Kas ikvienam autovadītājam jāzina par ziemas riepām? 5

 

Foto: Ilustratīvs attēls

Fox Consulting | 6.oktobris 2018 11:36

Ziemas riepu sezona jau klauvē aiz loga, tāpēc ir vērts pārdomāt, kā sagatavot automobili, pirms aiz loga parādās sniegs, lietus un ledus. Tāpēc Toyota eksperti sniedz atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem, kas saistīti ar jaunu riepu iegādi vai lietoto riepu pārbaudi

Neradžotas ziemas riepas labāk uzstādīt agrāk, nekā vēlāk

Latvijā ziemas riepu sezona ilgst vismaz no oktobra līdz martam. Nav jāgaida uz pirmo lielāko snigšanu, lai uzstādītu ziemas riepas. Gan tāpēc, ka līdz ar sniegu, rindas riepu maiņas servisos pēkšņi kļūst vismaz divreiz garākas, nekā parasti, gan tāpēc, ka saprātīgs autobraucējs var uzstādīt ziemas riepas, arī tad, kad vidējā temperatūra dienā vairs nepaceļas augstāk par 7˚C. Parasti tas notiek oktobra pirmajā pusē. Arī pavasarī nav jāsteidzas ar ziemas riteņu maiņu, jo pēdējos gados nakts salnas vai sniegs ir izplatīta parādība pat līdz 30. aprīlim.

5 mm protektora dziļums var nebūt tik drošs, kā domājat

Ziemas riepas vislabāk darbojas, kad to protektora dziļums pārsniedz 5 mm. Intervāls no 3 mm līdz 5 mm dziļa protektora ieteicams tikai apstākļos, kad tuvumā nav citu satiksmes dalībnieku un braucamā virsma ir perfekti gluda. Tomēr uz šosejas, kas Latvijā nereti ir bedraina, kā arī gadījumos, kad pa riteņiem kuļas slapjdraņķis un ūdens, šādas riepas var radīt arī bīstamus braukšanas apstākļus. Ja pirms ziemas iestāšanās, jūsu automobiļa riepām protektoru dziļums ir vairs tikai 5 mm, ir laiks iegādāties jaunas.

Arī pilsētā labām riepām ir milzīga nozīme

Tikai autovadītāji, kas dzīvo ārpus pilsētas, var izbaudīt braukšanu pa tīru sniegu. Pilsētniekiem jāizmanto brauktuve, kas bieži vien apstrādāta ar sāli, smiltīm vai dažādām ķimikālijām. Šie aspekti paātrina ne tikai protektora nodilumu, bet arī riepu gumijas sacietēšanu, padarot to stingāku un samazinot tās efektivitāti. Tāpēc pilsētniekiem jo īpaši jāpievērš uzmanība, kādā stāvoklī ir esošās ziemas riepas.

Kāpēc svarīgi, cik jaunas ir riepas?

Lielāko darba daļu paveic riepas protektora ārējie 3 milimetri. Kad šī daļa nodilst, riepa zaudē vairākas īpašības, kas sarežģītos laikapstākļos ir ļoti būtisks drošības aspekts. Līdz ar riepu nolietojumu, pasliktinās saķere, bremzēšanas attālums un citas īpašības.

Riepu veiktspēju pilsētas ielās mazina piesārņojums

Pastāv teorija, ka automobiļa bremzēšanas attālums, ja tam ir jaunas riepas un ja tas brauc ar ātrumu 50 km/h, ir 25 m, tomēr jāņem vērā, ka reālajos apstākļos, pilsētas ielās, ziemas laikā, šis attālums ir daudz lielāks. Mūsu ielas ir pilnas ar smiltīm, sāli, būvmateriālu lauskām,  ķimikālijām, riepu nosēdumiem, ielu seguma drupačām, krāsu daļiņām un visu citu veidu piesārņojumu – ar kokteili, kam ir nelabvēlīga iedarbība uz riepu veiktspēju.

Atcerieties pārbaudīt spiedienu riepās

Spiediens riepās jāpārbauda reizi mēnesī. Lai gan mūsdienu automobiļi ir aprīkoti ar riepu spiediena sensoriem, sistēma pati nevar to pieregulēt, un indikatorlampiņa iedegas tikai tad, kad spiediena novirze ir ļoti liela. Tomēr spiediens riepās jāuztur ražotāja ieteiktajā līmenī. Kad temperatūra krītas zem 10 grādiem, spiediens riepās pazeminās par 0,1 bāru. Ja neesat pārliecināts par savam automobilim ieteicamo spiedienu riepās, varat konsultēties pārstāvniecībā.

Svarīga ir arī disku tīrīšana

Tīrs disks ir drošs un glīti izskatās. Taču tīrīšana nenozīmē vienkāršu noskalošanu ar tīrīšanas līdzekli un mazgāšanas ierīci – šajā nolūkā jādemontē ritenis, lai notīrītu diska aizmuguri. Netīram diskam vajadzīgi daudzi atsvari, kas var atdalīties, piemēram, braucot pa bedrainu ceļu, piesārņojot vidi. Turklāt nesabalansēts ritenis lielākā ātrumā var radīt risku drošībai.

Kur glabāt vasaras riepas?

Sezonas riepu uzglabāšana daudziem pilsētā dzīvojošiem sagādā krietnas grūtības. Lai gan riepu uzglabāšanas pakalpojumi kļūst arvien populārāki, riepas bieži tiek turētas garāžā, piemājas šķūnītī vai pat daudzdzīvokļu mājas balkonā. Šādās situācijās būtiska nozīme ir riepu aizsardzībai pret UV starojumu. Turklāt ir arī citi apsvērumi, kas liecina, ka riepas glabāt dzīvoklī nav labākais risinājums – pirmkārt, tās sagādātu lielāku apdraudējumu ugunsgrēka gadījumā, jo īpaši būdamas atstātas ar diskiem, kad tajās ir spiediens. Arī vizuālais un lielās vietas aizņemšanas aspekts nav nesvarīgs. Daudz labāks risinājums ir uzglabāt riepas vai riteņus riepu "viesnīcā", kur tās ir drošībā un apdrošinātas. Pat, ja kaut kas atgadīsies, jūs nepaliksiet bez riepām. Riepu uzglabāšanas pakalpojumā ietverta arī tīrīšana un balansēšana, kas ir liela priekšrocību riepu maiņas periodā, īpaši, ja lietojat atsevišķu vasaras un ziemas riteņu komplektu.

Radžotas vai neradžotas?

Pirmkārt, padomājiet, kāda veida apstākļos braucat lielāko daļu laika. Radžotas riepas ir paredzētas ārkārtējiem apstākļiem: piemēram, tās ir neaizvietojamas uz ūdeņaina ledus. Taču mūsdienu bezradžu tehnoloģijas ir pietiekami modernas, lai parastos Latvijas ziemas apstākļos radžotas riepas nebūtu nepieciešamas. Otrs iemesls ir saistīts ar apkārtējo vidi. Radzes rada milzīgu daudzumu putekļu, ko mēs visi ieelpojam. Kad redzat grambas krustojumā un garas putekļu svītras gar ielu, tad ziniet – šo putekļu izcelsme ir tieši radžotas riepas. Tās ir viens no galvenajiem asfalta seguma grambu iemesliem pilsētās. Tādēļ par radžotu riepu lietojumu vajadzētu domāt tikai tad, ja katru dienu jābrauc sarežģītos apstākļos.

 

 

 
Visi komentāri
 
WONDERWHY 7.oktobris 2018 14:21
5 5 Atbildēt

Radzes vispār vajadzētu aizliegt Latvijā.

Pļurkt 8.oktobris 2018 8:34
1 2 Atbildēt

Nobrauc no asfalta kaut reizi savā mūžā = tur kur nekad nekādi kaisītāji nav braukuši, tad iespējams dziedāsi pavisam citu dziesmu.

N 8.oktobris 2018 9:34
4 0 Atbildēt

Tur pietiek ar skandināvu tipa ziemas riepām.

Bet rēcīgi - neglabāt riepas dzīvoklī, jo ugunsgrēka gadījumā var būt bīstami

Es gan dzīvoklī neglabātu dēļ vietas aizņemšanas vai riepu aromāta dēļ.

Freijers 8.oktobris 2018 16:45
0 1 Atbildēt

To vajag tiem, kas pa grantenēm gludām pārvietojas izstāstīt...pie LV 0-10 grādiem ierastajiem ziemā, nekas netur uz ledainiem ceļiem tik labi, kā radzes. Pilsētā/piepilsētā tās loģiski, ka nevajag.

Padomi samērā saprātīgi, pretēji ierastajam mārketingam. No savas puses varu piebilst, ka nekas nav labāks par C Eiropas ziemas riepu visu gadu, ja nebrauc vairāk kā 15-16K km gadā un pārsvarā pilsētā - ne 20+ eiro divreiz gadā, ne kāda uzglabāšana un praktiski vienmēr svaiga gumija.

Den 9.oktobris 2018 9:09
0 0 Atbildēt

Īstenībā, radžotas ziemas riepas uz sausa asfalta labāk bremzē nekā mīkstā sastāva riepas. Tad labāk radžotas, nekā mīkstās, gan uz ledus, gan uz sausas ziemas virsmas labāk būs, tikai skaņas diskomforts.

Ja pa pilsētu braukt un šosejām, kur reti gadās ledus, labāk Eiropas tipa ziemas riepas izvēlēties, uz liela ātruma labāk bremzēs uz sausas un mitras virsmas. Ziemas riepu 2018. gada tests: jaunasriepas.lv/lv/noderiga-i...pu-tests-2018/

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

No 45 750 eiro - Toyota sākusi jaunā GR Yaris iepriekšpārdošanu

Ir sākusies jaunā Toyota GR Yaris iepriekšpārdošana, un tā cenas ir no 45 750 eiro. TOYOTA GAZOO Racing rallija programmā dzimušais un sacīkstēs rūdītais hečbeks debitēja pirms trim gadiem, bet pēc modernizācijas tas ir ieguvis dažādus dizainiskos, tehniskos un konstruktīvos uzlabojumus, kas braukšanu pacels jaunā līmenī. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 9

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 3

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti