Eksperti runā par krīzi, Volkswagen piemin rūpnīcu slēgšanu, arodbiedrības sīvi pretosies
Pēc nesen notikušās vadības sanāksmes Volkswagen atzīst, ka problēmas ir nopietnas un steidzami nepieciešami taupības pasākumi. Ja netiks rasti steidzami risinājumi, šī brīža situācijā vairs nevar izslēgt transportlīdzekļu un komponentu ražošanas rūpnīcu slēgšanu, tā uzņēmuma vadība.
2023. gada beigās Volkswagen pieņēma plašu taupības programmu, lai palielinātu VW galvenā zīmola efektivitāti. Neskatoties uz šiem pasākumiem, nesen tika paziņots, ka izvirzītos mērķus nav iespējams sasniegt. Tas izraisīja diskusijas par darbinieku atlaišanu un rūpnīcu slēgšanu, ko tomēr nav viegli īstenot, jo ir spēcīga darbinieku pārstāvniecība un Lejassaksijas štata kā akcionāra iesaistīšanās.
Abas puses zina, ka ne visus ieteikumus var īstenot, tomēr ir skaidrs, ka izmaiņas ir nepieciešamas. Krīzē nevar vainot tikai “iekšdedzes dzinējus” vai “elektriskos automobiļus”, jo tā nav vienīgā problēma.
Lielākā problēma ir jaudas pārpalikums rūpnīcās. Volkswagen šobrīd nespēj pārdot līdz 500 000 automašīnu gadā. Tirdzniecības apjomi Ķīnā, kas ir viens no svarīgākajiem Volkswagen tirgiem, vājinās, bet Eiropā cilvēki nesteidzas veikt dārgus pirkumus. Tas noved pie rūpnīcu nepietiekamas noslodzes un attiecīgi - pie nepopulāriem lēmumiem.
Viena iespēja būtu samazināt ražošanu vai uz laiku slēgt ražotnes. Cits variants būtu tik un tā ražot automašīnas un laist tās tirgū ar zaudējumiem, kas vēl vairāk samazinātu jau tā zemo atdevi un zemākas tālākpārdošanas vērtības.
Elektrisko automobiļu bizness ir vēl viens izaicinājums - pēc emisiju skandāla pirms deviņiem gadiem Volkswagen veica būtiskas izmaiņas un laida tirgū akumulatoru-elektrisko platformu. Tomēr pirmie modeļi tika ieviesti pārāk agri, kas neatgriezeniski sabojāja ID modeļu reputāciju. Īpaši nepaveicās ID.3, ko pirms modernizācijas pēla par izdomas trūkumu dizainā un lētu salonu.
Lai gan šobrīd smagākās problēmas ir atrisinātas, bijušā izpilddirektora Herberta Dīsa aizsāktā koncentrēšanās uz elektromobiļiem vēl nav atmaksājusies. Pieprasījums sabruka pēc valdības atbalsta beigām, kas liecina, ka ir nepieciešami jauni pamatnosacījumi.
Uzņēmums arī piedzīvo grūtības Ķīnā, kas ir viens no Volkswagen svarīgākajiem tirgiem. Lai gan vācu koncerns tur joprojām ieņem nozīmīgu vietu, tā tirgus daļa sarūk. Elektrisko automašīnu īpatsvars Ķīnā pēdējos gados ir strauji pieaudzis, un Volkswagen cīnās, lai apmierinātu Ķīnas klientu gaumi. Ķīnas zīmoli ir masveidā uzlabojuši pozīcijas šajā jomā, turklāt Komunistiskā partija atbalsta pašmāju autorūpniecību, kas apgrūtina konkurenci ārvalstu ražotājiem.
Lai pārvarētu šos izaicinājumus, Volkswagen ir jāuzsāk bargi taupības pasākumi, kas būs sāpīgi arī darbaspēkam. Uzņēmums var cerēt uz ekonomikas atveseļošanos nākamgad, taču stingrāki ES ierobežojumi no 2025.gada formāli liks ražotājiem ieviest elektrificētus transportlīdzekļus par jebkuru cenu.
Šī problēmu buķete prasa risinājumus, taču nav zināms, kā uz to reaģēs arodbiedrība. Tiek pieļauts, ka gaidāmi protesti un pat streiki, kas savukārt varētu traucēt situācijas stabilizēšanai. Lielākajam Eiropas autoražotājam ar to būs jātiek galā, tāpat kā citiem vācu ražotājiem, kuru pozīcijas, ekspertuprāt, nemaz tik daudz nav labākas kā Volkswagen.
Nu, kurš mūzikas mīļotājs vēl atceras šādus rietumvācu zīmolus - Telefunken, Grundig, Braun, Blaupunkt un Sennheiser? Pēc 50 gadiem tikpat dīvaini skanēs VW, AUDI un BMW!
Braun un Senheiser taču nekur nav pazuduši (pēdējais vispār vienmēr ir bijis pro nišas produkts, plašai publikai nezināms). Blaupunkt pilni veikali, tik tagad laikam ķīniešiem jau pieder. Pirmie divi gan laikam aizgājuši uz neatgriešanos (jāpiezīmē, ka Grundig bija diezgan liels mēsls).
Braun atceras. Mans iecienītais bārdas mašīnu ražotājs. Sennheiser ir populārs to vidū, kuri izmanto austiņas: