jauniauto.lv ekspertu padoms: Kā samazināt auto uzturēšanas izdevumus? 16

 
21.jūlijs 2009 10:02

Nav noslēpums, ka izdevumi, kas saistīti ar automašīnas uzturēšanu, paņem krietnu daļu Jūsu budžeta. Ekonomiskās lejupslīdes laikos, jebkura uzņēmuma vai mājsaimniecības pirmais uzdevums ir samazināt izdevumus, nesamazinot sākotnējos apjomus.

Un tikai pēc tam izlemt par stingrākiem soļiem. Bez auto iztikt var, bet vai Jūs esat gatavi zaudēt šādu savas dzīves komfortu? Šajā rakstā varēsiet iepazīties ar praktiskiem padomiem kā samazināt auto uzturēšanas izmaksas.



Izdevumi ar kuriem jārēķinās, nopērkot un lietojot automobili:

•    Līzinga maksājums vai automobiļa amortizācija
•    Apdrošināšanas izdevumi
•    Degvielas izdevumi
•    Tehniskās apkopes un remonti
•    Riepas
•    Stāvvietas
•    Nodokļi un tehniskā apskate
•    Mazgāšana
•    Ekspluatācijas materiāli
•    Neplānoti izdevumi


Līzinga maksājums vai automobiļa amortizācija

Tā ir lielākā auto uzturēšanas izdevumu daļa, kuru diemžēl nav iespējams samazināt neko nezaudējot, jo summu par kuru nopirkāt auto, mainīt vairs nevar. Ja esat auto pircis samaksājot uzreiz visu summu, tas nenozīmē, ka Jums nav šo amortizācijas izdevumu. Tos var aprēķināt pēc formulas: auto pirkuma cena – auto pārdošanas cena/ lietošanas mēnešu skaits = Jūsu auto amortizācijas izdevumi mēnesī. Lai vai kā, daži risinājumi tomēr pastāv:

•    Samaziniet līzinga ikmēneša maksājumu, vienojoties ar līzinga kompāniju par savādākiem atmaksas noteikumiem. Parastajā variantā tas būtu līzinga termiņa pagarinājums. Protams, kopumā Jūs samaksāsiet vairāk, taču ikmēneša izdevumi būs mazāki. Mainot noteikumus, jārēķinās ar likmes pieaugumu no 0,5 - 2% un komisijas maksu. Šāds variants gan atkrīt tiem, kuri auto ir ņēmuši bez pirmās iemaksas un uz maksimālo periodu - 7 gadi.

•    Ja auto esat paņēmuši līzingā un lietojat to tikai brīvdienās, vidēji mēnesī nenobraucot vairāk par 1000 km, tad Jums nopietni jāapsver vai šis auto vispār ir vajadzīgs. Var gadīties, ka to iznomāt uz nedēļas nogalēm būs lētāk. Atrodiet sev draudzīgu auto nomas kompāniju un komforta ziņā praktiski neko nezaudēsiet. Pie kam -  iegūsiet jaunu priekšrocību - Jūs varēsiet mainīt auto, vadoties pēc vajadzībām.

•     Pastāv vēl variants dalīties visā ar draugu. Jūs gan nevarēsiet izmantot savu auto visu laiku, toties turpināsiet ar to braukt. Ieteikums: obligāti savā starpā noslēdziet līgumu, kurā atrunātas abu pušu saistības. Jo var sākties problēmas brīdī, kad ar auto kas atgadīsies. Atcerieties, ka visas  saistības attiecībā uz auto ir tikai Jums.

Apdrošināšana

Ne visa veida auto apdrošināšana vienmēr ir vajadzīga, taču pastāv apstākļi, kad tā ir vai nu obligāta, vai pat ļoti ieteicama. Novērots gan, ka liela daļa cilvēku maksā par apdrošināšanu vairāk, nekā tas būtu vajadzīgs. Daži no ieteikumiem:

•    Neizmantojiet tikai vienas apdrošināšanas kompānijas pakalpojumus, neskatoties uz to, ka pagājušā gada piedāvājums bijis ļoti labs. Tirgus mainās strauji un ir vērts paskatīties ko piedāvā citi apdrošinātāji. Ja neesat gatavs tērēt tam laiku, izmantojiet apdrošināšanas brokeru pakalpojumus, kas ir informēti par apdrošināšanas tirgus labākajām cenām un jaunākajiem pakalpojumiem.

•    Ja ar auto braucat tikai sezonāli, maksājiet pilnu summu tikai par laiku, kad auto lietojat. Šobrīd tirgū jau tiek piedāvātas šādas „sezonas” KASKO polises arī automobiļiem.

•     Nepērciet OCTA polisi pirmajā degvielas uzpildes stacijā. Izpētiet internetā un atrodiet lētāko tirgus piedāvājumu. Šobrīd Latvijā darbojas vairākas interneta lapas - www.eagents.lv, www.octas.lv, www.manapolise.lv un citas, kuras piedāvā servisu dažu sekunžu laikā iegūt praktiski visu apdrošinātāju piedāvājumus, kā arī pārējo servisu, kas saistīts ar iegādi. Būtiski zināt, ka daļa apdrošinātāju šobrīd paši koncentrējas uz tiešo pārdošanu un piedāvā polises nopirkt viņu mājas lapās. Pērkot internetā, caur apdrošinātāju mājas lapām, cena būs vēl par 5 - 15% zemāka, nekā iepriekš minētajās vietnēs, un tās būs zemākās cenas tirgū. Šādā pat veidā variet meklēt arī KASKO apdrošināšanas piedāvājumus. Jāatzīmē gan, ka šim iegādes veidam internetā ir viens liels trūkums. Ja OCTA polisi vēl varētu ieteikt iegādāties internetā, tad KASKO polisi pasūtīt caur internetu būtu tas pats, kas veikt stomatoloģiskos pakalpojumus pašrocīgi.

Komentē SIA „Apdrošināšanas brokeru sabiedrība” valdes priekšsēdētājs Māris Kronbergs: „Cena ne vienmēr ir galvenais kritērijs, kāpēc būtu jāizvēlas viena vai otra apdrošināšanas kompānija. Ļoti iesaku, iegādājoties apdrošināšanas polises, ņemt vērā ne tikai cenu, bet arī apdrošināšanas kompānijas kvalitātes rādītājus. Pērkot internetā, neviens jums nepalīdzēs izvēlēties. Tikai apdrošināšanas brokeris var sniegt jums pilnvērtīgu konsultāciju, jo mēs zinām gan visus „zemūdens akmeņus”, kas ir paslēpti apdrošinātāju līgumos, gan kā strādā apdrošinātāji izmaksu nodaļas. Tas jau ir pierādījies daudzkārt, ka būtiski ir piemeklēt apdrošināšanas kompāniju katrai klienta situācijai, jo ilgtermiņā tas klientam vienmēr atmaksājas.”

•    Dažās apdrošināšanas kompānijās, pērkot OCTA polisi, pastāv iespēja izvēlēties tikai Latvijas teritoriju, kas vēl samazina polises cenu. Jāpiebilst tikai, ka šis apdrošinātāju piedāvājums ir pretrunā ar Latvijas likumdošanu. Trūkums ir tas, ka pašam būs jāatceras papildus apdrošināties, situācijā kad tomēr izlemsiet izbraukt ārpus Latvijas.

•    Ja izvēlēsieties maksāt par KASKO polisi ar dalīto maksājumu, sadalot visu summu pa mēnešiem, Jums ir iespēja jebkurā brīdī pārslēgt līgumu ar šo apdrošināšanas kompāniju un mainīt prēmijas lielumu, ja tirgū cenas ir kritušās.

•    Nebūtisku CSN gadījumos, ar maziem bojājumiem (100 - 200 LVL apmērā ) var vienoties ar iesaistīto pusi par šī negadījuma nereģistrēšanu un atlīdzināt zaudējumus, neiesaistot apdrošinātājus. Ir pierādījies, ka šādus bojājumus bieži vien lētāk ir novērst pašam, jo pēc jaunās sistēmas par katru negadījumu BONUS-MALUS klase tiek samazināta par vienu pakāpi, un tas „kosmiski” sadārdzina polisi. Kā arī jāņem vērā, ka BM klases atgūšana notiek tikai viena gada laikā. Pastāv gan liels risks par to, ka Jūs nemācēsiet uz vietas noteikt bojājumu apmēru (slēptie defekti), kā rezultātā var izrādīties, ka galu galā nenoformējot negadījumu, būsiet zaudētāji.

•    Ja esat pārliecināts, par savu braukšanas profesionālismu un ļoti niecīgu iespēju iekulties satiksmes negadījumos, kur Jūs būtu vainīgs, pajautājiet apdrošināšanas kompānijām, par tarifiem ar paaugstinātu pašrisku ( t.i., ja iekulsieties CSN,  kur būsiet vainīgs, Jūsu atbildība būs lielāka, taču gada maksājums mazāks).

Degvielas izdevumi

Par to, protams, bija jādomā pērkot savu auto. Bet ja nu mazs degvielas patēriņš nav Jūsu auto stiprākā puse, pastāv tomēr vairākas iespējas iepriekšminētos izdevumus samazināt:

•    Pats vienkāršākais un efektīvākais veids kā samazināt degvielas izdevumus par 10 - 30% ir savu braukšanas paradumu maiņa. Ar to jāsaprot pasākumu komplekss, kas vienā vārdā saucas – ekobraukšana. Tas ir atsevišķas sarunas vērts temats un internetā par to var atrast daudz informācijas. Labu aprakstu par ekobraukšanu variet lasīt Statoil mājas lapā, kas savulaik aizsāka projektu Statoil  Ekoceļš.

•    Seko līdzi degvielas cenām. Lielākoties mēs braucam pa vieniem un tiem pašiem maršrutiem, un lejam degvielu tajos tankos, kas ir pa ceļam. Bet ne vienmēr degvielas cenas šajās uzpildes stacijās ir lētākās. Atrod un brauc uztankojies, tur kur lētāk. Šī nebūs pateicīgākā nodarbe, bet pie lieliem nobraukumiem ietaupīsiet pietiekami. Degvielas cenām ērti var sekot līdzi portālā www.dus.lv.

•    Maršuta plānošana ir viens no ekobraukšanas pamatelementiem, taču nekur netiek apskatīts kā to praktiski izdarīt. Sākumā ir vērts ieskatīties Google Maps maršruta plānotājā, kurš parādīs īsākos un ātrākos maršrutus no punkta A līdz punktam B. Diemžēl Google Maps nerēķinās ne ar faktisko ceļu noslodzi, ne ar ceļa noslodzi konkrētajos laika sprīžos, jo, lai ietaupītu degvielu, ir ļoti būtiski izvairīties no sastrēgumiem. Maršrutu pārbaude reālajā dzīvē būs jāveic pašam, kurā jāņem vērā divi galvenie faktori – patērētais laiks un nobrauktais attālums. Veiciet eksperimentu saviem ierastajiem maršrutiem - uzņemiet ar automašīnas odometru nobraukto attālumu un maršruta veikšanai patērēto laiku. Pamēģiniet to darīt dažādos laikos. Dažkārt atliek tikai pusstundu agrāk vai vēlāk izbraukt no darba, lai pamatīgi ekonomētu degvielu un nokļūtu mājās daudz ātrāk.

•    Meklējiet līdzbraucējus. Daliet degvielas izdevumus uz pusēm.

Tehniskās apkopes un remonti

Automašīnu tehniskais stāvoklis bieži vien ietekmē degvielas patēriņu un ir saistīts ar Jūsu drošību, tāpēc šajā izmaksu pozīcijā nebūtu vēlams pārāk aizrauties ar taupīšanu. Variet nepapildināt no kondicionēšanas sistēmas izgājušo gāzi, bet ritošajai daļai, bremzēm un citām vadības sistēmām jābūt darba kārtībā.

•    Mainiet savu braukšanas stilu. Brauciet ekonomiski un saudzējot savu auto.

 „Daudzi par to neaizdomājas, bet remonta izdevumiem ir vistiešākais sakars ar jūsu braukšanas stilu. Brauksiet ekonomiski un prātīgi, varat rēķināties arī ar krietnu remonta izdevumu samazinājumu” komentē autoparku vadības kompānijas SIA „Transporent” valdes priekšsēdētājs Marats Blate

•    Pirms dodieties uz servisu, vēlreiz pārliecinieties a/m servisa grāmatiņas aprakstā par apkopes intervāliem. Ja a/m paredzēts to veikt ik pa 20 000 km, tad nav nepieciešamība to darīt ātrāk. Galvenais, neaizmirstiet regulāri kontrolēt eļļas līmeni dzinējā un citās sistēmās, kā arī ieklausīties svešos trokšņos.

•    Regulāri pārbaudiet sava auto tehnisko stāvokli. Izdevīgāk ir laikus novērst sīkus defektus, nekā pēc kāda laika mainīt jau visu sabojāto mezglu.

•    Ja esiet speciālists automobiļos, tad droši variet sīkos darbus veikt pats. Apjoms atkarīgs no Jūsu pieredzes un spējām. Šobrīd ir pat pieejami auto servisi, kas piedāvā izīrēt visu darba vietu ar instrumentiem. Pašam tikai jāatrod pareizās rezerves detaļas.

•    Izpētiet servisu piedāvājumus un izcenojumus, pirms piekrītiet konkrētiem remontdarbiem.

•    Izmantojiet telefonu vai internetu, pirms sāciet apbraukāt veikalus vai servisus, meklējot labāko cenu un piedāvājumu. (Jo bieži vien degvielā braucot un meklējot, Jūs patērēsiet lielāku summu, nekā tas būs Jūsu „ietaupījums” pēc tam.)

•    Meklējiet alternatīvas tādām detaļām kā bremžu kluči, bremžu diski utt. Ļoti bieži dīleru piedāvātās detaļas nav labākas par specializētu rezerves daļu ražotāju piedāvājumu, taču būtiski atšķiras cenā.

Riepas

•    Līdzīgi kā ar remontiem. Sekojiet līdzi riepu stāvoklim pastāvīgi. Tas daudz laika neprasīs, taču ietaupīt variet gan uz degvielas patēriņu, gan izvairīties no neplānotiem izdevumiem. Regulāri pārbaudiet gan spiedienu, gan riepu nodilumu. Ja ir aizdomas par to, ka riepas nedilst vienmērīgi, labāk laicīgi veiciet riteņu ģeometrijas pārbaudi, pretējā gadījumā pie nākošās apskates Jums nāksies pirkt jaunu riepu komplektu.

•    Spiedienam jābūt precīzi tādam, kādu paredz konkrētais auto ražotājs konkrētam riepu izmēram. Mēģiniet uzturēt paredzēto spiedienu riepās atkarībā no slodzes (cik cilvēki vai kāda krava tiek vesta), jo tas viss ietekmē riepu nodilumu un degvielas patēriņu. Šo informāciju parasti var atrast degvielas tvertnes vāciņa iekšpusē.

•    Ja ir jāmaina tikai divas riepas, tas nenozīmē, ka obligāti jāmaina visas četras. Galvenais, lai uz vienas ass būtu uzmontētas riepas ar vienāda diluma un modeļa protektoru.

•    Labāk izvēlēties divus riepu komplektus savam auto: vienu ziemai otru vasarai, jo tas tēriņus nekādi nepalielina, taču palielina Jūsu un citu braucēju drošību uz ceļiem.

Stāvvietas

•    Ja strādājat pilsētas centrā, padomājiet vai tiešām Jums ir nepieciešamība piebraukt pie pašām biroja durvīm. Atrodiet lētāku stāvvietu nostāk no centra un nedaudz pastaigājiet kājām vai izmantojiet sabiedrisko transportu.

•    Ja izmantojiet stāvvietu pie daudzdzīvokļu mājām vai uz ielas, mēģiniet neatstāt vērtīgas mantas salonā. Tādejādi izvairīsieties no liekiem izdevumiem un sarežģījumiem, atjaunojot sadauzītus stiklus, mainot slēdzeni, nemaz nerunājot par nozagtajām mantām.

•    Vienmēr pārliecinieties, kā Jūs novietojat savu auto stāvvietā. Tas jādara ar aprēķinu, lai arī citi varētu to veiksmīgi izdarīt. Šādi  izvairīsieties no papildus švīkām un buktēm uz durvīm vai bamperiem.

•    Pirms izbrauciet no maksas stāvvietas, cieniet citus braucējus, viņu laiku un maciņus. Samaksājiet un tikai tad kāpiet savā auto, nevis veidojiet sastrēgumus pie izbraukšanas.

•    Tirdzniecības centru stāvvietās droši brauciet uz augšējo stāvu vai novietojiet auto tālāk no ieejas durvīm, jo šādā veidā Jūsu auto sāni un stūri būs daudz drošāk pasargāti no nemākulīgiem braucējiem.

Mazgāšana

•    Vai vienmēr ir jāmazgā? Varbūt pietiek tikai ar auto skalošanu?
•     Ja nelietojiet mazgāšanas ķīmiskos līdzekļus, variet to droši paveikt pats.
•    Izvēlieties lētāku mazgāšanas programmu.


www.jauniauto.lv  -  izvēles eksperti
 
Visi komentāri
 
269999. viesis 21.jūlijs 2009 11:50
0 0 Atbildēt

• Vai vienmēr ir jāmazgā? Varbūt pietiek tikai ar auto skalošanu?

• Ja nelietojiet mazgāšanas ķīmiskos līdzekļus, variet to droši paveikt pats.

• Izvēlieties lētāku mazgāšanas programmu.

Nu b**n, varbūt vispār ar drāšu birsti noberžam? Šī nu ir tā lieta, uz ko nedrīkst taupīt - ja vien negribas, lai auto izskatās pēc sūda un pēc pāris gadiem - pēc sarūsējušas konservu bundžas.

270000. viesis 21.jūlijs 2009 12:26
0 1 Atbildēt

Vai eksperti ir apdrošinājušies civiltiesiski, jo daudzi padomi vai nu novedīs a/m lietotāju līdz lieliem zaudējumiem, vai a/m bojāejas.:)

270002. viesis 21.jūlijs 2009 13:05
0 0 Atbildēt

Labāk izvēlēties divus riepu komplektus savam auto: vienu ziemai otru vasarai, jo tas tēriņus nekādi nepalielina, - interesanti, vai eksperti otru komplektu uzdāvina? Arī regulāra riepu maiņa kaut ko maksā.

Mazgāt no ārpuses tiešām nav obligāti un nekas tur nerūsē. Ja vien nav no prasta bleķa tā kaste.

270004. viesis 21.jūlijs 2009 13:57
0 0 Atbildēt

Tam, kas rakstīja 13.05. Pamazgā vien Statoilā ar tām birstēm, lai laku sabojā. Pēc pāris gadiem tādas mazgāšanas un mūsu "sālītajām" ziemām tavs auto izskatīsies pēc konservu bundžas.

Par riepu maiņu un 2 komplektiem: kad ar savām M+S būsi iepirdis kādā stabā ziemā, tad otrs riepu komplekts tiešām liksies kā bez maksas...

270006. viesis 21.jūlijs 2009 16:03
0 1 Atbildēt

idiotisks raksts un pirmi 4 komenti taapat...

270009. viesis 21.jūlijs 2009 23:43
0 0 Atbildēt

idiņi visi, gan eksperti, gan komentētāji :) i tut vihažu ja- ves v belom

270010. viesis 21.jūlijs 2009 23:44
0 0 Atbildēt

oi, nepamanīju (jo zem reklāmas), ka Dark Side jau to ir pateicis

270015. viesis 22.jūlijs 2009 10:07
1 0 Atbildēt

Raksts ir labs, un pat ļoti labs, reāls. Protams, ja pats nedomā ar galvu, tad gan nekas nepalīdz.

Statoil birstes ir gana labas, bet ... atsevišķos gadījumos, kurus pats var izdomāt.

Komentāri - nu ļoti precīzi atbilstoši iauto komentētājiem... galvenais skaļi pabļaut ka viss ir galīgi garām, kautko pašam izdomāt, zināt, saprast - ne, ne tas jau ir pārāk grūti...

Varu saderēt, ka tūlīt sekos kāda strīpa izteicienu, kas mani izsmērēs vienā setā pa sienu ... :) ... protams, bez neviena faktiska argumenta ... tāpat vien

270018. viesis 22.jūlijs 2009 13:05
0 0 Atbildēt

es esmu sekojošais komentārs. izsmērēju Tevi vienā setā pa sienu. bez faktiskiem argumentiem...

270020. viesis 22.jūlijs 2009 14:56
0 0 Atbildēt

jauniauto.lv secinājums -

lai samazinātu ekspluatācijas izdevumus jāpērk veci auto.

270028. viesis 23.jūlijs 2009 1:21
0 0 Atbildēt

neko jaunu jau nepateica. to, ka internetā ir izdevīgāk pirkt octu, jebkurš muļķis zin.

270038. viesis 23.jūlijs 2009 23:23
0 0 Atbildēt

Nu vispār ir baigi dažādi arī internetā, bet piekrītu tam, ka ir vērts skatīties līdzi kompāniju cenu politikai. Dažkārt kāds baigi nolaiž cenu, kā tagad piemēram iet letakpasam.lv akcija ar ļoti zemām cenām.

270043. viesis 24.jūlijs 2009 10:34
1 0 Atbildēt

Ak, jūs Tauta..! Jāpriecājas, ja kāds domā-meklē-raksta-cenšas, nevis jānorej. Protams, var diskutēt, ierosināt, papildināt, bet nevajag 'urbināt' un nopelt. Bet mēs laikam esam tādi dzimuši..

270046. viesis 24.jūlijs 2009 15:35
1 0 Atbildēt

nu par riepām es domāju, ka ir labs punkts

vasaras riepas ietekmē stirpi benzīna patēriņu par labu ekonomijai...

270047. viesis 24.jūlijs 2009 17:35
1 0 Atbildēt

Jā, par apdrošināšanas izmaksām kopumā piekrītu. Tomēr ir vērts pacensties, es tikko pirku octa un kasko, man uz octa sanāca ietaupīt 20 Ls, jo ļoti atškiras cenas tomēr. (man toyota, paņēmu letakpasam.lv)

270054. viesis 26.jūlijs 2009 21:18
0 0 Atbildēt

Lai uzturētu 20 gadīgu vecu Audi 80 izdevumi gadā remontos nesasniedz 200 Ls. Plīst tikai ritošā daļa kura ir ļoti lēta. Ja uz skati sagatavo līdz nākamai skatei brauc kā puķīte. Kuzovs cinlots. Mazgāt nevajag. Kasko nevajag. Vajag glabāt Dus stāvvietās kur novērošans kameras. Tas par brīvu. Un galu galā izdevumi ir tikai par benzību. Vou ! Tādu bļāvienu izspļauj kolēģe kurai ir jauns Subaru Legacy. Kasko, Okta nenormāli lielas. Benzība patēriņš arī. Par Rīgā pagalmā stāvēšanu mēnesi 50 Ls. Un tā tālāk. Mati ceļas stāvus. Nē. Es labāk dzīvoju mazpilsētā. Turu autiņu Dusā. Nemazgāju. Lietiņš nomazgā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ram nāk klajā ar 547 Zs pikapu 1500 RHO (+ FOTO) 3

ASV autobūves uzņēmums Ram pieteicis jaunu modeli – 547 Zs jaudīgo pikapu 1500 RHO, kas nomainīs iepriekšējo jaudas virsotni TRX. Lasīt vairāk

 

Čehu zīmola Škoda dīleris turpmāk arī Pārdaugavā (+VIDEO)

Skandi Motors autocentru Rīgā iepretim tirdzniecības centram Spice pazīst ikviens, kam kaut reizi gadījies braukt pa Lielirbes ielu Jūrmalas virzienā. Pavisam nesen tajā iekārtojies jauns un Latvijā ārkārtīgi pieprasīts zīmols - Škoda. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota Camry hibrīdu (+VIDEO) 1

Toyota Camry ir nepretenciozs vidēja izmēra sedans, ko pie mums pārdod pavisam nelielā skaitā. Turpretim ASV jau 25 gadus tas ir sedans Nr.1. Lai izpētītu šo fenomenu tuvāk, TV Autoziņas devās uz Sandjego Kalifornijā, kur pirmo reizi sastapa jaunāko 11. paaudzes Camry. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 35

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti