Ieviešot sistēmu, tiks veicināta satiksmes drošība Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) sadarbībā ar apdrošināšanas sabiedrībām ir izstrādājis Latvijā izmantojamu Bonus – malus (atlaide – piemaksa) sistēmu, kas, atbilstoši transportlīdzekļa īpašnieka līdzšinējai apdrošināšanas vēsturei un izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem, ļaus samazināt vai palielināt OCTA polises cenu.
Ieviešot Bonus - malus, vislielākie ieguvēji būs apzinīgie transportlīdzekļu īpašnieki, kuri par OCTA polisēm maksās mazāk.Jauno prēmēšanas – sodīšanas sistēmu apdrošinātāji sāks jau izmantot no 2006.gada 1.janvāra. Saskaņā ar Bonus – malus apdrošināšanas prēmijas apmērs būs atkarīgs no transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas vēstures un to apdrošināšanas gadījumu skaita, par kuriem būs atbildīgs šis transportlīdzekļa īpašnieks.
Transportlīdzekļu īpašnieki saņems atlaides OCTA polisēm par katru gadu, kura laikā būs bijuši apdrošināti un nebūs izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus. Savukārt tie transportlīdzekļu īpašnieki, kas būs bijuši atbildīgi par avāriju izraisīšanu, par OCTA polisēm maksās vairāk. Turklāt polišu cenu noteikšanā visas apdrošināšanas sabiedrības vadīsies pēc vienota Bonus - malus klasifikatora, ierindojot konkrēto transportlīdzekļa īpašnieku noteiktā atlaižu vai piemaksu (riska) klasē.
Spied uz grafika, lai palielinātu!
"Līdz ar Bonus – malus prakses pārņemšanu no ES dalībvalstīm un ieviešanu Latvijā, sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātajā civiltiesiskajā apdrošināšanā (OCTA) darbosies vienota bonusu un sodu sistēma. Šī sistēma ne tikai diferencēs OCTA polišu prēmijas, atbilstoši katra transportlīdzekļa īpašnieka līdzšinējai apdrošināšanas vēsturei un izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem, bet arī uzlabos autovadītāju braukšanas kultūru Latvijā. Var teikt, ka sistēmas ieviešana sistematizēs autovadītājus. Apzinīgie transportlīdzekļu īpašnieki nebūs ieinteresēti zaudēt iegūto Bonus – malus atlaižu klasi, tāpēc būs daudz apdomīgāki, vadot automašīnas," informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Ikviens interesents savu piederību konkrētajai atlaižu vai piemaksu klasei no šī gada 23. decembra varēs uzzināt LTAB mājas lapā www.ltab.lv.
Par Bonus – malus sistēmu Latvijā apdrošināšanas sabiedrības AAS "Balta", AAS "Baltikums", AAS "Balva", AAS "BTA", AAS "ERGO Latvija", AAS "IF Latvia", AS "Parekss AK" no nākošā gada 1.janvāra OCTA polišu cenas noteikšanā vadīsies pēc LTAB izstrādātās Bonus – malus sistēmas. "Arī Latvijā Bonus – malus sistēma darbosies pēc līdzīgiem principiem kā citās Eiropas valstīs. Tā sastāvēs no 17 riska klasēm, kurām būs konkrēta atlaide vai piemaksa, ko noteiks katra apdrošināšanas sabiedrība individuāli. Transportlīdzekļa īpašnieks, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi, automātiski nokļūs sestajā atlaižu klasē (jaunslēguma jeb sākumklasē). Savukārt tie, kas savu civiltiesisko atbildību apdrošina vairāk par gadu, atbilstoši apdrošināšanas ilgumam un vēsturei, ieņems noteiktu klasi klasifikatorā. Piemēram, ja būsiet pastāvīgi iegādājušies polises jau no OCTA sistēmas ieviešanas 1997.gadā, ierindosieties Bonus – malus sistēmas 14.klasē un varēsiet iegādāties OCTA polisi ar ievērojamu atlaidi. Protams, ja apdrošināšanas vēsturē neuzrādīsies izmaksas par ceļu satiksmes negadījumu izraisīšanu," informē LTAB valdes loceklis Guntars Lorencis.
Bonus – malus (atlaide - piemaksa) klase tiek rēķināta attiecībā uz pāri transportlīdzeklis un īpašnieks. Iegādājoties jaunu transportlīdzekli, klase tiek pārmantota no iepriekšējā transportlīdzekļa. Savukārt tiem īpašniekiem, kuru īpašumā ir vairāki transportlīdzekļi, katram pārim būs sava, atšķirīga atlaides vai piemaksas klase.
Apdrošināšanas sabiedrības atlaides piemēros tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kas Bonus – malus klasifikatorā ieņems no septītās līdz septiņpadsmitajai klasei. Lai transportlīdzekļa īpašnieks nokļūtu nākošajā atlaižu klasē, tam jābūt apdrošinātam 275 dienas gadā. Savukārt par katru klasi, kas zemāka par sesto, apdrošinātāji liks piemaksāt transportlīdzekļa īpašniekam par OCTA polisi.
Par katru izraisīto ceļu satiksmes negadījumu transportlīdzekļa īpašnieks zaudē līdz šim ieņemto klasi: par vienu negadījumu klase samazinās par 30%, par diviem par 50%, par trīs negadījumiem par 80%, savukārt par vairāk nekā trim ceļu satiksmes negadījumiem transportlīdzekļa īpašnieks automātiski nokļūst pirmajā Bonus – malus klasē, par kuru apdrošinātājs piemēros vislielāko piemaksu OCTA polisei. Apdrošinātāju sabiedrību viedoklis "Polises cenai jābūt godīgai – šāda pieeja apdrošināšanas polišu veidošanai ir BTA pamatprincips, un kompānija saviem klientiem jau pirms krietna laika ieviesa diferencēto pieeju cenu veidošanā. Ar Bonus-malus sistēmas ieviešanu BTA cena būs vēl individualizētāka. Atbildīgam autovadītājam nav jāmaksā bezatbildīgā vietā," saka BTA apdrošināšanas akciju sabiedrības valdes locekle Jeļena Alfejeva. "Bonus-malus sistēmas ieviešana ļaus visai nozarei vienoti īstenot šādu principu valsts mērogos".
"AAS "Balta" bija viena no pirmajām apdrošināšanas kompānijām Latvijā, kas saviem klientiem piedāvāja līdzvērtīgu Bonus – malus atlaižu vai piemaksu sistēmu (jau no 2004.gada 1.maija). Mūsu klients ar priekšzīmīgu apdrošināšanas vēsturi, kas pēc Bonus – malus sistēmas atbilstu šobrīd iespējamai augstākajai 14.klasei, var saņemt līdz pat 33 % atlaides no OCTA polises cenas. Visticamāk, ieviešot Bonus – malus, atlaižu apjoms tikai palielināsies. Savukārt transportlīdzekļa īpašniekam, kurš atbildīgs par vairākām avārijām un kuram apdrošināšanas risks ir visaugstākais, OCTA polises cena var pieaugt pat trīs reizes. Ieviešot visiem apdrošinātājiem vienotu Bonus – malus riska novērtēšanas sistēmu, tiks uzlabota braukšanas kultūra Latvijā un samazināts ceļu satiksmes negadījumu skaits", informē AAS "Balta" projektu vadītājs Agris Āva.
Līdzšinējā prakse Līdz šim katra apdrošināšanas sabiedrība individuāli noteica kritērijus OCTA polišu cenai konkrētajam transportlīdzekļa īpašniekam, galvenokārt vadoties pēc tādiem kritērijiem kā klienta lojalitāte, mašīnas marka, vecums, konkrētās apdrošināšanas sabiedrības veiktajām izmaksām par izraisītajām avārijām u.c.
"Bonus – malus sistēma ievērojami atvieglos apdrošinātāju darbu, jo tā darbosies uz vienotas LTAB datubāzes pamata, kurā apdrošināšanas sabiedrībām būs pieejami dati par īpašnieku apdrošināšanas vēsturi un izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem. Tādējādi pilnīgi visiem apdrošinātājiem būs vienāds klientu iedalījums klasēs, atbilstoši apdrošināšanas vēsturei. Persona, kuras transportlīdzeklis būs izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, iekļūs vienādi zemā klasē pie jebkuras apdrošināšanas sabiedrības", atzīst J. Stengrevics.
nesapratu, vai tad ši BonusMalus jau sen nestrādāja?