21.gs – Virtuālo platformu un viedtelevīzijas uzvaras gājiens 5

 

Foto: Publicitātes attēls

Dita Rietuma | 9.oktobris 2017 10:39

Ietekmīgā masu medija – televīzijas – pirmsākumos, tās pirmajā popularitātes vilnī XX gs. vidū, gals tika pravietots klasiskajam kino, taču tas joprojām nav iestājies. Mūsdienās komunikāciju speciālisti arvien biežāk runā par klasiskās – lineārās televīzijas – galu.

Protams, ar dažādu “galu” pasludināšanu nereti mīlam pasteigties. Tomēr interneta ēra un tehnoloģijas ir mainījušas gan skatīšanās paradumus, gan kanālus, kuros mēs gūstam informāciju un skatāmies audiovizuālu saturu. Pārmaiņas ir skārušas arī klasisko televīziju – līdzās klasiskajam TV satura piedāvājuma un patēriņa modelim ir radušies jauni veidi, kā skatāmies TV – radījumus, filmas –, pasaulē plašu popularitāti iemantojušas dažādas virtuālās platformas (piemēram, Netflix) un viedtelevīzija.

Klasiskais, lineārās TV skatīšanās modelis rēķinās ar skatītāju, kura iecienītākā lasāmviela un arī nepieciešamākais orientieris ir TV programma, kas pasaka kas un kad. Katram raidījumam, filmai ir savs konkrēts izrādīšanas laiks striktajā programmas “rāmī”. Un kaut arī tehnoloģiju attīstība nu jau ļauj ierakstīt raidījumus, un TV programma vairs tik dzelžaini nevalda pār skatītāju, tomēr spēles noteikumi ir palikuši iepriekšējie. Klasiskā, lineārā TV piedāvā raidījumus, filmas – saturu –, skatītāju padarot par pasīvu uztvērēju, valdot pār tā laiku, diktējot tā “dienaskārtību”. (Iespējams, kāds vēl atceras kādu attālas bērnības ainiņu, kad ielas tukšojās un “dzīve apstājās”, jo tauta steidzās baudīt kāda īpaši populāra seriāla kārtējo sēriju, jo citas iespējas nebija.)

Straujais laikmeta ritms, nebeidzamais pienākumu maratons, kādu ik dienu veic vairums no mums, klasiskajam TV medijam ir atņēmusi skatītājus. Tos skatītājus, kuri paši grib būt sava laika saimnieki un nav gatavi pakļauties TV programmas režģa diktātam.

Arvien vairāk ir to, kuri pat klasisko TV kanālu raidījumus pēcāk meklē internetā, sev ērtā brīdī. Aizvien vairāk ir to, kuri paši ir gatavi sakomplektēt, izveidot savu raidījumu programmu, savu filmu piedāvājumu, pasīvi nepakļaujoties klasiskās, lineārās TV programmas diktātam.

Šīs auditorijas daļas paradumiem lieliski atbilst tāda globāla milža kā Netflix piedāvājums – milzīga filmu bibliotēka, kuru vidū ir popularitāti guvuši TV seriāli – arī paša Netflix produkcija. Šīs amerikāņu zīmola piedāvātās iespējas, kas popularitāti piedzīvojušas pēdējos piecos gados, ir radījušas revolūciju – gan filmu un TV seriālu ražošanā, gan nelineārās skatīšanās paradumu popularizēšanā. Ir attīstījies arī arī tā dēvētais bindžinga (binjing) – sērijskatīšanās – paradums. Proti, iespēja vienā piegājienā noskatīties kaut vai visas iemīļotā seriāla sezonas sērijas. Tas nenoliedzami ir daudz ērtāk, nekā gaidīt katras jaunas sērijas izrādīšanu, teiksim, reizi nedēļā, kāds būtu klasiskās TV piedāvājums. Daudzas virtuālās platformas savā globālismā, diemžēl, nerūpējas par to, lai nelielu valstu (arī Latvijas) auditorijām piedāvātu tulkotas filmas – tās skatāmas tikai orģinālvalodā. Šāda tipa platformas Latvijā nepiedāvā arī nacionālo filmu sadaļu (atšķirībā no Skandināvijas un lielajām Eiropas valstīm). Šī ir (vēl viena) iespēja nostiprināties nacionālajiem spēlētājiem – platformām (viedtelevīzijām, tā dēvētajām VOD (video on demand) platformām), kas Latvijas skatītājam piedāvā nelineārās skatīšanās iespējas un kvalitatīvu saturu: gan mākslinieciski augstvērtīgus seriālus, gan Latvijas kino piedāvājumu, gan atzītas filmas, gan atraktīvu, populārzinātnisko un izklaidējošo raidījumu sērijas, mudinot attīstīt “sērijskatīšanās” paradumus u.c. (Protams, kvalitatīvā satura piedāvājums ar šo nav izsmelts.)

Speciālisti prognozē, ka jau pēc pāris gadiem 2020. gadā vismaz puse no pasaules TV satura tiks patērēta, izmantojot nelineārās platformas. Galu galā skatītājs ir “dzimis brīvībai” – tam, lai pats spētu sakomplektēt sev saistošu saturu, sev ērtā laikā, izmantojot gan lokālo, gan globālo platformu piedāvājumu. “Verdzības laikmets”, kurā valda “dzelžaina TV programma un lineārā TV, iet uz galu.

 

 
5 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
viencexperc 9.oktobris 2017 14:33
2 2 Atbildēt

Es nesaprotu, kur slēpjas prikols. Tu maksā lai skatītos reklāmas. Tāpēc man nav tv. Un tas nav vajadzīgs. Jebkuru raidījumu, filmu var atrast un skatīties tīmeklī.

Pareizāk būtu, ja par tv skatīšanos tev maksātu. Bet ir debili, kuri paši maksā.

gunbox 9.oktobris 2017 15:50
1 0 Atbildēt

Ditai Rietumai bija nepieciešams ievākt nedaudz vairāk info un izkonspektēt, kāpēc klasiskais TV izbeidz savu pastāvēšanu klienta pusē. Atslēgvārds ir REKLĀMAS. No sākuma to raidlaiks bija 5-7min. Kā reiz, lai aizietu uz tualeti, uztaisītu tēju un tml. pēc 30min filmas skatīšanās. Pašreiz pēc katrām 15min filmas ir tieši 15min reklāmas. Man klasiskais TV kā veco filmu, jaunu raidījumu skatīšanās avots ir ļoti pat pieņemams un vēlams, bet ne šajā 15min/15min formātā. Es pat ļoti vēlos skatīties auto raidījumus, bet, diemžēl pie pirmās 15min reklāmas pauzes TV izslēdzu. Un tieši šī reklāmu faktora pēc esmu atteicies no klasiskā TV.

klm 11.oktobris 2017 8:56
1 1 Atbildēt

Es teiktu, ka 21.g.s. ir virtuālās atkarības un virtuālās dzīves uzvaras gājiens. Cik gam ir jābūt aprobežotam un atkarīgam, lai skatītos TV telefonos, planšetēs, slēgtu klāt teļļukam internetu u.t.t. Man dzīve vēl nav tik nožēlojama, lai kavētu laiku skatoties pagātni...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 30

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti