Jau sen sabiedrībā tiek diskusēts, vai ceļu policists ir soģis vai satiksmes dalībnieku aizstāvis. Autovadītāji bieži izsaka viedokli, ka sodīšanas funkcijas diemžēl dominē, un ceļu policistu aktivitātes, atvieglojot satiksmi, varētu būt vairāk pamanāmas.
Ņemot vērā jaunas Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieces apstiprināšanu izsakām cerību, ka arvien vairāk tiks domāts par Ceļu policijas prestižu. Kā to veikt? Iespējams, ka viena no fomām varētu būt ceļu policistu iesaistīšana patrulēšanā, tomēr svarīgākā funkcija ir ceļu satiksmes drošības veicināšana.Diez vai uzlabot situāciju uz ielām var tikai sodot autovadītājus. Aktīvāk būtu jāiesaistās satiksmes regulēšanā, it īpaši jau sastrēguma stundās. Autovadītāji daudz kur redz neloģiski izvietotas ceļa zīmes. Policisti varētu operatīvi novērtēt situāciju un informēt pašvaldību par nepieciešamību veikt izmaiņas. Jāturpina šogad jau dažviet uzsāktās dežūras pie skolām un tuvējām gājēju pārejām it īpaši laikā, kad skolēni dodas uz skolu un mājup. Iepējams, ka varētu atkārtoti izvērtēt pašvaldības policistu iesaisti ceļu satiksmes kontroles un stiprināšanas pasākumos. Tas palielinātu cilvēku skaitu, kam būtu tiesības praktiski iesaistīties drošības nodrošināšanā uz ceļiem.
Neapšaubāmi drošību uz ceļiem nevar nodrošināt bez sodiem un saukšanas pie atbildības, tomēr veiktajiem pasākumiem jābūt orientētiem nevis uz sodu skaita palielināšanu, bet kopējās satiksmes drošības stiprināšanu un policijas prestiža palielināšanu. Lai neatkārtotos tādi gadījumi kā kādā jūlija dienā uz Jūrmalas šosejas, kad vienas dienas laikā fotoradars fiksēja 2609 ātruma pārkāpumus. It kā varens panākums. Tomēr radars tika novietots tūlīt pēc ātrumu ierobežojošas (50 km/h) ceļa zīmes, ko nepieļauj pašas Ceļu policijas darba organizēšanas instrukcija. Diez vai šāda masveida sodīšana stiprina ceļu satiksmes drošību un it īpaši uzlabo ceļu policista tēlu autovadītāja acīs. Arī kareivīgus paziņojumus par katra autovadītāja sodīšanu, kurš kaut par 1 km/h būs braucis par ātru, vairāk izklausās pēc baidīšanas, nevis reālas vēlmes uzlabot situāciju uzceļiem.
iAuto atbalstaCeram, ka nesen apstirpinātās Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieces Vinetas Mistres apņēmība dos praktiskus rezultātus satiksmes drošības veicināšanā. Autovadītāji ir gatavi atbalstīt visus pasākumus, kas orientēti uz savsatrpējās sapratnes un sadarbības veicināšanu. Mūsuprāt, plašākas sabiedrības, tajā skaitā nevalstisko organizāciju konsultatīva iesaiste ceļu satiksmes drošības veicināšanā, būtu noderīga mums visiem.
Juris Zvirbulis,
Latvijas Automoto biedrības prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis
nebija šis ierāvis gadienā?