Foto: bmw.com
Saeimas komisija šodien vienojās, ka reprezentatīvas vieglās automašīnas vērtība bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) būs no 50 000 eiro (35 100 lati), taču atsevišķi uzņēmēji uzskata, ka šo slieksni vajadzētu palielināt līdz 50 000 latiem jeb aptuveni 70 000 eiro, neskaitot PVN.
Tas nozīmē, ka uzņēmēji par pietiekami reprezentatīvu uzskata automašīnu, kuras tirgus vērtība ir vismaz 86 000 eiro jeb 60 500 lati, ieskaitot PVN.
Kā liecina portāla „iAuto” apkopotā informācija, par šo summu iespējams iegādāties „Audi A8”, BMW 7.sēriju, „Mercedes-Benz” S klasi, tikmēr par Saeimas iecerētajiem 60 500 eiro (ieskaitot PVN) jāsamierinās vien ar BMW 5.sēriju, „Mercedes-Benz” E klasi, „Audi A6” un „Volvo S80”.
„Ja jau reiz mēs esam Eiropas Savienībā, tad jābūt arī adekvātiem un līdzvērtīgiem nodokļiem, nevar būt tik krasas atšķirības. Protams, ja tādas rodas, tad tiek izmantotas brīvā tirgus priekšrocības, kad uzņēmumi var izvēlēties kurā valstī pirkt un kurā reģistrēt savas automašīnas. Ja runājam par īpašiem griestiem saistībā ar tā dēvēto luksusa klases auto nodokli, robeža, manuprāt, varētu būt 50 000 latu bez PVN,” portālam „iAuto” norāda loģistikas uzņēmuma AS „Sonora” valdes priekšsēdētājs Jānis Mozga.
Viņš uzskata, ka varētu palikt spēkā arī esošā likuma redakcija, kas reprezentatīva auto slieksni nosaka pie 25 424 latiem bez PVN, taču likumā varētu iestrādāt izņēmumus vai gradāciju.
Likumprojektā varētu iestrādāt vairākus kritērijus, no kā ir atkarīga automašīnu vērtība un skaits, ko uzņēmums var atļauties reprezentatīvām vajadzībām. Mozga uzskata, ka par kritērijiem varētu ņemt uzņēmuma apgrozījumu, peļņu, valstis, kurās veic uzņēmējdarbību un nodarbināto skaitu.
„Vidēja līmeņa uzņēmums varētu reģistrēt vienu automašīnu, izaugsmei pieaugot, jau var atļauties vēl vienu. Šāda gradācija varētu strādāt arī kā papildus motivācija uzņēmumiem, augt, investēt un attīstīties,” norāda Mozga.
Mežistrādes uzņēmuma “Stiga RM” valdes loceklis Andris Ramoliņš savukārt portālam „iAuto” pauda uzskatu, ka slieksnis, pēc kura var dalīt – auto ir vai nav ekskluzīvs, varētu būt 60 000 eiro bez PVN, kā to Saeimai bija ieteikusi arī Auto asociācija.
“Jāsāk ar jautājumu, kas mūsdienās ir ekskluzīvs – “Aston Martin” un “Bentley” manā uztverē ir ekskluzīvas automašīnas, un tās nevar atļauties vidēja līmeņa vadītājs. Savukārt piektās sērijas BMW, E klases “Mercedes” nav nekas ekskluzīvs,” uzskata Ramoliņš.
Viņš norāda, ka patlaban dzīvojam laikmetā, kad statusu nosaka tas, ko velkam mugurā, ar ko braucam un kur dzīvojam.
“Tas ir vizuālais tēls. Nav un nebūs iespējams caurās sandalēs un ar žigulīti, kādam sadarbības partnerim pierādīt, ka spējam strādāt ar miljonu projektiem,” norāda Ramoliņš, gan atzīstot, ka salīdzinājums ir par skarbu, bet “būtību tas raksturo gana labi”.
“Kādēļ Valsts prezidents, premjers un ministrijas sev izvēlas ekskluzīvus auto, turklāt par nodokļu maksātāju naudu? Arguments ir samērā loģisks - valsts vadībai tas ir prestiža jautājums. Kāpēc kas tāds nevarētu būt uzņēmējam, kurš, turklāt, šo automašīnu pats ir nopelnījis. Tad jau arī augstākajam valsts aparātam varam prasīt solidarizēties ar uzņēmējiem un izvēlēties tā sauktās „tautas klases” automašīnas.”
Ramoliņš norāda, ka Latvijā uzņēmējam jāmaksā nodokļi tādās pozīcijās, kur Lietuvā un Igaunijā nodokļi netiek iekasēti vispār, piemēram, uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu un vieglo automobiļu ekspluatācijas nodokļi. Tāpat citi nodokļi, kuri par savu automašīnu jāmaksā uzņēmējam Latvijā, ir lielāki nekā Lietuvā vai Igaunijā.
„Šo automašīnu nereģistrēšana Latvijā, ir uzņēmēju protests. Iemesls nav tas, ka uzņēmējs nevarētu samaksāt nodokļus Latvijā, bet kāpēc to darīt? Uzņēmējiem nav tiesību, ir palikuši tikai pienākumi un šķēršļi - pārvietoties ar automašīnu, ko viņi ir nopelnījuši un ar ko vēlas pārvietoties,” norāda Ramoliņš.
Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija šodien atbalstīja ierosinājumu palielināt vērtības slieksni reprezentatīvām automašīnām.
Komisija vienojās, ka reprezentatīvas vieglās automašīnas vērtība bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) būs no 50 000 eiro (35 100 latu). Patlaban likumā noteikts, ka reprezentatīva auto vērtība bez PVN pārsniedz 25 424 latus.
Šis būs komisijas priekšlikums grozījumiem likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" pirms galīgā lasījumā. Šī likuma grozījumus kopā ar citiem likumprojektiem, kas saistīti ar nākamā gada budžetu, plānots pieņemt 6.novembrī.
Auto asociācija aicināja noteikt, ka Latvijā reprezentatīvais auto ir vērtībā, sākot no 41 322 latiem bez PVN.
Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs norāda, ka patlaban valsts vairs nevar izlikties, ka Igaunijā reģistrēto auto lielais vairums uz Latvijas autoceļiem nav valstiska problēma.
"Jau varam apgalvot, ka katra otrā automašīna, kas ir 30 000 latu vērtībā, tiek reģistrēta Igaunijā. Esam arī aprēķinājuši, ka katrs šāds auto, kas tiek "aizshēmots" uz Igauniju, valstij nes vairāk nekā 4000 latu zaudējumu nesamaksātos nodokļos, un kopš 2007.gada, kad reprezentatīvā auto definīcijā tika noteikta automašīnas vērtība, uz Igauniju no Latvijas ir "aizplūdušas" aptuveni 1585 tā saucamās reprezentatīvās automašīnas. Turklāt šim skaitlim ir tendence ar katru gadu palielināties," iepriekš skaidroja Kulbergs.
Patlaban spēkā esošie noteikumi paredz PVN priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojumu, iegādājoties vieglās automašīnas, un izmaksu (tai skaitā nolietojuma) norakstīšanu par reprezentatīvām automašīnām uzņēmumu ienākuma nodokļa gada deklarācijā. Pašreiz ir pieteikti apjomīgi grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā, kas paredz, ka no nākamā gada par reprezentatīvo transporta līdzekli nevarēs atskaitīt nodokli vispār.
Ramoliņš labi pateica gan par ekskluzivitāti, gan par žiguli, gan par politiķu auto.