Pētījums: pārtika ietekmē autovadītāja reakcijas ātrumu 2

 
8.jūlijs 2009 8:21

Kravas automobiļu vadītāji var ievērojami uzlabot savu reakcijas ātrumu, lietojot uzturā sabalansētu un veselīgu pārtiku. Tas, savukārt, var izglābt dzīvības.

Uzņēmums Volvo Trucks Nīderlandē izvērtēja Dānijā veiktu pētījumu, un tā rezultātā šobrīd ievieš veselības apmācību kā vienu no savu autovadītāju apmācības programmas kursiem.



Saistību starp autovadītāja ēdienkarti un ceļu satiksmes drošību nav jaunums. Zināms – lai tiktu uzturēta cilvēka modrība un smadzenes funkcionētu adekvāti, tām nepieciešami ogļhidrāti, kas organismā dienas laikā vienmērīgi pārveidojas par asins glikozi. Uzņemtā enerģija tiek izmantota vienmērīgi, ja uzturā ir lietoti produkti, kuru sastāvā ir saliktie ogļhidrāti. Savukārt, vienkāršie ogļhidrāti, piemēram, saldumi, gāzētie dzērieni un baltmaize, rada īslaicīgu enerģiju pieplūdumu, kas zūd jau pēc stundas.

Pārsteidzošs ir pētījuma rezultātos uzskatāmi redzamais – cik ļoti neveselīga pārtika ietekmē organismu un cik ātri ar pareizas ēdienkartes palīdzību iespējams situāciju uzlabot, tādējādi uzlabojot arī ceļu satiksmes drošību.

Pētījums, ko sadarbībā ar Dānijas Transporta Apvienības izglītības fondu veica dzīvesveida konsultante Mette Marija Lindinga (Mette-Marie Linding), rāda, ka autovadītājiem, kuru pārtika bija neveselīga, bija nepieciešams ievērojami ilgāks apstāšanās laiks kā autovadītājiem, kuru pārtika bija veselīga un sabalansēta.

Lai izpētītu šo sakarību, M. M. Lindinga nodalīja šoferus divās grupās pa 23 autovadītājiem katrā. Pirmā grupa ievēroja veselīgu un barojošu diētu, kas veidota saskaņā ar pārtikas piramīdu, bet otras grupas locekļi turpināja ēst viņiem ierasto pārtiku ierastajā režīmā. Divpadsmit dienu laikā dažādos simulantos vairākas reizes tika testēts dalībnieku reakcijas laiks. Jau otrajā dienā tika novērota ievērojama atšķirība starp abu grupu dalībnieku reakcijas laiku. To var izskaidrot ar faktu, ka neveselīga pārtika, kas liek glikozes līmenim asinīs strauji paaugstināties un tad atkal pazemināties, rada organismā nelīdzsvarotību, kas noved pie garastāvokļa maiņām, galvassāpēm, palielināta sasprindzinājuma un pazeminātām koncentrēšanās spējām.

Autovadītājiem, kuri ievēroja noteikto uztura režīmu asinīs tika konstatēts stabilāks glikozes līmenis un viņu reakcijas laiks bija pat par 16 procentiem īsāks kā otras testa grupas dalībniekiem. Turklāt, autovadītāji, kuri ievēroja veselīgāku diētu, arī paši atzina, ka mainot savus ēšanas paradumus un ieturot regulāras maltītes viņi ir mazāk aizkaitināmi un daudz apmierinātāki.

Pētījums arī parādīja, ka tikai divpadsmit dienu laikā ir iespējams samazināt asinsspiedienu un holesterīna līmeni tik ļoti, ka tos vairs nav nepieciešams ārstēt. Tā sākumā 52 procentiem dalībnieku bija paaugstināts asinsspiediens, un 74 procentiem dalībnieku bija tik augsts holesterīna līmenis, ka būtu nepieciešama medikamentu lietošana vai ārstēšana. Tikai pēc divpadsmit dienu veselīgas diētas ar regulārām ēdienreizēm sešas reizes dienā šie rādītāji bija samazinājušies attiecīgi līdz 30 un 39 procentiem. Turklāt, tika novēroti arī redzamāki rezultāti: autovadītāji, kuri ēda veselīgāk, divpadsmit dienu laikā zaudēja pat līdz septiņiem kilogramiem.

“Tā kā starp autovadītāju lietoto pārtiku un satiksmes drošību pastāv cieša saikne, mēs atzinām par būtisku iekļaut veselības aizsardzības aspektus mūsu dienas kārtībā. Liekais svars darba statiskās dabas dēļ kravas automobiļu vadītāju vidū ir nopietna problēma. Daudzi autovadītāji vēlas būt veselīgāki, bet vienkārši nezina, kā panākt nepieciešamās pārmaiņas,” saka Čārlzs Engelārs (Charles Engelaar) no Volvo Trucks Nīderlandē Mārketinga nodaļas.

Veselības apmācības programma ietver informāciju par to, kas veido labu vai sliktu ēdienkarti, kā trenēties, esot pie stūres, tāpat tiek ieteikti padomi ērtākai sēdēšanas pozai un veikta veselības pārbaude. Programmas ietvaros dalībnieki var arī izmērīt savu tauku masas līmeni jeb ķermeņa masas indeksu, lai noskaidrotu savu fizisko stāvokli. Pēc tam autovadītājiem tiek piedāvāts treneris, kurš palīdzētu viņiem sasniegt ideālo ķermeņa svaru.

“Veseli autovadītāji ir veselīgas sabiedrības sastāvdaļa. Turklāt tas ir arī naudas jautājums. Samazinot negadījumu risku, kravas automobiļi vairāk laika pavada ceļā un uzņēmums var izvairīties no laika un naudas zaudējumiem, ko rada automobiļu remonts, kā arī mazināt iespējamos draudus savai reputācijai” uzsver Čārlzs Engelārs.
 
Visi komentāri
 
269902. viesis 8.jūlijs 2009 10:48
0 0 Atbildēt

Turpmāk visos jaunajos Volvo būs ne tikai atslēgā iebūvēts alko testeris, bet arī izsalkuma noteicējs.

269911. viesis 8.jūlijs 2009 16:01
0 0 Atbildēt

veseliigo piramiidu studijaa....

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

"Zaļais" vēl negarantē, ka viss būs labi (+ VIDEO) 13

Video autors iebrauc krustojumā pie luksofora zaļā signāla un saduras ar Volvo, kura vadītājs aizšķērso ceļu, griežoties pa kreisi. Lasīt vairāk

 

Sestdien, 27.aprīlī, Rīgā ar motociklu parādi atklās motosezonu. 2

27.aprīlī pie t/c „Mols” Krasta iela 46. sākot no plkst. 10.00 pulcēsies ap Latvijas motobraucēji, lai kopīgi atklātu ikgadējo motosezonu. Pulcēšanās laiks no plkst. 10.00-12.59. Lasīt vairāk

 

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 16

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

X stundai nav gatavi: Aizsardzības industrijas pārstāvji pārmet valstij nepietiekamo finansējumu inovācijām un pasūtījumu trūkumu 4

Aizsardzības industrijas pārstāvji šodien Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijas sēdē pauda kritisku nostāju par nepietiekamo valsts finansējumu jomas inovācijām, atbilstošu pasūtījumu trūkumu un birokrātiskiem novecojuša normatīvā regulējuma radītajiem šķēršļiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti