Pārslodze uz ceļiem vai šoferu nihilisms – kas rada lielākos negadījumu riskus? 23

 

Foto: Publicitātes attēls

LTAB | 18.septembris 2024 10:42

Lai gan ceļu satiksmes negadījumu skaits pēdējos gados nedaudz, bet tomēr samazinās, Latvija uz kopējā Eiropas Savienības fona aizvien izceļas ar smagiem negadījumiem un bojā gājušo skaitu uz ceļiem.

Negadījumu iemesli ir ļoti dažādi, taču lielā mērā situāciju pasliktina mūsu braukšanas kultūra, nihilisms un nesodāmības sajūta, kas savienojumā ar pārslodzi uz Pierīgas ceļiem un reto policijas klātbūtni uz ceļiem rada paaugstinātu risku.

“Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati liecina, ka 65% autovadītāju vismaz reizi bijuši iesaistīti ceļu satiksmes negadījumā, 30% no viņiem – pat vairākkārtīgi. Kopumā statistika liecina, ka teju katrs autovadītājs desmit gadu laikā iekļūst vismaz vienā negadījumā, par laimi – visbiežāk tās ir nelielas sadursmes bez cietušajiem. Neraugoties uz to, ir jāturpina strādāt, lai samazinātu negadījumu statistiku, jo no kopējā skaita izriet smagie negadījumi, kuros ir cietušie un pat bojāgājušie.

Alkohols pie stūres palielina negadījumu risku 17 reizes

Neraugoties uz to, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) ik gadu īsteno dažādas kampaņas, skaidrojot, kāpēc auto vadīšana nav savienojama ar alkohola lietošanu, kāpēc jālieto drošības jostas un nedrīkst pārsniegt ātrumu, šogad bijuši jau 2177 ceļu satiksmes negadījumi ar cietušajiem, 191 no šiem negadījumiem bijis tāds, kur vismaz viens no autovadītājiem ir reibumā (CSDD dati). Pētījumi liecina, ka alkohola lietošana pirms sēšanās pie stūres aptuveni 17 reizes palielina negadījuma iespējamību, tāpēc noteikti aicinātu pārdomāt, vai tiešām ir nepieciešams saglabāt 0,5 promiļu slieksni? Ņemot vērā, ka autovadītāju kopējais skaits turpina pieaugt, iespējams, mums vajadzētu sekot kaimiņvalsts Igaunijas piemēram un samazināt vai pavisam atcelt šo slieksni.

Kritiskie punkti – kreisie pagriezieni un apdzīšana

Lai gan daļa no autovadītājiem norāda, ka pie negadījumiem ir vainojama infrastruktūra un sliktais ceļu stāvoklis, patiesībā tā ir tikai neliela daļa no problēmas. Jā, Latvijas infrastruktūra ir nepilnīga un uz ceļiem valda pārslodze, tomēr smagāko negadījumu pamatā ir nepareizi izpildīti kreisie pagriezieni un apdzīšana – un nereti tam nav tiešas saistības ar infrastruktūru, tā ir mūsu pašu agresija. Daļā autovadītāju vidū ir izplatīts nihilisms un nesodāmības sajūta, un vainas novelšana uz ceļu stāvokli ir dabiska pretreakcija.

1% brauc bez OCTA, bez tehniskās un nereti arī reibumā

Analizējot mūsu braukšanas paradumus, iespējams izdalīt autovadītāju grupas, kas rada paaugstinātu risku, piemēram, aptuveni 1% autovadītāju brauc bez OCTA un ceturtajai daļai no viņiem tas nav vienīgais pārkāpums, bet papildus tam tiek braukts arī bez transportlīdzekļa tehniskās apskates un nereti arī reibumā. Uz šiem - īpašās kategorijas autovadītājiem neiedarbojas ceļu satiksmes drošības kampaņas, un, pat, ja viņiem tiek atņemta transporta līdzekļa vadīšanas atļauja, ir liela varbūtība, ka viņi turpinās piedalīties satiksmē arī bez tās.

Paaugstināta riska grupa – taksometri un koplietošanas auto

Vēl viena grupa, kas rada paaugstinātu risku, ir taksometru vadītāji Rīgā un Pierīgā – statistika liecina, ka viņi ir iesaistīti negadījumos desmit reizes biežāk, nekā citi autovadītāji. Līdzīgi ir arī ar koplietošanas automašīnām, tās negadījumos tiek iesaistītas piecas reizes biežāk. Šeit gan ir vērojams uzlabojums, jo vēl tikai pirms trīs gadiem šie auto iekļuva negadījumos astoņas reizes biežāk. Ja taksometru gadījumā tas ir jautājums par steigu un auto vadīšanas kultūru, tad koplietošanas auto nereti tiek vadīti ar attieksmi “nav mans auto, nav mana problēma, ja notiks negadījums”. Jau iekāpjot koplietošanas automašīnā un novērtējot salona tīrību, nereti varam redzēt, ka Latvijā šī pakalpojuma izmantošana ir tikai attīstības stadijā, piemēram, salīdzinot ar situāciju Igaunijā. Ne velti pie mums ir rajoni, kur koplietošanas automašīnas pat nedrīkst atstāt.

Situācijas uzlabošana prasa ilgtermiņa darbu – gan no apdrošinātājiem, gan valsts iestādēm un citām organizācijām. Satiksmes noslogotību varētu risināt izmaiņas Rīgas apvedceļa infrastruktūrā, piemēram, izveidojot divas joslas katrā virzienā, savukārt, nesodāmības sajūtu rada arī mazais policistu skaits uz ceļiem, tāpēc risinājumam jābūt kompleksam. Tāpat noteikti jāturpina arī informatīvi izglītojošās kampaņas, atgādinot, kādu risku rada alkohola lietošana pie stūres, ātruma pārsniegšana, apdzīšana un citi pārkāpumi.

 

 
Visi komentāri
 
Sviesc 18.septembris 2024 10:54
4 1 Atbildēt

Kāpēc kaut kāda importa alus darītava uztraucas par satiksmes drošību Latvijā? pie tam izplatot pilnīgu tuftu.

0pis 18.septembris 2024 11:05
1 0 Atbildēt

Koklietošanas auto lieto kokus, lai spēji apstātos.

anonimikis 18.septembris 2024 11:20
1 1 Atbildēt

Nepareizi uzlikts vadstatnis liek nabaga lohiem ceļa remontu zonās braukt grāvī

John 18.septembris 2024 11:29
9 4 Atbildēt

Nu protams, ka autovadītāji vienmēr būs vainīgi pie ceļa satiksmes negadījumiem. Nu nejau ceļa infrastruktūra vai vid ātruma radari, kuru dēļ veidojas mašīnu kolonnas, kā rezultātā apdzīšanas manevri ir sarežģītāki. Vai piemēram autobusu pieturas kabatu neesamība. 

Vēl varēja atgādināt ierēdņu populāro frāzi, ka braukšanas ātruma samazināšana par katru kilometru samazinātu bojāgājušo skaitu pa 5.😂

Nja 18.septembris 2024 11:44
6 1 Atbildēt

Sliktam dejotājam olas traucē! Ceļš visiem viens, pieņem apstākļus un brauc atbilstoši tiem. Kāpēc citās valstīs to cilvēki ir spēkīgi darīt? Esmu braucis Somijā, kolonā uz 80, lai gan atļautais 100, zini ko visi darīja? Neko, brauca un pa vienam apdzina, bet pēc kārtas, nevis kā pie mums.

wons 18.septembris 2024 14:06
1 0 Atbildēt

to vairākārt esmu pirredzējis, kaut tai pašā Norvēģijā, bet te tas pats letiņš, kurš Norvēģijā skaisti brauc kolonā, atbraucot uz Latviju izpildās pavisam neskaisti. Laikam ļoti grūti to no sevis dabūt ārā. Kā tā Kamabala sieviete teica? Čuhņa?

Nja 18.septembris 2024 14:34
1 0 Atbildēt

Ne tak, bail atrauties sodu. Pirms Ainažiem daudzi nolaiž tvaiku un EE pusē jau brauc mierīgi. Katrā ziņā ārzemēs daudz vairāk policija ir manāma.

eidis 19.septembris 2024 14:16
0 0 Atbildēt

Jā?

Es stipri biežāk esmu redzējis, ka NO vadītājs, kurš aiztur kolonnu, iebrauc apstāšanās kabatā un palaiž kolonnu garām. LV neesmu redzējis to ne reizi. Man liekas, ka šiem tas ir CSN rakstīts, jo bieži to gadījies redzēt

Rexx 18.septembris 2024 12:01
1 0 Atbildēt

Jā, protams. Tikai un vienīgi autovadītāji. Jo autovadītājs ir atbildīgs pat sevis pieņemtajiem lēmumiem,- kur, kā, ar ko, un vai vispār braukt.

Būtu labi, ja šo saprastu arī tie, kas atbalstīja OCTA biznesa ideju. Atbildības pārnešanu no autovadītāja uz TL īpašnieku.

uupis 18.septembris 2024 12:33
7 2 Atbildēt

Daļā autovadītāju vidū ir izplatīts nihilisms un nesodāmības sajūta, un vainas novelšana uz ceļu stāvokli ir dabiska pretreakcija. 1% brauc bez OCTA, bez tehniskās un nereti arī reibumā.

90-ajos kādi bija ceļi un ceļu apzīmējumi? It sevišķi naktī! Nekādi un pie to laiku tuvajām gaismām redzamība nekāda! Tad neviens nevainoja infrastruktūru, brauca kā varēja - tagad pēķšņi visi citi ir vainīgi, kuri piespieda sēsties pie stūres reibumā, kuri piespieda pārsniegt ātrumu un vēl visādi mednieku stāsti un pasakas, kāpēc braucu pie sarkanā!

BMW 18.septembris 2024 14:53
4 0 Atbildēt

Un kā ar satiksmes organizētāju nihilismu?

Uz tās pašas Ulmaņa gatves nevar zīmēm ticēt!

uupis 18.septembris 2024 15:39
1 4 Atbildēt

Visi citi vainīgi - tikai ne tu! Zinam šitos pekstiņus!

Vernons 18.septembris 2024 15:03
1 1 Atbildēt

CSN ir spēkā no 1987. gada 1. jūlija! Komunisti mums atstāja dziļbumbu! Kas pietrūkst? "Brīdinājuma signāli un to lietošana", "Ātruma samazināšana", "Autostrādes"!

uupis 18.septembris 2024 15:38
0 2 Atbildēt

CSN ir pārrakstīti no NULLES vismaz 2 reizes!

Tu to zini bet turpini MELOT ka tā nav!

Vernons 18.septembris 2024 17:36
2 0 Atbildēt

To, ka Tev nav kauna tāpat visi jau zina! Lieku reizi pazīmējies ar Savu muļķību.

uupis 19.septembris 2024 11:39
0 0 Atbildēt

Izlasi kad Noteikumi ir stājušies pēkā - aunapiere!

likumi.lv/ta/id/274865-...smes-noteikumi

Vernons 18.septembris 2024 17:34
4 1 Atbildēt

Priekš īpaši debīliem un neapdāvinātiem, CSN ar visām komuņagu muļķībām ir spēkā no 1987. gada 1. jūlija un es šaubos vai Aivars Aksēnoks būs tas, kurš izlabos šo nejēdzību! Viņa trubadūrs Ūpis ar lielāko prieku "ēd" mušmires un teic, ka viss ir kārtībā... . STOP signāls vēl šodien ir jārāda ar augšup paceltu roku!

uupis 19.septembris 2024 11:38
0 0 Atbildēt

Nē nu tu točna esi debīls ja jau aicini nevis mainīt noteikumus un likumus bet stāsti ka tie IR JĀPĀRKĀPJ!

Zģec tu esi stulbs!

Vernons 19.septembris 2024 19:31
0 0 Atbildēt

STOP signāls nav Brīdinājuma signāls,  tas jārāda ar augšup paceltu roku!

Smagajam transportam līdz 7,5 tonnām 110 km/h! Izstāsti Kā?

Kā jāsamazina Ātrums? Kā???

Auto maģistrāle!? Kā tur rīkoties?

mnde 20.septembris 2024 8:28
0 0 Atbildēt

Kopš kura laika stop signāls nav brīdinājuma signāls? Kopš kura laika bremžu signāli nav tas pats kas paceltā roka? Cik bieži pats izmanto bremžu signāllukturus paceltas rokas vietā?

Vari iziet skati bez kāda no brīdinājuma signālu (bremzes, pagriezieni) pareizas darbības? 

Vēl man jautājums - kādi signāli izņemot bremžu signālu jāieslēdz stājoties pie luksofora, stāvošas auto rindas galā un ar kādiem signāliem jāatsāk braukšana, je netiek manīta josla?

Un vēl - kā droši izlikt aiz auto trijstūri, iekams tā tur vēl nav?

mnde 20.septembris 2024 12:39
0 0 Atbildēt

atver CSN un pat tur bremžugunis tiek sauktas par bremžu SIGNĀLlukturiem!

Un uz auto nav tāda stopsignāla. Arī ar roku netiek rādīts stopsignāls. Tiek rādīts bremzēšanas signāls, ja transportlīdzeklis nav aprīkots vai tam nedarbojas vai bremžu signāllukturi/-iem.

Vernons 23.septembris 2024 12:16
0 0 Atbildēt

CSN 60. Bremzēšanas signālam atbilst augšup pacelta kreisā vai labā roka. Velosipēda vadītājam atļauts nerādīt bremzēšanas signālu.

mnde 27.septembris 2024 8:49
0 0 Atbildēt

Bremzēšanas signāls ir bremžu signāllukturis.

Ja tas nedarbojas, vai transportlīdzeklis ar tādu bav aprīkots, tad ir jāizmanto tam atbilstoša alternatīva.

Vēlreiz izlasi, ko pats rakstīji - uz augšu pacelta roka nevis ir, bet gan atbilst bremžuguņiem. Ja ir bremžuguņi - roku vari necelt, bremžuguņu nav - jāceļ vien tā roka gaisā!

Bet kādam ar rakstītā teksta uztveri ir smagas problēmas.

Un tā arī neatbildēji - kādi papildusi signāli jārāda stājoties sastrēguma galā, pie luksofora un kādi jārāda atsākot kustību, ja netiek mainīta ne josla ne braukšanas virziens?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ietriecoties auto durvīs, motociklists uzmet salto (+ VIDEO) 15

Motociklists uzmet salto, jo izgriežoties uz galvenā ceļa, vieglā auto vadītājs izgriež tam priekšā. Lasīt vairāk

 

No Nissan galvenās mītnes Austrālijā nozagts rets R32 Skyline GT-R eksemplārs

1991. gadā izlaistās kupejas vērtība ir aptuveni 150 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Daugavpilī pret motocikla vadītāju uzsāk 20 administratīvo pārkāpumu procesus 7

2024. gada 6. oktobrī Valsts policijas Latgales reģiona pārvaldes Dienvidlatgales iecirkņa Reaģēšanas nodaļas amatpersonas fiksēja, ka Daugavpilī kāds vīrietis brauc ar motociklu diennakts tumšajā laikā bez ieslēgtiem tuvās gaismas lukturiem un bez noteiktā kārtībā iegūtām transportlīdzekļa vadītāja tiesībām. Lasīt vairāk

 

Kas būtu jāzina, ja tagad plāno iet tehnisko apskati savam auto? (+ VIDEO) 22

iAutolv informē, ka pie tehniskās apskates punktiem veidojas rindas, jo autoīpašnieki cenšas iziet skati vēl šogad - pirms jauno nosacījumu stāšanās spēkā. Kā ir jūsu pusē? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti