VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) aicina aprīkot transportu ar ziemas riepām, tostarp arī satiksmes autobusus un kravas automašīnas.
LVC pārstāvji aģentūrai LETA norāda, ka atbilstoši meteorologu prognozēm šonedēļ naktīs daudzviet gaisa temperatūra būs zem nulles, kas nozīmē, ka ceļi var apledot. Tāpat gaidāmi nokrišņi lietus un slapja sniega veidā, kas vēl vairāk apgrūtinās braukšanas apstākļus.
Kompānijā skaidro, ka šādos mainīgos laika apstākļos transporta līdzekļi, kas nav aprīkoti ar ziemas riepām, nav droši. Tādējādi LVC aicina izvērtēt nepieciešamību piedalīties satiksmē ar automašīnām, kuras nav atbilstoši sagatavotas un aprīkotas braukšanai ziemas apstākļos.
Lai arī transportlīdzekļiem, tostarp sabiedriskajam transportam, kura pilna masa lielāka par 3,5 tonnām, ziemas riepu lietošana normatīvos nav noteikta kā obligāta, LVC aicina autopārvadātājus rūpēties par satiksmes drošību un aprīkot autobusus ar ziemas apstākļiem atbilstošām riepām.
Pēc kompānijā paustā, īpaši svarīgi tas ir transportlīdzekļiem, kas veic pārvadājumus pa valsts autoceļiem ar mazu satiksmes intensitāti, tostarp vietējās nozīmes autoceļiem ar grants segumu, kas ziemā tiek uzturēti ar piebraukta sniega kārtu, jo atkušņa periodos tie var būt slideni, un braukšanas apstākļi var būt ļoti apgrūtināti.
LVC atzīmē, ka mainīgajos laika apstākļos un ziemas sezonā autovadītājiem ir jāplāno ceļam papildu laiks. Savukārt, lai nodrošinātu labu redzamību caur automašīnas vējstikliem, ir jāpārliecinās par tīrīšanas slotiņu kvalitāti. Tāpat vēlams savlaicīgi nomainīt logu mazgāšanas šķidrumu uz neaizsalstošo, kā arī pārliecināties, vai mašīnā ir ledus skrāpis un sniega tīrāmā slotiņa.
LVC atgādina, ka no šā gada oktobra ir spēkā Ceļu satiksmes noteikumu papildu prasības transportlīdzekļu ziemas riepu marķējumam periodā no 1.decembra līdz 1.martam - automobiļu un autobusu, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, riteņiem jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos un marķētas ar apzīmējumu "kalns un sniegpārsliņa".
Starptautiskais apzīmējums "kalns un sniegpārsliņa" norāda, ka riepai ir veikti noteikti testi, un tā ir atzīta par piemērotu braukšanai sniega, ledus un apledojuma apstākļos. Ja šajā ziemas periodā transportlīdzeklis būs aprīkots ar riepām bez jaunā marķējuma "kalns un sniegpārsliņa", tās netiks uzskatītas par ziemas periodam atbilstošām riepām, un šādu riepu lietošana ziemas periodā nav atļauta, uzsver LVC.
Vienlaikus LVC norāda, ka minimālajam protektora dziļumam ziemas riepām vieglajiem auto ir četri milimetri (mm), turklāt šādam rādītājam ir jābūt nevis tad, kad rudenī tiek uzmontētas ziemas riepas, bet arī pavasarī, kad tās ņem nost. Savukārt riepas ar radzēm satiksmē atļautas no 1.oktobra līdz 1.maijam.
LVC izveidota 2004.gada nogalē un pieder valstij. Uzņēmums pārvalda valsts autoceļu tīklu, administrē valsts autoceļu tīkla finansējumu un organizē iepirkumus valsts vajadzībām. LVC pārvalda vairāk nekā 20 000 kilometru valsts autoceļu.
Kā var būt tā, ka autobusam nav obligātas ziemas riepas? Ja viens vieglais ielido Daugavā, beigti ir ne vairāk kā 5 cilvēki, bet pilns autobuss piebeigs visus 50, ja vēl kādu vieglo pa ceļam nenoslaucīs.
Un smago uz ledus es arī negribētu sastapt!
Ne tikai pasažieru skaits ir vienīgā atšķirība šiem transportlīdzekļiem, ir vēl daudzas citas, kas ietekmē braukšanu ziemā.
219. Laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam automobilim un autobusam, kura pilna masa NEPĀRSNIEDZ 3,5 t, jābūt aprīkotam ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos.
Masa, resp. spiediens uz riepām pastiprina saķeri. Tāpēc arī ir tās 3.5 t noteikumos.
Vēl, ja būtu obligātas ziemas riepas smagajam transportam, tas būtu pamatīgs trieciens dabai, jo būtu daudz papildu gumijas jāsaražo, un to nodiluma dēļ radušies putekļi u.c. atliekas vairāk piesārņotu šoseju malām pieguļošās teritorijas.
Izdalot to papildus svaru uz kontakta laukumu tā starpība nav tik liela. Tukšā smagais spolē lieliski pat uz līdzenas vietas, ar karavu jā, iet uz priekšu krietni labāk, bet arī kinētiskā enerģija ko jādzēš bremzējot ir krietni lielāka.
Tur vairāk jautājums par izdevumiem ko būtu jauzliek uz tiem pārvadātājiem, kam nav sliņķums var parēķināt cik tas riepu komplekts fūrei sanāk. Bet ir arī tie kurus šīs grūtības neattur no ziemas riepu uzlikšanas, darbs ir tāds ka gana daudz tos smagos ikdienā redzu.