Piekrastes vides aizsardzības biedrība svētdien rīkos protesta akciju pret Skultes LNG termināli 12

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 7.septembris 2022 12:08

Piekrastes vides aizsardzības biedrība Saulkrastu jūras parkā svētdien, 11.septembrī, plkst.16.30 rīko protesta akciju pret Skultes sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) termināli, aģentūru LETA informēja biedrības pārstāve Marta Timrota.

Līdz ar Ministru kabineta vienošanos par nacionālo interešu objekta statusa piešķiršanu "Skulte LNG Terminal" projektam, Piekrastes vides aizsardzības biedrība aicina Latvijas iedzīvotājus vienoties protesta akcijā "Kurš maksās par termināli? Ieskaties spogulī!"

Kā skaidro Timrota, protesta akcijas mērķis ir apturēt lēmuma pieņemšanu par daudzmiljonu projektu tikai dažas dienas pirms vēlēšanām, kas "raisa pamatotas aizdomas par steigu realizēt kāda saimnieciskās intereses".

Biedrībā apgalvo, ka "Skulte LNG Terminal" projektā nav pamatoti tehnoloģiskie risinājumi, nav skaidras nākotnes izmaksas. Neesot arī nekāda iemesla projekta attīstītāju apgalvojumiem par tā būvniecības lētumu, ņemot vērā to, ka projekta izvēlētajā vietā nav šādam ķīmiskam objektam paredzētas infrastruktūras. Tāpat esot virkne neatbildētu jautājumu par ietekmi uz vidi un nezināmu izmaksu saistībā ar cauruļvadu izbūvi 40 kilometru garumā.

"Dedzīgā vajadzība" panākt projekta īstenošanā valsts garantijas, biedrības ieskatā, norādot uz "vēlmi iedzīvoties" uz visas sabiedrības rēķina. "Mēs nevēlamies ik dienu vērties objektā, kas simbolizē negodīgu valsts pārvaldību, tādēļ darīsim visu, kas ir mūsu spēkos, lai nepieļautu šāda objekta būvniecību," uzsver Timrota.

Kā vēstīts, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) cenšas panākt, ka Skultes LNG termināļa piestātnei jūrā nebūs jāveic ietekmes uz vidi novērtējums (IVN).

Šādu priekšlikumu vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs (AP) izteicis vēstulē Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai.

LETA jau vēstīja, ka uzņēmumam "Skulte LNG Terminal" ir izsniegta atļauja sagatavot un iesniegt IVN ziņojumu līdz 2025.gada 8.janvārim.

Pēc Saulkrastos, Krimuldā, Limbažos un Sējā notikušajām sākotnējām sabiedriskajām apspriedēm par projekta īstenošanu tika izsniegta programma, kurā bija norādīts, kam ir jābūt iekļautam IVN.

Tomēr "ņemot vērā, ka vietējie iedzīvotāji ļoti aktīvi iebilda pret projekta īstenošanu, turklāt daudzi no iebildumiem bija pamatoti, "Skulte LNG Terminal" šo programmu neturpināja," iepriekš aģentūrai LETA atzina SIA "Vides konsultāciju birojs" valdes loceklis Sigits Duduris.

Viņš atzīst, ka patlaban uzņēmums nav sācis izstrādāt šo programmu, jo īsti nav skaidrs par IVN saīsināto procesu, kas tiks piemērots. Projekta virzītāji "Vides konsultāciju birojam" ir lūguši dažus ekspertus, lai viņi sāk ar jūras bioloģijas un putnu populācijas izpēti, lai nepazaudētu sezonu, jo pašlaik ir putnu migrācijas laika.

"Pašlaik mēs esam piesaistījuši speciālistus, lai izstrādātu atsevišķas sadaļas, bet apjomīgs darbs pie IVN programmas nenotiek," apstiprināja uzņēmuma valdes loceklis.

Plešs vēstulē Saeimas komisijai piedāvā vairākus priekšlikumus LNG termināļa izbūvei, lai, kā apgalvo, mazinātu administratīvos šķēršļus un paātrinātu projekta īstenošanu.

Plešs atsaucas uz līdzīgu pieredzi, VARAM izstrādājot jaunu kārtību lielu vēja parku straujākai attīstībai Latvijas teritorijā. Pret šiem VARAM priekšlikumiem gan iebilst paši vēju parku attīstītāji. Piemēram, Latvijas Vēja enerģijas asociācija VARAM priekšlikumos par IVN prasību atvieglošanu vēja parkiem saskata būtiskus korupcijas un tiesvedības riskus, kopumā procesu tikai pagarinot.

Ministrs apgalvo, ka priekšlikumi, kas ļaušot paātrināt Skultes LNG termināļa attīstību, "balstās sistēmiskos uzlabojumos". Priekšlikumi nekādā veidā neparedzot samazināt vides un dabas aizsardzības prasības.

Pieļaujot iespēju, ka Latvijā varētu attīstīties arī citi LNG termināļu projekti, VARAM piedāvāt grozījumus IVN likumā, nosaka, ka IVN procedūra būtu nepieciešama tikai tām piestātnēm, kas ir savienotas ar zemi jeb piesaistītas gruntij. Savukārt, piemēram, peldošām piestātnēm, kāda paredzēta arī pie Saulkrastiem, IVN procedūras veikšana nebūtu nepieciešama.

Kā ziņots, valdība sākotnēji uzdeva Ekonomikas ministrijai (EM) padziļināti vērtēt LNG termināļu projektus, kurus ir pieteikusi "Skulte LNG Terminal" Saulkrastos un SIA "Kundziņsalas dienvidu projekts" Rīgā, bet vēlāk vienojās piešķirt nacionālo interešu objekta statusu Skultes LNG terminālim. Plānots, ka EM līdz 20.septembrim iesniegs valdībā likumprojektu nacionālā interešu objekta statusa noteikšanai Skultes LNG terminālim. Gala lēmums šajā jautājumā būs jāpieņem Saeimai.

"Skulte LNG Terminal" reģistrēta 2016.gadā. "Skulte LNG Terminal" mājaslapā norādīts, ka uzņēmuma patiesie labuma guvēji ir Arnfins Unums un Pēteris Ragaušs. Vienlaikus 2022.gada maija otrajā pusē par 20% "Skulte LNG Terminal" akciju iegādi paziņoja degvielas tirgotājs AS "Virši-A".

Valdības pieņemtais lēmumu par labu LNG termināļa būvniecībai Rīgas jūras līcī pie Saulkrastiem negatīvi vērtēja gan Saulkrastu novada pašvaldības vadītājs, gan Piekrastes vides aizsardzības biedrība.

Saulkrastu novada domes priekšsēdētājs Normunds Līcis (LRA) pauda viedokli, ka valdība ir ignorējusi labas pārvaldības principus.

Piekrastes vides aizsardzības biedrības ieskatā, ir ļoti dīvaini pieņemt lēmumu pirms ir veikts projekta tehniskais novērtējums un noskaidrotas visas izmaksu pozīcijas. Turklāt uzņēmējiem, kuri kopš 2016.gada nav spējuši nokārtot dokumentus par IVN, tagad tiks piemēroti atviegloti nosacījumi.

"Tas ir pilnīgi nepareizi un liek uzdot jautājumus, kā uzņēmumam, kura apgrozījums pēdējos divos gados ir 0 eiro, valsts var uzticēt īstenot tik vērienīgu projektu. Vai tik rezultātā atkal visiem iedzīvotājiem nenāksies par to maksāt?" ar neuzticību uz šo projektu raugās biedrības pārstāve Timrota.

 
Visi komentāri
 
Slinkais 7.septembris 2022 12:18
8 1 Atbildēt

visus sašņorēt un pasludināt par Valsts nodevējiem)))

Meeris 7.septembris 2022 14:19
2 1 Atbildēt

nacionālo interešu objekta statusa apdraudētāji

Slinkais 7.septembris 2022 12:19
1 1 Atbildēt

visus sašņorēt un pasludināt par Valsts nodevējiem)))

Krotow 7.septembris 2022 12:31
12 1 Atbildēt

Diez kur lai protestē pret stulbumu?

Īstais laiks 7.septembris 2022 12:48
1 4 Atbildēt

teica Inga Vanaga un sūta skolotājus kaujā

650 8.septembris 2022 2:17
0 0 Atbildēt

LNG - Lohiem Nevajag Gāzi

Pļurkt 8.septembris 2022 8:52
1 0 Atbildēt

Zaļajiem neatlēks piķis, kā no vispasaules zaļo afēras ar elektroauto un tāpēc tāda brēka!!

A ja nopietni - visus tos zaļos un citus krāsainos uz neapdzīvotu salu!!! Lai tur zaļojas un krāsojas!

Šķidriņķis 8.septembris 2022 10:51
0 0 Atbildēt

Drīzāk pretestu iemesls ir kundziņsalas terminālis, un jau saslēgtie līgumi ar LT.

Tur 5km attālumā no krasta tos kuģus nekad neviens tur neredzēs.

Unarī 8.septembris 2022 10:54
1 0 Atbildēt

Un ja istenosies Skultes terminalis, Resnais cūka savu kantori varēs vērt ciet, jo nebūs tā, ka beigsies sankcijas un Latvenergo no LT LNG pārslegsies atpakaļ uz slāvu strubām, bet turpinas lietot Skulti.

Vot i neviens negrib to skulti.

es 8.septembris 2022 15:31
0 0 Atbildēt

Uzvarēs tas, kam piederēs caurule! Līdzīgi kā Sadales tīkli. Elektrību var tirgot ikviens, bet infrastruktūra ta ir tikai vienās rokās, vot i kruķī uz pipeles!

Sarkanais lukturs 8.septembris 2022 19:05
1 0 Atbildēt

Cik maksā martas timrotas Pakalpojumi?

Jumu 8.septembris 2022 21:54
0 0 Atbildēt

Pie mums, ja kāds taisās atvērt kādu ražotni vai jebko, uzreiz uzrodas protestētāji un kāpēc komandas neatkarīgi kur tā ražotne etradīsies, vai Vidzemē, vai Kurzemē, vai Latgalē.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

Valsts policija pastiprināti kontrolēs atļautā braukšanas ātruma ievērošanu (+ VIDEO) 3

No 15. līdz 21. aprīlim Eiropas Savienības dalībvalstīs organizē Eiropas ceļu policijas tīkla ROADPOL akciju "Atļautā braukšanas ātruma kontroles nedēļa". Akcijā piedalās arī Latvija, un Valsts policija 19. aprīlī organizē 24 stundu ātruma kontroles maratonu, kura laikā pastiprināti uzrauga atļautā braukšanas ātruma ievērošanu. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 12

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti