Portālā iAuto.lv notiek plašas diskusijas par gājēju, velosipēdistu un autotransporta attiecībām uz gājēju pārejām. Iesāksim ar gājēju un velosipēdu vadītāju atbildību.
"... CSN 24. Pirms brauktuves šķērsošanas pa gājēju pāreju, kur satiksme netiek regulēta, gājējiem jānovērtē attālums līdz transportlīdzekļiem, kas tuvojas, kā arī jānovērtē to braukšanas ātrums un jāpārliecinās par drošību. ..."
Tas nozīmē, ka gājējam un velosipēda vadītājam nav priekšroka šķērsot brauktuvi pa apzīmētu gājēju pāreju, bet to gājējs vai velosipēda vadītājam var šķērsot tikai tad, kad pirms brauktuves šķērsošanas ir veicis attiecīgus drošības pasākumus ceļu satiksmē, lai tikai pēc tam to šķērsotu:
1) novērtējis attālumu līdz transportlīdzekļiem, kas tuvojas, lai, šķērsojot brauktuvi nepakļautu sevi bīstamībai nokļūt sadursmē ar transportlīdzekli, neizsraisot uzbraukumu sev vai neradot bīstamību citiem ceļu satiksmes dalībniekeim, īpaši aizmugurē braucošajiem, ja tuvojošajam transportlīdzeklim gājējs pēkšņi kļūtu par iemesli, lai izraisītu strauju manevru bremzējot;
2) novērtējis to braukšanas ātrumu, lai pārliecinātos, ka ir pamanīts un vadītājs ir sapratis gājēja nodomu šķērsot brauktuvi, ka vadītājs spēs samazināt braukšanas ātrumu un apstāties, ja tas būtu nepieciešams, lai dotu gājējam ceļu brauktuves šķērsošanai;
3) jāpārliecinās par drošību - vai ar savu manevru (iziešanu uz brauktuves) neradīs draudus sev un citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, vai transportlīdzekļu vadītāji, kas ar savu transportlīdzekli tuvojas gājēju pārejai ir viņu pamanījuši un sapratuši gājēja nodomu šķērsot brauktuvi, vai vadītāji transportlīdzekļos ir spējuši viņu - gājēju pamanīt, vai iziešana uz brauktuves nenotiks aiz apturēta transportlīdzekļa, no aizsega, piem., reklāmas vai afišas, ēkas stūra, starp koku stumbriem, no apakšzemes pārejas (zem Ulmaņa gatves), uz neapgaismotas vai nepareizi apgaismotas gājēju pārejas diennakts tumšajā laikā, miglā vai uz apsnigušas un tādēļ neredzamas "gājēju pārejas", no gājēju pulcēšanās vietas, uz divjoslu vai vairākjoslu brauktuves, kur gājēju pāreja ierīkota nepareizi, lai par savu nodomu šķērsot brauktuvi spētu laikus brīdinātu transportlīdzekļu vadītājus, vai brauktuve nav slidena, kas varētu traucēt gājējam pārvietoties un radīt papildus bīstamību autovadītājiem, kas tuvojas...! Un tikai tad, kad pirmos divus punktus gājējs ir izpildījis, bet par trešo - pārliecinājies, var uzsākt brauktuves šķērsošanu!
Vairāk diskusija par šo tēmu forumā šeit >>>
Nu kā tad... A ja gājējs redz, ka visiem auto vadītajiem ir nospļauties uz tūliņ soēku zaudējošo noteikumu 159. Punktā munēto prasību DOT CEĻU, tad intensīvas satiksmes apstākļos cerību pāriet ielu nav. Vādu sakot - tādu veidojumu kā gajēju pāreju mierīgi var likvidēt kā šķiru un neiespringt par noteikumiem, kas to apraksta un uzliek autovadītājiem jelkādus pienākumus...
Vādu sakot Ēriks Griģis uzskata, ka autovadītajam nav savlaicīgi jāpamana gājēju pāreja (gājējam mašīnas ir japamana vienmēr un jāspēj novērtēt ātrums stāšanās iespējamība/ vēlme staties un citi gajēaj kontrolei nepakļauti apstākļi) un vadītajam ir tiesības neamazināt vai nestādināt auto lai dotu ceļu šķērsot gribošam gājējam.
Es pareizi sapratu?
Pilnīgi aplam esi sapratis!
Raksts ir domāts tikai gājējiem un velosipēda vadītājiem!
Pie kam, pēdējās gada dienās velosipēdu joprojām nedrīkst stumt pāri brauktuvei pa apzīmētu gājēju pāreju!
Kā nu neesmu pareizi sapratis? Sludini ka punkti 159. un tajā pieminētā termina 1.14. uz auto vadītajiem neattiecas.
Un kāpēc tieši (kurš CSN punkts) gājējs nedrīkst stumt/vilkt pāri pārejai riteni, velosipēdu, ķerru, tačku, čemodānu uz riteņiem?
Kas kaut ko riteņoto sutumjošam/valkošam atņem gājēja statusu?
Neiebraucu! Ja es Velosipēdu stumju pie rokas tad joprojām es neesu gājējs?
Oficiālā velosipēda definīcija: velosipēds — transportlīdzeklis, kas paredzēts braukšanai, izmantojot uz tā esošā cilvēka muskuļu spēku (izņemot invalīdu ratiņus). Velosipēds var būt aprīkots ar elektromotoru, kura jauda ir ne lielāka par 0,25 kW.