Jaunais piektās paaudzes "Renault Clio" uzreiz pieteica sevi kā nopietnu "Gada auto" titula pretendentu. Šajā braucienā testējām dārgāko un jaudīgāko (130 ZS) versiju "TCe 130 EDC RS Line", kas maksā 18 490 eiro. Jaunais "Clio" ir zemāks un platāks par "Fiesta" un "Polo", ar pēdējo tas ir vienāda garuma – 4 metri, 5 cm. "Clio" uz ceļa ir ļoti pārliecinošs, nemaz nešķiet, ka brauc ar mazauto. Lētākā "Renault Clio TCe75 Life" cena sākas no 10 160 eiro.
Jā, "Hyundai Santa Fe" ir lielāks un dārgāks par "Seat Tarraco". Bet tas brauc tikpat līgani un smagnēji kā "BMW X5". Liela telpa bagāžniekā vai 7 sēdvietas, un tie divi bagāžnieka sēdekļi ir lielāki un ērtāki kā visiem citiem. Priekšpiedziņas "Santa Fe 2.2 CRDi 2WD" cena sākas no 35 990 eiro, bet pilnpiedziņas "2.2 CRDi 4WD" - no 45 990 eiro.
Mitsubishi ASX 2WD CVT, 2.0 litri, 150 ZS, cena no 20 990 eur. Pēc nobrauktiem 20 kilometriem man šis joprojām palika diezgan nesaprotams auto… Pārāk robusts, lai būtu tipisks pilsētas krosovers, taču pieejams tikai ar priekšpiedziņu. Cena šķiet pārāk augsta, lai varētu konkurēt ar dasteri, taču aprīkojums gan tiek piedāvāts diezgan bagātīgs.
Iespējams, pēc feislifta Mitsubishi L200 šobrīd ir glītākais pikaps tirgū. Cena no 25 900 EUR. Bet tas īsti neiederas citu Gada auto 2020 pretendentu vidū, jo braukšanas īpašību ziņā būtiski atšķiras no jebkura vieglā pasažieru auto, ieskaitot krosoverus. Varbūt šis pikaps varētu pretendēt uz Gada apvidnieka titulu?
Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 ZS, AT8, priekšpiedziņa. Feel komplektācijā ar visu papildus aprīkojumu maksā 31230 eiro. C5 Aircross spēj izcelties uz konkurentu fona ne tikai ar franču stilu. Ja citi modernie krosoveri cenšas izskatīties un braukt pēc iespējas sportiskāk, tad Aircross uzsvaru liek uz komfortu, kas nav tikai poza. To nodrošina amortizatori ar progresīviem hidrauliskajiem spilveniem un īpaši komfortablas sēdvietas. Šis būs viens no pretendentiem uz labākā Ģimenes auto statusu.
KIA Pro Ceed 1.6 turbo, 7DCT, 204 ZS, cena no 25 990 euro. Viens no pretendentiem uz Sportiskākā auto titulu, tāpat arī uz Dizaina balvu. Ne velti presē jau nodēvēts par mazo Panameru. Kā jau īstam "Karstajam hečbekam" pienākas, Pro Ceed sportiskums ir izcelts gan ar efektīgiem dizaina elementiem, gan ar niknu izpūtēja toni (nevis diskrēti apslēpts kā Cupra modeļos).
Škoda Scala Ambition 1.5 TSI 150 ZS, 7 pakāpju DSG. Neliela izmēra auto (pa vidu starp Polo un Golf) spēj pārsteigt ar kvalitāti, ar plašumu un klusumu salonā, ar pārliecinošu sniegumu uz ceļa. Bāzīte maksā 16860 eiro, konkrētais auto ar papildaprīkojumu - nedaudz pāri 24 tk.
Porsche Macan S. Šis ir auto ar reālu "WOW!" efektu. 3.0 litri un 354 zirgi. Bet galvenais ir sajūtas - perfekts salona noformējums, ideāla paklausība un diskrēti klusa, bet varena dinamika... Bāzes aprīkojumā 65 tk euro, bet ar visu individuālo aprīkojumu testētais auto jau maksā 99,9 tk euro.
“Leon Cupra Sportourer” 2.0 TSI benzīns, tiešā iesmidzināšana ar turbopūti 300 ZS, griezes moments 400 Nm, DSG7, 4Drive pilnpiedziņa, līdz 100 km/h ieskrienas 4.9 sekundēs, max ātrums 250 km/h ierobežots, vidējais patēriņš 8.3 l/100km.
Maksā 32 570 EUR, ar papildaprīkojumu 35791 EUR.
Papildus visiem “Leon Cupra” hečbeka sniegtajiem labumiem “Sportourer” vēl nāk klāt pilnpiedziņa, 587 litru bagāžnieks un plaši atverams PTC panorāmas stikla jumts.
Lai gan jaudas par 10 zirgspēkiem vairāk, nekā karstajā hečbekā un 100km/h tiek sasniegti par sekundi ātrāk, pēc sajūtām adrenalīna tomēr šeit ir krietni mazāk. Mašīna pati rūpējas par to, lai dzinēja spēks adekvāti transformētos uz ceļa. Automobilis izceļas ar vieglu un precīzu vadāmību. Tas stingri turas uz ceļa un nevairās no enerģiskiem manevriem, ļaujot izbaudīt visus līkumus bez mazākā sasprindzinājuma.
Ideālam ģimenes auto jāspēj ne tikai izvest svētdienas piknikā visus ģimenes locekļus un suni, bet arī sniegt dažus grēcīgus prieciņus brīžos, kad šoferītim vienam pašam sagribas “atvilkt tā pa īstam”. Šāda “Cupra” luksoforu kaujās būs neuzvarama, bet sievasmāte nemaz nepamanīs, ka esat nopircis sev sporta auto, ja vien viņas klātbūtnē brauksiet tikai komforta režīmā un atturēsieties spiest pedāli grīdā.
“Leon Cupra” 2.0 TSI benzīns, tiešā iesmidzināšana ar turbopūti 290 ZS, griezes moments 380 Nm, DSG7, priekšpiedziņa, līdz 100 km/h ieskrienas tieši 6 sekundēs, max ātrums 250 km/h ierobežots, vidējais patēriņš - 7.2 l/100km.
Maksā 29 000 EUR, ar papildaprīkojumu cena 31157 EUR.
“VW Golf GTI” tehnika spāņu “iepakojumā” un par lētāku naudu. Dizianā sportiskums gan nav tik agresīvi izcelts kā GTI. Arī “Cupra” panelis izskatās visai parasts, gribētos vairāk drāmas.
Tomēr, šis ir visīstākais “karstais hečbeks”, un gaitā tas jūtams jau no pirmajiem brauciena metriem!
Kā jau īsts autobāņu vāģis, šis Leons nejūt atšķirību starp 90 un 190 km/h, tāpēc Latvijas apstākļos tas augstprātīgi izturās pret ātruma ierobežojumiem. Jo zem pilota labās pēdas vienmēr klātesošais spēks kūsā arī starp 60 un 160 km/h, bet sešu sekunžu paātrinājums līdz simtam – tas gan ir pilnīgi legāls prieciņš. “Cupra” piekare ir sportiski cieta, tamdēļ labi jūtamas sīkas asfalta bedrītes un citi ceļa nelīdzenumi, taču, pasliktinoties ceļa kvalitātei, braukšanas komforts sākuma līmenī saglabājas ilgi. Tāpat, pieaugot ātrumam, stabilitāte paliek gandrīz nemainīga.
Pieejami 4 braukšanas režīmi – comfort, sport, cupra, individual - mainās piekares, stūres, ātrumkārbas režīmi, kā arī salonā dzirdamā dzinēja skaņa (tā netiek mākslīgi sintezēta caur skaļruņiem (kā dažiem citiem konkurentiem), bet tiekot novadīta caur rezonatoru pie vējstikla (laikam tāpēc Cupra režīmā auto brīžiem skan kā tukša bundža, jeb kā īsts sacīkšu vāģis bez salona apšuvuma).
Seat Arona 1.0 EcoTSI 7 DSG, 115 ZS. Cena 20-23 tk eiro, atkarībā no aprīkojuma. Patiesībā, Arona nemaz nav VW T-Roc (un Hyundai Kona) tiešais konkurents, jo ir visos izmēros mazāka. Arona konkurents - folksvāgena pats mazākais krosovers T-Cross pie mums vēl nav nopērkams. Šobrīd no visiem Gada auto pretendentiem Arona ir vislīdzīgākā ar ... Škoda Fabia. Salona izmēri abiem auto gandrīz identiski, arī dzinējs un kārba tie paši. Kā jau krosoveram pieklājas, Arona ir nedaudz augstāka (19 cm klirenss), bet pie stūres to gandrīz nevar just. Teicama dinamika un vadāmība piemīt abiem šeit pieminētajiem.
Duster ir reāls apvidus auto, nevis krosovers. Pie tam, budžeta klases apvidnieks. Tāpēc arī atšķirīgs. Šādam auto Latvijas apstākļos noteikti ir jēga un pielietojums. Gada auto pasākumā 333 bezceļu poligonā Dusterim, atšķirībā no daudziem citiem "apvidinekiem", tika ļauts vizināties pa otrā līmeņa (jeb grūtības pakāpes) maršrutu. Pilnpiedziņas versijā ar manuālo kārbu Duster nopietni pretendē uz "bezceļu karaļa" titulu. Vai ar to var arī normāli braukt pa asfaltu? - Viss atkarīgs no katra braucēja "samaitātības pakāpes"... Ja esi tikko pārsēdies no Q8 vai Touareg, protams, ka jutīsies dīvaini. Bet vispār, rāmi braucot ikdienas režīmos, pie Duster īpatnībām pierast varētu pat vieglāk, nekā pie otra "bezceļu karaļa" - Rexton.
VW Touareg 3.0 V6 TDI 286 ZS, 8 pakāpju automāts. Bāzītes cena 64 tk euro, bet testētais auto ar pilnu aprīkojumu un R-line paketi maksāja pavisam tuvu pie 93 tk euro. Kad sēdos pie stūres, cenu vēl nezināju. Pārsteidza komfortablā gaita uz visāda seguma ceļiem, šajā ziņā Touareg man pat patika labāk par Q8. Otra pārsteidzošā lieta bija milzīgais digitālais "televizors" priekšējā panelī, kādu šobrīd vēl nevar dabūt nevienā Audi modelī. Vai tiešām folksvāgens sācis iebrukumu Audi teritorijā - Premium automobiļu tirgus segmentā?
Audi A7 Sportback 50 TDI. 3 litru dīzelis ar 286 ZS un 8 pakāpju tiptronic kārbu. Protams, quattro. Bāzītes cena 66900 eiriki, bet ar visu papildus aprīkojumu šāds auto maksā 119 tk euro. Tehniski viss izpildīts nevainojami, taču pēc Mercedes CLS mani šis auto ne ar ko nespēja pārsteigt. Ja nu vienīgi ar savu ārējo dizainu, - beidzot Audi ir mašīna, uz kuru ir patīkami arī skatīties, ne tikai braukt.
"Jaguar E-Pace" plusi: lieliska vadāmība, sportiska sēdpozīcija, aizraujošs vizuālais tēls; mīnusi: pēc Premium standartiem salonā ir maz greznības un vietas, sportiski cieta piekare. Daudzi Eiropas autoeksperti par šo auto ir sajūsmā, apgalvojot, ka E-Pace ir visizskatīgākais un vislabāk vadāmais mazais krosovers pasaulē. Taču, asā, precīzā stūre neļauj atslābināties, tāpat kā cietā piekare. Tas varētu nepatikt pie Premium komforta pieradušajiem. Jo šeit sporta ir vairāk, nekā Premium… Pie šī mežonīgā kaķēna iespējams tikt par nepilniem 36 tūkstošiem eiro, ja vien esi gatavs samierināties ar 150 ZS dīzelīti, priekšpiedziņu, manuālo kārbu un 17 collu riteņiem. Pievienojot pilnpiedziņu un automātisko pārnesumkārbu, cena sasniegs jau 40 500 EUR.
“Citroen C4 Cactus” plusi: komfortabla gaita, kluss, ērts un praktisks salons; mīnusi: jaunais dizains nav tik stilīgs kā vecais. 2018.gadā kaktusiņam ir jauna piekare ar progresīviem hidrauliskiem amortizatoriem. Parasto amortizācijas sistēmu papildinājuši hidrauliskie spilveni, kuru uzdevums ir absorbēt ceļa nelīdzenumus, nesašūpojot virsbūvi. Subjektīvi vērtējot, man vecā kaktusiņa kičīgais dizains patika labāk, toties jaunajam ir ievērojami komfortablāka gaita. Vienalga, vai uzskatām kaktusu piederīgu kompaktklasei vai mazo pilsētas krosoveru klasei, tam ir pati komfortablākā piekare svara kategorijā līdz 1200 kg un cenā līdz 20 tūkstošiem eiro! Sākumcena “C4 Cactus” ar 82 zs benzīnnieku ir 14900 EUR, ar jaudīgāku 110 zs benzīnnieku - 16900 EUR, kam pievienojot AT, cena pakāpjas līdz 18400 EUR.
“Hyundai Kona” ir stilīgākais “Hyundai” modelis, kāds jebkad redzēts, spilgta atkāpe no “Hyundai” pierastās mērenības. No ārpuses efektīgs, bet salons diezgan klasisks. Priekšpiedziņas “Hyundai Kona” 1.0 T-GDI Classic 6MT sākumcena ir 16 990 EUR. Pilnpiedziņas “Hyundai Kona” 1.6 T-GDI Comfort 7DCT sākumcena ir 21 990 EUR. Priekšpiedziņas un pilnpiedziņas mašīnām ir atšķirīga aizmugurējā piekare – torsions un multilinks (neatkarīgā piekare), tām pat klīrenss ir atšķirīgs - 177 un 171 mm. Diemžēl, priekšpiedziņa nav pieejama ar automātu, savukārt, pilnpiedziņas versija, kas tiek piedāvāta tikai bagātīgākajā komplektācijā, ir salīdzinoši dārga. Faktiski, priekšpiedziņas un pilnpiedziņas “Kona” - tās ir divas dažādas mašīnas, kam kopīga ir tikai virsbūve un nosaukums, bet tehniskais pildījums – dzinējs, transmisija, piekare – atšķirīgs. "Kona" tuvākais konkurents ir izmēros gandrīz identiskais "VW T-Roc".
Kad apsēdos pie Swift stūres, Jansona k-ga rakstu vēl nebiju izlasījis. Toties tikko biju braucis ar jauno Fabia. Ar Swiftu veicu apmēram to pašu maršrutu, ko iepriekš ar Fabia - pilsēta, piepilsēta, nedaudz arī šosejas režīmā. Sajūta - kā diena pret nakti. Diemžēl, tā diena izrādījās Fabia... Ko lai saka - katram auto ir savs lietotājs. Swift acīmredzot nav priekš manis.
Tomēr, divas lietas Swiftam ir jāatzīmē ar treknu plus zīmi - degvielas ekonomija un pārsteidzošās spējas bezceļos. 333 apvidus poligonā Swift spēja izbraukt trasi, kurā tikai īstie bezceļnieki Duster un Rexon brauca smiedamies, bet kompaktie pilnpiedziņas krosoveri - ar zināmu piepūli un piesardzību. Nudien, šādus varoņdarbus no mazā Swiftiņa neviens nebija gaidījis!
No pirmā skata likās, ka šis sarkanais auto ir tikai labi pazīstamā Honda CRV kārtējais feislifts, bet novietojot jauno auto blakus vecajam modelim, uzreiz kļuva acīmredzams, ka jaunais ir izmēros nedaudz lielāks, un visi ārējā dizaina elementi ir pārveidoti, tomēr saglabājot pazīstamo CRV stilu. Salona apdare kļuvusi daudz rūpīgāka, taču man nepatīk vecmodīgā paskata ātrumpārslēga sviras štoks, kas izskatās tieši tāds pats kā iepriekš. 1.5 litru dzinējs ar 193 ZS un CVT variatoru varētu patikt nesteidzīgiem braucējiem, bet salona ietilpība un ļoti komfortablā piekare patiks visiem ģimenisku krosoveru cienītājiem. Pilnpiedziņas auto Executive aprīkojumā maksā pie 38 tk eiro.
VW kompaktais krosovers T-Roc ar 2 litru 190 ZS dzinēju, DSG-7 kārbu un pilnpiedziņu, pilnā aprīkojumā, kāds bija Gada auto testos, maksā turpat pie 39 tk euro. Ar sarkanu virsbūvi, melnu jumtu un Sporta paketi piedevām izskatās tiešām labi. Braucot šosejas režīmos un pēc tam uz izdangāta grantenieka trūkumus neizdevās atrast, bet 333 trases bezceļu poligonā auto netika ielaists. Gribētos izmēģināt arī bāzes versiju par 19-20 tk euro, lai varētu salīdzināt ar tuvākajiem klasesbiedriem.
Jaunā Focus dizains man nešķiet sevišķi pievilcīgs (protams, - tas ir gaumes jautājums), bet šis auto tiešām lieliski brauc! Pēc īsā testa negribējās kāpt ārā, jo fokuss perfekti atbilst manam braukšanas stilam, manām ikdienas vēlmēm un vajadzībām. Un tad jau pavisam īpatnējo starta pogas novietojumu, ātrumpārslēga ripuli un citas sīkas dīvainības var piedot. 1.5 litru 120 ZS dzinējs, 8 pakāpju automāts, cena ar visu aprīkojumu gan sasniedz 26 tk euro.
Apvienojot vācu precizitāti un itāļu temperamentu, izveidots šis brīnišķīgais monstrs. Mašīna radīta uz tās pašas platformas kā Audi Q7, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne un...VW Touareg. Bet tai ir itāļu virsbūve, itāļu turbokompresori, piekares regulējumi utt. Iznācis krosovers ar īstu superkāra raksturu. Svars - 2.2 tonnas, jauda 640 ZS. No vietas simtiņu sasniedz 3.6 sekundēs, bet divus - 12.8 sekundēs. Seši braukšanas režīmi, no kuriem pirmo - STRADA - var izmantot arī uz ceļa koplietošanas satiksmē (ja izvairās no straujām kustībām ar labo pēdu. Toties SPORT un CORSA režīmos šis auto spēj sniegt pilnīgi jaunu, cita līmeņa braukšanas pieredzi, ko nevaru salīdzināt ar nevienu iepriekš noprovētu sporta auto. Laimīgajam Urus īpašniekam, pirms izbraukt savu jauno auto no salona, vajadzētu nokārtot īpašu eksāmenu sacīkšu pilota superlicences iegūšanai...
Kompaktklases auto, kura cena pārsniedz 45 tk euro. Tikai nedaudz garāks, platāks un zemāks par VW Golf, bet salonā spilgti izteikts Premium. 1.4 litri, 163 ZS, priekšpiedziņa, 7 pakāpju automāts. Rudens testa braucienā tieši šis auto man sniedza vissportiskākās sajūtas. Ļoti stabils un komfortabls lielā ātrumā pat uz ļoti nelīdzena asfalta.
Komerctransportu, protams, nevar salīdzināt ar vieglajiem auto. Pārsteidz milzīgais plašums, kā mazgabarīta dzīvoklī Jā, un tik interesantu un funkcionālu vadītāja darba vietas un arī salona noformējumu kā Rifter, neatceros redzējis nevienam citam šajā klasē.
Kompetents auto. 2.0 dīzelis ar 185 ZS, 8 pakāpju automāts un saturīga piekare. Dizains ir visai diskutabls, bet tas jau ir tikai gaumes jautājums. Stāvāka, augstāka sēdpozīcija, nekā tiešajiem konkurentiem no Subaru un Mitsubishi.
Jaunais piektās paaudzes "Renault Clio" uzreiz pieteica sevi kā nopietnu "Gada auto" titula pretendentu. Šajā braucienā testējām dārgāko un jaudīgāko (130 ZS) versiju "TCe 130 EDC RS Line", kas maksā 18 490 eiro. Jaunais "Clio" ir zemāks un platāks par "Fiesta" un "Polo", ar pēdējo tas ir vienāda garuma – 4 metri, 5 cm. "Clio" uz ceļa ir ļoti pārliecinošs, nemaz nešķiet, ka brauc ar mazauto. Lētākā "Renault Clio TCe75 Life" cena sākas no 10 160 eiro.