēju skaits, kam nav oktas. Varbūt to vienkārši nevar atļauties.

3)Jūs garantējat, ka paceļot sodos pēc neilga laika posma necelsies maksa par OCTA?

4)Cik tad ilgi Jūs to necelsiet? 1, 2 vai 3 mēnešus?

5)Varbūt pietiks tik ļoti domāt par savā paka*ām un padmāt arī par parastiem cilvēkiem.

TĀ STARPCITU. Latvijā ir ekonomiskā krīze(tā vismaz visi runā) un tāpēc-

Nopietns jautājums? Jūs ar galbu draudzējaties, ka krīzes laikā vēlaties pacelt sods un varu saderēt, ka celsiet arī izmaksas. Ceru uz atbildi Stengrēvica kungs!!!

265798. viesis 13.janvāris 2009 14:03
0 0 Atbildēt

Manuprāt, gan braukšana bez TA, gan bez OCTAS polises vairumā gadījumu nav ļaunprātīgi gadījumi, bet gan cilvēciskais faktors, par kuriem sākotnēji CP darbiniekiem būty tikai jābrīdina, nevis jāsoda. Sodu paaugstināšana absoluti nav nepieciešama. Domāju, ka jebkurš autovadītājs zina par nepatikšanām ,kas draud, ja viņa auto bez OCTAS saplacinās piem. jaunu X5 bembi... Autovadītāja mūžš var izradīties par īsu, lai samaksātu tiesas piedzīto regresa prasību par zaudējumiem. Arī pašam vairākkārt ir gadījies piemirst polises darbības datumus, un kādu laiciņu nezinot nobraukt bez OCTAS. Vēl pavisam nesen,decembrī, teju pāris nedēlu nobraukāju ar Mondeo bez TA, jo biju pārliecībā, ka TA beidzas 21.datumā. Kad aizbraucu uz TA - izrādijās, ka tā bija beigusies jau 12.decembrī. Labi, ka neviens CP par mani interesi neizrādīja. Uzskatu, ka sodi joprojām ir jāpaceļ par ļaunprātīgiem pārkāpumiem - ātruma pārkāpumiem, huliganisku(agresivu) braukšanu, šmigu pie stūres. Piemēram, igauņi gatavojas ieviest administratīvo arestu un paaaugstinātas soda naudas par ātruma pārkāpumu virs 40km/h - visnotaļ prātīga un atbalstāma ideja.

265800. viesis 13.janvāris 2009 14:23
0 0 Atbildēt

OCTAs polises cilvēki lauku rajonos sāk nepirkt, jo apdrošinātāji ar bonus malus klasēm paaugstina polises maksu "sliktajiem autovadītājiem" (tiem, kas izraisījuši kaut vismazāko CSNg) - tādā veidā liekot atmaksāt apdrošinātājam izmaksāto atlīdzības summu.

Tad rodas jautājums - kāda jēga no OCTA vispaar? - ja esi vainīgs - tik un tā pats visu atmaksāsi. Tā vairs nav apdrošināšana.

265805. viesis 13.janvāris 2009 16:31
0 0 Atbildēt

Kāpēc sliktie?

Vai tad cilvēkam nemēdz būt negadījumi dzīvē, tāpēc viņš tūliņ ir slikts un lai piķo pliks palikdams?

Par neuzmanību vai nelielām kļūdām pie stūres neesi dzirdējis vai pats pielaidis?

265807. viesis 13.janvāris 2009 16:34
0 0 Atbildēt

Kaksis [?] 13.01.2009 13:30

Aizmiršana nav attaisnojums. Līdzīgi kā nezināšana neatbrīvo no atbildības.

Tu tak esi idiots. Vai esi kādreiz dzirdējis, ka pat par slepkavību sods tiek diferencēts atkarībā no tā, vai tas izdarīts netīši, vai arī ar nodomu un iepriekšēju plānu? Protams, OCTA aizmiršana jau ir bargāk sodāms pārkāpums, kur nekādas atlaides nevar tikt piemērotas, vai ne?

265809. viesis 13.janvāris 2009 16:47
0 0 Atbildēt

LTAB - ejiet d.... ! Uzliekam labāk sodu 100000,- LVL apdrošinātājam, kad tas ir izmaksājis nepamatoti zemu atlīdzību par radītajiem zaudējumiem vai to neizmaksājis vispār vai ir nepamatoti ilgi vilcis garumā naudas izmaksas termiņus un protams licenzi nost! Nu kautkā tā.

265812. viesis 13.janvāris 2009 18:11
0 0 Atbildēt

Man apdrošināšanas pārstāvis zvanīja uz mājām pāris dienas pirms polises termiņa beigām un piedāvāja noslēgt jaunu līgumu!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

 

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Volvo izlaidis pēdējo eksemplāru ar dīzeļdzinēju 19

Zilās krāsas XC90, kas 2024. gada 27. martā noripoja no rūpnīcas konveijera Gēteborgā, kļuvis par pēdējo zviedru markas vieglo automašīnu, kurai iebūvēts dīzeļdzinējs. Lasīt vairāk

 

Nepilni 123 000 eiro – Mercedes prezentējis G-klases modernizēto modeli (+ FOTO) 4

G-klases 45 gadus ilgā vēsture turpinās. Cenas sākas no atzīmes 122 808 eiro, AMG modelis varētu maksāt nepilnus 200 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Mercedes-AMG GT tagad arī četrcilindru motora versijā (+ FOTO) 3

Divvietīgajai kupejai arī šādā versijā jaudas netrūks. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti