Vai karš Ukrainā liks «nokāpt no naftas adatas» un sēsties pie elektroauto stūres? 25

 

Foto: iAuto.lv

Longo Group | 5.maijs 2022 13:25

Paredzamā nākotnē visu enerģijas nesēju izmaksas pieaugs eksponenciāli. Tostarp atjaunojamiem enerģijas avotiem, kuri nākotnē kļūs par galveno enerģijas ražošanas veidu Eiropā, jo ES aktīvi tiecas, pirmkārt, pēc enerģētiskās neatkarības un, otrkārt, pēc СО2 neitralitātes.

Vai tas nozīmē, ka tuvāko piecu gadu laikā daudzi atteiksies no automašīnām ar iekšdedzes dzinēju un pāries pie elektroauto? Lai cik dīvaini nebūtu, prognoze nebūt nav viennozīmīga, jo elektroautomobiļi tāpat var izrādīties dārgāki.

Tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, ļoti iespaidīgs solās būt nepieciešamo investīciju apjoms pārejai uz jauno ekoloģisko enerģiju. Šeit ietilpst gan atkritumu reģenerācijas staciju, gan kompakto atomelektrostaciju būvniecība, gan ēku aprīkošana ar saules paneļiem vai jebkuru citu risinājumu – investīcijas atmaksāsies galvenokārt uz galalietotāju rēķina, tātad elektrība nekļūs lēta.

Liela nozīme ir arī infrastruktūras attīstībai. Skandināvijas valstīs ļoti daudzi pārvietojas ar elektroautomobiļiem un uzlādes vietas var atrast gandrīz visur. Latvijā šī situācija vēl nav tik rožaina. Un šeit, protams, rodas jautājums, kas ir pirmais – «olas vai vista», proti, kam jāparādās pirmajam – pietiekamam elektroauto skaitam valstī vai ekspluatācijai gatavai infrastruktūrai.

Protams, Rīgā ir vietas, kur var uzlādēt automobili ar elektrodzinēju. Bet pastāv jautājums – vai to ir pietiekami daudz. Piemēram, Pārdaugavā šādas stacijas ir 6. Tagad iztēlojieties, ka puse pilsētas ir pārgājusi uz elektroauto. Kā zināms, katrs septītais rīdzinieks dzīvo padomju laikā celtā mājā, tātad atšķirībā no jaunbūvju iemītniekiem viņš dosies uzlādēt savu mašīnu uz sabiedrisko staciju, kur varam sagaidīt milzīgas rindas.

Vēl viens aspekts, kas rada jautājumus, – vai iespējams pastāvīgi uzlādēt elektroauto ar ātro uzlādi un kā tas ietekmēs akumulatora darbības laiku? Norvēģijā, kur ir pietiekami daudz elektroauto, tikpat daudz ir arī privātmāju, kā arī daudzdzīvokļu jaunbūves, kurām blakus ir izvietotas elektroauto uzlādes stacijas. Ņemot vērā mūsu dzīvojamu fondu un uzlādes staciju trūkumu darba vietas tuvumā, Latvijas iedzīvotāji būs spiesti uzlādēt savu automobili ar ātro uzlādi. Vai akumulators kalpos ilgi – jautājums, uz kuru atbildēt nevaru.

Trešais aspekts – elektroauto izmaksas un pieejamība Latvijas iedzīvotājiem. "Norstat Latvija & Longo Group" aptauja rāda[1], ka katrs piektais (18%) Latvijas iedzīvotājs plāno iegādāties automašīnu, kuras vecums ir no 8 līdz 10 gadiem, bet katrs desmitais (11%) – vecāku par 13 gadiem. Tas daudz pasaka par mūsu pirktspēju.

Problēma ir ne tikai tajā, ka līdz Ukrainas kara sākumam ne katrs varēja atļauties iegādāties elektroauto – šis jautājums jau tiek risināts ar valdības dotācijām, ko savukārt stimulē Zaļais kurss un ES noteiktais virziens pretim СО2 neitralitātei. Jaunais izaicinājums ir saistīts ar to, ka niķeļa, kas ir ļoti svarīga sastāvdaļa elektroautomobiļu ražošanā, cena ir strauji pieaugusi. Marta vidū tā cena pieauga par 250%. Tas skaidrojams ar to, ka Krievija ir galvenā šīs izejvielas eksportētāja.

Šobrīd eksperti un zinātnieki meklē problēmas risinājumu. Viens no variantiem – lūkoties pēc cita piegādātāja, bet pašreizējā brīdī infrastruktūra tam vienkārši nav gatava. Var atteikties no niķeļa baterijām un pāriet uz litija jonu, taču tās tiek uzskatītas par mazāk jaudīgām, tāpēc tas būtu solis atpakaļ.

Un tomēr iepriekšējās reizēs, kad degvielas cenas pieauga tikpat strauji, patērētāji izrādīja vēlmi iegādāties ekonomiskākas automašīnas un brauca ar auto mazāk nekā iepriekš. Iespējams, ka pašreizējā enerģētikas krīze ilgtermiņa perspektīvā tomēr liks pāriet uz elektroauto. Par to, ka šī prognoze ir visai reāla, liecina tas, ka BMW šogad plāno pārdot par 200 000 automašīnām vairāk nekā pērn, un līdz 2025. gadam gatavojas palielināt pilnībā elektrisko modeļu pārdošanu līdz 2 miljoniem.

Taču, lai Latvijā ienāktu elektroauto ēra, nepieciešams nopietns atbalsts daudzos līmeņos: infrastruktūras labiekārtošana, sabiedrības informēšana, dotācijas elektroauto iegādei. Tas ir arī politiskās gribas jautājums.

 

 
Visi komentāri
 
WALA 5.maijs 2022 14:13
5 0 Atbildēt

Cik var cilvēkus biedēt ar muļķībām, pie reizes mēģinot pateikt "braucat vairāk" ??? Nu brauksim drusku mazāk, mazliet mainīsies ieradumi, bet eksponenciāls pieaugums ?!?, nu beigsim prast dir$t, to enerģiju kāds pirks tikai līdz noteiktai cenai, pēc tam tā nevienu vairs vispār neinteresēs ...

Krotow 5.maijs 2022 16:09
0 0 Atbildēt

Ir arī LFP baterijas. Finiša taisnē ir LiS un procesā ir nātrija jonu baterijas (pēc parametriem lidzīgas LFP). Tāpēc mazāka niķeļa pieejamība ir pagaidu problēma. Bateriju pārstrādes tehnoloģijas arī uzlabojas. Drīzāk jautajums par auto bateriju pieejamību ka tādu. To esošā autoparka vajadzībām vienkārši trūkst un jaunas vajadzīgajā skaita saražos labi ja lidz desmitgades beigām. Par uzlādes infrastruktūru pilnībā piekrītu. Dzīvokļos dzīvojošo vairākumam tā ir nopietna problēma. Jo starp tiem jaunajos projektos ar savu garāžu vai stāvlaukumu dzīvo ļoti maza daļa.

Opis 6.maijs 2022 9:11
4 3 Atbildēt

Man tev viens jautājums, a kāda mārrutka pēc dzīvoklī dzīvojošajam vajag savu personīgo auto, lai stumdītos pa pilsētas stūķiem? Iznāc no sava poģīša, iekāp jau uzlādētā (Fiqsy, CitiBee, Carguru uc.) un brauc kur deguns rāda, nomet kur pagadās un aizmirsti par lādēšanu.

Kad sakrāsi savai porivātmājai, tad arī nopirksi eļektričku un lādēsi no saules paneļiem, kas būs uz tavas mājas Jumta.

Jāmaina paradumi!

Freijers 6.maijs 2022 12:03
2 0 Atbildēt

Komuņizms vēl nav uzcēlies....

Laaciz 6.maijs 2022 12:19
1 0 Atbildēt

Kāpēc, lai pilsētā dzīvojošam nevajadzētu savu auto? Kur ir garantija, ka izejot pa mājas durvīm kaut kur tuvumā būs kāda Car Sharing mašīna?

Manā skatījumā Car Sharing ir izdevīgs īsiem, ātriem pārbraucieniem un, kad nav sastrēgumu.

... 6.maijs 2022 12:27
1 0 Atbildēt

Aha un tuvākais autiņš ir 2km attālumā. Ok pastaigā, aizbrauc, bet kad jātiek atpakaļ - tuvākais autiņš nav vispār...

Opis 6.maijs 2022 14:40
0 3 Atbildēt

Par Bolt aplikāciju esi dzirdējis? Dažreiz sanāk lētāk par koplietošanas auto.

... 6.maijs 2022 17:29
0 0 Atbildēt

Paldies par Taviem gudrajiem padomiem, viedais guru!

Krotow 6.maijs 2022 13:13
0 0 Atbildēt

Un man tev ir cits jautajums - kas tev par daļu?

Ir pietiekami daudz savu vajadzību, kur tikai ar sabiedrisko transportu nokļūt ir lēni, neērti un neiespējami. Pie kam mums ir rudens un ziema ar lietu un sniegu. Lai tev būttu vieglāk - ar auto nebraucu katru dienu.

Opis 6.maijs 2022 14:39
0 0 Atbildēt

Būtu normāls sabiedriskā transporta tīkls, vispār nevajadzētu personīgo auto! Kamēr viss caur pēcpusi notiek, tikmēr arī pērk visi tās mašīnas, jo savādāk nevar.

MMX 6.maijs 2022 14:58
0 0 Atbildēt

Nu par sabiedriskā tīklu man jāpiekrīt - līdz kovidam un plašajiem remontdarbiem Rīgā es arī samērā bieži izmantoju sabiedrisko lai tiktu uz darbu. Tagad ar visām maskām un 30min stāvēšanu sastrēgumā, man ātrāk un ērtāk ir ar mašīnu. Vasarā drīzāk uz velo pārsēdīšos nekā atpakaļ uz sabiedrisko, vismaz kamēr ielu remonti nebeigsies.

Krotow 7.maijs 2022 1:40
0 0 Atbildēt

Ir lietas, kas ar sabiedrisko transportu nav un nebūs savietojamas. Vajadzīgas un citādi. Uzskaitīt nesākšu, par to jau vairākus gadus te grabēts.

Jumu 6.maijs 2022 8:35
0 0 Atbildēt

Izskatās, ka tas karš ieilgs vĕl uz 8 gadiem. Pilsētās visi braukās ar velosipēdiem bet laukos sāks izpkatīties zirgu transports un zemes apstrāde ar zirgiem kā 100 gadu atpakaļ. Kāds var par to pasmieties.

Krotow 6.maijs 2022 13:13
0 0 Atbildēt

Diez vai. Līdz nākamajai vasarai būs cauri.

MMX 6.maijs 2022 9:18
2 0 Atbildēt

Tak vakar ziņās teica, ka Plešs izskatot variantus paralēli atbalstam elektromobīļa iegādei, piedāvāt arī atbalstu velosipēda iegādei. Jautājums kā tāds momentā atrisinās, cilvēki brauks ar elektromobīļiem, bet tie, kas šobrīd nevar/negrib atļauties jaunu auto (lasīt lohi) varēs mīties ar velosipēdu. Man reizē nāk smiekli un reizē rodas vēlme lamāties. Kas tālāk? Sakarā ar gāzes cenu pieaugumu valsts sponsorēs ekonomiskās krāsniņas dzīvokļos dzīvojošajiem?

Šeit raksta pēdējā rindkopā arī fantazē par kaut kādu infrastruktūru, dotācijām, utt. Kungi, jūs galīgi saspiedušies? Mums šobrīd drīzāk par šķeldas katliem katlumājām un visu lauksaimniecībai nederīgo pleķu apstādīšanu ar šķeldas materiālu jādomā, nevis par kārtējām uzlādes stacijām. Tuvākos pāris gadus tāpat nav jēga sapņot par tādu vidējā pilsoņa pirktspējas celšanos, lai viņš izvēlētos elektroauto.

Opis 6.maijs 2022 11:41
1 4 Atbildēt

Vispār jau velosipēdu dotācija nav slikta doma, tikai jādotē ir sabiedriskie velosipēdi, nevis privātie. Jānopērk uz visu Rīgu kāds miljons velosipēdu, jāsaliek visās iespējamās vietās, lai jebkurš var braukt ar publisko velosipēdu un lai tie būtu pieejami uz katra stūra. Samazināsies nepieciešamība pēc transporta un nebūs jādomā, kur turēt velo.

Lai varētu to veloparku uzturēt, varētu izdomāt kādu abonēšanas sistēmu, kas būtu lētāka par sabiedrisko transportu, bet lai ar samaksu pietiktu, lai var riepas mainīt, eļļot, regulēt.

Freijers 6.maijs 2022 12:06
2 0 Atbildēt

Tā ir kāda apsēstība vai kas ar tiem abonomentiem/koplietošanu un komūnām vispār ?! 50 gadi laikam neko nav nedz parādījuši, ne arī iemācījuši, ne arī kādu komūnu eksperimenti kas bijuši pirms tam. Kuri visi izgāzās - jo nav tāda kopīga labuma, kopmantas, utt., tapēc, ka vajadzības nav vienādas, cilvēki nav vienādi un lohi, kas kaut ko nosponsorē kādreiz izbeidzas. Koplietošanas būtību ļoti labi raksturo bolta atstātā misaste - visur kur tie stāvdrāži parādās un tā ir visur un vienmēr, kur ienāk prātā komunismu taisīt !

Krotow 6.maijs 2022 13:15
1 0 Atbildēt

Komunismu alkstošie joprojām nevaid miruši. Klau, kas jums liedz aiztīties kaut kur laukos dzīvot savās komūnās un dalīt tur savā starpā visu - arī sievas, vīrus un bērnus. Tikai nelieniet no turienes ārā.

Opis 6.maijs 2022 14:46
1 3 Atbildēt

Kas jums ir ar to komunismu? Jūs laikam esat veci mietpilsoņi, ja nespējat sagremot modernās tendences? Lyft, Bolt, Uber, Donkey Republic, Lime, Fiqsy, Carguru, CityBee, Turo, ir šodienas realitāte.

Un ar tavu sievu jau šitajā te nu kā viņu sauc Tinderī visu sastiķēju, kamēr tu komentāros sēdēji!

Gan jau ka sirdī pats ar esi komunists, neticu, ka neesi pamēģinājis koplietošanas auto, nu vot neticu!

Krotow 6.maijs 2022 13:17
0 1 Atbildēt

Šķeldas vācējiem jāuzliek par pienākumu iztīrīt no krūmiem visas grāvmalas un aizaugušos laukus. Tai skaitā ainaviskās vietas ap Siguldu, Cēsīm, Vecpiebalgu, Ērgļiem, Sabiles ieleju utt. Tur viss pēdējos 40 gados aizaudzis ar brikšņiem ellē ratā.

MMX 6.maijs 2022 13:38
1 0 Atbildēt

Bet tas reāli ir enerģijas avots - praktiski visās pašvaldībās ir kaut kādi neapstrādājami lauki, aizaugušas grāvjmalas, utt., ko varētu izmantot. Lai taisa iepirkumus uz izstrādi un kurina. Privātie jau lauksaimniecības zemi ar kaut kādām ātraudzīgām apsēm apstāda lai celtu lielo piķi ārā, bet VARAM tikmēr urbina degunu un ar kaut kādu huiņu nodarbojas.

Vafļaks 6.maijs 2022 22:10
2 0 Atbildēt

Pirmkārt- kā tiks veikta lādēšana pie Pļavnieku bloķenes? Pagareklis pa logu ārā un eto majo mesto?

Otrkārt - elektroauto nevar uzlikt skaļu izplūdi un turēt rajonu.

Treškārt - elektroauto neizraisa skaudību un cieņu pie loga pīpējošajos kaimiņos.

Nebūs.

Krotow 7.maijs 2022 1:46
0 0 Atbildēt

Par pirmo punktu taisnība. Rajona turēšanai lai uzliek sabvūferi un iesprauž pakaļā dūmu sveces

ro 7.maijs 2022 8:03
0 0 Atbildēt

Visi brauks kā brauca tuvākos 20 gadus ar benzīniem un dīzeļiem..dzīves dārdzība tikai pieaug..kādi vēl elektromobīļi..pat ne katram 5ajam nebūs tuvāko 10gadu laikā..man ir pazīstams ,kurš iegādājās elektroauto..kà otro ģimenes auto..tā arī nosmējās,ka vien tāds transporters lai bērnus pa pilsētu pavadātu..plus mūsu mazā valsts toch neko neietekmē uz visas pasaules fona..un tas valsts atbalsts ir smiekligs..lai kādam rastos interese par tiem elektromēsl@#iem ,valstij būtu jākompensē baterijas jaunas..plus tiešām uzlādē kam revolucionāram jānotiek..nedomāju ka LV kāds ir gatavs rindā laiku šķiest dēļ tā,ka nevar ar savu auto pabraukt,jo tukša bača

Mx5 8.maijs 2022 14:53
0 0 Atbildēt

Kurs gribes ta ari pirks…

Nomainiju nv 200 uz maxus e deliver 3 darbam labs un vienkars nekadu ekstru

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Xiaomi SU7 salūst jau pēc 39 kilometriem; pilnīgi jauno auto salabot nevar (+ VIDEO) 5

Kāds pilnīgi jauna Xiaomi SU7 īpašnieks savā pirkumā vīlās jau pirmajā dienā, jo no iegādes vietas viņam ar elektrisko SUV izdevās nobraukt vien 39 kilometrus. Lasīt vairāk

 

Ar jaudīgāko dīzeli - prezentēts modernizētais Land Rover Defender (+ FOTO) 3

Land Rover Defender tas ir pirmais uzlabojums četru gadu laikā. Lasīt vairāk

 

Laukā minūte dārga.Kāpēc kombainiem vajadzīga laba degviela? (+VIDEO)

Sākot ar šī gada 1. aprīli fosilajām degvielām atsākta obligātās biopiedevas pievienošana. Neste Latvija pievieno 7% atjaunīgās biodegvielas Neste MY. Degvielas kvalitātes jautājums sevišķi būtisks ir lauksaimniekiem, kas izmanto dārgu lielgabarīta tehniku. Lasīt vairāk

 

Kā jaunajā Škoda Superb Combi jūtas basketbolists? (+VIDEO)

Škoda Superb lielākoties ir dienesta automašīna, taču cik šim uzdevumam gatavs ir jaunais modelis? Tā kā jaunais Škoda Superb Combi ir garš auto, mēs vēlamies noskaidrot, kā tajā jūtas patiesi garš cilvēks. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti