«Volvo Trucks» un «Safespot» - jauni negadījumu novēršanas risinājumi 2

29.jūlijs 2009 10:22

Satiksmes drošība Eiropas Savienībā ir viena no prioritātēm. Transportlīdzekļi, kas spēj savstarpēji sazināties - ceļu satiksmes negadījumu novēršanas ķīla. “Volvo Trucks” satiksmes un produktu drošības nodaļa ir iesaistīta projekta ‘’Safespot’’ realizācijā.

Iedomājieties, ka vadāt smagi piekrautu kravas automašīnu: Jūs braucat pa šoseju, sāk biezēt migla, un pasliktinās redzamība. Pēkšņi Jūs ieraugāt priekšā stāvošu automašīnu. Bremzēt ir par vēlu – sliktās redzamības dēļ Jūs laicīgi nepamanījāt priekšā izveidojušos sastrēgumu.



Bet tagad iedomājieties, kā būtu, ja Jūs būtu par iespējamo apdraudējumu laicīgi brīdināts. Uz ekrāna kabīnes panelī parādītos paziņojums, ka priekšā ir izveidojusies lēni braucošu transportlīdzekļu rinda, un Jūs pakāpeniski pieskaņotos satiksmes plūsmai. Taču tas vēl nav viss – Jūsu kravas automašīna automātiski paziņotu šo informāciju citiem aiz sevis esošajiem satiksmes dalībniekiem, kuri savukārt to nodotu tālāk.

Šādi risinājumi mūsdienās vairs nav zinātniskā fantastika. Pavisam drīz tie kļūs par ikdienas realitāti. Eiropas mēroga projektā “Safespot” tiek pētītas transportlīdzekļu savstarpējās komunikācijas iespējas un tai nepieciešamā infrastruktūra.

Statistikas dati vēsta, ka laikā no 1970. līdz 2000. gadam satiksmes apjoms uz Eiropas ceļiem ir pieaudzis trīskārtēji, un ik gadu uz tiem iet bojā apmēram 40 000 cilvēku, bet 1,7 miljoni tiek ievainoti, papildus tam rodas pamatīgas izmaksas – ap 160 miljardiem eiro.

“Safespot” projekts, ko daļēji finansē Eiropas Savienība, tika uzsākts 2006. gadā un tā noslēgums paredzams 2010.gadā. Pašlaik tajā piedalās 51 dalībnieks no 12 ES valstīm, tostarp lielākie autoražotāji, komponenšu piegādātāji, universitātes un par satiksmes drošību atbildīgās iestādes. Pētījumi notiek sešos testu centros dažādās Eiropas pilsētās. .

Transportlīdzekļus var padarīt “gudrākus”, izmantojot telemātikas risinājumus, piemēram, GPS navigācijas sistēmu un kameras, kas kontrolē braukšanas joslas. “Safespot” projekta unikālā iezīme ir tas, ka transportlīdzekļi spēs arī sazināties savstarpēji, ko nodrošinās “V2V” (Vehicle-to-Vehicle) saziņas sistēma. Turklāt šī sazināšanās būs iespējama ne tikai starp transportlīdzekļiem, bet arī ar apkārtējo infrastruktūru (V2I – Vehicle-to-Infrastructure).

“Safespot” projekts ir vērsts uz vairākām jomām. Pirmkārt, tās ir funkcijas, kuru pamatā ir pats transportlīdzeklis – drošība krustojumos, brīdinājums par frontālas sadursmes risku, sliktiem ceļa apstākļiem, tuvumā esošiem velosipēdistiem un gājējiem. Otrkārt, tās ir funkcijas, kuru pamatā ir infrastruktūra – brīdinājumi par braukšanas ātrumu, notikušajiem negadījumiem un vietas atstāšanu operatīvajiem transportlīdzekļiem. Vadītājam šī informācija tiek pasniegta ar uzrakstiem uz ekrāna vai skaņas un gaismas signāliem. Paredzams, ka šo informāciju varēs arī attēlot ar ceļazīmju un apkārtnes gaismas signālu palīdzību.

“Safespot” sistēmu veido trīs novatoriskas tehnoloģijas: Accurate Cooperative Localisation (Precīzā kooperatīvā lokalizācija), Local Dynamic Maps (Dinamiskās apkārtnes kartes) un Ad-Hoc Communication Networking (Sakaru tīkls konkrētā situācijā)..

“Mūsu nolūks ir laikus pienācīgi brīdināt vadītāju par situāciju uz ceļa, izmantojot visu pieejamo informāciju par citu transportlīdzekļu atrašanās vietu un ātrumu, braukšanas apstākļiem un priekšā esošiem šķēršļiem. Lai nodrošinātu pienācīgu šīs sistēmas darbību, ir nepieciešami droši un ātri sakari. “Safespot” izmanto to pašu sakaru standartu, ko “Car2Car” sistēma – IEEE 802.11p protokolu un 5,9 GHz frekvenci”, skaidro Jūhans Fjelstrems.
 
Visi komentāri
 
270079. viesis 29.jūlijs 2009 11:30
0 0 Atbildēt

O beidzot kaut kas jēdzīgs tiek pasākts, tiesa gan ir nelielas bažas - ka tik nesanāk kā ar ABS sistēmām, kad cilvēki sāk pārāk paļauties uz tehnoloģijam, un mazāk domāt ar "galvu".

270083. viesis 29.jūlijs 2009 17:51
0 0 Atbildēt

Neesi sajaucis ar ESP? ABS pats par sevi nekas īpašs nav un atsevišķos apstākļos pat var sastrādāt sūdus, vienīgi autoražotāji, scukas, ABSa izslēgšanas pogu nolikvidēja deviņdesmito gadu pirmajā pusē.

Es esmu pret - kaut vai tāpēc vien, ka neredzu iemeslu nevajadzīgajai sarežģītībai. Priekš infas par avārijām ir domātas satiksmes infas stacijas [jā, pie mums tādu nav], priekš necaurredzamības gan varetu kādu radariņu, bet nafig tačkām vajag savā starpā sazināties un ko tur vēl? Ja vadītājs vairs nav vadītājs, tad uztaisiet autopilotu.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Komercauto, kas brauc ar CNG jeb saspiesto dabasgāzi. Plusi un mīnusi (+VIDEO) 1

Braukšana ar dabasgāzi skaitās mazāk kaitīga videi, jo samazinās ne vien CO2 un slāpekļa savienojumu izmeši, bet arī sīkās daļiņas, kas atbildīgas par gaisa piesārņojumu pilsētās. Dabasgāzes automašīna ir daudz ekonomiskāka par benzīna auto, salīdzināma ar dīzeļdzinēja apetīti, un atšķirībā no pēdējā, CNG mašīnām nav nepieciešama AdBlue piedeva atgāzu attīrīšanai. Un vēl kas - CNG motors tikpat kā nav dzirdams. Lasīt vairāk

 

Kravas auto šoferis mirst pie stūres; fūre turpina braukt (+ VIDEO) 3

Krievijas pilsētā Sanktpēterburgā kravas auto ar mirušu šoferi pie stūres nobrauc vairāk nekā divus kilometrus. Lasīt vairāk

 

Vai uzstādīta nesaprotama ceļa zīme? 39

Aculiecinieks iesūtījis attēlu ar šādu ceļa zīmi, kas uzstādīta Ķekavas pagasta Plakanciemā. Viņš vēlas uzzināt ko par to domā iAuto.lv lasītāji. Lasīt vairāk

 

Autovadītāja uztriecas riteņbraucējam (+ VIDEO) 21

Velosipēdists šķērso krustojumu un tiek notriekts ar kādas jaunas sievietes vadītu automašīnu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti