7 motoreļļu kvalitātes standarti, ko nosaka ILSAC GF-6 11

 
TotalEnergies | 23.septembris 2023 11:11

Izvēloties motoreļļu, daudzi automobiļu īpašnieki bieži paļaujas tikai uz viskozitātes skaitļiem, piemēram, 5W-30, 0W-20 vai 5W-40, uzskatot, ka tie ir galvenie kvalitātes rādītāji. Tomēr optimālu dzinēja veiktspēju un ilgmūžību nodrošina ne tikai viskozitāte.

Patiesais noslēpums slēpjas atbilstībā stingriem kvalitātes standartiem, ko noteikušas starptautiskās automobiļu ražotāju asociācijas un kas sīki aprakstīti transportlīdzekļa īpašnieka rokasgrāmatā.

Saskaņā ar ILSAC GF-6 un GF-5 specifikācijām izvirzīti kopumā 7 kvalitātes kritēriji jeb standarti, kas nosaka dzinēja tehnisko stāvokli un motoreļļas kvalitāti:

 

1. Augstāka viskozitātes pakāpe

Mūsdienās dzinēji kļūst mazāki, bet ne mazāk jaudīgāki. Tie rada vairāk siltuma, kas var izraisīt izmaiņas dzinēja iekšienē, padarot eļļu biezāku jeb viskozāku. Šāda eļļas sabiezēšana nav vēlama, jo tā var negatīvi ietekmēt dzinēja darbību. Kvalitātes kritērijs paredz to, ka nepieciešamas kvalitatīvākas bāzes eļļas (galvenās motoreļļas sastāvdaļas), antioksidantu piedevas (kas novērš eļļas bojāšanos karstuma un skābekļa iedarbības dēļ) un kvēpu izkliedēšanas piedevas.

2. Samazināts degvielas patēriņš

Izmantojot motoreļļu ar atbilstošu viskozitāti, berzes modifikatoriem un samazinātu HTHS koeficientu, var samazināt berzi dzinēja iekšpusē. Mazāka berze nozīmē, ka dzinējs darbojas efektīvāk, un šī efektivitāte samazina degvielas patēriņu. Citiem vārdiem sakot, motors darbojas vienmērīgāk un tam nepieciešams mazāk degvielas, lai iegūtu tādu pašu jaudu, kas ir izdevīgi gan videi, gan tavam maciņam.

3. Dzinēja ekonomijas saglabāšanās

Neraugoties uz ilgstošu un intensīvu dzinēja darbību, motoreļļai, kas atbilst jaunākajam GF-6 kvalitātes kritērijam, jānodrošina pēc iespējas mazāks degvielas patēriņš.  

4. Mazāka nogulšņu veidošanās pie augstas temperatūras

Oglekļa nogulsnes ir īpaša veida augstas temperatūras nogulsnes. Acīmredzamu iemeslu dēļ viseksponētākās vietas dzinējā ir ap virzuļu gredzeniem un ap izplūdes vai turbo vārstiem. Šajā gadījumā arī šo var ierobežot, izvēloties atbilstošas kvalitātes motoreļļu.

5. Ierobežotāka motoreļļas iztvaikošana

GF-6 standarta mērķis ir nodrošināt, lai automašīnas dzinēja sadegšanas kamerā iztvaikotu mazāk motoreļļas. Ja iztvaiko mazāk eļļas, tas nozīmē, ka ir mazāka iespēja, ka tā nokļūs vietās, kur tai nevajadzētu nokļūt, piemēram, ieplūdes un izplūdes vārstos, kā arī katalītiskajā pārveidotājā.

6. Nē pāragram zobratu ķēdes nodilumam

Ķēdes zobrata piedziņas gadījumā ķēdi eļļo ar motora eļļu, kurai jānodrošina arī tās aizsardzība, dzesēšana un tīrīšana. Piemēram, kvēpi, kas rodas arī tiešās iesmidzināšanas benzīna dzinējos, mēdz nosēsties dažādās dzinēja vietās, tostarp: tieši uz zobratu ķēdes. Īpaši kaitīgi tas ir ķēdes posmu savienojošajā daļā, jo tas izraisa to nolietošanos, kas savukārt pagarina ķēdes garumu. Tāpēc, lai novērstu šīs problēmas, ir ļoti svarīgi nodrošināt pareizu ķēdes aizsardzību, dzesēšanu un tīrīšanu ar augstas kvalitātes motoreļļu.

7. Aizsardzība pret LSPI

LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) problēma mūsdienu iekšdedzes dzinējos var izraisīt nopietnus tā bojājumus. LSPI ir biežāk sastopams mazākos, ar turbokompresoru vai kompresoru uzpildītos benzīna dzinējos, jo īpaši pie maziem apgriezieniem un lielām slodzēm. To izraisa tādi faktori kā nesadegusi degviela un kvēlojošas eļļas daļiņas sadegšanas kamerā. Lai novērstu LSPI, noteiktu motoreļļu sastāvā ir sastāvdaļas, kas samazina šo karsto daļiņu veidošanos un var nodzēst uz cilindra sieniņām vai virzuļa gredzeniem eļļas slānī esošo degvielu. Šo eļļu mērķis ir novērst apstākļus, kas izraisa LSPI, un pasargāt dzinēju no bojājumiem.

“Jauni dzinēju konstrukcijas risinājumi, izplūdes gāzu emisiju standarti un palielināts biokomponentu daudzums degvielā pēdējo gadu laikā ir radījis ļoti stingras prasības dzinēju motoreļļas kvalitātei. Izvēloties motoreļļu, vairs nepietiek paļauties tikai uz eļļas viskozitāti. Ļoti svarīgi pārbaudīt transportlīdzekļa lietotāja rokasgrāmatā vai eļļas ražotāja norādījumos, kāda ir prasītā eļļas specifikācija vai apstiprinājums, un izvēlēties atbilstošo,” aicina Andrejs Hudžidzskis, uzņēmuma “TOTAL Energies” vadošais eksperts.

 
Visi komentāri
 
es 23.septembris 2023 11:19
5 3 Atbildēt

Es pat viskozitāti īsti neskatos, kas Rimi ir akcijā, to pērku. Starpības pilnīgi nekādas!

650 23.septembris 2023 17:23
0 0 Atbildēt

Daudzi dzinēju īpašnieki gan jau ka ir samērā pārliecinoši daunbablaēbi, tāpēc ir iespējams (nav izslēgts), ka viņi kāru ausi ieklausīsies šajos te virtuālo demagogu skribelējumos. Uzrakstīt "rakstu", vienlaikus neizskaidrojot, konkrēti priekš KĀDIEM (kuriem) dzinējiem šis te GF-6 vispār tika izdomāts- nu tas taču ir pērkamās massu infodemagoģijas klassiskajā stilā.

Lai piem kvēpufiltrus lietojošie dd lubraki arī turpmāk turpina savos tajos pusnojaatajos hlamos liet iekšā jebkuru suudu, kuru ir pareklamējuši kārtējie gudrinieki un kam nav itin nekāda sakara ar konkrētā autoRažotāja noteikto specifikāciju tam konkrētajam motoram.

Vai nu no otras puses- līdz šim (kopš pirms pāris gadiem tapa izdomāts šis GF-6) tie bezkaunīgie motoreļļu izgatavotāji nekaunīgi krāpa savus klientus, ražojot un tirgojot itin šaubīgus šķidrumus, kuri (izrādās,ka..) nenodrošināja motora pilnvērtīgu aizsardzību.

Bradypus 24.septembris 2023 10:29
0 2 Atbildēt

Nu kā var būt tāds lohs un "pērkamās massu infodemagoģijas klassiskajā stilā" noticēt, ka širpotreba motoriem patiešām ir "konkrētā autoRažotāja noteiktā specifikācija tam konkrētajam motoram"? 

Nesapratu tik vienu. Tas lohs patiešām tic, ka konkrētajam motoram vai tomēr konkrētam motora modelim. Vai tomēr konkrētai modēļu līnijai? Cik spēcīga tā lohticība ir?

650 24.septembris 2023 13:35
1 0 Atbildēt

Priekš konkrētā lietotāja problēma ir tieši "konkrētajā" motorā.Konkrēti tajā, kuru viņš kā iespējamais Lohs neprot pienācīgi apkopt un uzturēt kārtībā.

Bet te ir "jautājums/Par!" to, kādai īsti auditorijai domāti šie te artifikakālā eļļasstvaiku apgarotā intelekta producētie lohraksti.Vai iAutobraucēju vietnē grozās vienīgi lohi/regulārie, vai tomēr te pieklātos runāt nedaudz citādā valodā (tonī..).

KĀDIEM konkreti motoriem tika izstrādāts GF-6 un Kāpēc?

KAS (tas galvenaiss) konkrēti būtu jāievēro tieši lietota dd (sākot ar 2005g un uz "augšu") lietotājam?

Po 24.septembris 2023 16:23
1 1 Atbildēt

DD lietotājam galvenokārt jāievēro: Tev nebūs daudz braukt, jo piekvēpini pasauli un tavs hlams ātri vien salūzīs un Tev nebūs arī maz, reti, tuvu braukt, jo hlams piekvēps un apskati tad neiziesi uz dūmainību!

Turklāt, lietotāj, ņem vērā ka tavam motoram atbilstošas eļļas nav brīvā tirdzniecībā un tāda nevienam arī nav izdevīga.

Volx 25.septembris 2023 0:30
0 0 Atbildēt

650, nomierinies ar tiem dīzeļiem. Ilsac ir benzīna motoriem un aziātiem. Tas ir man uz to ir jāskatās un jāpērk tādas eļļas, tev nē.

650 25.septembris 2023 2:06
0 0 Atbildēt

Kā ta tā,ka "man" nav jāskatās? Es kā labticīgs lohs lasu rakstu- bet tur (kā parasti!) glums aplinku savārstījums. Kam īsti tas domāts.Un kam NAV domāts.Pat ne to, ka tas "jaunums" jau pirms kādiem dažiem gadiem bija "izgudrots".

Ja reiz eļļa spējīga šitā te tik lieliski koriģēt eksploziju benzīna dzinējā- priekš kam šādus tos 0,7l turbotilpuma detonējošos suudus vispār saražoja? Kur tuf un cssd uzraugi, kur ptac un/vai spkc? Varbūt tā šujmašīna vispār var uzsprāgt gaisā bez šī te GF-6, līdzīgi kā tas starojošais ifons12tais fraņču lohversijā?

Ja benzīnmotoram "prastā" eļļa iztvaiko tur, kur tai nevaig iztvaikot- tad kur diez tā "iztvaikos" dd no motora,ja LOhs tajā iegāzīs Dpf-am nepiemērotu zampu? Ko es elpošu, aiz tā loha braukdams vai tiltā stāvēdams?

Ja šarlatānu izgudrotās e-bio piedevas jaaj motoru (per ko nevienam pat ne loham šaubu nav), tad kapc joprojām nav arestēti tie tur ebio-idejas autori? 

Jā, un kur vispār kaut viens normāls skaidrojums ir bijis par to, kas "būtu jāpērk" normālam DD motora lietotājam,lai viņš te pēc iespējas mazāk smirdētu? Jopcik- 52% LVLohu brauc ar 14g/vid hlamiem,un ar dd motoriem vispār pārvietojas 2/3 visu kustošo kustoņu- kad diez tie ķeneri tiem nabagiem kādu GF-7 izdomās?

Volx 25.septembris 2023 11:52
0 0 Atbildēt

Tev tak teica - ej meklē dīzeļiem pareizās eļļas kkādos vācu skaitos, vai franču. ILSAC ir Japāņu autobūves rādīts standarts priekš ASV tirgus. Tjip lai amerikāņu lohi savās toyotās negāztu parastu žļurgu, bet ILSAC, kam itkā ir augstāki standarti.

Priekš Latvijas lohiem neviens nekādus speciālus standartus neizstrādās.

650 25.septembris 2023 16:13
0 0 Atbildēt

Kuškuš, pag, bez lieka uztraukuma, "man" nekur nav jāiet un neko nav jāmeklē.Tikvien ka jāpeizīmē, ka nedz "tas" bija priekš USAs tirgus radīts, nedz arī šis te (latviešu valodā lasāmais!) raksts ir domāts kādiem svešzemju (svešajiem) lohiem.

Kā arī (visdrīzāk) šo te pusslimo 0,7liter trubamotoru īpašnieki diezin vai par šādu "akūtu vajadzību" tika informēti tā devētajā "labticīgās iegādes brīdī" ;p

Pļurkt 25.septembris 2023 11:34
0 0 Atbildēt

Kas ir zobratu ķēde??????

Po 25.septembris 2023 16:52
0 0 Atbildēt

Tā tak ir tā ķēde, kuru eļļo šitās te pēc paskata itkā motoreļļas ar visiem saviem veciem standartiem.

Ja ķēdei būtu sava "eļļo sistēma", tad tā būtu 'ķēde zobratiem'.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ķīnā nodeg BYD autosalons, vaino elektromobili 3

Ķīnas provincē Fudžjaņā aizdedzies un pilnībā sadedzis BYD autosalons. Vaina jau atkal tiek meklēta elektroautomobiļos, kas atradās ēkā, un, lai arī ražotājs to izslēdz, desmitais aizdegšanās gadījums pēdējo trīs gadu laikā saistībā ar BYD, liek uzdot jautājumus. Lasīt vairāk

 

Jonass izcīna piekto vietu Francijas "Grand Prix"

Latvijas motosportists Pauls Jonass svētdien pasaules motokrosa čempionāta septītajā posmā - Francijas "Grand Prix" - izcīnīja piekto vietu prestižākās MXGP klases sacensībās. Lasīt vairāk

 

Kāpēc brauciens ar jauno elektrovilcienu daudziem izrādījies sāpīgs vai pat neiespējams? (+ VIDEO) 18

Vilcieni ir, peronu nav - ziemā pieredzētās grūtības nav vienīgais ar ko nākas saskarties tiem pasažieriem, kas vēlas izmantot jaunos vilcienus. Lasīt vairāk

 

Militāro mācību laikā vakar ceļu satiksmes negadījumā miris karavīrs 3

16. maijā, militāro mācību laikā ceļu satiksmes negadījumā, gūstot traumas, kas nav savietojamas ar dzīvību, miris Nacionālo bruņoto spēku karavīrs. Uz notikuma vietu nekavējoties izsaukts Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Valsts policija un Militārā policija. Pēc Nacionālo bruņoto spēku komandiera pavēles konkrēto militāro mācību norise pārtraukta. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti